Opvolger BrouwHulp

Gestart door middelaersch, 17-01-2023 19:58 u

Vorige topic - Volgende topic

middelaersch

Het is al weer bijna drie jaar geleden dat een groepje ontwikkelaars bezig is geweest om BrouwHulp nieuw leven in te blazen. Het lijkt er echter op dat dit initiatief is doodgebloed, ik hoor er in ieder geval niets meer van. Toendertijd (2019) heb ik nog even overwogen om ze te gaan helpen, maar om verschillende redenen heb ik dat toen niet gedaan.

Wat later ben ik zelf begonnen om een brouwprogramma te ontwikkelen, in eerste instantie puur voor mezelf als een hobbyproject. Ondertussen is dit echter zover doorontwikkeld, dat ik denk dat het ook voor anderen interessant kan zijn.

Voor degenen die interesse hebben om het programma uit te proberen, als je naar de volgende URL gaat: http://www.geerttheunissen.nl/site_NL/index.html, en dan 'BierManager' kiest dan kom je op de pagina waar het programma en de handleiding gedownload kunnen worden.

Degenen die BrouwHulp gebruiken zullen waarschijnlijk veel herkennen, bij het ontwikkelen ervan heb ik goed naar BrouwHulp gekeken.

Mocht je fouten vinden of andere suggesties voor verbeteringen hebben dan hoor ik dat graag! Ik zal dit draadje de komende dagen / weken in de gaten houden.

NB: Het programma is gratis te gebruiken, en dat blijft ook zo. Het is een hobby-project waar geen zakelijk / commercieel idee achter zit.

kubock

Dat is een mooi initiatief! Ik zoek al een poos naar een goede vervanger voor BrouwHulp. Nu heb ik een oude Linux-laptop waar BrouwHulp nog op draait, wat voor die paar keer dat ik tijd heb voldoende is.

Als ik de pagina open, zit ik meteen met twee (of eigenlijk drie) onbescheiden vragen:

1. Welke talen heb je gebruikt? Ik meen dat BrouwHulp in Pascal was geschreven. Dat schrikte mij een beetje af, aangezien ik dat sinds de jaren 90 niet heb gebruikt.
2. Zo te zien is er alleen een Windows versie. Is eea ook te porten naar Linux?
3. Afhankelijk van het antwoord op de eerste twee vragen: sta je open voor PRs? En zo ja, is er een openbare repository?

Scooby228

Super  :groots: , gaan we testen.  Thanx.

opmerkingen:
- als ik de recipe xml van BrouwHulp wil importeren, crashed het programma tijdens het lezen van het xml bestand. 1 recept toevoegen via xml import gaat wel; het zou mooi zijn als alle tegelijkertijd zouden kunnen (na selectie zoals bij bv gisten)
- waterbehandeling klopt niet. ik heb Dordts stadswater profiel toegevoegd. 43 liter water gecorrigeerd met 3,5 gr caCl2 en 4 gr CaSO4 levert een negatief restalkaliteit op van -133
- om 25 l spoelwater naar pH 5.5 te brengen berekent het programma dat 435 ml melkzuur nodig is
- verder zou het mooi zijn als de correcties op het maischwater doorgerekend zouden worden tot na het toevoegen van het spoelwater zodat daarna de waardes in de kookketel bekend zijn (zoals ook bij Brewfather is te zien)

middelaersch

Citaat van: kubock op 18-01-2023  07:32 uDat is een mooi initiatief! Ik zoek al een poos naar een goede vervanger voor BrouwHulp. Nu heb ik een oude Linux-laptop waar BrouwHulp nog op draait, wat voor die paar keer dat ik tijd heb voldoende is.

