Discussie veroudering tetrahop

Gestart door Jacques, 18-01-2023 15:10 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Citaat van: Edwin brouwt op 17-01-2023  21:18 uMaar het is misschien handig om hier op het forum even een zoekactie te doen op tetrahop. Het schijnt namelijk snel te verouderen bij herverpakken, dus misschien zijn flesjes van 20 ml wat handiger?

Dat snel verouderen klopt als het gaat om het bitterder maken van je bier. Al vrij snel na het herpakken zie je bruine druppels onderin het flesje.
Echter, tetrahop is een heel mooi product als het gaat om het bevorderen van de schuimhoudbaarheid. Mijn ervaring is dat die eigenschap niet veel minder wordt door veroudering. Dat maakt tetrahop weer erg interessant voor ons hobbybrouwers...

Silky

Citaat van: Jacques op 18-01-2023  15:10 uDat snel verouderen klopt als het gaat om het bitterder maken van je bier. Al vrij snel na het herpakken zie je bruine druppels onderin het flesje.
Echter, tetrahop is een heel mooi product als het gaat om het bevorderen van de schuimhoudbaarheid. Mijn ervaring is dat die eigenschap niet veel minder wordt door veroudering. Dat maakt tetrahop weer erg interessant voor ons hobbybrouwers...

Klopt helemaal Jacques, dit is ook mijn ervaring...

Jaap W

Citaat van: Jacques op 18-01-2023  15:10 uDat snel verouderen klopt als het gaat om het bitterder maken van je bier. Al vrij snel na het herpakken zie je bruine druppels onderin het flesje.

Die ervaring heb ik ook. Sinds ik een beetje tetrahop gebruik is de schuimkraag echt goed. :proost:  :beersmiley:

Enos

Citaat van: Jacques op 18-01-2023  15:10 uDat snel verouderen klopt  Al vrij snel na het herpakken zie je bruine druppels onderin het flesje.

Die druppels onder in de flesjes die zitten er snel vrij in ja, maar als ik een nieuwe fles koop zit het ook al op de bodem van de fles. Of aan de zijkant als de fles plat heeft gelegen tijdens transsport.
Het kan zijn dat het met her verpakken heeft te maken , maar dat betwijfel ik omdat het dus ook in de nieuwe flessen zit.
Maar zou best kunnen.

Jacques

Citaat van: Enos op 18-01-2023  20:11 uDie druppels onder in de flesjes die zitten er snel vrij in ja, maar als ik een nieuwe fles koop zit het ook al op de bodem van de fles. Of aan de zijkant als de fles plat heeft gelegen tijdens transsport.
Het kan zijn dat het met her verpakken heeft te maken, maar dat betwijfel ik omdat het dus ook in de nieuwe flessen zit.
Maar zou best kunnen.

Weet je zeker of je originele verpakkingen hebt van de fabrikant?

Enos

Ik heb 2 x besteld.
! x bij SBI dat zat in een fles van glas, en 1 x bij Bath Haas in Engeland dat zat in een pet fles.
En in de pet fles van Bart Haas zat het op de zijkant.

Ik mag er toch van uit gaan dat het dan in originele verpakking zit.
Maar zeker weten doe ik het niet natuurlijk.

Jacques

Citaat van: Enos op 18-01-2023  20:38 uIk heb 2 x besteld.
! x bij SBI dat zat in een fles van glas, en 1 x bij Bath Haas in Engeland dat zat in een pet fles.
En in de pet fles van Bart Haas zat het op de zijkant.

Ik mag er toch van uit gaan dat het dan in originele verpakking zit.
Maar zeker weten doe ik het niet natuurlijk.

Van Barth Haas mag je inderdaad aannemen dat het in de originele verpakking zit.

