Hopzakjes

Gestart door Erny, 18-01-2023 11:24 u

Vorige topic - Volgende topic

Erny

Kan iemand mijn uitleggen waarom er bij mout brouwpakketen de hop in de hopzakjes altijd zo strak erin zit. Tijdens het koken zet de hop uit en staat het hopzakje strak. Ik vraag mij dan af in hoeverre alle hop ook daadwerkelijk goed in contact komt met het wort.
Is een hopzakje met de hop er losjes in niet een veel beter idee? :weetniet:

fantastica

Ik denk dat dat afhangt van merk. Ik heb een paar keer een Arsegan brouwpakket gebruikt en daar zat de hop in een vacuum aluminium zakje.

Dat is wel al een jaar of drie geleden, er bestaat kans dat ze het nu veranderd hebben.

Schol
Jan

tdp

Citaat van: Erny op 18-01-2023  11:24 u...

Of gewoon los in de ketel

Jacques

Citaat van: tdp op 18-01-2023  11:38 uOf gewoon los in de ketel

Bij de meeste alles in 1 apparaten is dat niet zo'n goed idee. De losse hop kan voor verstopping van de pomp zorgen.

tdp

Citaat van: Jacques op 18-01-2023  15:46 uBij de meeste alles in 1 apparaten is dat niet zo'n goed idee. De losse hop kan voor verstopping van de pomp zorgen.

Geen idee waarmee de topicstarter brouwt, geef alleen een alternatief aan.

Zelf gebruik ik vaak een hopspider in mijn kookketel, maar die is in verhouding redelijk klein. Zit te denken om mijn oude moutkorf te gaan gebruiken, als soort mega hopspider, of een hoprocket van Blichmann te kopen en deze tussen de kookketel en de pomp te zetten, als soort van filter. Nu wil de pomp nog wel eens verstopt raken wanneer ik weer eens de hopspider ben vergeten :)

Jacques

Citaat van: tdp op 18-01-2023  16:53 uGeen idee waarmee de topicstarter brouwt, geef alleen een alternatief aan.

Erny brouwt met een Easybrew 30 blijkt uit zijn profiel...

Spyro

Citaat van: Jacques op 18-01-2023  15:46 uBij de meeste alles in 1 apparaten is dat niet zo'n goed idee. De losse hop kan voor verstopping van de pomp zorgen.
Doe ik ook steeds bij mijn Speidel en Grainfather, in mijn gasketels gooi ik de hop (gebruik 99% pellets) steeds los in de ketel, daarna na whirlpool aan de zijkant afhevelen na minimum 60' uitzakken na koelen. Het leuke met een hopspider in een automaat is dat je de pomp tijdens het koelen kan laten draaien, zo hoef je zelf niet meer te roeren en heb je geen verstoppingen van de pomp door resten hopbellen...

Jacques

Citaat van: Erny op 18-01-2023  11:24 uKan iemand mijn uitleggen waarom er bij mout brouwpakketen de hop in de hopzakjes altijd zo strak erin zit. Tijdens het koken zet de hop uit en staat het hopzakje strak. Ik vraag mij dan af in hoeverre alle hop ook daadwerkelijk goed in contact komt met het wort.

Het kost je een hopzakje, maar door de hop her te verpakken in nieuw hopzakje kun je de hop wat meer ruimte geven.
Of het echt nodig is, is de vraag. De alfazuren lossen vrij makkelijk en snel op. Het omzetten in iso-alfazuren heeft meer tijd noig...

Broewerke

Alle hop, bloemen of pellets, gaan altijd los in de ketel. Pomp gebruik ik alleen tijdens maish. Na koelen wordt er helder wort na bezinken afgeheveld naar gistvat. Een snellere methode voor vrij helder wort, zonder veel handelingen, heb ik nog niet gevonden en blijf deze methode dus volgen.

Erny

Citaat van: Jacques op 18-01-2023  20:28 uHet kost je een hopzakje, maar door de hop her te verpakken in nieuw hopzakje kun je de hop wat meer ruimte geven.
Of het echt nodig is, is de vraag. De alfazuren lossen vrij makkelijk en snel op. Het omzetten in iso-alfazuren heeft meer tijd noig...
Dank je voor het antwoord. Voor de zekerheid haal ik de knoop er meestal uit en maak een nieuwe knoop in het zakje met meer ruimte voor de hop.

Theo Mol

Citaat van: Jacques op 18-01-2023  15:46 uBij de meeste alles in 1 apparaten is dat [hop los in de ketel, TM] niet zo'n goed idee. De losse hop kan voor verstopping van de pomp zorgen.
Net als los Iers mos in de ketel, zoals ik gisteren merkte. Omdat ik mijn pomp gebruik om het koelen sneller te laten gaan was dat achteraf niet zo slim als het vooraf leek.
Ook maar in een zakje doen of werkt het dan niet meer?

Jacques

Citaat van: Theo Mol op 19-01-2023  11:00 uNet als los Iers mos in de ketel, zoals ik gisteren merkte. Omdat ik mijn pomp gebruik om het koelen sneller te laten gaan was dat achteraf niet zo slim als het vooraf leek.
Ook maar in een zakje doen of werkt het dan niet meer?

Daar heb nooit problemen mee gehad.
Wanneer heb je de Iers mos toegevoegd. Mijn ervaring is dat het geleiachtig wordt als je het zo'n 15 tot 20 minuten voor het einde koken toevoegt.

