Wat zijn jullie eerste ervaringen met Lutra Kveik

Gestart door Jacques, 15-01-2023 15:47 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Unibrew heeft sinds kort Omega Lutra Kveik Yeast korrelgist (11 g) in hun assortiment.
Het is een gist die een ongekende cleane smaak geeft, ook als je hem bij hoge temperatuur gebruikt. Je kunt hier een pils mee brouwen. Vergisten bij temperaturen tussen de 20 en 35°C!
De vergisting gaat dan razend snel en het is goed mogelijk om een pils te brouwen binnen ruim een week.

Afgelopen maandag heb ik 30 liter gebotteld. Het bier was ver uitgegist 84%. Gebotteld met 6,5 g kristalsuiker per liter. Na het bottelen het bier in een koelkast gezet, die dienst doet als warme kamer, bij een temperatuur van 22,5°C
Gisterenavond (5 dagen na het bottelen) voor het eerst een flesje opengemaakt. Het smaakte veelbelovend, echt heel clean voor zo'n jong bier. Ik ben benieuwd hoe het verder ontwikkeld.

Gisteravond heb ik een foto gemaakt van het net ingeschonken glas. Met behulp van een fotobewerkingsprogramma staat het glas op een houten tafel :-).
Kveikpils glas.png

Zijn er meer forumleden die deze gist al gebruikt hebben? En wat zijn jullie ervaringen?

Snelbier

Off-Topicic, want nooit enige KVEIK gebruikt..
Jacques complimenten voor je niet-aflatende tests met alles wat nieuw is, anders, of wat dan ook.

Als ik zie op fora (ook de onze) wat Kveik (in meerdere gedaantes) allemaal kan doen zou ik bijna geloven dat de gerenommeerde gist-producenten zijn uitgespeeld.
Waarheid zal in het midden liggen, we blijven exBerimenteren  :brouwen:

Ik ben zeer benieuwd tegen welke NL pils je dit bier zou vergelijken (na beetje rijpen).
Proost, Snelbier

Jacques

Citaat van: Snelbier op 15-01-2023  16:08 uJacques complimenten voor je niet-aflatende tests met alles wat nieuw is, anders, of wat dan ook.

Dank je. Door dit te doen blijft het voor mij leuk. Je leert namelijk, iets wat ik al heel mijn leven gedaan heb.

Citaat van: Snelbier op 15-01-2023  16:08 uAls ik zie op fora (ook de onze) wat Kveik (in meerdere gedaantes) allemaal kan doen zou ik bijna geloven dat de gerenommeerde gist-producenten zijn uitgespeeld.
De gerenommeerde gistproducenten spelen er op in door ook deze gisten in hun assortiment op te nemen...

Schanulleke

Citaat van: Snelbier op 15-01-2023  16:08 uOff-Topicic, want nooit enige KVEIK gebruikt..
Jacques complimenten voor je niet-aflatende tests met alles wat nieuw is, anders, of wat dan ook.

Als ik zie op fora (ook de onze) wat Kveik (in meerdere gedaantes) allemaal kan doen zou ik bijna geloven dat de gerenommeerde gist-producenten zijn uitgespeeld.
Waarheid zal in het midden liggen, we blijven exBerimenteren  :brouwen:

Ik ben zeer benieuwd tegen welke NL pils je dit bier zou vergelijken (na beetje rijpen).
Proost, Snelbier

Er zijn toch ook wel verhalen dat als je voor moutigheid of moutaccenten gaat, je toch beter een ondergist kan gebruiken. Ik heb nog nooit met Kveik gebrouwen en ik ben het vooralsnog ook niet van plan.

Dirtbag

Visueel oogt het schuim grof? Beetje als cola schuim, is dat ook de ervaring van je als aanwezige consumerende partij?

db

Jacques

Citaat van: Dirtbag op 15-01-2023  21:09 uVisueel oogt het schuim grof? Beetje als cola schuim, is dat ook de ervaring van je als aanwezige consumerende partij?
db

Dit is super jong bier. Mijn ervaring is dat het even duurt voordat koolzuur goed is opgenomen in het bier.
Om een mooie schuimkraag te krijgen voor de foto heb ik het bier wat hoger ingeschonken.