Nog even gekeken naar de site van deze producent
https://www.barthhaas.com/fileadmin/user_upload/01-barthhaas-2022/Hops_and_Products/Products/Varieties/Tetrahop_Gold/tetrahop-gold-en.pdf
"Store Tetrahop� Gold in full, closed containers at 15 – 25 °C (59 – 77 °F). Prolonged storage at high temperature will cause deterioration. Tetrahop� Gold performs best if used within 24 months from the time of production if stored as recommended. Opened containers should be used within a few days."
Lange bewaartijd kan leiden tot achteruitgang...

Bvk1983

Ik heb een tijd terug (ik dacht een jaar geleden ongeveer) ook met een groepsaankoop hier een flesje tetrahop gekocht. Nu al een hele tijd niks meer mee gedaan maar zou het voor de schuimhoudbaarheid eigenlijk wel weer willen gebruiken. Ik kan dat oude flesje dus nog steeds voor dat doel gebruiken? En welke dosering kan ik dan aanhouden?

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 31-01-2023  10:10 uIk heb een tijd terug (ik dacht een jaar geleden ongeveer) ook met een groepsaankoop hier een flesje tetrahop gekocht. Nu al een hele tijd niks meer mee gedaan maar zou het voor de schuimhoudbaarheid eigenlijk wel weer willen gebruiken. Ik kan dat oude flesje dus nog steeds voor dat doel gebruiken? En welke dosering kan ik dan aanhouden?
Ja, je kunt het nog steeds gebruiken voor de schuimhoudbaarheid.
Ik hanteer 1 ml per 10 liter, maar een lagere concentratie werkt ook.

LAM

Citaat van: Jacques op 31-01-2023  12:51 uJa, je kunt het nog steeds gebruiken voor de schuimhoudbaarheid.
Ik hanteer 1 ml per 10 liter, maar een lagere concentratie werkt ook.
En hoeveel bitterheid kun je dan verwachten? Is daar ooit onderzoek naar gedaan?
Dit zegt BartHaas namelijk: "Store Tetrahop Gold� in full, closed containers at 15 – 25 °C (59 – 77 °F). Prolonged storage at high
temperature will cause deterioration. Tetrahop Gold� performs best if used within 24 months from the
time of production if stored as recommended. Opened containers should be used within a few days."

Jacques

Citaat van: LAM op 16-02-2023  10:29 uEn hoeveel bitterheid kun je dan verwachten? Is daar ooit onderzoek naar gedaan?

Ik merk weinig tot niets van een verhoging van de bitterheid bij oude tetrahop...

Spyro

Citaat van: Jacques op 16-02-2023  16:48 uIk merk weinig tot niets van een verhoging van de bitterheid bij oude tetrahop...

De bitterheid van Tetrahop is echt té bitter om snel te verouderen, het bruine "propje" dat je in het flesje krijgt maakt niet veel uit op de bitterheid, ook het "melkachtig" worden van een bvb een ontsmette pipet als je die voorgaans in een Starsanoplossing hebt gedaan is normaal, het reageert immers op de zuren erin, ook als je die eerst oplost in een weinig bier heb je ook die reactie, later merk je daar niks meer van. Ik gebruik die altijd volgens de voorgeschreven hoeveelheid, ook al is de Tetrahop al meer dan een jaar in gebruik, het schuim op mijn bieren is er niet minder door, dus gebruik het gerust langer. Heb de info hierover gekregen van een chemicus die het kan weten. Mocht je ondervinden dat het schuimgehalte achteruit gaat gewoon wat meer gebruiken in de volgende brouwsels. De "minimum" dosering om schuimhoudbaarheid te garanderen is 0,55 ml per 10 liter bier, wat neerkomt op 6 IBU extra.

Jacques

Citaat van: Spyro op 16-02-2023  19:50 uDe bitterheid van Tetrahop is echt té bitter om snel te verouderen, het bruine "propje" dat je in het flesje krijgt maakt niet veel uit op de bitterheid...

Tja, ik ben een liefhebber van bittere bieren (tarwebieren en weizens zijn niet aan mij besteed). Voor mij voegt oude tetrahop niet veel bitterheid toe in vergelijking tot het bier in de vergistingstank.