Kokkebil

Ik gebruik die kunststof fruitzakjes van AH.
Flinke kei er bij in,vastknopen aan het handvat  en het zakje zakt lekker in het wort en voorkomt dat de hopbloemen gaan drijven!
Werkt perfect en goedkoop!

Eriks

Citaat van: Kokkebil op 19-01-2023  14:05 uIk gebruik die kunststof fruitzakjes van AH.
Flinke kei er bij in,vastknopen aan het handvat  en het zakje zakt lekker in het wort en voorkomt dat de hopbloemen gaan drijven!
Werkt perfect en goedkoop!
Volgens mij zijn die zakjes van nylon, dus goede kans dat je weekmakers en opgelost plastic in je bier hebt (nylon kan tot 90 graden, vraag is of je dat nog steeds wilt)

Kokkebil

Citaat van: Eriks op 19-01-2023  14:20 uVolgens mij zijn die zakjes van nylon, dus goede kans dat je weekmakers en opgelost plastic in je bier hebt (nylon kan tot 90 graden, vraag is of je dat nog steeds wilt)

Doe het al jaren en ik leef nog steeds en voel me prima!
 ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D

De Hopman

Ja, maar dat zeiden al die bouwvakkers ook over asbest  ;)

Eriks

Citaat van: Kokkebil op 19-01-2023  14:24 uDoe het al jaren en ik leef nog steeds en voel me prima!
 ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D
Misschien heeft dit wel die extra "flavor" aan je bier waarom jouw biertjes zo lekker zijn  ;D  ;D  :proost:

Jacques

Citaat van: Eriks op 19-01-2023  14:20 uVolgens mij zijn die zakjes van nylon, dus goede kans dat je weekmakers en opgelost plastic in je bier hebt (nylon kan tot 90 graden, vraag is of je dat nog steeds wilt)

Voor zover ik weet is er ook voedselveilig nylon... Het wordt gebruikt voor kunstewrichten en flosdraad. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Nylon

Jan de Graaff

Citaat van: Jacques op 19-01-2023  16:13 uVoor zover ik weet is er ook voedselveilig nylon... Het wordt gebruikt voor kunstewrichten en flosdraad. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Nylon
Veel nylon kan temperaturen boven de 200 ºC aan, maar waarom enige moeite doen als een RVS hopspider niet veel kost (circa € 30) een 100% voedselveilige oplossing biedt dat goed tegen warmte kan en ook nog eens heel eenvoudig in het gebruik is...

Nylon zakjes worden op den duur smoezelig en kunnen gaten krijgen. Dan heb je weer nieuwe nodig. RVS hopspiders zijn dan de duurzamere variant. Eenmalig een kleine investering en lang van genieten.

Eriks

Citaat van: Jacques op 19-01-2023  16:13 uVoor zover ik weet is er ook voedselveilig nylon... Het wordt gebruikt voor kunstewrichten en flosdraad. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Nylon

Het is de vraag welke variant het is, want nylon is een verzamelgroep.

Citaat van: GoogleThermische eigenschappen

De warmtebestendigheid van Nylon is normaal circa 90°C, dit komt omdat Nylon nogal gevoelig is voor oxydatie.

Edwin brouwt

Ik gebruik zelf onderstaande (ook bij brouwmaatje te koop) en die zet ik vast met een papierklem aan de rand van de ketel.
Lekker los en makkelijk open te maken voor extra hopgiften.
Ik vind de doorstroming bij die rvs dingen eigenlijk niet zo goed (maar dat is heel persoonlijk :D)

https://Brouwland.com/nl/filterkuipen-en-filterbodems/11731-the-hop-bag.html

Spyro

Citaat van: Edwin brouwt op 20-01-2023  08:35 uIk vind de doorstroming bij die rvs dingen eigenlijk niet zo goed (maar dat is heel persoonlijk :D)

https://Brouwland.com/nl/filterkuipen-en-filterbodems/11731-the-hop-bag.html
In mijn automaten gebruik ik een RVS hopspider van 300 micron, doch door het "nadeel" van doorstroming/afgifte gebruik ik 5% meer hop, kan de pomp aan tijdens koelen, in die Speidel is dat maar vanaf 84 graden dat die wil werken, maar daar zit je snel aan, de Grainfather heeft die 'beperking' niet.

Theo Mol

Citaat van: Jacques op 19-01-2023  11:34 uDaar heb nooit problemen mee gehad.
Wanneer heb je de Iers mos toegevoegd. Mijn ervaring is dat het geleiachtig wordt als je het zo'n 15 tot 20 minuten voor het einde koken toevoegt.
Alsof je erbij was ... precies het laatste kwartier. Is korter beter? (of helemaal niet? ik heb altijd weinig trub, de hopzakjes vangen het meeste op)

Kokkebil

Citaat van: JanDeGraaff op 19-01-2023  17:57 uVeel nylon kan temperaturen boven de 200 ºC aan, maar waarom enige moeite doen als een RVS hopspider niet veel kost (circa € 30) een 100% voedselveilige oplossing biedt dat goed tegen warmte kan en ook nog eens heel eenvoudig in het gebruik is...

Nylon zakjes worden op den duur smoezelig en kunnen gaten krijgen. Dan heb je weer nieuwe nodig. RVS hopspiders zijn dan de duurzamere variant. Eenmalig een kleine investering en lang van genieten.

Voor dertig euro kan ik heel veel zakjes bij AH kopen (voorraad voor ca.30 jaar) of 2 kratjes pils! ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D

wvtbg

De hopzakjes zijn vooral handig bij dry hoppen. Dan heb je niet die drap of bloemen los in je gistvast zitten met kans dat het mee komt tijdens bottelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.