Kveik voor tripel

Gestart door Enos, 15-01-2023 18:53 u

Vorige topic - Volgende topic

Enos

ik ben bezig met een recept te maken voor een Tripel
Nu zou ik graag in de wereld van de Kveik gisten willen begeven.
Heb 1x een IPA gebrouwen met kveik en dat was een prima bier, en dat maakte mij nieuwsgierig.

Nu ben ik gek op tripels en zou graag een tripel maken met een kveik gist, maar welke??
Is er een lid die mij kan adviseren, of kan het niet?

Wie weet meer?

Zambezi Special

Ik heb tripels gebrouwen met kveik voss.
Het werkt, maar....
Bij mij had het te maken met gebrek aan fermentatie temperatuurcontrole en een heet klimaat.
Meer dus dat de gist vast stond en ik ervan alles mee gebrouwen heb bij gebrek aan beter.
Als je keuze hebt, zou ik het niet doen en voor een Belgische gist gaan.

Hopfenfox

Voss Kveik geeft een beetje sinaasappelsmaak af, meer niet. Dus geen typische tripelgist. Wel fijn voor een IPA of zo, waar de sinaasappel toevoegt aan het fruit van de hop. Lutra is vrij smaakneutraal, ook geen tripelgist dus. En hornindal kan ook maar ook die geeft niet de Belgische smaken die he verwacht in een tripel. Je kan het zeker proberen maar dan zou je meer kruidigheid uit de hop moeten halen, of uit kruiden. Wellicht dryhoppen met Saaz  ;D

Chris71

Co-fermentatie is je beste keus als je echt Kveik wilt gebruiken. Gebruik in eerste instantie een goede Belgische basis gist, na 48 uur voeg je de Kveik toe, dan heb je je Belgische Tripel profiel met een snelle vergisting. David Heath heeft er een video op YouTube aan gewijd.

Enos

Ok

Ga hier mee aan de slag.

Zambezi Special

Ik heb geen ervaring met de andere kveiks, maar ik vind Voss het lekkerst als 'ie bij echt hoge temperatuur vergist. Bij z'n bovengrens (dus tegen de 40 oC).

Ik vond dit artikel gisteren. Misschien kan je er wat mee ;)
https://www.deuxkanadierbraeu.com/post/voss-kveik-optimum-fermentation-temperature

Jacques

Citaat van: Zambezi Special op 18-01-2023  07:04 uIk vond dit artikel gisteren. Misschien kan je er wat mee ;)
https://www.deuxkanadierbraeu.com/post/voss-kveik-optimum-fermentation-temperature

Erg interessant artikel! Bedankt voor de link. Ik heb het artikel opgeslagen bij mijn Zotero verzameling.

Lampje

Citaat van: Hopfenfox op 16-01-2023  14:54 uVoss Kveik geeft een beetje sinaasappelsmaak af, meer niet. Dus geen typische tripelgist. Wel fijn voor een IPA of zo, waar de sinaasappel toevoegt aan het fruit van de hop. Lutra is vrij smaakneutraal, ook geen tripelgist dus. En hornindal kan ook maar ook die geeft niet de Belgische smaken die he verwacht in een tripel. Je kan het zeker proberen, maar dan zou je meer kruidigheid uit de hop moeten halen, of uit kruiden. Wellicht dryhoppen met Saaz  ;D

Heb ook al een keer met een Voss kveik een Tripelachtig bier gebrouwen. Als bitterhop de Magnum, als aromahop op 5 minuten de Strisselspalt, Cascade en Styrian Goldings. Is een lekker bier geworden met een tropische knipoog.

Murmillo

En op druk? Stel ik gebruik voor 48 uur een t-58. Verhoog dan de temp en druk naar 12psi. Hoe zou dat gaan?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.