Is schroten nodig?

Gestart door bello, 17-01-2023 03:54 u

Vorige topic - Volgende topic

bello

Ik heb nu geschroot met ont ritsel machine en de schroot had nog wel veel niet gekraakte moutkorrels.

Maar na het maischen zag en volde ik dat de ongebroken gerstkorrels eigenlijk zo goed als pap waren , heeft het dan zin om ze te schroten als ze toch volledig plat worden?

Snelbier

Wél schroten ( of langer in die ritsel-machine, wat dat ook is) zal beter rendement geven.
Pap in de korrels is zetmeel of suiker, niét opgelost, kost rendement.
Korrels die nog volledig intact zijn kunnen de inhoud niet lossen.
Test het eens met een handje hele korrels in een thermosfles heet water, mini-maisch..
Uurtje laten staan, filteren, en SG meten. Gaat tegenvallen wat er uit komt.
Proost, Snelbier

Goldin

Het doel van schroten is de korrel openbreken zodat de enzymen het zetmeel kunnen omzetten naar onder andere suikers tijdens de maisch. Volgens mij worden de meeste granen wel een soort van pap als je deze lang genoeg in warm water legt.

Heb je het SG gemeten van je wort? Als dit op schema is dan kan je er van uitgaan dat de "ontritsel machine" zijn werk toch goed heeft gedaan. (Wat is een ontritselmachine eigenlijk?)

hansHalberstadt

De enzymen zitten welliswaar in de korrel, maar vooral rond het kiempje, dus niet alles zal gelijkmatig worden omgezet. Verder is het voor een niet geschrote korrel lastiger om het maischwater op te nemen binnen het half uurtje wat het maischen maar duurt bij de 2e stap. Dus je zult wel wat omzetting krijgen, maar dan is het ook nog lastig, zoniet onmogelijk om de suikers eruit te spoelen want het spoelwater kan er niet bij.
Dus schroten kun je niet overslaan. 

Jacques

Citaat van: bello op 17-01-2023  03:54 uIk heb nu geschroot met ont ritsel machine en de schroot had nog wel veel niet gekraakte moutkorrels.

Maar na het maischen zag en volde ik dat de ongebroken gerstkorrels eigenlijk zo goed als pap waren, heeft het dan zin om ze te schroten als ze toch volledig plat worden?

Soms lijkt het dat de moutkorrels niet gekraakt zijn als je schroot. Wanneer je die korrels tussen je vingers rolt gaan ze alsnog open en komt de inhoud vrij.
Wanneer de korrels echt intact zijn gebleven zwellen ze eerder op door de opname van water dan dat ze plat worden. Omdat je schrijft dat de korrels plat zijn geworden vermoed ik dat de korrels toch gekraakt zijn geweest.

Schroot eens een beetje mout en test het schrootsel door de hele korrels door je vingers te rollen. En als je dan toch bezig bent maak dan ook een foto van het schrootsel, het liefst een macro-foto zodat we het resultaat van dichtbij kunnen bekijken.

hansHalberstadt

Citaat van: bello op 17-01-2023  03:54 uIk heb nu geschroot met ont ritsel machine
Wat is een ontritsel machine? :weetniet:

ontritsel.gif

bello

Wat betekenen die foto's?

Goldin

Citaat van: bello op 17-01-2023  21:23 uWat betekenen die foto's?

We zijn benieuwd wat een ontritsel machine is. Zoals @hansHalberstadt aantoont is dit op Google ook niet te vinden.

hansHalberstadt

Citaat van: bello op 17-01-2023  21:23 uWat betekenen die foto's?
Dat is waar Google mee komt als je zoekt naar 'ont ritsel machine' die weet het dus ook niet was de boodschap.

bello

Mijn ontritsel machine voor druiven te ontdoen van steeltjes.
Die heeft twee rollen maar zijn niet glad maar met kleine tanden.

Theo Mol

Citaat van: bello op 18-01-2023  00:00 uMijn ontritsel machine voor druiven te ontdoen van steeltjes.
Die heeft twee rollen maar zijn niet glad maar met kleine tanden.
Het is een mooi woord, ontritselmachine, mijn verbeelding gaat ermee aan de haal.
Met jouw uitleg weten we meer dan eerst, maar het is de vraag of hij ook geschikt is om te schroten. Wil je een of meer foto's van het apparaat laten zien? dan wordt het duidelijker wat het nu precies is.