Jaap W

Ik gebruik 1 ml per 12 liter (36 liter bier en 3 ml tetra hop) en ik merk er eigenlijk ook niks van dat mijn bier meer bitterheid krijgt door de tetrahop. Wel een mooie "houdbare" schuimkraag.

pincopallino

Ik heb de tretahop nu voor de 3 keer gebruikt.  Als ik vergelijk met de bieren gebrouwen zonder de tetrahop zie ik nauwelijks verschil. Het zal aan mij liggen...  :weetniet:

Spyro

Citaat van: pincopallino op 17-02-2023  16:43 uIk heb de tretahop nu voor de 3 keer gebruikt.  Als ik vergelijk met de bieren gebrouwen zonder de tetrahop zie ik nauwelijks verschil. Het zal aan mij liggen...  :weetniet:
Je moet minstens voor 6 IBU Tetra gebruiken om schuimhoudbaarheid te verkrijgen, liefst iets meer. Ik heb al eens een tripel Karmeliet gebrouwen en de bitterhop was allemaal Tetrahop, zou eens moeten kijken naar het receptje voor hoeveel IBU dat was, maar ik dacht 12, dat was wel super qua schuim.....  :proost:

LAM

Ik heb op dit moment het flesje tetrahop voor me en als ik er een schoon lepeltje in doe en een minimaal druppeltje proef trekt mijn hele gezicht samen. Een bittere smaak die je haast niet weggespoeld krijgt. Deze tetrahop is inmiddels ruim 2 jaar oud. Zorgt dit nou echt niet voor een merkbaar verschil in bitterheid? Ik wil namelijk 2 tot 3 ml toevoegen aan 30 liter bier. Zou het dan zodanig verdund zijn dat je geen verschil proeft?

Sigurd

Tijdens het koken van het wort (Kölsch) zag ik dat ik al rap het gewenste SG aan het overschrijden was. Ik besloot de kooktijd van 60 min te halveren. Dom dat ik niet aan de IBU van de eerste hopgift dacht toen ik dat besloot.
:stom: 

Bij het proeven van samples bleek het jongbier veel te zoet naar mijn smaak. Nu het is uitvergist is dit alleen maar erger geworden. Volgens brewfather maakte de kortere kooktijd ongeveer 4 IBU verschil. Berekend heb ik nu een Kölsch met 20 IBU. Zelf schat ik dit nog iets lager is omdat het wort ook nog eens een hoger SG had tijdens de extractie. Het recept idee was 26 IBU.

Het bier wil ik vandaag keggen en ik heb de beschikking over tetrahop. Ik heb echter geen idee of ik 6 IBU erbij kan plussen? Wat zijn hier de bevindingen? Als dit kan, hoeveel moet ik dan aan een volle Keg van 19 liter toevoegen?

Jacques

Op jouw verzoek is jou bericht samengevoegd.

Citaat van: Sigurd op 07-04-2023  11:22 uHet bier wil ik vandaag keggen en ik heb de beschikking over tetrahop. Ik heb echter geen idee of ik 6 IBU erbij kan plussen? Wat zijn hier de bevindingen? Als dit kan, hoeveel moet ik dan aan een volle Keg van 19 liter toevoegen?

Je kunt het proberen. Geen idee van de hoeveelheid. Hoe oud is de tetrahop?
Ik ben bang dat je geen concrete cijfertjes zult vinden over de veroudering. Tetrahop wordt niet bewaard in brouwerijen, maar steeds aangekocht.

Spyro

Citaat van: Sigurd op 07-04-2023  11:22 uHet bier wil ik vandaag keggen en ik heb de beschikking over tetrahop. Ik heb echter geen idee of ik 6 IBU erbij kan plussen? Wat zijn hier de bevindingen? Als dit kan, hoeveel moet ik dan aan een volle Keg van 19 liter toevoegen?

