Korrelgist voor dikke stout / barley wine/quad

Gestart door Kapau, 17-01-2023 08:58 u

Vorige topic - Volgende topic

Kapau

Ik ben de laatste tijd wat meer zwaardere bieren aan het brouwen en loop vaak tegen het limiet van 12-13% alcohol aan. Ik gebruik vaak de Mangrove Jacks New World Strong Ale of de Lallemand Belgian Abbeye, maar ik merk dat deze toch vaak rond 11-12% blijven hangen. Zijn er een beetje gangbare korrelgisten op de markt die iets verder zouden kunnen doortrekken? Ik zie hier en daar iets voorbij komen over HA-18 maar ik kan dat nergens vinden in kleinere verpakkingen.

Wijbrouwers

Voor zulk soort bieren gebruiken wij de BE-256 van Fermentis of de Safbrew S-33 van Fermentis.

Beiden geven de bier een wat complexere smaak en tolereren prima de hogere alcohol. Zwaarder dan 12,5% hebben wij ze nog niet getest.

Pieter1954

Ik heb een maand geleden de 1e prijs (88 punten) gewonnen bij onze vereniging 't Wort Wat' met een English Barley Wine, een van de twee wedstrijdbieren van 2022. Hiervoor heb ik de Lallemand Voss Kveik gebruikt. De vergisting was binnen 2 dagen klaar en het bier had een ABV van bijna 11%. Blijkbaar vonden de keurende leden en keurmeesters het erg lekker (ik ook hoor evenals (schoon)zoon en vrienden!)

Chinook

US-05 kan met genoeg voeding en stapsgewijs suiker toevoegen best hoge ABV halen. Ik heb ongeveer 16% gehaald, maar misschien kon ik met voorzichtig voeden nog verder gaan. Suiker was volgens mij ongeveer 120 gram op vijf liter uit mijn hoofd.
Ik moet ook wel zeggen dat ik het op een oude gistcake heb gegooid, dus het kwam niet vers uit een zakje. Waarschijnlijk had ik ook ondanks het begin SG teveel gist geënt. Het was al de derde generatie namelijk, zonder gist weg te nemen.

Je zou ook een gist als kveik of US-05, of een andere goed vergistende gist, en later suikers toevoegen samen met een champagnegist. Champagnegist kan wel simpele suikers vergisten, maar vaak geen complexe suikers. Ook hebben ze vaak een killer factor, dus kan je niet tegelijk enten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.