Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Chloorhoudende middelen in combinatie met koper  (gelezen 8240 keer)

Offline Johannes

• Super lid
  • Land: nl
    • De Brouwketel
Chloorhoudende middelen in combinatie met koper
« Gepost op: 21-06-2006 17:48 u »
In de draad over de bottelhulpje kwam het gebruik van chloorhoudende reinigingsmiddelen op koper ter sprake, om niet of topic te geraken; een nieuwe.

Het gebruik van chloor op koperhoudende middelen wordt door Chempro ten sterkste afgeraden. Ik ben een leek op het gebied van scheikunde. Maar de achterliggende gedachte van de waarschuwing is toch een stukje chemie, dus ik doe een poging:

Citaat
Citaat van: DenMaarten op Vandaag om 06:40
Wat ik me nu afvraag, is dit alleen slecht voor het koper? Als mijn koperen koelspiraal lang niet gebruikt is, wil ik hem wel eens goed met Chemipro zuivermaken. Blinkt weer als een spiegel. Na goed afspoelen ga ik hem dan gebruiken om te koelen. Kan dit kwaad voor het uiteindelijke bier?

Citaat
Reaktie van Oscar:
Indien goed nagespoeld zal dit geen kwaad kunnen, als je koelspiraal lang blijft staan zal er een laagje koperoxide ontstaan op je koelspiraal, wellicht dat deze door de chemipro weer verdwijnt waardoor hij weer gaat glimmen.

Ik geloof graag dat Chempro (al dan niet chloorhoudend) je koperen leidingen weer mooi laat glimmen. Toch is het niet verstandig: Chloor is een sterke oxidator zorgt er dus juist voor dat koper oxideert!

:degroeten:

Johannes

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Chloorhoudende middelen i.cm. koper
« Reactie #1 Gepost op: 21-06-2006 19:04 u »
Voor alle mensen die chloor gebruiken bij het schoonmaken van hun brouw installatie en/of onderdelen daar van :

Lees dit eens even door, een mooi stukje Chemie/theorie wat denk ik vrij begrijpelijk
is opgesteld. Wellicht dat dat een en ander zal verduidelijken....

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
  • Brouwerij Maallust - "Met toewijding gebrouwen"
    • Fanclub van het bier van Henk
« Reactie #2 Gepost op: 22-06-2006 00:33 u »
Om je koelspiraal of hevelfilter weer te laten glimmen heb je helemaal geen chloor nodig. Het laagje koperoxide kun je prima verwijderen door het koperen apparaat een half uurtje in een zure oplossing te zetten. Als mijn hevelfilter uit de bostel komt is hij ook altijd helemaal schoon. Volgens mij komt dat door de zuurgraad van het wort (zo rond de 5,5 pH, een zure oplossing dus). Dus een beetje schoonmaakazijn in water en daar de hevelfilter een half uurtje in en je bent de meeste koperoxide al kwijt.

Groeten,

Henk  :proost2:

Offline stoker

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #3 Gepost op: 22-06-2006 13:31 u »
met chloormiddelen koper schoonmaken is niet erg voor je bier maar wel voor je koper, het vreet koper weg (iets wat een zuur niet doet)
als alle zouten na het schoonmaken met een chloorproduct weggespoeld zijn houd je gewoon koper over, geen probleem.
gebruik gewoon geen chloor voor koper!, zeker niet om wat oxidatie weg te krijgen.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 22-06-2006 14:36 u »
Sowieso nooit chloor gebruiken (gore bende  :-X )

Gewoon een beetje soda voor het reinigen, en een beetje
sulfiet met citroenzuur voor het desinfecteren.
Niet zeuren dat het slechte middelen zijn, want ik heb nog
nooit een besmetting gehad.
En ook geen vieze smaakjes.

En zo maak ik dus ook mijn koperspiraal schoon: Sulfiet met citroenzuur.
Glimmen dus met dat ding.  ;)

SiriS

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 22-06-2006 15:15 u »
Als met chloorhoudende middelen natriumhypochloriet wordt bedoeld kan ik daaraan toevoegen dat RVS (316 en 318) daar ook zeer slecht tegen kunnen. Zelf heb ik dit goedje als zoŽn 8 jaar geleden verbannen. Als ik brouw materialen schoon wil maken gebruik ik veelal warm water en een borstel. Voor het desinfecteren gebruik ik het liefste een 80°C NaOH oplossing of chemipro OXI.

