Eerste keer met G30 gebrouwen

Gestart door bello, 17-01-2023 03:48 u

Vorige topic - Volgende topic

bello

Zaterdag eerste keer gebrouwen met de Grainfather G30.
Ging heel goed, maischen ging goed, doorspoeling geen probleem, niet geroerd zoals ik hier is om doorsijpelen niet te verstoren.
Maar sg was wel duidelijk veel lager dan dat ik in ketel met zak kookte en roerde.

NU vandaag weer gekookt en wel geroerd, maar doorsijpelen van spoelen was zeer langzaam en veel langer en sg was maar van voordien 10 nu 11 Brix.
 Dus al die moeite voor weinig opbrengst.

Snelbier

Citaat van: bello op 17-01-2023  03:48 u...  NU vandaag weer gekookt en wel geroerd, maar doorsijpelen van spoelen was zeer langzaam en veel langer en sg was maar van voordien 10 nu 11 Brix.
 Dus al die moeite voor weinig opbrengst.
Opbrengst (resultaat) valt meer mee dan je denkt.
Bij spoelen ga je in principe verdunnen, SG daalt... Maar je wint wél extra suikers, alleen verdund in meer wort volume.
Als je SG stijgt na spoelen (zoals je aangeeft) is het spoelen prima verlopen, meer bier  :weetniet:
Proost, Snelbier.

bello

Ja maar ik bedoelde dat met wel of niet roeren maar 1 Brix meer op leverde, maar wel veel moeilijker spoelde door dat roeren.

Sjaak_Deventer

Neem de tijd om de ketel te leren kennen. Dat heeft bij mij ook even geduurd. Nu kan ik ermee lezen en schrijven.

Tip: Voor het spoelen even de platen aandrukken. Dat scheelt al veel. En langzaam spoelen.. Neem de tijd ervoor. Bieren rond de 6% zijn het beste te brouwen met de G30.

Snelbier

Citaat van: bello op 17-01-2023  21:30 uJa maar ik bedoelde dat met wel of niet roeren maar 1 Brix meer op leverde, maar wel veel moeilijker spoelde door dat roeren.
1 Brix erbij... Is toch een paar %, paar flessen extra op een brouwsel  :beersmiley: .
Moelijker spoelen door roeren? Filterbed kan dichtslaan als je te lang roert. En ook als je te snel rondpompt in een 'automaat'.
Laatste 10-15 minuten NIET meer roeren, en zachtjes rondpompen. Filterbed vormen.
Zoals Sjaak al zei: leer je ketel/installatie kennen. Bekijk wat werkt, en wat niet (voor jou).
Succes, Snelbier.

bello

Platen aandrukken? ik plaats de bovenste plaat niet , vindt dit overbodig en heeft geen nut.

Sjaak_Deventer

Citaat van: bello op 17-01-2023  23:57 uPlaten aandrukken? ik plaats de bovenste plaat niet , vindt dit overbodig en heeft geen nut.

Staat in de handleiding van de G30. Zorgt ervoor dat het filterbed wat dichter op elkaar zit en dus je filteren wat langzamer gaat. Hierdoor worden meer suikers meegenomen door het warme water wat je er bovenop doet.

bello

Ja maar dan loopt het zeker over via de overloop denk ik. Ik zet de pomp nu al meer dicht omdat het anders overloopt.

Gossi

Je hebt het nu over doorlopen tijdens het maishen. Maar ze bedoelen de plaat aanbrengen voor het spoelen en stevig aandrukken. Daarna spoelen.

bello

Dus na het maischen, en dan heb je ook een hoger sg als je meer suiker meeneemt.
dat staat in de handleiding van de G30 niet?
Dank u.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.