Murmillo

Ik ben nieuw in de bier wereld en leest dat deze gist snel is en goed uitgist. Naast pils waar zou je deze gist nog meer bij kunnen gebruiken? Met 11 euro het pakje vind ik hem wel stevig aan de prijs.

Jacques

Citaat van: Murmillo op 15-01-2023  21:35 uIk ben nieuw in de bier wereld en leest dat deze gist snel is en goed uitgist. Naast pils waar zou je deze gist nog meer bij kunnen gebruiken? Met 11 euro het pakje vind ik hem wel stevig aan de prijs.

De prijs bij Unibrew is € 7,25 voor korrelgist https://www.unibrew-nederland.nl/omega-lutra-kveik-yeast-oyl-071dry-11-gram.html
Voor de vloeibare variant betaal je € 11,50.
Omdat de gedroogde variant veel beter houdbaar is, is dat een betere keuze.

Als je de gist bij een hogere temperatuur gebruikt (je kunt tot 35°C gaan) heb je veel minder gist nodig. Het bijzondere van deze gist is dat dit niet zorgt voor heel veel hogere alcoholen en esters. Maar eerlijk gezegd heb ik dat niet uitgeprobeerd.

Murmillo

Citaat van: Jacques op 15-01-2023  21:46 uDe prijs bij Unibrew is € 7,25 voor korrelgist https://www.unibrew-nederland.nl/omega-lutra-kveik-yeast-oyl-071dry-11-gram.html
Voor de vloeibare variant betaal je € 11,50.
Omdat de gedroogde variant veel beter houdbaar is, is dat een betere keuze.

Als je de gist bij een hogere temperatuur gebruikt (je kunt tot 35°C gaan) heb je veel minder gist nodig. Het bijzondere van deze gist is dat dit niet zorgt voor heel veel hogere alcoholen en esters. Maar eerlijk gezegd heb ik dat niet uitgeprobeerd.
Thnx! Korrelgist it is.
Ik heb op Facebook al mensen zien knallen op 35 graden. Stouts, porters,ipa, pils.
Het lijkt mij dat deze gist niet geschikt is voor tripel en andere bieren met esters. Waarom gebruiken mensen het dan wel voor stouts waar ook een heel profiel in zit?

thepsych

Citaat van: Jacques op 15-01-2023  15:47 uUnibrew heeft sinds kort Omega Lutra Kveik Yeast korrelgist (11 g) in hun assortiment.
Het is een gist die een ongekende cleane smaak geeft, ook als je hem bij hoge temperatuur gebruikt. Je kunt hier een pils mee brouwen. Vergisten bij temperaturen tussen de 20 en 35°C!
De vergisting gaat dan razend snel en het is goed mogelijk om een pils te brouwen binnen ruim een week.

Afgelopen maandag heb ik 30 liter gebotteld. Het bier was ver uitgegist 84%. Gebotteld met 6,5 g kristalsuiker per liter. Na het bottelen het bier in een koelkast gezet, die dienst doet als warme kamer, bij een temperatuur van 22,5°C
Gisterenavond (5 dagen na het bottelen) voor het eerst een flesje opengemaakt. Het smaakte veelbelovend, echt heel clean voor zo'n jong bier. Ik ben benieuwd hoe het verder ontwikkeld.

Gisteravond heb ik een foto gemaakt van het net ingeschonken glas. Met behulp van een fotobewerkingsprogramma staat het glas op een houten tafel :-).
Kveikpils glas.png

Zijn er meer forumleden die deze gist al gebruikt hebben? En wat zijn jullie ervaringen?

Wat wordt er bedoeld met een "cleane"smaak? Is dat dan vooral een niet zoet, droog, fris bier zonder al te veel hop en of mout smaak?

