Afmetingen vergistingskoelkast

Gestart door De Hopman, 16-01-2023 11:33 u

Vorige topic - Volgende topic

De Hopman

Afgelopen kerstperiode heb ik mijn kelder eens stevig onderhanden genomen, en heb nu eindelijk plek voor een heuse vergistingskast. Prettig voor mij, want (hopelijk) beter bier, en prettig voor mijn vrouw, want geen onooglijke, pruttelende gistvaten meer in het zorgvuldig ingerichte huis.

Ik heb even zitten zoeken naar een tafelmodel koelkast, liefst zo laag mogelijk zodat ik nog een stevig werkblad boven de koelkast kan maken, handig om bijvoorbeeld te gebruiken bij het overhevelen naar een schoon vat en bij het bottelen, scheelt weer sjouwen en schudden met het gistvat.
Tijdens mijn zoektocht was er eigenlijk maar één ding wat me 's nachts wakker hield: welke afmetingen moet mijn koelkast hebben? Natuurlijk groot genoeg zodat ik er een fatsoenlijk gistvat in kwijt kan, maar zo laag mogelijk zodat ik een fatsoenlijke werkhoogte overhoud voor mijn werkblad.
Op de verschillende websites worden overal de buitenmaten vermeld, maar wat je dan aan binnenmaten overhoudt staat eigenlijk nergens beschreven. Zeker de hoogte is een beetje schatten, want daar gaat een aardig stuk verloren door de compressor. Koelkasten zijn over het algemeen verkrijgbaar in 85, 102 en 122cm hoog, maar welke nou bruikbaar is, is lastig bepalen.

Ik gebruik momenteel 30L vergistingsvaten van Speidel. Die zijn relatief hoog, maar bevallen me eigenlijk prima. Andere vaten zijn lager, maar dan is de breedte misschien een probleem, je wil ook niet dat je vat tegen de warmtekabel geklemd zit lijkt me.

Op het forum kon ik hierover verdacht weinig vinden, maar ik verwacht eigenlijk dat meer brouwers hiermee worstelen, vandaar dit topic.

Zouden brouwers met een vergistingskoelkast mij (en andere koelkastzoekers) op weg willen helpen door de afmetingen (buitenmaat/binnenmaat) van hun koelkast te posten, en welke vergistingsvaten je daarin kwijt kunt? (met/zonder blowoff, etc.) Zou mij een eind op weg helpen, waarvoor natuurlijk mijn eeuwige dank.

Kokkebil

Tafelmodel koelkasten hebben al jarenlang dezelfde afmetingen.
Daarom heten ze ook tafelmodel! ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D 

De Hopman

Ja, dat zou je denken, maar toch zit er aardig wat verschil in de afmetingen. Hoogte kan dus variëren tussen 85 en 122cm, en de breedte gaat van 46 tot 55.

Kokkebil

Citaat van: De Hopman op 16-01-2023  13:07 uJa, dat zou je denken, maar toch zit er aardig wat verschil in de afmetingen. Hoogte kan dus variëren tussen 85 en 122cm, en de breedte gaat van 46 tot 55.

Maar 122 is geen tafelmodel meer, mits je blijft staan aan tafel.
 ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D
Ikzelf heb een wat hoger model met een apart vriesvak.
Onderin ( koelgedeelte) heb ik een houten verhoging gemaakt, binnenkant bekleedt met alufolie en daarop staat het gistingsvat.
Hierin een ouwerwetse gloeilamp van 200 watt die fungeert als verwarmingselement.
Werkt perfect en kost (bijna) niks!

P.s.

Ik heb nog een gistvat staan van 40 liter waar ik niks mee doe, heeft iemand interesse?

De Hopman

Een statafel is ook een tafel ;)
Maar even zonder gekheid, die van 122 cm staat bij de meeste witgoedhandelaren wel onder de tafelmodellen.
Nou lijkt me dat voor mijn toepassing ook te hoog, dus eigenlijk heb ik dat al afgeschreven. Ik had een model van 102 cm op het oog bij de mediamarkt, maar die is uitverkocht en wanneer dat ding weer leverbaar is kunnen ze natuurlijk niet zeggen. Ik twijfel een beetje over een model van 85 hoog, ben bang dat dat te klein is, vandaar de vraag over de ervaringen met vergelijkbare kasten.

