Schoonmaken flessen

Gestart door Jacques, 05-01-2023 17:30 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Het schoonmaken van flessen voor je kunt gaan bottelen is een niet het fijnste klusje.
Al vele jaren doe ik dit op een manier die mij goed bevalt en vrij snel werkt.

De flessen doe ik in grote emmers. Vervolgens vul ik die met een 0,1% Chemipro Caustic oplossing (dat is een merk van Brouwland, hetmag ook een vergelijkbaar product zijn van Unibrew, Braumarkt of een andere leverancier). Voor de oplossing gebruik ik water van zo'n 50°C.
De flessen laat ik zo'n 30 tot 45 minuten weken. Vaak komen er slierten biersteen uit de flessen. Dit gebeurt vooral bij flessen waarin lange tijd bier gezeten heeft.

De flessen haal ik uit de oplossing en zet ik op hun kop in een oud bierkrat met een ruitpatroon op de bodem. Deze kratten heb ik speciaal voor dit doel bewaard.
Als het krat gevuld is, plaats ik een houten plak boven de flessen. Deze plank is voorzien van draaibare houten balkjes die in de handgrepen van het krat passen.  Doordat ik de plank al jaren gebruikt heeft deze gebruikssporen...
Na het verdraaien van de balkjes draai ik het krat in zijn geheel om. De flessen blijven op hun plaats dankzij de houten plank.
Vervolgens vul ik de flessen met schoon water van zo'n 35°C uit de kraan.
Als alle flessen gevuld zijn draai ik de krat weer om. Alle flessen lopen gelijk leeg.
Het spoelen wordt door mij herhaald om zeker te zijn dat er geen restanten Chemipro Caustic nog in de flessen zitten.
Vervolgens gaan de flessen op hun kop in andere kratten om na te druppen en te drogen. De flessen kunnen zo een hele tijd blijven staan voordat ze gebruikt worden. Het enige wat ik dan nog heb te de doen is de flessen uit het krat halen en ze rechtop te zetten.

PXL_20230104_132152272-PhotoRoom.jpg
PXL_20230104_134542065-PhotoRoom.jpg
PXL_20230104_144846376-PhotoRoom.jpg
PXL_20230104_144942585-PhotoRoom.jpg
PXL_20230104_145115350-PhotoRoom.jpg   
PXL_20230104_145645724-PhotoRoom.jpg 
PXL_20230104_152755412.jpg 
PXL_20230104_145219795-PhotoRoom.jpg
PXL_20230104_145645724-PhotoRoom.jpg

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 05-01-2023  17:30 uHet schoonmaken van flessen voor je kunt gaan bottelen is een niet het fijnste klusje.

Nou, zeg maar gewoon een k.tklus!
 ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D

Zjoske

Ach, rotklus, het hoort er allemaal bij en je bent er toch mee bezig.

Elke fles spoel ik na gebruik 2x uit met koud water en gaan de flessenboom in.
Bij zin en tijd zet ik de flessen voor een kwartier op de flessenwasser, ook met Caustic, na met koud water spoelen en drogen op zijn kop (met een dopje erop) in een krat.

Tegen de tijd dat ik flessen nodig heb om te bottelen gaan ze weer op de flessenwasser, nu met Saniclean en ook weer naspoelen met koud water. Daarna nog een keer in de Avvinatore met Starsan, weer spoelen met koud water en bottelen maar. Ook de dopjes gaan bij mij in de Starsan.
Al met al best een klusje maar zekerheid boven alles!

Jacques

Citaat van: Zjoske op 05-01-2023  19:58 uElke fles spoel ik na gebruik 2x uit met koud water

Twee spoelen met water na het uitschenken van de flessen is iets wat ik ook altijd doe.

Citaat van: Zjoske op 05-01-2023  19:58 uBij zin en tijd zet ik de flessen voor een kwartier op de flessenwasser, ook met Caustic, na met koud water spoelen en drogen op zijn kop (met een dopje erop) in een krat.