Groet, SiriS

Offline stoker

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #6 Gepost op: 22-06-2006 20:54 u »
Azijn vind ik goed genoeg.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 22-06-2006 22:01 u »
Inderdaad Stoker,

Voor koper is dat genoeg.  :duimop:
Al die chemische bende.  :-\ ...

En voor de rest doe je gewoon wat ik doe of wat SiriS doet.
Mmm, voelt goed.
Weer een topic gesloten.  ;)

:degroeten: (gooi maar op slot hoor mannen  :duimop: )

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 22-06-2006 22:51 u »
Azijnzuur is ook een chemische stof! (net als water  :D )

sowieso nooit chloor gebruiken (gore bende  :-X )

Gewoon een beetje soda voor het reinigen, en een beetje
sulfiet met citroenzuur voor het desinfecteren.
Niet zeuren dat het slechte middelen zijn, want ik heb nog
nooit een besmetting gehad.

Nou Hoppie, gefeliceerd! Wat heb jij een geluk.

Het feit dat ik nog nooit beroofd ben wil nog niet zeggen dat ik nooit beroofd zal worden.
Goed oppassen, geen gevaarlijke buurten opzoeken en niet met geld strooien voorkomt veel.

Voor het desinfecteren gebruik ik het liefste een 80°C NaOH oplossing of chemipro OXI.

Hoe sterk is de concentratie aan HaOH die je gebruikt Peter?

Overigens lijkt het mij dat je flink oppassen als je werkt met hete NaOH-oplossing.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 22-06-2006 23:12 u »
Citaat
Nou Hoppie, gefeliceerd! Wat heb jij een geluk.

Het feit dat ik nog nooit beroofd ben wil nog niet zeggen dat ik nooit beroofd zal worden.
Goed oppassen, geen gevaarlijke buurten opzoeken en niet met geld strooien voorkomt veel.

Ha Ha, Ik moet nog oppassen wat ik zeg hier.
Jacques wordt met de dag scherper.

Sulfiet niet goed? Proof IT.  >:D

Al jaren wordt sulfiet gebruikt door de industrie.
Wie zegt dat het niet goed is?

:proost:

PS.

Citaat
Wat heb jij een geluk.
Niet helemaal waar.
Mijn spullen zijn ook altijd droog (en dat is ook vaak bacterie-vrij).

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #10 Gepost op: 04-07-2006 11:39 u »
Niet helemaal passend bij dit onderwerp, maar wel Jacques' vraag beantwoordend: ik heb zondag mijn HERMS grondig gereinigd met een NaOH oplossing van 80 grC. Niets gevaarlijks aan (maar pas desondanks wel op): ik morste wat over mijn blote voeten (jaja, knoeierd MO) en mijn voeten vonden dat helemaal niet erg. Ik heb 300 g NaOH gebruikt op 20 liter water. Er kwamen inderdaad heel wat stukjes los uit kranen, warmtewisselaar (die vooral) en tegenstroom koeler. Ik zou elke WURMS/HERMS/RIMS gebruiken toch aanraden na elke 5-10 keer brouwen een NaOH reiniging toe te passen. Koop dit spul niet bij Brouwland maar gewoon bij de trekpleister of een andere drogist. Vraag dan naar caustic soda of gootsteenonstopper. Ik meen dat ik E1,50 voor 500 g betaalde. Brouwland is helemaal niet zo duur zie ik (3,69 per kilo) maar de Chempro caustic is heel erg duur.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #11 Gepost op: 04-07-2006 12:44 u »
ik morste wat over mijn blote voeten (jaja, knoeierd MO) en mijn voeten vonden dat helemaal niet erg. Ik heb 300 g NaOH gebruikt op 20 liter water.

Je hebt dus een 1,5% oplossing gebruikt. Ik geloof dat 4% ook een veelgebruikte concentratie is, waarbij misschien wat meer effect op je huid te verwachten is. Het blijft dus uitkijken.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 05-07-2006 17:41 u »
Je hebt dus een 1,5% oplossing gebruikt. Ik geloof dat 4% ook een veelgebruikte concentratie is, waarbij misschien wat meer effect op je huid te verwachten is. Het blijft dus uitkijken.
Het grootste gevaar is het in de ogen krijgen!

Hopbier

Tags: