Schoonmaken flessen

Gestart door Jacques, 05-01-2023 17:30 u

Vorige topic - Volgende topic

Rinus

Alweer een schoonmaak topic ;-)

- Ik spoel flesjes altijd na het uitschenken
- vervolgens gaan ze in een aparte vaatwasser in een fastwasher rackje op hoge temperatuur
- dan goed laten drogen en in een krat met huishoudfolie afgedekt.
- bij het bottelen gaan ze in de fastwasher met puro

That's it...

Meestal check ik na de vaatwasser wel hoe de flesjes eruit zien tegen een lamp, bij aanslag gaan ze richting statiegeld...

Zjoske

Citaat van: beun op 08-01-2023  18:39 uIk heb een 2 fastwashers 1 voor 24 en 1 voor 12 flessen. Zo kan ik alle typen flessen spoelen. 1 fastwasher of allebei tegelijk zet ik in een rechthoekige zwarte kunstofbak, een soort speciekuip eigenlijk. Deze vul ik met heet water en 0.5% puremel of caustic. Het water moet tussen de 60-80 graden blijven. Hiervoor gebruik ik een dompelaar van 2000 W. Deze wordt normaal bijv. op dd camping gebruikt om water in een emmer op te warmen. Nu houdt hij het water goed heet zodat het reinigingsmiddel optimaal werkt.
Na ca. 10 minuten spoelen met de fastwasher wissel ik het rack. Dit is een houder waarin de flessen op zijn kop staan en waarmee je in 1 handeling deze op de washer kunt plaatsen of er af kunt halen. Ik heb per washer 2 racks zodat de volgende serie meteen op de washer kan.
Daarna spoel ik ze, per fles, zeker 10 seconden na op een glazen/flessenspoel kraan. Dan gaan ze op zijn kop in een druiprek onder mijn spoelmeubel.
Blijft altijd toch wel een heel werkje gezien ik per brouwsel 8-10 kratten moet spoelen. Ik gebruik al jaren dezelfde flessen zonder problemen.
 :brouwen:
Ik gebruik ook de Fastwasher, ook in een eurobak, past precies. Het water houd ik thermostatisch op temperatuur met een klein dompelaartje van 500 Watt, gaat heel goed, geen omkijken naar.
Alleen mijn spoelwater voor de wasser is maximaal 41 graden, dat is wat de handleiding als maximale temperatuur voor het pompje opgeeft. Caustic geeft warm/heet water op, bij 41 graden zal het dan wat langer duren, vandaar dat ik elke keer na gebruik flessen met Caustic spoel, voor 2 kratjes is dat zo gepiept.

Theo Mol

Citaat van: beun op 08-01-2023  18:39 uHet water moet tussen de 60-80 graden blijven. Hiervoor gebruik ik een dompelaar van 2000 W. Deze wordt normaal bijv. op dd camping gebruikt om water in een emmer op te warmen. Nu houdt hij het water goed heet zodat het reinigingsmiddel optimaal werkt.
Ik ververs het water om de twee spoelbeurten (van 12 flesjes) want dan is het afgekoeld. Misschien is dit de oplossing om minder water en chemicaliƫn te gebruiken.
Het blijft natuurlijk een dilemma, ik wil zo weinig mogelijk water en energie gebruiken en dan is het de vraag of de besparing van water opweegt tegen het verbruik van stroom om het water warm te houden. Wat vinden de rekenmeesters op dit forum?
Dan is het nog zoeken naar een dompelaar die geen gat smelt in mijn plastic bak :-)

De afgelopen keer dat ik flesjes spoelde heb ik het water (met oxi) niet weggegooid maar (her)gebruikt om lege flesjes voor te weken. Ze werden mooi schoon en de etiketten gingen er makkelijk af, dat scheelt ook weer een beetje.

Broewerke

Citaat van: Theo Mol op 09-01-2023  10:14 uIk ververs het water om de twee spoelbeurten (van 12 flesjes) want dan is het afgekoeld. Misschien is dit de oplossing om minder water en chemicaliĆ«n te gebruiken.
Het blijft natuurlijk een dilemma, ik wil zo weinig mogelijk water en energie gebruiken en dan is het de vraag of de besparing van water opweegt tegen het verbruik van stroom om het water warm te houden. Wat vinden de rekenmeesters op dit forum?
Dan is het nog zoeken naar een dompelaar die geen gat smelt in mijn plastic bak :-)

De afgelopen keer dat ik flesjes spoelde heb ik het water (met oxi) niet weggegooid maar (her)gebruikt om lege flesjes voor te weken. Ze werden mooi schoon en de etiketten gingen er makkelijk af, dat scheelt ook weer een beetje.
Een oude ronde rvs spoelbak past mooi in een bakkersemmer, al of niet kraantje aan emmer

Jacques

Citaat van: Theo Mol op 09-01-2023  10:14 uDe afgelopen keer dat ik flesjes spoelde heb ik het water (met oxi) niet weggegooid maar (her)gebruikt om lege flesjes voor te weken. Ze werden mooi schoon en de etiketten gingen er makkelijk af, dat scheelt ook weer een beetje.

Dat doe ik ook steeds vaker. Vandaag heb ik gebotteld. De oplossing van Oxi en Enzybrew 10 heb ik hergebruikt voor het schoonmaken van de koelkast die nu dienst doet als warme kamer en voor het dweilen van de vloer.

Jaap W

Ik spoel mijn flesjes na het uitschenken altijd direct met bijna kokend water goed uit. Wel oppassen dat je de vingers niet verbrandt.  >:D
Dan even kijken of alles eruit is en of het flesje nog "helder" is, dan op de kop in een kratje. Zijn altijd kraakhelder. Vertrouw ik een flesje niet, of zie ik iets van een waas, dan gaat hij in een andere krat en als die vol is richting de buurtsuper.
Als ik weer moet bottelen, spoel ik de flesjes alleen nog een keer met starsan.  :beersmiley:  :brouwen:  :proost: 

Zjoske

Citaat van: Jacques op 09-01-2023  22:25 uDat doe ik ook steeds vaker. Vandaag heb ik gebotteld. De oplossing van Oxi en Enzybrew 10 heb ik hergebruikt voor het schoonmaken van de koelkast die nu dienst doet als warme kamer en voor het dweilen van de vloer.

Nieuwsgierige vraag Jacques, waar gebruik jij Enzybrew 10 voor met bottelen, ik gebruik die alleen voor de brouwketel schoon te maken na brouwen.
Oxi gebruik ik alleen maar voor het gistvat en om etiketten los te weken samen met wat Dreft, werkt uit de kunst.

Jacques

Citaat van: Zjoske op 10-01-2023  18:42 uNieuwsgierige vraag Jacques, waar gebruik jij Enzybrew 10 voor met bottelen, ik gebruik die alleen voor de brouwketel schoon te maken na brouwen.
Oxi gebruik ik alleen maar voor het gistvat en om etiketten los te weken samen met wat Dreft, werkt uit de kunst.

Als ik bottel maak ik mijn CCT leeg... Die maak ik schoon met Enzybrew 10. Dat wil zeggen eerst borstelen om gistresten zo veel mogelijk te verwijderen, daarna spoelen, Enzyrew 10, spoelen met water, verdunde huishoudazijn met Star San en daarna nog een keer spoelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.