American barley wine

Gestart door Michiel8012, 19-01-2023 09:51 u

Vorige topic - Volgende topic

Michiel8012

Het is weer bijna tijd voor de eerste brouwdag van 2023 en ik heb een dikke American barley wine op de planning staan. Zouden jullie mij willen verblijden met jullie inzichten m.b.t dit recept?

BrouwHulp uitdraai krijg ik niet zo netjes, ben niet van plan om 34 gram Cascade te gebruiken als gist ;-)
Maar 22 gram BRY-97.

Verder twijfel ik nog om een 80 graden stap met wat hop toe te voegen. Vraag me wel af of dit veel zin heeft aangezien een barleywine doorgaans ook wel even ligt. Dus ben benieuwd of je dit na 6 maanden nog terug proeft of niet....

Daarnaast is dit recept volgens BrouwHulp veel te hoog in IBU's maar wanneer ik commerciële bieren zoek in dezelfde stijl dan zitten ze allemaal rond de 80 IBU...

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

p.s. ik ga hiervoor een dubbelmaisch toepassen. Beslagdikte is dus ongeveer rond de 4,5 liter per kg.

Groeten :proost:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptBarleywine
Brouwdatum15-09-2022
BierstijlBarley Wine (Pale)
Volume20,0 l
Begin SG1,121 SG
Berekende kleur (Morey)21 EBC
Berekende bitterheid (Rager)76 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
22,85 lWater uit Zutphen
-3,00 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
8,00 kgPale Ale moutDingemans7 EBC76,2 %
2,00 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC19,0 %
0,50 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC4,8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
inmaischen67,0 °C1 min.60 min.2,2 l/kg
uitmaischen78,0 °C1 min.5 min.3,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,0 gChinookpellets11,8%60 min.46,9 IBU
20,0 gCitrapellets12,2%30 min.16,5 IBU
31,0 gCascadepellets7,0%15 min.7,7 IBU
34,0 gCascadepellets7,0%5 min.5,3 IBU

Gist
starter[/data][/row]
HoeveelheidNaamType
[row]34,0 gCascadepellets7,0%5 min.5,3 IBU
American West Coast Ale (BRY-97)bovengist

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Ik zou die pilsner weglaten vervangen door pale (misschien vervangen door munich of vienna) , je gebruikt ook al suiker.  Komt de moutigheid ten goede.

JamMasterJustin

Heb je giststarter aangevinkt in BrouwHulp? Dat was eerder wel eens een bug, waardoor BrouwHulp gist en hop omgooide als je op een forum postte

mbt recept:

Ik zou de suiker zelf niet erin doen. Maar dat kan afhankelijk zijn van wat je wilt bereiken. Je hebt op zich niet heel veel cara granen om de meer karamelachtige tinten te krijgen (maar misschien wil je dat wel helemaal niet als je een lichte Barley wine wilt maken; kan een afweging zijn). Ik zou zelf wat cara120 en wat Special B bijvoegen, maar dan wordt het een stuk donkerder, beduidend meer karamel en moutiger. Dat is afhankelijk van wat je wilt bereiken met je graanstort.

Je verhouding maisch-/spoelwater lijkt ook niet fijn te zijn weergegeven. Ik verwacht dat dat ook softwarematig iets is. Maar als ik kijk naar je graan / maischwater verhouding zit je daar ook erg krap. Hoe ga je maischen? Past er 10 kilogram gaan incl 22 liter water in je systeem? Met zo'n begin SG, zo'n relatief hoge graan/water verhouding vraag ik mij af om je begin SG heel realistisch is. Je wilt over het algemeen ongeveer 1 kg graan per 3 liter water aanhouden. Ik gebruik zelf vaak 1 kg per 3 a 3,5 per liter. Jij zit op 1 kg a 2,2 liter. Je krijgt er ongetwijfeld bier en vergistbare suikers mee, maar waarschijnlijk niet in de mate die je voor ogen hebt. Je rendement zal waarschijnlijk lager zijn. Je kunt dat risico op de koop toenemen, maar je zou ook kunnen dubbelmaischen / reiterated mash doen. Zie bijvoorbeeld de YouTube video van David Heath daarover. In het kort: maisch je twee keer per keer met de helft van je graan, zodat je rendement wat normaler is en je water/graan verhouding wat meer in 1 kg / 3 liter verhouding.

Qua bitterheid: je hebt je waarde op Rager staan. Naar mijn weten is Tinseth de standaard nieuwe waarde. Je BU/GU (verhouding bitterheid / begin SG) is nu 0.62 op basis van Rager. En ervan uitgaande dat je je begin SG haalt. Dat is niet heel hoog voor een Barley Wine (volgens mij is t zelfs rond de 0.8). Ik houd zelf van de wat zoetere barley wines, maar dat is een kwestie van smaak.

