Gist kweken geroerd vs ongeroerd

Gestart door BenG, 06-01-2023 15:14 u

Vorige topic - Volgende topic

BenG

Goedemiddag,

In Brewfather kun je de grootte van je starter uitrekenen adv een 'stir (Braukeiser)' of 'No stir (Chris White)' groei model. Bij het berekenen van mijn barley wine, die nu staat te vergisten, zag ik dat er een groot verschil zitten tussen welke methode/model je gebruikt. Zie screenshots hieronder 3,6L starter geroerd vs 14,4 L starter ongeroerd.

Dat roeren gunstig is voor het opgroeien van je gist weet ik, maar dit verschil vind ik wel erg groot. Kan iemand verifiëren dat het verschil zo groot is?

Ik ben laatst mijn roervlo kwijtgeraakt en ik wilde eigenlijk mijn magneet roerder weg doen (staat maar in de weg en het is een kut ding). Maar als je gist echt zoveel efficiënter groeit met een roerplaat moet ik dit nogmaals overwegen.
Link naar screenshot

Jacques

Citaat van: BenG op 06-01-2023  15:14 uGoedemiddag,

In Brewfather kun je de grootte van je starter uitrekenen adv een 'stir (Braukeiser)' of 'No stir (Chris White)' groei model. Bij het berekenen van mijn barley wine, die nu staat te vergisten, zag ik dat er een groot verschil zitten tussen welke methode/model je gebruikt. Zie screenshots hieronder 3,6L starter geroerd vs 14,4 L starter ongeroerd.

Dat roeren gunstig is voor het opgroeien van je gist weet ik, maar dit verschil vind ik wel erg groot. Kan iemand verifiëren dat het verschil zo groot is?

Ik ben laatst mijn roervlo kwijtgeraakt en ik wilde eigenlijk mijn magneet roerder weg doen (staat maar in de weg en het is een kut ding). Maar als je gist echt zoveel efficiënter groeit met een roerplaat moet ik dit nogmaals overwegen.
Link naar screenshot

Ja, roeren maakt een groot verschil.

Als alternatief kun je om de paar uur schudden met je starter om koolzuur kwijt te raken in zuurstof in je wort te krijgen. Het zorgt ook voor beweging en dat stimuleert ook gistgroei.

BenG

Dank voor je antwoord Jacques.
Dit is inderdaad wat ik al doe, iedere keer schudden als ik er langs loop, maar vraag me af of dit vergelijkbaar is met een roerplaat.
Of is het lastig daar iets over te zeggen?

Jacques

Citaat van: BenG op 07-01-2023  21:51 uDank voor je antwoord Jacques.
Dit is inderdaad wat ik al doe, iedere keer schudden als ik er langs loop, maar vraag me af of dit vergelijkbaar is met een roerplaat.
Of is het lastig daar iets over te zeggen?

Het is inderdaad lastig om daar iets over te zeggen. Dit komt ook doordat je bij de meeste roerplaten bij verschillende snelheden kunt roeren. En wel of niet een waterslot op een erlemeyer zetten maakt ook veel uit. Gebleken is dat je meer gistcellen krijgt als je een stuk aluminiumfolie losjes over de mond van een elemeyer vouwt.

Een echte vergelijking tussen een geroerde en een niet-geroerde starter heb ik zelf nooit uitgevoerd, maar bijna iedereen die dit wel gedaan heeft is van oordeel dat roeren meer gistcellen geeft.

hansHalberstadt

Roeren zorgt voor een snellere opname van zuurstof die boven de vloeistof zit of er via een beluchtingsslangetje wordt ingebracht en ook voor een snellere afvoer van koolzuur naar de omgeving. Ook al belucht je niet meer roer je wel, dan zal ook dan een constantere aanvoer zijn van zuurstof. Dus dat levert snellere groei op.   

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 08-01-2023  00:03 uRoeren zorgt voor een snellere opname van zuurstof die boven de vloeistof zit of er via een beluchtingsslangetje wordt ingebracht en ook voor een snellere afvoer van koolzuur naar de omgeving. Ook al belucht je niet meer roer je wel, dan zal ook dan een constantere aanvoer zijn van zuurstof. Dus dat levert snellere groei op.   

Roeren zorgt ook voor het verlagen van de hoeveelheid koolzuur in het bier. Dat is gunstig omdat koolzuur de groei van gistcellen remt.

BenG

Top, bedankt voor de uitleg.
Dan blijft mijn roerplaat voorlopig nog even in mijn arsenaal!

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 08-01-2023  16:43 uRoeren zorgt ook voor het verlagen van de hoeveelheid koolzuur in het bier. Dat is gunstig omdat koolzuur de groei van gistcellen remt.
Hoewel roeren geen invloed lijkt te hebben op de gistingssnelheid van de hoofdgisting [1] heb ik toch nog een roervo op de bodem van mijn gistingsvat die ik aan laat tot een dag of 2 voor einde hoofdgisting. Mijn 2 na laatste bier was een Tripel waar al diverse mensen het recept van hebben gevraagd omdat het zo'n mooie balans had en de hop geur en smaak zo mooi uit komt.

[1] https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=674607   

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.