Infectie bier

Gestart door Jan.vidal, 05-01-2023 21:06 u

Vorige topic - Volgende topic

Jan.vidal

Ziet mijn bier er geïnfecteerd uit of is dit gist. Ik heb niet gecoldcrashed.

Screenshot_20230105_210455_Photos.jpg
Screenshot_20230105_210242_Photos.jpg 

Martijn0172

Ziet er uit als vergist bier

Kapau

Dit is gewoon gist met misschien iets aan eiwitten. Niks aan de hand, gewoon verder gaan.

Eriks

Niks bijzonders, ziet eruit als jong bier! Er zit hoogstens wat alcohol in ;)

Jan.vidal

Ander vraagje ik zie in mijn flesjes precies bovenaan olieachtig laagje deze flessen staan nog niet in de ijskast wat is dit en is dit normaal.

20230105_221641.jpg
20230105_221540.jpg
20230105_221353.jpg   

Jacques

Citaat van: Jan.vidal op 05-01-2023  22:19 uAnder vraagje ik zie in mijn flesjes precies bovenaan olieachtig laagje deze flessen staan nog niet in de ijskast wat is dit en is dit normaal.

Moeilijk te beoordelen, maar dit zou kaam kunnen zijn. Is de kleur grijzig of crèmig?

Jan.vidal

Citaat van: Jacques op 05-01-2023  23:11 uMoeilijk te beoordelen, maar dit zou kaam kunnen zijn. Is de kleur grijzig of crèmig?

Grijzig eerder. Wat is kaam? Hoe kan je het voorkomen? Is het normaal dat er bovenaan precies wat brokjes gist drijven ook?😅

Goldin

Hoe heb je de flessen schoon gemaakt en gedesinfecteerd voordat je ze hebt gevuld. En hoe heb je het bottelsuiker toegevoegd?

Jan.vidal

Citaat van: Goldin op 06-01-2023  15:27 uHoe heb je de flessen schoon gemaakt en gedesinfecteerd voordat je ze hebt gevuld. En hoe heb je het bottelsuiker toegevoegd?
Ik heb ze niet proper gemaakt kwamen nieuw uit de doos en anders gebruik ik dreft zonder geur en ik gebruik star san als desinfectie
En bottelsuiker toegevoegd in botteling emmer ;)

Jacques

Citaat van: Jan.vidal op 06-01-2023  06:21 uGrijzig eerder. Wat is kaam? Hoe kan je het voorkomen? Is het normaal dat er bovenaan precies wat brokjes gist drijven ook?😅

Grijzig is meestal kaam. Kaam voorkom je door je bier niet te lang te laten staan nadat de vergisting beëindigd is.
Sommige gisten zoals die van Westmalle vormen een gistdek op je bier. De gistcellen zitten aan elkaar. Koolzuurbelletjes zorgen dat de gist omhoog komt.

Jan.vidal

Citaat van: Jacques op 06-01-2023  16:55 uGrijzig is meestal kaam. Kaam voorkom je door je bier niet te lang te laten staan nadat de vergisting beëindigd is.
Sommige gisten zoals die van Westmalle vormen een gistdek op je bier. De gistcellen zitten aan elkaar. Koolzuurbelletjes zorgen dat de gist omhoog komt.
Kan dit de smaak van mijn bier aantasten en dan is het normaal dat er precies wat gist bovendrijft
Ps ik heb mijn bier 24 dagen in het vergistkngsvat laten staan.

Jacques

Citaat van: Jan.vidal op 06-01-2023  17:50 uKan dit de smaak van mijn bier aantasten
De invloed van kaam op de smaak van je bier is vrij beperkt. Je bier krijgt minder body.

Je krijgt kaam bij een hogere pH. Dat kan komen door het bier lang op de gist te laten staan. Door autolyse stijgt de pH van het bier waardoor kaam zich makkelijker kan ontwikkelen. Je voorkomt het ook door te zorgen dat de pH op 5,0 is op het einde van het koken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.