Jacques

Citaat van: thepsych op 15-01-2023  22:21 uWat wordt er bedoeld met een "cleane"smaak? Is dat dan vooral een niet zoet, droog, fris bier zonder al te veel hop en of mout smaak?

Daar wordt mee bedoeld een smaak die niet beïnvloed wordt door vergistingsproducten zoals hogere alcoholen, esters, diacetyl, acetaldehyde en heel veel andere smaken die zo kenmerkend kunnen zijn voor bepaalde gistrassen.

Met een cleane gist komen mout- en hopsmaken meer tot hun recht.

seed7

Citaat van: thepsych op 15-01-2023  22:21 uWat wordt er bedoeld met een "cleane"smaak? Is dat dan vooral een niet zoet, droog, fris bier zonder al te veel hop en of mout smaak?

Denk aan het bintje, of bloemkool, gekweekt met zo weinig eigen smaak dat je er lekker veel saus overheen kunt/moet doen.

Wat ik mis is het zwaveltje en het esterprofiel van een ondergister. Het lijkt meer op een koud vergiste Nottingham dan op een echte pils gist. Helemaal als je het vergelijkt met de zuid Duitse pilsners, bijvoorbeeld een Alpirsbacher.

Ten minste twee Braziliaanse brewpubs gebruiken deze gist, of eigenlijk de 'wilde' variant er van, al een jaar of 4. Zij hebben hierdoor hun productiekosten bijna 75% gereduceerd doordat ze nog maar amper koeling hoeven te gebruiken.

ingo

tdp

Citaat van: seed7 op 16-01-2023  08:14 u...
Wat ik mis is het zwaveltje en het esterprofiel van een ondergister. Het lijkt meer op een koud vergiste Nottingham dan op een echte pils gist. Helemaal als je het vergelijkt met de zuid Duitse pilsners, bijvoorbeeld een Alpirsbacher.
...

Onze referentie van (Duitse) pils is vaak gebaseerd op de grote brouwerijen, maar juist de wat kleinere, private jongens brouwen mooie pilsners, met inderdaad iets zwaveligs. Ben daar wel fan van, al gaat een Noord-Duitse pils er ook altijd wel in, Jever bijvoorbeeld. Wat dichter bij huis zou je Pott's Pilsner kunnen pakken.

V.w.b. Kveik: Ik heb nog 'echte' Kveik meegenomen uit Noorwegen, daar wil ik binnenkort eens een brouwsel aan wagen, een "Vossaol".

bravebunny

Ik heb met gedroogde Lutra begin december een pseudo pils gemaakt. Ik heb hem onder druk vergist met een startdruk van 15 psi en bij 21 graden. De pseudo pils heeft een heel aardig doordrinkbaar clean biertje opgeleverd voor de feestdagen en werd echt kristalhelder na een tien dagen bij 4 graden (in het fust).

Beetje offtopic maar goed; ik heb in Engeland 4 pakjes novalager besteld waarmee ik hetzelfde recept nog eens ga brouwen en vergisten. Novalager is volgens bekende youtubers een power-ondergist die veel potentie heeft. Waarom haal ik in deze thread toch deze hybridegist aan? Omdat bij lager-vergisttemperaturen een volledige vergisting binnen 6 dagen mogelijk zou moeten zijn. Dus sowieso voor de hobbybrouwers zonder geduld (die ook met kveik tripels menen te kunnen maken) zou dit de "kveik onder de ondergisters" kunnen worden.

Ik denk dat ik de droge lutra sowieso tegen de zomer weer zal gebruiken om een lekkere doordrinker op tafel te zetten met relatief weinig "moeite".

