Moutere IPA

Gestart door tdp, 11-01-2023 21:26 u

Vorige topic - Volgende topic

tdp

In een opwelling deze hop gekocht bij Brouwland, geen idee wat ik hier van kan verwachten.
Bewust alleen deze hop in dit recept, om te bepalen hoe deze bevalt. Gist is qua hoeveelheid op basis van de pitchcalculator van Lallemand zelf.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkKBxxx
Naam receptMoutere IPA
Brouwdatum??-??-2023
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume7,0
Begin SG1,069 SG
Eind SG1,016 SG
Schijnbare vergistingsgraad76,8%
Alcoholgehalte6,9 vol.%
Berekende kleur (Morey)14 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)47 IBU
Brouwzaalrendement75,6 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
6,00 lWater uit Rossum 2020 Q1 t/m Q4
5,63 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
29 mg/l7 mg/l55 mg/l109 mg/l26 mg/l83 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,00 kgFinest Pale Ale Golden PromiseSimpsons Malt7 EBC80,0 %
0,25 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC10,0 %
0,25 kgSpeltvlokkenSupermarkt3 EBC10,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C2 min.60 min.2,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
5,0 gMouterepellets15,6%60 min.21,9 IBU
10,0 gMouterepellets15,6%10 min.15,9 IBU
10,0 gMouterepellets15,6%5 min.8,7 IBU
25,0 gMouterepellets15,6%koudhop0,0 IBU
25,0 gMouterepellets15,6%koudhop0,0 IBU
25,0 gMouterepellets15,6%whirlpool0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gLallemand New England ()bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting19,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting19,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting19,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,016 SG
Schijnbare vergistingsgraad76,8%
Temp. nagisting19,0 °C
Temp. lagering19,0 °C

Jacques

Altijd interessant om nieuwe ingrediënten uit te proberen.
Even het profiel van de hop opgezocht https://yakimavalleyhops.com/products/moutere-hop-pellets

Je zou iets warmer kunnen vergisten. Volgens Lallemand kun je de New Engeland tussen de 18 en 25°C kunnen gebruiken.

PDGRRR

Ziet er inderdaad uit als 'n leuke hop, laat maar weten hoe 'ie bevalt.

tdp

Citaat van: Jacques op 11-01-2023  22:38 uJe zou iets warmer kunnen vergisten. Volgens Lallemand kun je de New Engeland tussen de 18 en 25

Zie in de recepten van Lallemand zelf dat ze deze inderdaad inzetten op respectievelijk 21 en 22 graden. Da's best hoog voor mij, meestal houd ik 19 graden aan. Zal het op 21,5 graden zetten, ze zullen het zelf wel het beste weten :)

tdp

Citaat van: PDGRRR op 12-01-2023  10:18 uZiet er inderdaad uit als 'n leuke hop, laat maar weten hoe 'ie bevalt.

Doe ik! "Moet" eerst nog wat andere bieren brouwen, daarna heb ik weer tijd voor dit soort bieren.

Dat vind ik het leuke van onze hobby, veel nieuwe dingen proberen. Ik val vaak terug op mijn 'basis'; Pils/Helles, Weizen, Blond, Engelse Bitters, daar omheen brouw ik wat 'extremere' bieren. Dan is klein brouwsel erg leuk om dat te proberen. (Wanneer ik deze op de 'grote' zou brouwen, ben ik bijna 700 gram hop kwijt, gaat met net iets te gek om dat zo te proberen ;))

PDGRRR

Citaat van: tdp op 12-01-2023  13:43 uDat vind ik het leuke van onze hobby, veel nieuwe dingen proberen.

Precies dat. Mijn Kölsch (vrij naar jouw recept) en Zwickel van vorig jaar vielen bij iedereen in de smaak, dus dit jaar staan die ook weer in de planning en wellicht dat ik bij de Zwickel als aromahop de meer traditionele Perle en Hallertau vervang door deze Moutere.

tdp

Gisteren deze gebrouwen. SG iets lager uitgevallen, 1.067 +/-.

De hop ruikt bij het openen van de verpakking wat harsig. Bij het toevoegen rook het vooral naar niets... Ben nog niet enthousiast, maar wie weet trekt het nog bij!

De gisting is vanochtend mooi op gang gekomen.

tdp

Zonet de 1e koudhopgift gedaan, bij een SG van 1.016. Moet zeggen dat het mij best meeviel. Het is goed bitter, met een mooie fruitige smaak. Twijfel nog of ik over 3 dagen nog een gift doe. Gaan we in het werk bekijken ;)

tdp

Zonet 19 flesjes gebotteld! Wat een verandering qua beleving! Het is echt heel tropisch qua geur, smaak lijkt erg op grapefruit, heel anders dan tijdens het brouwen!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.