Michiel8012

Thanks voor de reacties. Goede toevoegingen. Ik ben opzich benieuwd na wat deze stijl doet met een simpele moutstort en wil vooral de Amerikaanse kant op qua smaak en beleving. Dat maakt dat ik hem wel moutig wil maar niet teveel. Denk een kwestie van uitproberen en meemaken.

En zeker @JamMasterJustin ga ik een dubbele maisch doen. Dat had ik in de ps gezet  :beersmiley:

bastiaandalen

Ik zou zelf ook een deel donkere caramout toevoegen. Vorig jaar zelf ook een barley wine gebrouwen met een vrij simpele moutstort van ruim 80% pale ale en kleine 7% dark crystal om wat zoeter te krijgen en iets donkerder, maar das meer persoonlijke smaak.

En ongeveer 10% suiker om SG op te krikken toen

Edwin brouwt

Er zit best een groot verschil tussen een Engelse en een Amerikaanse Barley wine. De Amerikaanse heeft deze gegevens (bjcp):
IBU 50 - 100
EBC 17 - 36
OG 1.080 - 1.120
FG 1.016 - 1.030
ABV 8% - 12%
Ook in Amerikaanse Barley Wines worden vaak Britse mouten gebruikt zoals Maris otter.
Je ziet dat jouw bitterheid in de range zit, maar aan de hoge kant zit.
 Ik zou er wat Cara in doen en misschien wat hoger in maisch temperatuur gaan zitten om wat meer restsuikers te krijgen en zo de moutbeleving wat te verhogen. Anders gaat het misschien meer op een zware DIPA lijken  smile
Speciaal B geeft rozijntjes, daar moet je van houden en past niet echt in de stijl.

Chinook

Ik heb zelf beperkte ervaring met barleywine brouwen, maar ik vond mijn eerste met alleen Maris Otter en bruine suiker lekkerder dan mijn tweede met speciaalmout erbij. Ik moet wel zeggen dat ik die eerste minstens drie uur had gekookt, dus dat maakt het ook wel iets complexer. De suiker op dat begin SG is niet eens zo gek naar mijn mening, maar misschien dat je wel een andere soort kan gebruiken (demarara, (licht)bruine suiker, gula Java, etc). Ik weet niet wat je voorspelde eind SG is, maar je zou misschien iets minder suiker kunnen doen zodat je genoeg body overhoudt. 200 - 350 g.

Ik weet ook niet of je veel hebt aan Citra halverwege de kook. Lijkt mij zonde van de aroma, smaak en geld. Kan je het net zo goed wat later toevoegen of zelfs mee koudhoppen vlak voor het bottelen.

@Edwin de IBU's staan op Rager, dus als je dat naar Tinsenth omrekent kom je op ongeveer de helft uit. Volgens mij is Tinsenth ook wat de BJCP handhaaft. Nou moet ik zeggen dat met een OG van 1.121 ik zelf misschien wel tegen de 100 (T) of daarboven zou gaan zitten.

Je moet van zijn stijl houden, maar MeanBrews heeft twee jaar terug Amerikaanse BW behandeld. Daar kwam ook naar voren dat vrijwel niemand zich aan de bitterheid houdt en er wel flink wordt geëxperimenteerd met vele hopgiften en veel speciaalmouten. Hebben ze toch flink wat prijzen met gewonnen. Link.

Michiel8012

@Chinook thanks voor je reactie en je tips. Goed punt m.b.t de citra. Ik denk dat ik er nog wat aan ga sleutelen en deze bij het koelen een kwartiertje laat trekken op de 80 graden. Wel denk ik dat je gelet op jouw gebruikersnaam enigszins bevooroordeeld bent en de chinook een prominentere rol als bitterhop wil geven  ;D .

M.b.t. Op de suiker twijfel ik nog een beetje. Ik wil juist een niet zo'n donker bier behalen en zie dat bruine basterdsuiker het ebc zo weer 4 puntjes erbij geeft. Doet de basterdsuiker nou zoveel met de smaak of is dit enigszins te verwaarlozen?

Chinook

Ik vind het juist een enorm lekker aromahop! Ik zou het ook later toevoegen, maar niet iedereen is even grote fan.

Suikers geven wel een smaak mee naar mijn idee, maar ik heb het nooit goed kristalsuiker met donkere basterdsuiker vergeleken. Wel heb ik ooit bruine basterdsuiker vergeleken met donkere kandijbrokken en de basterdsuiker had een betere smaak en paste beter in een Belgisch bier. Kandij was een beetje intens/heet, terwijl het verder identieke bieren waren. Je krijgt zo toch een beetje donkere en complexe smaken in een bier. Je kan eventueel ook lichte suiker gebruiken, dat geeft veel minder kleur mee, maar wel een deel van de smaak.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.