Hergisting op fles

Gestart door Jacques, 15-01-2023 16:22 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Afgelopen maandag heb ik gebotteld. Het was een "pils". Waarom de aanhaaltekens? Nou, ik heb geen ondergist gebruikt maar een kveik gist. Er is vergist bij een temperatuur van zo'n 23°C. (De maximale temperatuur was 25,5°C)
Het bier staat nu in een koelkast die dienst doet als warme kamer bij een temperatuur van 22,5°C.

Tot zover de achtergrondinformatie. Wat ik jullie wil laten zien is iets wat ik bij elk hergisting op de fles zie ongeacht de bierstijl of gebruikte gist. Dankzij een nieuwe fotomobiel kan ik het eindelijk eens laten zien. De camera van deze mobiel heeft de mogelijkheid om de focus vast te zetten wat voor dit soort foto's handig is.

Direct na het bottelen is het bier een beetje mistig door het opwervelen van de gist. Na 1 à 2 dagen zie je het bier van bovenaf helder worden. Er ontstaat een depot onder in de fles. De dikte van dat depot is afhankelijk van de hoeveelheid gist en eiwit dat in het flesje zit. Als je een CCT hebt kun je een paar keer gist en eiwitten aflaten en is het depot klein.

En dan... tja dan gebeurt het! Het lijkt wel alsof kleine gistvlokjes tegen de wand van de fles omhoog kruipen. Meestal komen de gistvlokjes niet veel hoger dan 2/3 van de fles.
Je ziet het alleen als je een fles tegen het licht houdt en nog niet te veel met de fles bewogen hebt. Bewegen zorgt er namelijk voor dat de gist naar beneden gaat. Zonder beweging blijft de gist een aantal dagen tegen de wand van de fles. Als de hele fles helder is dan is het grootste gedeelte van de hergisting op de fles achter de rug.

Hergisting op de fles bovenkant.pngHergisting op de fles onderkant fles.png 

thepsych

Verhip, dat heb ik inderdaad ook al regelmatig gezien. Ik dacht dat dit kwam omdat ik de flesjes niet schoon had gemaakt, en misschien heeft het daar wel wat mee van doen. Ik draai de flesjes meestal even om de as en dan is het verdwenen. Zou het iets met het schoonmaken te maken hebben? Wel mooi dat je dit meldt op het forum, weer een mysterie opgelost.

Jacques

Citaat van: thepsych op 15-01-2023  22:06 uVerhip, dat heb ik inderdaad ook al regelmatig gezien. Ik dacht dat dit kwam omdat ik de flesjes niet schoon had gemaakt, en misschien heeft het daar wel wat mee van doen. Ik draai de flesjes meestal even om de as en dan is het verdwenen. Zou het iets met het schoonmaken te maken hebben? Wel mooi dat je dit meldt op het forum, weer een mysterie opgelost.

Ik zie het altijd, bij alle flessen. Ook bij flessen die nieuw zijn.

De Hopman

Hé, dat is een goeie, leuk en handig om te weten.
Ergens ook wel logisch dat de gistactiviteit te zien is. Bier vergist ik altijd in ondoorzichtige vaten, dus dan is het niet goed te zien, maar wanneer ik cider maak gaat dit in glazen mandflessen. Als de vergisting daar eenmaal op gang is, is het fascinerend om te zien hoe hard de gist bezig is. Door de hele fles zie je de gistvlokken wervelen, en er staat vaak een aardige stroming, haast alsof de vloeistof geroerd wordt.

Bij hergisting op fles gaat dit natuurlijk op veel kleinere schaal, maar is dus nog steeds goed te zien. Handig.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.