Markie Mark

Halverwege december de gedroogde versie van Omega OYL-071 Lutra Kveik gebruikt. Het werd een Tsjechische pseudo-pilsener Urtypstijl volgens onderstaand recept:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk074
Naam receptpseudo Tsjechische Pilsener
Brouwdatum17-12-2022
BierstijlPils(ener)
Volume21,6 l
Begin SG1,047 SG
Eind SG1,011 SG
Schijnbare vergistingsgraad76,6%
Alcoholgehalte4,7 vol.%
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)33 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
19,00 lWater uit Havelterberg
3,00 gAscorbinezuur
1,10 gCaCl2
2,30 gCaSO4
5,60 mlMelkzuur
11,00 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
91 mg/l5 mg/l25 mg/l131 mg/l49 mg/l90 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,60 kgVloergemoute Bohemian PilsmoutWeyermann4 EBC100,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust63,0 °C1 min.40 min.4,1 l/kg
Alfa-amylaserust71,0 °C15 min.20 min.4,1 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.4,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
17,5 gSpalt Selectpellets5,0%first wort hop12,3 IBU
11,5 gSaazpellets3,7%60 min.5,4 IBU
20,0 gSpalt Selectpellets5,0%30 min.9,8 IBU
30,0 gSaazpellets3,7%10 min.5,1 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
1,50 gIers mosklaringsmiddelkoken
1,50 gWyeast gistvoedinggistvoedingkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gLutra Kveik yeast (OYL-071)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting25,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting25,5 °C
Eind temp. hoofdvergisting25,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,011 SG
Schijnbare vergistingsgraad76,6%
Temp. nagisting20,0 °C
Bottelen30-12-2022
Bottelsuiker7 g/l
Temp. hergisiting21 °C

Na 6 dagen vergisten heb ik de temperatuur ingesteld op 20°C i.p.v. de initiële 25°C aangezien de verwarming continu aan het branden was om het bier bij de 25°C te houden. Maar zoals gezegd was de snelheid van vergisten zo hoog dat na 6 dagen op 25°C de gist al wel redelijk klaar was met vergisten.

Gisteren een eerste fles geprobeerd en de pseudopils is bijna helder. Het schuimt redelijk tot goed en zak daarna wat snel in tot een klein kraagje. De geur is wat zoetig, licht fruitig en ik ruik wat honing erin. De smaak was ook licht fruitig, zoetig en daarna straf bitter. Het leek mij niet echt 'clean' genoeg voor een pilsener en was (nog) niet wat ik er van gehoopt had. Het gaat nu de schuur in waar het lekker koud gaat zijn de komende tijd om daar te lageren.

Chinook

Vandaag heb ik een SMaSH (eigenlijk SMaTH, maar dat tellen we niet mee) pseudopilsner gebrouwen. Ik heb tot 40 graden teruggekoeld en ben toen gaan vullen, met het idee dat tijdens het vullen de temperatuur nog wel verder gaat zakken. Weggezet op 30 graden en hopelijk over twee of drie dagen al cold crashen en bottelen. Misschien dat ik nog wel een blow off aansluit.

Jacques

Citaat van: Chinook op 02-06-2023  22:50 uhopelijk over twee of drie dagen al cold crashen

Waarom cold crashen? Het bier wordt toch wel helder, zeker met deze gist...

Chinook

Citaat van: Jacques op 02-06-2023  22:57 uWaarom cold crashen? Het bier wordt toch wel helder, zeker met deze gist...

Er is een beetje haast bij geboden, dus dan gaat het iets sneller. Misschien dat ik het ook nog versneld ga klaren.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 15-01-2023  15:47 uUnibrew heeft sinds kort Omega Lutra Kveik Yeast korrelgist (11 g) in hun assortiment.

Als dat echt zo'n goede pils oplevert dan kunnen alle grote brouwerijen daar miljoenen mee besparen (besparen op koeling en op doorlooptijd). Dus dat zal dan oftewel gaan gebeuren of er zit toch een addertje onder het gras.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 03-06-2023  13:43 uAls dat echt zo'n goede pils oplevert dan kunnen alle grote brouwerijen daar miljoenen mee besparen (besparen op koeling en op doorlooptijd). Dus dat zal dan oftewel gaan gebeuren of er zit toch een addertje onder het gras.

