Vergisten onder druk

Gestart door mvdwert, 16-01-2023 18:07 u

Vorige topic - Volgende topic

mvdwert

Hi,

Afgelopen zaterdag heb ik 20L Marzen gebrouwen en ik ben dit voor de eerste keer aan het vergisten onder druk in een keg. Ik heb een BlowTie aangesloten, deze zakt elke keer terug naar ~0.6 bar, dit terwijl ik hem ingesteld heb op 1 bar.

Echter hoor ik geen gesis uit het overdrukventiel. Ik ben bang dat mijn vergisting is gestopt, of niet begonnen is? Ik heb gebrouwen volgens recept en daarna het wort in de keg laten kletteren via de pomp van mijn G40 brouwketel. Dit doe ik ook zo als ik regulier vergist, dus ik verwacht niet dat er te weinig zuurstof in zit voor de gist.

Ik heb alles gecontroleerd op lekkages, en voor zover ik heb kunnen zien zijn die er niet.

Heeft iemand advies? Het vergisten onder druk is nieuw voor mij, misschien ben ik wel te ongeduldig. Het wort zit ten tijden van schrijven +48u in de keg.

tsien_bier

Zelfs als het wort uitvergist is zou de druk niet moeten zakken. Toch een lek? Ook de temperatuur heeft invloed op de druk. Is deze constant?  Staat de blowtie wel goed ingesteld? Je kan aan de uitgang een slangetje koppelen en deze in een potje water hangen om te kijken of er CO2 doorgelaten wordt. Dan is de blowtie niet goed afgeslteld. Ik stel de blowtie eerst af door het vat op een iets hogere druk te brengen en daarna langzaam de druk op het gewenste niveau te brengen door de druk af te laten via de blowtie.

hansHalberstadt

mvdwert

Hi,

Ik had Wyeast 2633 gebruikt als gist. Gisterenavond na het werk toch maar even naar Unibrew in Beek en Donk gereden en een paar zakjes Fermentis Saflager S-23 gekocht. Meteen de keg opengemaakt en een zakje droge gist erop gestrooid, vlug weer dicht gemaakt en CO2 op druk gezet. En warempel na 1 uur begon de blowtie te sissen. Nu weer 24 uur later staat het lekker door te "sis'en". De conclusie die ik kan trekken is dat de Wyeast op de een of andere manier niet aangeslagen is. De houdbaarheidsdatum is tot de 20e deze maand, dus de gist was niet over de houdbaarheidsdatum. Echter 'bolde' de zak niet echt op. Verder had ik de gist 'gepitcht' op 19 graden Celsius.

Ik ben in ieder geval blij dat de vergisting nu toch op gang is gekomen. Echter wel veel later dan eigenlijk de bedoeling was.

Het wort heeft nu in totaal ~48u onder een deken van CO2 gestaan zonder dat er echt een vergisting op gang kwam en is dus niet in aanraking geweest met zuurstof, los van de zuurstof die in het wort zat door beluchting. Zou dat kwaad kunnen?

hansHalberstadt

Citaat van: mvdwert op 18-01-2023  19:32 ude Wyeast op de een of andere manier niet aangeslagen is. De houdbaarheidsdatum is tot de 20e deze maand, dus de gist was niet over de houdbaarheidsdatum. Echter 'bolde' de zak niet echt op.
Het opbollen is een vereiste om met dat systeem een voorspelbare hoeveelheid actieve cellen te garanderen. Vloeibare gist tegen de houdbaarheidsdatum heeft misschien nog maar een paar % van de actieve cellen tov de verse toestand. De truck is dat na het smacken de cellen net zolang gaan delen tot ze tegen de voedingslimiet lopen en dat geeft dan een goed gedefinieerde hoeveelheid actieve cellen. Maar heeft als consequentie dat het opbollen bij oude pakjes langer duurt dan bij verse pakjes. Dus als je niet wacht tot het goed is opgebold dan kun je zomaar vele malen minder actieve cellen hebben. Dat lijkt bij jou gebeurd te zijn.

mvdwert

Ik verwacht dat dit inderdaad gebeurt is, maar je gaat aan verschillende zaken denken die fout gegaan kunnen zijn. Ook omdat dit de eerste keer was dat ik onder druk vergist.

Zou het kwaad kunnen dat het wort een tijdje stil heeft gestaan voor er daadwerkelijk een vergisting tot stand kwam?

pivo

Citaat van: mvdwert op 18-01-2023  19:32 uHi,

Het wort heeft nu in totaal ~48u onder een deken van CO2 gestaan zonder dat er echt een vergisting op gang kwam en is dus niet in aanraking geweest met zuurstof, los van de zuurstof die in het wort zat door beluchting. Zou dat kwaad kunnen?
Toen hier de vergisting stokte niet echt op gang kwam, deed ik de deksel open, met de stofzuiger de CO2 eruit, dus verse lucht erin.
Zakje gist erbij. En boem ging het hard.
Blijkbaar, zoals op dit forum vaak geschreven wordt, is er een voldoende hoeveelheid zuurstof nodig bij het begin van de vergisting.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.