Opvolger BrouwHulp

Gestart door middelaersch, 17-01-2023 19:58 u

Vorige topic - Volgende topic

Bvk1983

Los van dat het enorm knap gemaakt is; ik ben een tevreden Brewfather gebruiker. Wat zou dit pakket beter/anders maken waardoor een overstap de moeite waard is?

Begrijp me niet verkeerd, het is een mooi project en vast ook heel leerzaam om zoiets te programmeren, maar is het niet ook een beetje opnieuw het wiel uitvinden?

Wijbrouwers

Citaat van: Bvk1983 op 24-01-2023  21:10 uLos van dat het enorm knap gemaakt is; ik ben een tevreden Brewfather gebruiker. Wat zou dit pakket beter/anders maken waardoor een overstap de moeite waard is?

Begrijp me niet verkeerd, het is een mooi project en vast ook heel leerzaam om zoiets te programmeren, maar is het niet ook een beetje opnieuw het wiel uitvinden?

Wij hebben hetzelfde idee. Wij gebruiken ook Brewfather. Voordelen zijn multi-platform en in-browser use. BrouwHulp en Brouw manager hebben dat niet. Dus waarom overstappen.

Daarnaast gelaten vind ik het altijd mooi om te zien dat mensen die kunnen programmeren zulke projectjes doen.

hansHalberstadt

Citaat van: Wijbrouwers op 24-01-2023  23:49 uWij hebben hetzelfde idee. Wij gebruiken ook Brewfather. Voordelen zijn multi-platform en in-browser use. BrouwHulp en Brouw manager hebben dat niet. Dus waarom overstappen.
Weet niet of je dit had meegenomen? Raakt immers al snel ondergesneeuwd door de vele reacties: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=676398.
dat is wat ik nog mis in de moderne tools.

middelaersch

Zoals ook al gezegd in de openingspost: ik heb dit programma in eerste instantie als een hobbyproject voor mezelf gebouwd. Omdat ik denk dat het ook voor anderen interessant kan zijn, stel ik het op mijn website beschikbaar om te downloaden. That's it. Ben je tevreden met de tool die je nu gebruikt: vooral blijven gebruiken!

Kanttekening die ik zelf wel heb bij de nieuwere web gebaseerde tools (cloud oplossingen): meestal zijn dit projecten van individuen of kleine groepjes. Als zo iemand er mee stopt, dan is het op dat moment ook niet meer beschikbaar. Zodra die de server uit zet is het afgelopen. Hetzelfde geldt voor eventuele prijsverhogingen, dat is dan betalen of iets anders zoeken. Daar moet je je wel van bewust zijn.

Een programma dat gewoon op je eigen PC of laptop draait en daar ook zijn database heeft, blijft gewoon functioneren. Kijk  naar BrouwHulp: Adrie is er jaren geleden mee gestopt, maar je kunt het nog gewoon gebruiken. Er komen alleen geen nieuwe versies meer van.

M.b.t. de suggesties van Hans: ik ga nog wel functionaliteit inbouwen om de vergisting te kunnen volgen d.m.v. weegmethode, refractometer en uiteraard de 'dobber', met grafiekjes erbij etc. CO2 volume gebruik ik zelf niet, en ik heb het idee ook maar heel weinig mensen dat wel gebruiken. Dan zou ik eerder denken aan koppeling met iSpindel.

middelaersch

Citaat van: hansHalberstadt op 24-01-2023  15:17 uLazarus is voor zo ver ik weet nog een heel gangbaar pakket met als voordeel dat het gratis is en onderhouden wordt door een heel team vrijwilligers.
Delphi is een professioneel pakket maar is ook een gratis versie van.

Een beetje off-topic, maar toch: Lazarus is een open source en gratis kloon van Delphi. Voor zover ik weet is dit in de professionele IT niet of nauwelijks gebruikt. M.b.t. Delphi: dit wordt beroepsmatig alleen nog gebruikt om oude systemen die er in gebouwd zijn te onderhouden. Nieuwbouw wordt vrijwel niet meer in Delphi gedaan. De meeste ontwikkelaars willen er ook niet meer in werken, en zijn vrijwel allemaal op C#/.NET overgestapt.

seed7

Citaat van: middelaersch op 25-01-2023  17:51 uM.b.t. de suggesties van Hans: ik ga nog wel functionaliteit inbouwen om de vergisting te kunnen volgen d.m.v. weegmethode, refractometer en uiteraard de 'dobber', met grafiekjes erbij etc. CO2 volume gebruik ik zelf niet, en ik heb het idee ook maar heel weinig mensen dat wel gebruiken. Dan zou ik eerder denken aan koppeling met iSpindel.

Als je iets in die richting wilt doen, dan zou ik naar goede data import functies en visualisatie kijken. Data acquisitie zie ik als iets voor een ander programma/platform/machine. Voor acquisitie wil ik niet een workstation aan laten staan.
ingo

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 26-01-2023  07:30 uAls je iets in die richting wilt doen, dan zou ik naar goede data import functies en visualisatie kijken. Data acquisitie zie ik als iets voor een ander programma/platform/machine. Voor acquisitie wil ik niet een workstation aan laten staan.
Dat klopt. Voor de CO2 methode staat de data in feite opgeslagen in een ordinaire rekenmachine (als getelde pulsen) die stop ik dan 1 x per dag of zo in een Excel sheet.
Ik was ook aan het experimenteren met een Arduino bordje voor de data verzameling. die kon ik dan ook een keer per dag verbinden met de computer via seriële poort en dan uitlezen.