Als ik de pagina open, zit ik meteen met twee (of eigenlijk drie) onbescheiden vragen:

1. Welke talen heb je gebruikt? Ik meen dat BrouwHulp in Pascal was geschreven. Dat schrikte mij een beetje af, aangezien ik dat sinds de jaren 90 niet heb gebruikt.
2. Zo te zien is er alleen een Windows versie. Is eea ook te porten naar Linux?
3. Afhankelijk van het antwoord op de eerste twee vragen: sta je open voor PRs? En zo ja, is er een openbare repository?

ad 1. BierManager is gebouwd in C#/NET.
(BrouwHulp is gebouwd in de ontwikkeltool Delphi, en in Delphi wordt inderdaad een 'dialect' van Pascal gebruikt, Object Pascal. Om wat preciezer te zijn: eigenlijk is BrouwHulp gebouwd in Lazarus, wat een open source clone is van Delphi, en lazarus draait ook onder Linux.)

ad 2. Klopt, er is inderdaad alleen een Windows versie. Voor de User Interface heb ik WPF (Windows Presenattion Foundation) gebruikt, en dat is helaas niet beschikbaar onder Linux.

ad 3. BierManager is geen open source software. (Ik zeg niet dat het dat nooit wordt, maar voorlopig in ieder geval niet)

middelaersch

Citaat van: Scooby228 op 18-01-2023  08:59 uSuper  :groots: , gaan we testen.  Thanx.

opmerkingen:
- als ik de recipe xml van BrouwHulp wil importeren, crashed het programma tijdens het lezen van het xml bestand. 1 recept toevoegen via xml import gaat wel; het zou mooi zijn als alle tegelijkertijd zouden kunnen (na selectie zoals bij bv gisten)
- waterbehandeling klopt niet. ik heb Dordts stadswater profiel toegevoegd. 43 liter water gecorrigeerd met 3,5 gr caCl2 en 4 gr CaSO4 levert een negatief restalkaliteit op van -133
- om 25 l spoelwater naar pH 5.5 te brengen berekent het programma dat 435 ml melkzuur nodig is
- verder zou het mooi zijn als de correcties op het maischwater doorgerekend zouden worden tot na het toevoegen van het spoelwater zodat daarna de waardes in de kookketel bekend zijn (zoals ook bij Brewfather is te zien)

M.b.t. importeren recepten uit BrouwHulp: dat zou moeten werken. Ik heb ook alle recepten uit BrouwHulp geimporteerd, en net nog een keer geprobeerd om er meerdere tegelijk te importeren en dat ging probleemloos. Ik vermoed dat er in het bestand dat je importeert iets vreemds zit. Als je mij dat XML bestand mailt (of evt hier plaatst) zou ik eens kunnen kijken wat er precies mis gaat.

M.b.t. waterbehandeling: dat de restalkaliteit negatief wordt dat kan, dat is niet per definitie verkeerd. Zie hier voor meer uitleg daarover:

http://howtobrew.com/book/section-3/understanding-the-mash-pH/residual-alkalinity-and-mash-pH

Zou je eens een schermprintje kunnen plaatsen van hoe je het profiel hebt ingevoerd, en een linkje naar de informatie van je waterleiding bedrijf. Dan kan ik checken wat er precies gebeurt.

M.b.t. het spoelwater aanzuren: ik vermoed dat er iets vreemds met je waterprofiel aan de hand is. Heb je ook geprobeerd wat er in BrouwHulp uitkomt, hoeveel melkzuur je daar nodig zou hebben?

M.b.t. deze vraag:

Citaat van: Scooby228 op 18-01-2023  08:59 u- verder zou het mooi zijn als de correcties op het maischwater doorgerekend zouden worden tot na het toevoegen van het spoelwater zodat daarna de waardes in de kookketel bekend zijn (zoals ook bij Brewfather is te zien)

Ik zal eens kijken hoe dat in Brewfather precies in elkaar zit, dat heb ik zo niet 'voor de bril'.

Scooby228

Citaat van: middelaersch op 18-01-2023  18:00 uZou je eens een schermprintje kunnen plaatsen van hoe je het profiel hebt ingevoerd, en een linkje naar de informatie van je waterleiding bedrijf. Dan kan ik checken wat er precies gebeurt.

