2e brouwsel, een paar vragen

Gestart door Remmelt, 18-01-2023 17:41 u

Vorige topic - Volgende topic

Remmelt

Hallo allen,

Ik heb eergisteren mijn 2e brouwsel gebrouwen, maar ik ben niet helemaal zeker of het filteren goed is gegaan en de vergisting komt ook niet echt op gang, dus graag jullie input!

Allereerst mijn hevelfilter (zie foto)
Bij het hevelen bleef het wort steeds vrij troebel. Ik heb eerst een paar maatbekers weer teruggegoten in de pan, maar het bleef troebel. Ik heb het dus op een gegeven moment maar laten stromen. Later bij het spoelen werd het juist weer heel helder, haast zuiver water.
- Kan dit liggen aan mijn hevelfilter? Het is een 12 mm buis met gaatjes van 3,3 mm met een tussenafstand van ca. 2 cm. (Voor zover ik het kon beoordelen had ik de mout op de juiste manier geschroot, dus niet te fijn of te grof). Zijn de gaatjes te groot en/of de gatafstand te klein?
- Had ik moeten stoppen met spoelen toen het zo waterig werd? Ik heb de hoeveelheid spoelwater uit het recept aangehouden (in verhouding omgerekend naar het volume van mijn brouwsel)

Dan het gisten; ik gebruik een Fastferment van 11 liter voor een brouwsel van 7 liter. Na 2 dagen is er nog helemaal geen activiteit in het waterfilter geweest. Er zit wel wat schuim langs de rand. Het deksel zit er goed strak op, met de rubberen ring ertussen, dus dat zou luchtdicht moeten zijn.
- Kan het liggen aan dat er veel kopruimte in het vat zit? De temperatuur is vrij stabiel op ca. 19 °C.
- Kan het zijn dat het gist te snel in het opvangbakje is gezakt waardoor het meeste bier er niet mee in contact komt?

Mocht het van belang zijn, ik heb onderstaand recept gebruikt voor 7 liter blond:

5,6 liter maischwater
4,2 liter spoelwater
1,6 kg pilsmout
0,3 kg munchener
10,5 gr. Hersbrucker   in hopsok
5 gr. Saaz in hopsok
8 gr. T-58 gist

Het begin SG was 1050

Misschien maak ik me druk om niks, maar ik hoor graag op/aanmerkingen, alvast bedankt!

20230118_162908.jpg

Theo Mol

Goedemorgen Remmelt,

Eerst een compliment voor je hevelfilter. Het ziet er mooi uit. Ik heb nog nooit met zo een gewerkt dus ik kan niet zeggen of de gaatjes groot of klein zijn.

De hoeveelheid spoelwater in een recept gebruik ik als een richtlijn, ik spoel tot de hoeveelheid is bereikt waarmee ik ga koken. In de praktijk maak ik wat meer spoelwater warm en het restant komt in de lekbak terecht.

1050 is een prima SG om mee te starten. Misschien ligt het aan de kleine omvang van het brouwsel, maar het rendement lijkt aan de lage kant. Is alle zetmeel omgezet? Dat zou je tijdens het maischen kunnen testen met een beetje jodium. Een restant zetmeel kan de troebelheid verklaren.

Behalve graan, water, gist (en liefde, zoals een plaatselijke bakker op zijn vrachtwagen heeft staan) en hop, is geduld een belangrijk ingrediënt van bier. Daar heb ik ook geen kilo's van dus ik heb bij twijfel vaak mijn gistvat getest op luchtdichtheid door het met mijn handen te verwarmen. Eigenlijk altijd zag ik een reactie in het waterslot en daarna ging ik in de wachtstand.
Ik heb een soortgelijk gistvat gebruikt en zag ook de gist eerst zakken en daarna, als de gisting op gang was, circuleren. Onderin gist het ook en met de belletjes gaat er gist mee naar boven.

