Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Chloorhoudende middelen in combinatie met koper  (gelezen 8240 keer)

Offline Johannes

• Super lid
  • Land: nl
    • De Brouwketel
Chloorhoudende middelen in combinatie met koper
« Gepost op: 21-06-2006 17:48 u »
In de draad over de bottelhulpje kwam het gebruik van chloorhoudende reinigingsmiddelen op koper ter sprake, om niet of topic te geraken; een nieuwe.

Het gebruik van chloor op koperhoudende middelen wordt door Chempro ten sterkste afgeraden. Ik ben een leek op het gebied van scheikunde. Maar de achterliggende gedachte van de waarschuwing is toch een stukje chemie, dus ik doe een poging:

Citaat
Citaat van: DenMaarten op Vandaag om 06:40
Wat ik me nu afvraag, is dit alleen slecht voor het koper? Als mijn koperen koelspiraal lang niet gebruikt is, wil ik hem wel eens goed met Chemipro zuivermaken. Blinkt weer als een spiegel. Na goed afspoelen ga ik hem dan gebruiken om te koelen. Kan dit kwaad voor het uiteindelijke bier?

Citaat
Reaktie van Oscar:
Indien goed nagespoeld zal dit geen kwaad kunnen, als je koelspiraal lang blijft staan zal er een laagje koperoxide ontstaan op je koelspiraal, wellicht dat deze door de chemipro weer verdwijnt waardoor hij weer gaat glimmen.

Ik geloof graag dat Chempro (al dan niet chloorhoudend) je koperen leidingen weer mooi laat glimmen. Toch is het niet verstandig: Chloor is een sterke oxidator zorgt er dus juist voor dat koper oxideert!

:degroeten:

Johannes