M.b.t. het spoelwater aanzuren: ik vermoed dat er iets vreemds met je waterprofiel aan de hand is. Heb je ook geprobeerd wat er in BrouwHulp uitkomt, hoeveel melkzuur je daar nodig zou hebben?
waterprofiel wat ik ingevoerd heb (hetzelde waar ik in BrouwHulp mee werk):
waterprofiel.JPG

waterbehandeling: als ik bij volume 43 liter invul crasht het programma
waterbehandeling.JPG 

middelaersch

Heb je in het recept een installatie gekozen, en ook daadwerkelijk een recept ingevoerd (mouten)?

Scooby228

Citaat van: middelaersch op 19-01-2023  17:01 uHeb je in het recept een installatie gekozen, en ook daadwerkelijk een recept ingevoerd (mouten)?
Ja, dat heb ik gedaan.  Een vanuit BrouwHulp geimporteerde xml.  De hoeveelheid gist werd na importeren trouwens 3.2 ipv 32 gram.

middelaersch

Bedankt voor het testen en melden!

Ik ga na het weekend proberen om het probleem te reproduceren, en dan kijken of ik het op kan lossen. Mbt de hoeveelheid gist: daar ga ik dan ook naar kijken.

seed7

Citaat van: middelaersch op 17-01-2023  19:58 uVoor degenen die interesse hebben om het programma uit te proberen

Mooi. Zodra ik wat ruimte heb zal ik er mee stoeien.

ingo

thepsych

Citaat van: middelaersch op 17-01-2023  19:58 uHet is al weer bijna drie jaar geleden dat een groepje ontwikkelaars bezig is geweest om BrouwHulp nieuw leven in te blazen. Het lijkt er echter op dat dit initiatief is doodgebloed, ik hoor er in ieder geval niets meer van. Toendertijd (2019) heb ik nog even overwogen om ze te gaan helpen, maar om verschillende redenen heb ik dat toen niet gedaan.

Wat later ben ik zelf begonnen om een brouwprogramma te ontwikkelen, in eerste instantie puur voor mezelf als een hobbyproject. Ondertussen is dit echter zover doorontwikkeld, dat ik denk dat het ook voor anderen interessant kan zijn.

Voor degenen die interesse hebben om het programma uit te proberen, als je naar de volgende URL gaat: http://www.geerttheunissen.nl/site_NL/index.html, en dan 'BierManager' kiest dan kom je op de pagina waar het programma en de handleiding gedownload kunnen worden.

Degenen die BrouwHulp gebruiken zullen waarschijnlijk veel herkennen, bij het ontwikkelen ervan heb ik goed naar BrouwHulp gekeken.

Mocht je fouten vinden of andere suggesties voor verbeteringen hebben dan hoor ik dat graag! Ik zal dit draadje de komende dagen / weken in de gaten houden.

NB: Het programma is gratis te gebruiken, en dat blijft ook zo. Het is een hobby-project waar geen zakelijk / commercieel idee achter zit.

Ik ga het zeker even bekijken.Gebruik nu wel Brewfather en daarnaast programma van Grainfather vanwege de samenwerking met de ketel en de goede watermanager in de Brewfather. Maar knap dat je zoiets als hobbyist kunt maken! Maar dat geldt ook voor vele anderen op het forum!

Emile

Citaat van: middelaersch op 18-01-2023  17:29 uad 3. BierManager is geen open source software. (Ik zeg niet dat het dat nooit wordt, maar voorlopig in ieder geval niet)
Uiteraard is dat je goed recht, iets dat je zelf ontwikkeld hebt. Maar kun je uitleggen waarom je er geen open-source van maakt?

Als je dit in Github onderbrengt, kan iedereen ermee aan de slag. Je verzamelt vanzelf een groepje ontwikkelaars die hieraan willen bijdragen. De kans is groot dat je sneller nieuwe features kunt toevoegen en eerder bugs kunt oplossen.

Vlak ook niet uit dat niet iedereen met closed-source aan de slag gaat. Je bent toch afhankelijk van 1 persoon. Als je wil dat jouw programma gebruikt en onderhouden gaat worden, maak het dan openbaar, is mijn suggestie.

hansHalberstadt

Citaat van: Emile op 22-01-2023  14:18 uUiteraard is dat je goed recht, iets dat je zelf ontwikkeld hebt. Maar kun je uitleggen waarom je er geen open-source van maakt?