Wachten maar, denk ik. Hoe is het over een paar dagen?

tdp

Dat het niet direct helemaal helder wort wordt, kon inderdaad nog wel eens komen door de relatief grote gaatjes die je gebruikt. In mijn hevelfilters had ik gleufjes gezaagd, met het dunste blad voor een ijzerzaagje.

V.w.b. de vergisting: De kopruimte is prima, daar zal het niet aan liggen. Wellicht sluit het vat niet volledig af, waardoor je geen activiteit ziet in het waterslot. De beste manier om te bepalen of de vergising is gestart of wellicht reeds al klaar is, is door te meten. De gist heb je neem ik aan gestrooid op het wort, wat onderin is uitgezakt is of dode gist, of eiwitten.

Stuur anders eens een foto mee van het gistvat met het bier erin, praat net wat makkelijker

Remmelt

Hoi, bedankt voor jullie reacties!

Ik heb 2 foto's bijgevoegd van de situatie zoals die nu is, dus de derde dag. Er is alleen een klein schuimrandje te zien in het vat en het bakje zit al wel vol met prut. Er is nog steeds geen activiteit in het waterslot geweest. Ik heb er een slaapzak omheen gewikkeld en de temperatuur is steeds vrij stabiel.
Zou ik het bakje er al af kunnen halen en een meting doen? Wat zou een goede waarde ongeveer kunnen zijn in dit stadium?

Het gist heb ik er inderdaad overheen gestrooid en niet meer geroerd. Na het maischen heb ik een jodiumtestje gedaan en dat was goed, geen verkleuring.

Ik moet misschien toch even testen of het vat luchtdicht is, maar het kunststof is stug dus ik kan het niet indrukken. Warme handen gaat denk ik ook niet echt verschil maken. Het deksel zit zo vast als ik het kon krijgen. Hoop dat ie weer los wil 😉

Ik zal voor de volgende batch m'n hevelfilter eens aanpassen met kleinere gaatjes. (gaatjes zijn voor mij sneller en makkelijker dan sleufjes omdat ik een kolomboor heb) Dank voor het compliment trouwens Theo.

20230119_110806.jpg
20230119_110832.jpg 

tdp

Die rand bovenlangs, als ook 'de drab' in de opvangbol laten gist zien. Ik zou hem lekker even een paar dagen laten staan, en over een paar dagen eens meten.

Lijkt dus niets aan de hand te zijn!

Remmelt

Citaat van: tdp op 19-01-2023  13:24 uLijkt dus niets aan de hand te zijn!

Dat zou fijn zijn. Ik wacht even een paar dagen. Thanks!

Gossi

Je bier staat keurig te gisten. Als je waterslot niet werkt dan heb je een lekkage. Zou best kunnen dat je de rubberring er tussenuit hebt geknepen.
Ruik eens bij de dop. Ruik je bananengeur dan lekt hij inderdaad.
Er zijn ook oude topics waar tips en trucs gegeven worden over dit ding.
Laat hem zo niet te lang staan, anders heb je kans dat er zuurstof bij komt. Na 14 dagen meten en na 3 dagen weer. Als het SG gelijk is gebleven dan bottelen.

Scooby228

De gaatjes in je hevelfilter lijken inderdaad erg groot.  Als ik een hevelfilter of Filterhex gebruik,  doe ik de hop los in de ketel en niet in een sok (ik neem aan dat je bloemen had) ; de hopbellen houden dan al veel troebelheid vast.

Remmelt

Citaat van: Gossi op 19-01-2023  16:58 uJe bier staat keurig te gisten. Als je waterslot niet werkt dan heb je een lekkage. Zou best kunnen dat je de rubberring er tussenuit hebt geknepen.
Ruik eens bij de dop. Ruik je bananengeur dan lekt hij inderdaad.
Er zijn ook oude topics waar tips en trucs gegeven worden over dit ding.
Laat hem zo niet te lang staan, anders heb je kans dat er zuurstof bij komt. Na 14 dagen meten en na 3 dagen weer. Als het SG gelijk is gebleven dan bottelen.
Okee dat stelt me eerst even gerust, weer wat geleerd :) Ik rook niet echt bananengeur, maar heb nu wikkelfolie rondom het deksel gedraaid, baat het niet dan schaadt het niet.
Citaat van: Scooby228 op 19-01-2023  18:43 uDe gaatjes in je hevelfilter lijken inderdaad erg groot.  Als ik een hevelfilter of Filterhex gebruik,  doe ik de hop los in de ketel en niet in een sok (ik neem aan dat je bloemen had) ; de hopbellen houden dan al veel troebelheid vast.
Ik heb al een nieuw stukje koperbuis gehaald, vandaag maar weer even aan de klus. Ik had pellets gebruikt trouwens, was ik vergeten er bij te zetten, maar bloemen kunnen dus los, goed om te weten!

Eric v B

Meerdere leden hebben problemen gehad met de afdichting van de dop/deksel. Het vat is geblazen in een mal waardoor je een naad krijgt. Deze naad loopt ook door in je schroefdraad. Ik heb zelf met een vijltje alle resten van de naad weg gevijld en de schroefdraad ingevet met olijfolie. Misschien heb je hetzelfde probleem.

Remmelt

Citaat van: Eric v B op 21-01-2023  17:39 uMeerdere leden hebben problemen gehad met de afdichting van de dop/deksel. Het vat is geblazen in een mal waardoor je een naad krijgt. Deze naad loopt ook door in je schroefdraad. Ik heb zelf met een vijltje alle resten van de naad weg gevijld en de schroefdraad ingevet met olijfolie. Misschien heb je hetzelfde probleem.

Ja ik heb erover gelezen inmiddels, ik dacht dat die van mij er wel netjes uitzag, maar ik zal alles nog eens extra goed controleren na het bottelen :)

Remmelt

Een update: Vandaag wou ik bottelen, het SG was al een dag of 4 gelijk op ongeveer 1014, maar blijkbaar was het een pechdag. Toen ik de kraan van de Fastferment open wou draaien zat die helemaal vast, en toen ik meer kracht zette brak het ding af, wat een rommel! Dan maar overhevelen vanaf de bovenkant, maar toen bleek dat er allemaal residu op het bier dreef. Ik vond het er zo goor uitzien dat ik alles in de gootsteen heb gekieperd. Misschien was dat wat te voorbarig en had ik even tot 10 moeten tellen, maar goed. Gedane zaken nemen geen keer :) Gelukkig was het maar een liter of 6.
Wat denken jullie, had ik gewoon kunnen bottelen? Wat voor soort afwijking is dit? (of is het geen afwijking en ben ik gewoon heel stom geweest?)

20230131_113959.jpg
20230131_113950.jpg
20230131_115454.jpg   

Goldin

@Remmelt het lijkt mij gist of hophars wellicht is er wat extra los gekomen toen je de fermenter onder handen nam. Ik denk eerlijk gezegd dat er niet veel mis mee was.

Zie bijvoorbeeld ook: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=39827.0

Ik zou zelf sowieso altijd bottelen. Weggooien kan altijd nog ;-)

Jacques

Citaat van: Remmelt op 31-01-2023  12:29 uEen update: Vandaag wou ik bottelen, het SG was al een dag of 4 gelijk op ongeveer 1014, maar blijkbaar was het een pechdag. Toen ik de kraan van de Fastferment open wou draaien zat die helemaal vast, en toen ik meer kracht zette brak het ding af, wat een rommel! Dan maar overhevelen vanaf de bovenkant, maar toen bleek dat er allemaal residu op het bier dreef. Ik vond het er zo goor uitzien dat ik alles in de gootsteen heb gekieperd. Misschien was dat wat te voorbarig en had ik even tot 10 moeten tellen, maar goed. Gedane zaken nemen geen keer :) Gelukkig was het maar een liter of 6.
Wat denken jullie, had ik gewoon kunnen bottelen? Wat voor soort afwijking is dit? (of is het geen afwijking en ben ik gewoon heel stom geweest?)