Heel veel pilsbrouwers vergisten tegenwoordig bij een hogere temperatuur dan zo'n 10 tot 20 jaar geleden. Fermentis heeft hier onderzoek naar gedaan en gebleken is dat als je de W-34/70 gebruikt je rustig bij 18 tot 20°C kunt vergisten. Er zijn veel meer ondergisters die op een hogere temperatuur gebruikt kunnen worden zonder rare bijsmaken. De commerciële brouwers maken daar dankbaar gebruik van om tijd en daarmee kosten te besparen.

Overigens heb ik een pseudo pilsner gebrouwenn met de Lutra Kveik. Deze is vergist bij 30°C en is zeer strak van smaak.

Ron H

Ik zie in de omschrijving op de website van Unibrew, dat de aanbevolen pitch rate: 60 – 120 gram per 50 – 100 liter.
Betekent dus ± 1 pakje per 10 liter.
In het hierboven geplaatste recept van Markie Mark is 1 pakje gebruikt voor ± 20 liter.
Mijn vraag: is 1 pakje per ± 20 liter voldoende ? Of duurt de vergisting gewoon iets langer? (of speelt de vergistingstemperatuur een grote rol?)

oneman

Citaat van: Ron H op 05-06-2023  11:35 uIk zie in de omschrijving op de website van Unibrew, dat de aanbevolen pitch rate: 60 – 120 gram per 50 – 100 liter.
In het hierboven geplaatste recept van Markie Mark is 1 pakje gebruikt voor ± 20 liter.
Mijn vraag: is 1 pakje per ± 20 liter voldoende ? Of duurt de vergisting gewoon iets langer? (of speelt de vergistingstemperatuur een grote rol?)

Nog geen ervaring met Lutra, maar in het algemeen mag je kveik laag doseren. Door de hoge temperatuur en het agressieve karakter van de gist vermeerderd het zich snel genoeg. Dus ik denk dat Unibrew meer aan de kassa denkt dan aan een realistische dosering.

oneman

Markie Mark

Citaat van: Ron H op 05-06-2023  11:35 uIk zie in de omschrijving op de website van Unibrew, dat de aanbevolen pitch rate: 60 – 120 gram per 50 – 100 liter.

Ik heb de beschrijving van Omega yeast zelf aangehouden destijds:
Recommended Pitch Rate:
60 – 120 g/bbl (50 – 100 g/hL).
Daarbij inderdaad de redenatie die ik ook bij andere Kveikgisten toepaste dat underpitchen gewenst is of in ieder geval weinig kwaad kan.

Er kwam uiteindelijk een prima pseudo-pilsener uit deze batch. Het helder worden duurde toch nog wel een tijd. Bottelen eind december en echt helder bier had ik begin maart voor het eerst genoteerd. Daarvoor bleef het bier koud nog steeds op licht wazig hangen.

Als verbetering had ik opgeschreven dat ik de schuimhoudbaarheid wilde verbeteren, het begin SG iets hoger wilde hebben en de bitterheid wilde verhogen. Dus de batch erna is er Tetrahop Gold toegevoegd en is het begin SG opgehoogd.

De komende batches Pilsener gaan echter met de Wyeast 2007, WLP802 en de Novalager gebrouwen worden. Die heb ik nog en dan wil ik daar het resultaat wel eens van proeven.

Jacques

Citaat van: Markie Mark op 05-06-2023  18:28 uHet helder worden duurde toch nog wel een tijd. Bottelen eind december en echt helder bier had ik begin maart voor het eerst genoteerd. Daarvoor bleef het bier koud nog steeds op licht wazig hangen.

Mijn ervaring is dat je met deze gist vrij snel een kraakhelder geeft, maar ik drink mijn bieren niet ijskoud.

Bvk1983

Mijn IPA met pilsmout, rogge, 3% tarwemout en 10% maïsvlokken is volledig troebel tot op heden. Ik had eigenlijk gedacht dat ik hier ook een redelijk helder bier zou gaan krijgen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.