Eerste Porter

Gestart door Nautje, 08-01-2023 21:00 u

Vorige topic - Volgende topic

Nautje

Experts, goedenavond.

Voor een porter wil ik de volgende ingrediënten gaan gebruiken maar ik heb werkelijk geen idee of dit ook maar in de buurt komt van lekker:

Mout:
2000 gram pils/pale ale mout
240 gram bruine mout
200 gram choco mout

Hop:
Goldings hop (hoeveel, in delen en wanneer?)

Gist:
US-05 (hoeveel?)

En om het iets anders dan anders te maken wil sinaasappelschil toevoegen.
Voeg ik dit toe aan het einde van het kookproces?

Zoals jullie zien, veel vragen...

oneman

Citaat van: Nautje op 08-01-2023  21:00 uVoor een porter wil ik de volgende ingrediënten gaan gebruiken maar ik heb werkelijk geen idee of dit ook maar in de buurt komt van lekker:

Mout:
2000 gram pils/pale ale mout
240 gram bruine mout
200 gram choco mout
Dat komt wel iets in de buurt maar ik mis wel een beetje zwarte mout.

Ik gebruik een complexere stort (voor 11,5 liter in ketel na koken bij 75% maischefficiëntie):
2 kg (67.8%) — The Swaen Swaen Ale 7.1 EBC
375 g (12.7%) — The Swaen Swaen Munich Light 13 EBC
225 g (7.6%) — The Swaen GoldSwaen Munich Light 95 EBC
200 g (6.8%) — Swaen PlatinumSwaen Brown Porter 425 EBC
100 g (3.4%) — The Swaen BlackSwaen Chocolate B 900 EBC
50 g (1.7%) — The Swaen BlackSwaen Black Extra 1325 EBC

Dat geeft een smakelijke Porter met meer gelaagdheid. Ik zou zeker het beetje zwarte mout niet weglaten, dat geeft net een randje branderigheid. Overigens, is de Brown Porter van Swaen niet hetzelfde als de brown malt van de Britse mouters, maar wel heel lekker.
CiteerHop:
Goldings hop (hoeveel, in delen en wanneer?)

Gist:
US-05 (hoeveel?)

Hop is niet zo heel erg belangrijk, het moet vooral traditioneel Brits en niet teveel zijn. Ik voeg 30 g Fuggles 3.5% toe bij 60 min. en 20 g Fuggles bij 10 min voor een totaal van ±30 IBU.

Gist kan ik je niet bij helpen, ik doe daar iets on-Brits, ik gebruik Voss Kveik...

CiteerEn om het iets anders dan anders te maken wil sinaasappelschil toevoegen.
Voeg ik dit toe aan het einde van het kookproces?
Ik zou het de eerste keer bij een vrij standaard recept houden en pas bij vervolg versies gaan experimenteren. Leer de bierstijl eerst kennen. Anderzijds, de Voss Kveik gist die ik gebruik levert ook een sinaasappelaroma, en dat past best. Als je sinaasappelschil wilt proberen dan zou ik ±4gr/10l. bittere gedroogde sinaasappelschil gedurende de laatst 5 min. kook proberen.

oneman

Jacques

Citaat van: Nautje op 08-01-2023  21:00 u2000 gram pils/pale ale mout
240 gram bruine mout

Gebruik geen pilsmout.

Wat zijn de specificaties van de "bruine mout". Dat kan namelijk van alles zijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.