Niets aan de hand. Dat is gist dat op het bier ligt...
Komt echt heel veel voor. En veel beginnende brouwers zijn bang dat er iets mis is met hun bier als ze het zien...
Als je zeker weet dat het bier uitgegist is (minimaal 5 dagen geen SG daling) kun je bottelen. Het bier wordt in de fles helder.

Bij het onderdeel veel stelde vragen van deze site zal ik hieraan een artikel wijden.

#Wat_ligt_er_op_mijn_bier

Remmelt

Potverdikkie, weer wat geleerd. Bedankt mensen, dikke pech voor nu, volgende keer wordt alles beter :)

hansHalberstadt

Wat is de diameter van de gaatjes in je filter? Hoe lang deed je over het filteren? Kwam er na bv 10 minuten filteren nog vaste deeltjes mee? Normaal gesproken is het feitelijke filterbed je bostel en niet de gaatjes in het koper. Maar de truck is geduld, het filteren mag best een uur duren

hansHalberstadt

Citaat van: Remmelt op 31-01-2023  12:29 uToen ik de kraan van de Fastferment open wou draaien zat die helemaal vast, en toen ik meer kracht zette brak het ding af, wat een rommel!
Ziet er wel erg gammel uit. Wat een dun plastic stangetje. Dat moet wel breken. En dat al na 1 x gebruik. Ik zou ermee teruggaan naar de winkel. 

Remmelt

Citaat van: hansHalberstadt op 31-01-2023  19:44 uWat is de diameter van de gaatjes in je filter? Hoe lang deed je over het filteren? Kwam er na bv 10 minuten filteren nog vaste deeltjes mee? Normaal gesproken is het feitelijke filterbed je bostel en niet de gaatjes in het koper. Maar de truck is geduld, het filteren mag best een uur duren
Een uur?! Tjonge, nee ik was met 10 minuten wel klaar, toen kwam er alleen nog schoon spoelwater door. De gaatjes waren 3,3 mm, maar ik heb inmiddels een nieuwe gemaakt met gaatjes van 2,5 mm. Kijken of dat beter gaat, ik zal hem sowieso wat meer knijpen dan en wat langer geduld hebben :)

Remmelt

Citaat van: hansHalberstadt op 31-01-2023  19:49 uZiet er wel erg gammel uit. Wat een dun plastic stangetje. Dat moet wel breken. En dat al na 1 x gebruik. Ik zou ermee teruggaan naar de winkel. 
Ja inderdaad niet best. Ik heb contact opgenomen met de leverancier of dit onder garantie valt en of het onderdeel überhaupt los te krijgen is. Jammer dat het van zulke baggerkwaliteit is, want het systeem op zich vind ik wel tof eigenlijk.

hansHalberstadt

Citaat van: Remmelt op 01-02-2023  12:04 unee ik was met 10 minuten wel klaar, toen kwam er alleen nog schoon spoelwater door.
De vraag is hoe je überhaupt zo snel water doorheen krijgt. Waarschijnlijk ontstaan er dan kanalen langs de wand waardoor het spoelwater direct om het beslag heenloopt. En ja dan komt er wel school spoelwater door want dat water heeft het beslag nooit gezien.

Remmelt

Citaat van: hansHalberstadt op 01-02-2023  12:45 uDe vraag is hoe je überhaupt zo snel water doorheen krijgt. Waarschijnlijk ontstaan er dan kanalen langs de wand waardoor het spoelwater direct om het beslag heenloopt. En ja dan komt er wel school spoelwater door want dat water heeft het beslag nooit gezien.
Aha, dat zou best kunnen inderdaad, daar had ik nog niet over nagedacht. Hij zit wel vrij strak in de pan, dus de hoeken liggen tegen de rand van de pan. Kan ook zijn dat ik niet lang genoeg heb gewacht om het te laten bezinken voordat ik ging hevelen (ook ca 10 minuten)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.