Als je dit in Github onderbrengt, kan iedereen ermee aan de slag.
Totdat iemand met jouw ideeën aan de haal gaat en toepast in commerciële software. Het mag dan wel niet, tussen niet mogen en niet gebeuren zit maar een klein beetje verschil soms. En natuurlijk kan ik me voorstellen dat iemand toch iets wil terugzien van zijn zijn geïnvesteerde tijd en geld (bv om programmeersoftware te kopen)
En een andere reden kan zijn dat je bepaalde gedachten hebt over de opbouw van de software en andere mensen hebben weer andere ideeën wat convergeren tot een voor jou acceptabele oplossing heel lastig kan maken     

seed7

Citaat van: Emile op 22-01-2023  14:18 uAls je dit in Github onderbrengt, kan iedereen ermee aan de slag. Je verzamelt vanzelf een groepje ontwikkelaars die hieraan willen bijdragen. De kans is groot dat je sneller nieuwe features kunt toevoegen en eerder bugs kunt oplossen.

Vlak ook niet uit dat niet iedereen met closed-source aan de slag gaat. Je bent toch afhankelijk van 1 persoon. Als je wil dat jouw programma gebruikt en onderhouden gaat worden, maak het dan openbaar, is mijn suggestie.

Kijk eens goed op github rond, hoeveel niet onderhouden programma's zijn er? Hoeveel daarvan zijn er door andere opgepikt? Open sourcen heeft vaak pas zit als je een volledig werkende code base hebt en al gebruikers.

ingo

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 22-01-2023  19:18 uKijk eens goed op github rond, hoeveel niet onderhouden programma's zijn er? Hoeveel daarvan zijn er door andere opgepikt? Open sourcen heeft vaak pas zit als je een volledig werkende code base hebt en al gebruikers.

ingo
Dat heet 'het wiel opnieuw uitvinden' met als reden dat het leuker is dan reverse engineering van andermans code, wat heel vervelend werk is voor velen (die niet van puzzelen houden), zeker als (zoals gebruikelijk) een behoorlijke documentatie ontbreekt.

Emile

Citaat van: hansHalberstadt op 22-01-2023  19:44 uDat heet 'het wiel opnieuw uitvinden' met als reden dat het leuker is dan reverse engineering van andermans code, wat heel vervelend werk is voor velen (die niet van puzzelen houden), zeker als (zoals gebruikelijk) een behoorlijke documentatie ontbreekt.
Of je maakt er een team-effort van en dan kun je prima met andermans code verder. Complimenten voor de huidige opzet, die is al heel netjes, de databases zijn goed gevuld en er zit zelfs al een handleiding bij. De keuze voor C#/.net is ook niet verkeerd (ik dacht zelf eerder aan Qt/C++). Die tooltjes zijn ook leuk, al zou ik ze nog wel willen testen met bijv. Grainfather en Brewfather tools. Aan de andere kant moet er ook nog wel veel gebeuren voordat dit een volledig en goed getest en werkend brouwprogramma voor de hobbybrouwer wordt. En de vraag is of dat realistisch is als je development-team uit 1 persoon bestaat. Maar verder een prima initiatief!

middelaersch

Citaat van: Scooby228 op 18-01-2023  08:59 u- om 25 l spoelwater naar pH 5.5 te brengen berekent het programma dat 435 ml melkzuur nodig is

Ik heb je waterprofiel bij mij ook ingevoerd. Ik denk dat je bij 'Concentratie' v.h. melkzuur niets hebt ingevuld. Als ik daar 0% invul kom ik op 433,21 ml, als ik 80% invul dan kom ik op 4,77 ml.

Ik zal een controle inbouwen zodat je een foutmelding krijgt als je dat niet invult.

hansHalberstadt

Citaat van: Emile op 23-01-2023  13:03 uOf je maakt er een team-effort van
Ik was een antwoord aan het typen en toen kwam ik ergens links onder op het toestenbord waardoor er waarschijnlijk weer zo'n slimme windows shortcut inkwam  (met de nadruk op c :duimonder: t) (of ik verdenk ook het aanslaan van 2 toetsen tegelijk met soms desastreuze gevolgen lijkt het) want daarna was google Chrome weg inclusief al mijn input. Ik gebruik vrijwel nooit shortcuts (hooguit CtrC en Ctrlv) en als ze inkomen is dat vrijwel altijd toevallig en met schade als gevolg.

