Geturfde Kveik-tripel

Gestart door JamMasterJustin, 16-01-2023 19:16 u

Vorige topic - Volgende topic

JamMasterJustin

Als ik Dry January door ben, wil ik weer door met een brouwdag (nuchter brouwen garandeert slecht bier ;) ). Dit keer een experimenteel bier waar ik al langer over denk maar wat nog niet tot uitvoer is gekomen. In mijn hoofd werkt flink wat geturfde mout met een Kveik-gist en een fruitige hop. Of dat daadwerkelijk zo is, moet nog blijken. Ik hoor graag wat jullie hierover denken.

Zie bijlage (pdf vanuit Brewfather)

Kapau

Bij fruitig denk ik niet meteen aan Galena, misschien iets Styrian Celeia? Ben wel erg benieuwd hoe dit gaat worden, ben zelf liefhebber van peaty bier en whisky.

JamMasterJustin

Goede tip! Thnx! Kennelijk te snel gelezen mbt Galena. Ik heb uiteindelijk Ariana besteld

Kapau

Laat wel even weten hoe hij geworden is, ik heb toevallig ook nog flink wat peated malt en ariana hop liggen...  :proost:

JamMasterJustin

Doe ik! Ik ga hem 5 feb brouwen. Dus met een kveik gaat ie 7 feb op de fles ;)

Ik ga 'm ook maar koudhoppen. Dit wordt 'm

JamMasterJustin

Deze is inmiddels bijna uitgegist. 24 liter a 1.071. Nu vergist tot 1.011. Rond de 8,2%. Ik heb de koudhop er gisteren in gedaan. Het bier smaakt op 32 graden vreemd maar op een goede manier. Ben benieuwd wat de koudhop, koolzuur rn een normale drinktemperstuur gaan doen

JamMasterJustin

Na 3 dagen drooghop verwijderd (zit nu op 1.010 op 36 graden). Ik vind de fruitigheid nog niet in balans met de turf dus ik heb uit mijn voorraad moeten putten en 75 gram Nelson Sauvin erbij gedaan. Over 3 dagen hopelijk bericht dat de verhouding beter is.

JamMasterJustin

Afgelopen weekend deze op fles gedaan. Goede fruitige geur en gezonde turfsmaak in de afdronk

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.