Wat zijn jullie eerste ervaringen met Lutra Kveik

Gestart door Jacques, 15-01-2023 15:47 u

Vorige topic - Volgende topic

Chinook

Mijn pseudopilsner is na drie dagen op 1.009 geland. De sample is nog heel wazig vind ik, maar dat kan ook aan de leeftijd liggen. Hij ruikt heel zoet en heeft een citrusachtige limoensmaak. Ik hoop dat dat nog wel een beetje bijtrekt de komende week, want echt fan ben ik er niet van.

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 06-06-2023  08:52 uMijn IPA met pilsmout, rogge, 3% tarwemout en 10% maïsvlokken is volledig troebel tot op heden. Ik had eigenlijk gedacht dat ik hier ook een redelijk helder bier zou gaan krijgen.

Rogge in combinatie met tarwe, dat geeft snel een troebel bier. Net als de combinatie haver en tarwe,

HS65

Ik heb ook een poging gedaan. 10 liter. Start SG 1.044, eind SG 1.008 in 2 dagen op 32 graden. Volgende keer mag er tikkie meer hop bij. Hergisting op fles met CBC-1 op 20 graden.  Binnen een week was het bier al goed met een verrassend mooi schuimkraagje wat al aardig mooi blijft staan. Ben benieuwd wat het over een paar weken is.

Chinook

Citaat van: Chinook op 06-06-2023  10:31 uMijn pseudopilsner is na drie dagen op 1.009 geland. De sample is nog heel wazig vind ik, maar dat kan ook aan de leeftijd liggen. Hij ruikt heel zoet en heeft een citrusachtige limoensmaak. Ik hoop dat dat nog wel een beetje bijtrekt de komende week, want echt fan ben ik er niet van.

De limoen is er wel meer af na een paar weken, maar het is geen snelle pils. Het bier viel wel heel erg in de smaak bij iedereen die niet van extreme bieren houdt, en ook iets experimenteler drinkers. Ik ga nog een vergelijking doen met andere gisten, 1:1:1, maar ik ben nog niet overtuigd. Misschien voor IPA nog eens.

brouwerij de Stier

Zou je met deze gist ook een quadrupel kunnen brouwen?

Jacques

Citaat van: brouwerij de Stier op 31-10-2023  17:29 uZou je met deze gist ook een quadrupel kunnen brouwen?

Aan jou de keuze. Zelf zou ik dat minder snel doen in verband met de fris fruitige smaakjes.

brouwerij de Stier

Dat is ook wel weer zo. Heb een keer een blonde gebrouwen en die is inderdaad toen te fruitig en iets te rinsig geworden. Had toen wel op hoge temperatuur vergist.

GvB84

Op hoge temperatuur vergist zou lutra ook neutraal zijn.
Niet voor niets zou deze gist uitermate geschikt zijn voor een Pseudo-lager. Misschien is deze gist wel te neutraal voor een (Belgische) quadrupel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.