Maar misschien was het in dit geval wel goed want het geeft aan dat verschillende gebruiker op een verschillende manier tegen software aankijken en hoe je dat zou moeten inrichten.

en openbare code met als doel dat anderen het oppikken en erop voortborduren is dus per definitie geen team effort want die anderen moeten eerst nog maar eens een team vormen en het erover eens zijn hoe het eruit moet zien en wat erin moet en er juist niet in moet en wat de gedachtes waren van de originele ontwerper(s).

middelaersch

Citaat van: Emile op 22-01-2023  14:18 uUiteraard is dat je goed recht, iets dat je zelf ontwikkeld hebt. Maar kun je uitleggen waarom je er geen open-source van maakt?

Als je dit in Github onderbrengt, kan iedereen ermee aan de slag. Je verzamelt vanzelf een groepje ontwikkelaars die hieraan willen bijdragen. De kans is groot dat je sneller nieuwe features kunt toevoegen en eerder bugs kunt oplossen.

Citaat van: Emile op 23-01-2023  13:03 uOf je maakt er een team-effort van en dan kun je prima met andermans code verder. Complimenten voor de huidige opzet, die is al heel netjes, de databases zijn goed gevuld en er zit zelfs al een handleiding bij. De keuze voor C#/.net is ook niet verkeerd (ik dacht zelf eerder aan Qt/C++). Die tooltjes zijn ook leuk, al zou ik ze nog wel willen testen met bijv. Grainfather en Brewfather tools. Aan de andere kant moet er ook nog wel veel gebeuren voordat dit een volledig en goed getest en werkend brouwprogramma voor de hobbybrouwer wordt. En de vraag is of dat realistisch is als je development-team uit 1 persoon bestaat. Maar verder een prima initiatief!

Je weet hoe het met BrouwHulp is gegaan nadat het open source werd? Er was een hele club mee bezig, veel discussie maar geen resultaat en na een tijdje is het doodgebloed. Mijn ervaring is dat je met een of hooguit twee mensen, zolang het over niet al te grote systemen gaat, veel effectiever kunt werken. Wel is het goed als er mensen zijn die testen en ideeën voor verbeteringen aandragen. Dat wordt zeer gewaardeerd!

Wel kan ik me voorstellen dat als ik op een gegeven moment geen zin meer zou hebben om het te onderhouden, ik het open source maak. Maar of dat dan een garantie is voor continuïteit? Zou mooi zijn.

m.b.t. Qt/C++: C++ is een programmeertaal die ik niet goed ken, dus voor mij geen optie.

Overigens wellicht ben je door mijn openingspost wat op het verkeerde been gezet. Ik schreef dat dit voor mij een hobby-project is. Het is een hobbyproject in die zin dat ik het leuk vind om de technisch  / rekenkundige aspecten van het bierbrouwen uit te vlooien en in software om te zetten. Maar software ontwikkeling is mijn vak. Vergelijk het maar met een bouwvakker die op zaterdag een schuurtje in zijn eigen tuin bouwt  ;)

Pieter1954

Ik respecteer de enthousiaste inspanning om weer een stuk nieuwe brouwsoftware te gaan ontwikkelen. Op dit moment gebruiken heel veel mensen die van Brewfather en veel Grainfather bezitters de bijbehorende software van die firma.

Wat ik me afvraag, is wat de vernieuwde BrouwHulp moet beogen. M.a.w. wat is de toegevoegde waarde? Meer en betere eigenschappen en mogelijkheden dan de eerder genoemde programma's?

Ik wil niet negatief zijn, maar na BrouwHulp heb ik met beide armen Brewfather omarmd. Om opnieuw over te schakelen moet het nieuwe programma wel heel bijzonder zijn.

kubock

Citaat van: Pieter1954 op 23-01-2023  17:52 uWat ik me afvraag, is wat de vernieuwde BrouwHulp moet beogen. M.a.w. wat is de toegevoegde waarde? Meer en betere eigenschappen en mogelijkheden dan de eerder genoemde programma's?