De reden dat ik trouwens bij de mediamarkt kijk en niet op marktplaats is omdat ik voor mijn werkjubileum van mijn werkgever een vette cadeaubon heb gekregen, en aangezien ik verder alles al wel heb qua elektronica leek een koelkastje me een prima doel.

Eriks

Binnen afmetingen variëren. Beste is als je voor een nieuwe gaat in de winkel te gaan meten. Of als je voor een tweede hands gaat, vragen of de verkoper vooraf wilt meten
Ik ben uiteindelijk voor een camping model gegaan. Wat smaller maar wel wat hoger. En de deur heb ik iets waar van binnen kapot moeten maken omdat het net niet paste met de beste plankjes er in. Die moesten er dus uit ;)

Kokkebil

Citaat van: De Hopman op 16-01-2023  13:44 uDe reden dat ik trouwens bij de mediamarkt kijk en niet op marktplaats is omdat ik voor mijn werkjubileum van mijn werkgever een vette cadeaubon heb gekregen, en aangezien ik verder alles al wel heb qua elektronica leek een koelkastje me een prima doel.

Dus ze bestaan toch wel, goede bazen!
 ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D
Jij moet een gelukkig mens zijn als je alles al hebt!
Zal ik je mijn bankrekening even sturen?
 ;D  ;D  ;D  ;D  ^-^  ^-^  ^-^  ^-^  ^-^  ^-^

Hopfenfox

Eens dat de binnenmaten nogal verschillen. Vanwege de compressor of een groentela onderin is niet de volledige inhoud te gebruiken. Ik heb zelf een vrij kleine omdat ik ook maar 11 liter vergist, maar ook daarin moest ik het waterslot slangmodel vervangen door een bekermodel of een blow-off om wat ruimte te besparen in de hoogte.

L.win

30 liter in een tafelmodel (hoogte 86 cm).
Binnenmaat 47 cm x 71 cm
Moet wel met een blow-off werken en heb de binnenkant van de deur wat moeten slopen, maar het past net en werkt perfect :-)

20221229_160931.jpg

De Hopman

Hmm, als ik dat zo zie, valt het nog wel mee. Ik heb alleen geen CCT, en ook nog geen noodzaak deze aan te schaffen, dus vraag me af of ik mijn vaten erin kwijt kan. Nou ja, dan maar gewoon bij een witgoedboer langs gaan met een rolmaat..

De Hopman

Nog even ter info: ik ben uiteindelijk voor een model van 108 cm hoog gegaan. Daar passen mijn gistvaten precies in, inclusief waterslot, dus geen gedoe met een blowoff  ;)

2023-01-25 19.29.50.jpg

Wijbrouwers

Dat  is een mooie oplossing zo!
Even inhakend op de afmetingen discussie.

Ons gistvat is 56,5 cm in diameter en 68 cm hoog (zonder waterslot). De meeste koelkasten zijn 54,5 binnendiameter.
Weet iemand een merk/type koelkast waar  56,5 cm in past? Ja, we kunnen langs de mediamarkt natuurlijk om te meten maar dat is nou niet een winkel die of om de hoek zit of waar we vaak heen gaan.

De Hopman

Hmm, ik denk dat je met een gewone koelkast daar niet aan komt.
Dan zou je voor zo'n dubbele Amerikaanse koelkast moeten gaan, maar dat wordt dan een aardig gevaarte.
Een andere optie is een vrieskist met deksel, die zijn er in verschillende afmetingen. Zoiets:
https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_beko-hs221530n-1680385.html

Wijbrouwers

Ja dat idee hadden wij ook dat het dan  al snel een Amerikaanse wordt. Misschien eens kijken of er ergens een horeca koelkast met glasdeur staat (zoals die van Coca cola of Heineken). Die zijn meestal een tikkeltje groter.

Probleem van vrieskist is dat die erg snel koelt en dat de temperatuur dan teveel doorschiet en schommelt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.