De Hopman

Afgaande op de beschrijving verwacht ik dat het zoiets is: https://brouwland.com/nl/molens/10485-druivenmolen-10-liter-inox-kuip.html

Ik denk eigenlijk niet dat dit geschikt is om te schroten, die vertanding op de rollen ziet er veel te grof uit. In dat geval zal het inderdaad niet goed geschroot zijn, en zal je rendement aardig tegenvallen. Ik zag nog een topic van Bello over een laag uitvallen SG bij een G30, zou zomaar aan het schroten kunnen liggen en niet aan de machine.

bello

Ja de rollen zijn zo maar de machine is veel groter met afvoer van stelen, hoeveel sg heeft een lambiek n kook?

Ik merkte wel dat ik een hoger Brix had bij maischen in zak in bag voordien, dus gewoon kookpot van 30 liter en zak met granen in.

De Hopman

Het SG is afhankelijk van een hoop factoren: hoeveelheid en soort mout, hoeveelheid water, etc. Het is dus zonder recept niet te zeggen wat het SG zou moeten zijn van een bepaalde biersoort.
Zou je je recept kunnen plaatsen, met daarin het beoogde SG en het behaalde SG? Dan kunnen we waarschijnlijk een stuk beter zeggen of dat een logische waarde is, of dat er echt iets aan de hand is.

bello

Ik ben uitgegaan van 4 liter per kg  mout en heb 24 liter willen maken dus 6 kg  65% pilsmout 30 % tarwevlokken en 5% havervlokken. hop 5 g per liter overjaarse hop.
SG na kook is 11 Brix

Vorige winter ook zo gebrouwen en heb lekkere lambiek, maar dan met zak in grote pan.

bello

Een afbeelding kan ik niet plaatsen.

Jacques

Citaat van: bello op 19-01-2023  20:21 uEen afbeelding kan ik niet plaatsen.

Zie het topic 2 manieren om foto's op het forum te plaatsen https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=44558.0

bello

bello

bello

Jacques

Citaat van: bello op 19-01-2023  22:45 u20230118_144721[1].jpg

Ziet er erg grof uit...

Snelbier

Zie oa dit topic: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35067.0.html voor foto's.
Jouw schrootsel lijkt 'onregelmatig'. Grote brokken, hele korrels, en vooral weinig kafjes.
Kaf (de schillen) vormen later het filterbed. Filteren gaat het best als je veel intacte kafjes hebt.
Als het kaf kapot is gemalen gaan die kleinere stukken juist de boel verstoppen, geeft zowel lager rendement als spoelproblemen (slechte doorloop).

Evengoed knap dat je dit met een kersen-steeltjes-plukker voor elkaar krijgt, ik heb slechter schrootsel gezien  :groots:
Je kán hier mee brouwen, maar als je er serieus mee doorgaat zou ik een walzenmolen aanschaffen. Véél stabieler, voorspelbaar schrootsel. Hoger rendement doordat ALLE korrels worden gekraakt. Minder filterproblemen doordat kafjes heel blijven.
Succes, Snelbier

Zambezi Special

Ik kan me voorstellen dat je problemen krijgt zoals snelbier schrijft.
Maar niet met biab. Dan krijg je waarschijnlijk alleen een lager rendement
En da's afwegen: weegt beetje meer mout gebruiken op tegen aanschaf moutmolen?

hansHalberstadt

Citaat van: Zambezi Special op 20-01-2023  08:41 uDan krijg je waarschijnlijk alleen een lager rendement
En da's afwegen: weegt beetje meer mout gebruiken op tegen aanschaf moutmolen?
Die afweging kun je alleen maken als je betere getallen hebt over je rendement dan nu. maar stel dat het 5% rendement scheelt en een moutmolen kost 100 euro dan moet je dus 100 euro aan mout terugverdienen. Met 2 euro per kg is dat dus 50 kg en dat was 5% van je mout dus dan praat je over 50/0.05=1000 kg mout.   

Zambezi Special

2x schroten zou ook de efficientie kunnen verhogen...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.