Ik ben niet de topic starter, maar toch: voor mij als Linux-gebruiker telt mee dat BrouwHulp gecompileerd was aan de hand sterk verouderde libraries die niet meer standaard worden geleverd. Voor mij zou dat toegevoegde waarde zijn geweest ten opzichte van BH: kunnen draaien op een moderne Linuxmachine. Overigens is dit geen kritiek op de ontwikkelaar. Die moet gewoon zichzelf als voornaamste doelgroep zien en zich niets aantrekken van ons gezeur. Doe ik ook met mijn projecten. :)

hansHalberstadt

Citaat van: Pieter1954 op 23-01-2023  17:52 uWat ik me afvraag, is wat de vernieuwde BrouwHulp moet beogen. M.a.w. wat is de toegevoegde waarde? Meer en betere eigenschappen en mogelijkheden dan de eerder genoemde programma's?
Goed punt.
Zoals de meesten wel weten schrijf ik ook wel programma's en tooltje, vooral voor mezelf, maar blijkt ook handig voor anderen.
Een greep van dingen die ik toegevoegd Heb:
-late suiker giften + evt opgelost water meenemen en daarmee het gecorrigeerde begin SG (of brix) terugrekenen en tussenresultaten zoals huidige vergistingsgraad, percentage vergiste suiker etc.
-tooltjes om de gisting te kunnen volgen met mooie plotjes inclusief bovenstaande correctie
 -via weging
 -via CO2 volume meten
 -via refractometer
-optimale hoeveelheid maisch en spoelwater berekenen
-maischrendement berekenen vanuit de beslagkuip dus voor het filteren, kan handig zijn als je een onverklaarbaar laag rendement hebt
-spoelrendement berekenen vanuit het gemeten SG en totaalvolume einde koken.
-tabellen voor volumes op basis van gemeten vloeistof hoogtes in ketels met een duimstok .
Ik vraag me dus even af in hoeverre dat in de huidige software zit en hoeverre daar behoefte aan is.

ps nog vergeten:
-De invloed van de giststarter meenemen in de berekening van het begin SG, inclusief het effect dat de starter meestal al is vergist dus het gemeten begin SG inclusief starter niet het echte begin SG is.

hansHalberstadt

Citaat van: kubock op 23-01-2023  18:41 udat BrouwHulp gecompileerd was aan de hand sterk verouderde libraries die niet meer standaard worden geleverd.
Lazarus is voor zo ver ik weet nog een heel gangbaar pakket met als voordeel dat het gratis is en onderhouden wordt door een heel team vrijwilligers.
Delphi is een professioneel pakket maar is ook een gratis versie van.

kubock

Citaat van: hansHalberstadt op 24-01-2023  15:17 uLazarus is voor zo ver ik weet nog een heel gangbaar pakket met als voordeel dat het gratis is en onderhouden wordt door een heel team vrijwilligers.
Delphi is een professioneel pakket maar is ook een gratis versie van.

Sorry als het off-topic wordt, maar de library waar ik naar verwees, heet qt4pas en is een QT4 wrapper voor Pascal. QT4 is al een poos EOL, want de Plasma desktop environment draait op jaren op QT5 en QT6. Ik heb sinds 1995 niets meer met Pascal gedaan, dus ik geloof je meteen. ;)

hansHalberstadt

Citaat van: kubock op 24-01-2023  18:38 uSorry als het off-topic wordt, maar de library waar ik naar verwees, heet qt4pas en is een QT4 wrapper voor Pascal. QT4 is al een poos EOL, want de Plasma desktop environment draait op jaren op QT5 en QT6. Ik heb sinds 1995 niets meer met Pascal gedaan, dus ik geloof je meteen. ;)

Zegt mij niet zoveel die afkortingen. Maar sinds 1995 is veel gebeurd, dus weet ook niet hoe relevant het is om daarnaar te verwijzen. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.