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 25-01-2023  17:51 uCO2 volume gebruik ik zelf niet, en ik heb het idee ook maar heel weinig mensen dat wel gebruiken.
CO2 meten kan veel nauwkeuriger dan de ispindel. de reden dat vrijwel niemand het gebruikt is omdat de 'CO2 meter' niet als standaard blokje te koop is.
maar er zijn wel al veel langer mensen mee bezig (geweest)
zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=539137

BB-Moods

Wat een mooi initiatief.
Ik ga het volgen en testen.

RickNieters

Beste medebrouwers, excuus voor mijn onwetendheid maar door tijdgebrek heb ik ruim 3 jaar niet gebrouwen. Sinds kort de boel weer opgepakt en twee bieren gebrouwen. Ik maakte altijd graag gebruik van BrouwHulp en nu zie ik dit topic. Is BrouwHulp niet meer bruikbaar? Of kan een beginnende brouwer daar nog prima mee uit de voeten?

hansHalberstadt

Citaat van: RickNieters op 29-01-2023  12:02 uIs BrouwHulp niet meer bruikbaar? Of kan een beginnende brouwer daar nog prima mee uit de voeten?
Ik zie nergens staan dat BrouwHulp niet meer bruikbaar is. Alleen dat een groepje mensen het idee had op BrouwHulp verder te verbeteren enkele jaren geleden, maar niet van de grond gekomen.   

RickNieters

Citaat van: hansHalberstadt op 29-01-2023  12:15 uIk zie nergens staan dat BrouwHulp niet meer bruikbaar is. Alleen dat een groepje mensen het idee had op BrouwHulp verder te verbeteren enkele jaren geleden, maar niet van de grond gekomen.   

Bedankt, dan ben ik gerustgesteld!

Edsalute

Ben fan van BrouwHulp, ga hem zeker testen, bedankt dat je de ontwikkeling hiervan weer hebt opgestart  :groots:

nlschok1

Als beginnende brouwer ben ik o.a. wat verschillende software aan het ontdekken. Ga de BierManager zeker proberen. Ik zal mijn bevindingen laten weten. Mooi initiatief, succes met de verdere ontwikkeling. smile

Gerald

ErikdePeerik

Ook ik ben een beginnende brouwer en heb Biermanager maar eens geïnstalleerd om inzicht te krijgen in recepten. Ik loop bij de eerste poging tegen het volgende aan:
1. Het venster schaalt niet naar mijn (breedbeeld) beeldscherm. Zodanig dat de knop "opslaan" uit beeld verdwijnt. Mijn eerste ingevoerde recept is dus weer verdwenen....
2. Als ik in het menu "systeem" de optie "instellingen" kies sluit het programma.
3. Bij het selecteren van ingrediënten zou een dubbelklik fijn zijn, denk ik.

Jammer. Ik hoop dat het nog werkbaar wordt, want het ziet er mooi en volledig uit.

Eric

Kokkebil

Citaat van: middelaersch op 17-01-2023  19:58 uHet is al weer bijna drie jaar geleden dat een groepje ontwikkelaars bezig is geweest om BrouwHulp nieuw leven in te blazen. Het lijkt er echter op dat dit initiatief is doodgebloed, ik hoor er in ieder geval niets meer van. Toendertijd (2019) heb ik nog even overwogen om ze te gaan helpen, maar om verschillende redenen heb ik dat toen niet gedaan.

Wat later ben ik zelf begonnen om een brouwprogramma te ontwikkelen, in eerste instantie puur voor mezelf als een hobbyproject. Ondertussen is dit echter zover doorontwikkeld, dat ik denk dat het ook voor anderen interessant kan zijn.

Voor degenen die interesse hebben om het programma uit te proberen, als je naar de volgende URL gaat: http://www.geerttheunissen.nl/site_NL/index.html, en dan 'BierManager' kiest dan kom je op de pagina waar het programma en de handleiding gedownload kunnen worden.

Degenen die BrouwHulp gebruiken zullen waarschijnlijk veel herkennen, bij het ontwikkelen ervan heb ik goed naar BrouwHulp gekeken.

Mocht je fouten vinden of andere suggesties voor verbeteringen hebben dan hoor ik dat graag! Ik zal dit draadje de komende dagen / weken in de gaten houden.

NB: Het programma is gratis te gebruiken, en dat blijft ook zo. Het is een hobby-project waar geen zakelijk / commercieel idee achter zit.

Gedownload en nu?
Hoe nu verder?

Jan de Graaff

Citaat van: Kokkebil op 01-11-2023  17:03 uGedownload en nu?
Hoe nu verder?
Installeren...
Hoofdstuk 4 in de handleiding.

middelaersch

Citaat van: ErikdePeerik op 01-11-2023  15:42 uOok ik ben een beginnende brouwer en heb Biermanager maar eens geïnstalleerd om inzicht te krijgen in recepten. Ik loop bij de eerste poging tegen het volgende aan:
1. Het venster schaalt niet naar mijn (breedbeeld) beeldscherm. Zodanig dat de knop "opslaan" uit beeld verdwijnt. Mijn eerste ingevoerde recept is dus weer verdwenen....
2. Als ik in het menu "systeem" de optie "instellingen" kies sluit het programma.
3. Bij het selecteren van ingrediënten zou een dubbelklik fijn zijn, denk ik.

Jammer. Ik hoop dat het nog werkbaar wordt, want het ziet er mooi en volledig uit.

Eric

Zou je een schermafdruk (van het hele scherm) kunnen plaatsen?
En onder welke Windows versie werk je?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.