Heb het even uitgerekend, om 18,5 liter bier (wat er in een keg kan met wat kopruimte) 6 IBU te verhogen heb je 1,02 ml Tetrahop nodig. Reken anders ivm de veroudering er 10% bij, dan komt dat op 1,122 ml in je keg dumpen...

Sigurd

Ik heb over een aantal zaken in het topic tetrahop heen gekeken. Het staat hier gewoon allemaal op het forum.  :beersmiley:

Ik heb de tetrahop eind januari 2023 van Enos ontvangen. Had het tot nu toe nog niet gebruikt en ik bewaar het bovenin de koelkast. Inmiddels heb ik de dosering gevonden en die is voor 1 IBU, 0,0092ml per liter. Soortelijk gewicht is 1,017 g/ml. Dat betekent dat als ik 6 IBU erbij wil plussen, ik 1,04 ml moet toevoegen. Omdat ik het nu echt te zoet vind smaken ga ik denk voor 8 IBU (1,42 gram).

Wanneer dit uiteindelijk niet voldoende is, dan kan ik altijd nog meer aan de keg toevoegen. Ik ben van plan de tetrahop eerst op te lossen in wat water om vervolgens deze oplossing met een spuit toe te voegen via de IN post van de keg (nadat de druk kortstondig afgelaten is). Op die manier moet het zuurstof arm/loos kunnen.

Sigurd

Citaat van: Spyro op 07-04-2023  12:58 uHeb het even uitgerekend, om 18,5 liter bier (wat er in een keg kan met wat kopruimte) 6 IBU te verhogen heb je 1,02 ml Tetrahop nodig. Reken anders ivm de veroudering er 10% bij, dan komt dat op 1,122 ml in je keg dumpen...

Bedankt. Is er enig idee van wanneer die veroudering een significante rol gaat spelen? Ik denk dat ik het gewoon bij de 8 IBU hou en daarna wel verder zie. Ik ben in ieder geval opgelucht dat ik de bitterheid nog toevoegen!

Spyro

Citaat van: Sigurd op 07-04-2023  13:01 uBedankt. Is er enig idee van wanneer die veroudering een significante rol gaat spelen? Ik denk dat ik het gewoon bij de 8 IBU hou en daarna wel verder zie. Ik ben in ieder geval opgelucht dat ik de bitterheid nog toevoegen!
Als je 8 IBU wil toevoegen heb je 1,36 ml Tetra nodig (zonder de veroudering erbij te rekenen).
Denk dat de veroudering nog wel mee gaat vallen hoor, voorlopig nog niks van gevonden hoeveel dat zou kunnen zijn, doch wegens de hoge bitterheid zal dat wel meevallen....

LAM

Citaat van: LAM op 07-04-2023  11:06 uIk heb ... verschil proeft?
Iemand een idee? Denk dat er overheen gelezen is😬

Sigurd

Citaat van: LAM op 07-04-2023  11:06 uIk heb op dit moment het flesje tetrahop voor me en als ik er een schoon lepeltje in doe en een minimaal druppeltje proef trekt mijn hele gezicht samen. Een bittere smaak die je haast niet weggespoeld krijgt. Deze tetrahop is inmiddels ruim 2 jaar oud. Zorgt dit nou echt niet voor een merkbaar verschil in bitterheid? Ik wil namelijk 2 tot 3 ml toevoegen aan 30 liter bier. Zou het dan zodanig verdund zijn dat je geen verschil proeft?

Ik kon het ook niet laten om de tetrahop te proeven. Ik heb niet eens een druppeltje genomen, maar de film die aan het pipetje blijft kleven. Moest daarna toch wel even de mond spoelen, zo bitter!
Wellicht valt de vermindering van de bitterheid door de tijd heen erg mee. Hoe is de vermindering van bitterheid eigenlijk ooit vastgesteld? Of is het een aanname?

Op 30 liter resulteert het toevoegen van 2ml overigens tot een verhoging van 7,24 IBU en 3ml tot 10,8 IBU.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.