Tegen de tijd dat ik flessen nodig heb om te bottelen gaan ze weer op de flessenwasser, nu met Saniclean en ook weer naspoelen met koud water.
Zie je ook wel eens biersteen dat vrijkomt door jouw manier van werken?

hansHalberstadt

Ik spuit de flesjes uit met een dun water staaltje van 2 mm op de waterdruk. 2 seconden tegen de bodem spuiten na gebruik en dan op zijn kop laten drogen. Op de dag van het bottelen stoom ik de kratjes uit en zijn ze infectievrij. Beiden nauwelijks werk.   

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 05-01-2023  22:07 uIk spuit de flesjes uit met een dun water staaltje van 2 mm op de waterdruk. 2 seconden tegen de bodem spuiten na gebruik en dan op zijn kop laten drogen. Op de dag van het bottelen stoom ik de kratjes uit en zijn ze infectievrij. Beiden nauwelijks werk.   

Door te stomen worden de flessen infectievrij, maar je verwijdert geen biersteen. Na verloop van tijd komt er een bruin laagje aan de wand van je flessen. Dat laagje kan zorgen voor gushing.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 05-01-2023  22:19 uNa verloop van tijd komt er een bruin laagje aan de wand van je flessen. Dat laagje kan zorgen voor gushing.
Klopt.
Dat effect zie je hier
 biersteen.gif
Links is een flesje wat enkele keren zo is gebruikt als ik aangaf. Daarna rechts is datzelfde flesje behandeld met natronloog. In dit geval even als testje met maar een stuk of 10 natronloogpareltjes opgelost in ca 10ml water met samen een temperatuur van ca 80°C
Na een minuutje is alle biersteen dan weer weg. Dat doe ik nu met flesjes die een keer of 4 gebruikt zijn. Ik zit te denken om dat proces een keer optimaal te maken en automatisch. Je kunt dit nl al goed doen met maar enkele ml loog en het flesje roteren zodat de loog constant langs de wanden blijft lopen aan de binnenkant. Het flesje dus afsluiten met precies voldoende loog om het biersteen te verwijderen zonder dat het uitgewerkt raakt en rond laten draaien met een aandrijfrolletje. Als je dat doet met een flesje wat na visuele controle na opdrinken aan de beurt is is het maar een kleine moeite.     

Zjoske

Citaat van: Jacques op 05-01-2023  21:39 uTwee spoelen met water na het uitschenken van de flessen is iets wat ik ook altijd doe.
Zie je ook wel eens biersteen dat vrijkomt door jouw manier van werken?

Dat kan ik eerlijk gezegd niet zien omdat de pomp van de flessenwasser alles rond pompt en dus alles flink vermengd, buiten dat staat er in de bak altijd een laag schuim op. Zal de volgende keer een paar flessen apart houden en daar het Caustic water uit de bak in zetten in een emmer, ben benieuwd.

Ik verwacht dat ik daar niet iets van ga zien, na bottelen zijn de flesjes met 2 - 3 maanden weer leeg, zo'n lange tijd zit er telkens niet tussen voordat ze weer met Caustic gespoeld worden.
Ik doe dat zo elke keer en heb nog geen tekenen van biersteen in de flessen gezien en dat is waar het om gaat

hansHalberstadt

Citaat van: Zjoske op 06-01-2023  07:17 uDat kan ik eerlijk gezegd niet zien
Met de zaklantaarn test die ik hierboven heb laten zien kun je nagaan of je flesjes nog biersteen aanslag bevatten of niet.

hb-lot

Inderdaad een rotklus en ook ben ik er vrij snel achter gekomen dat ook het omspoelen na gebruik een klusje was dat er wel eens bij in schoot. Daar nieuwe flessen niet zo duur zijn, heb vrij snel besloten om gewoon elke keer nieuwe flessen te kopen.

Voor gebruik spuit ik er twee keer achter elkaar Chemipro Oxi in met een "Monster cleaner" flessenspoeler en gaan ze op de fastrack om uit te druipen.

Kokkebil

Ik spuit ze eerst uit met de hogedrukreiniger voor het vastzittende vuil, het spuitstuk hiervan past precies in/op de hals( wel op tijd de knop loslaten.
Dan 1 uurtje of zo weken in chemipro, bijna helemaal leeggieten (op de bodem laagje bedekt houden),dag later nareinigen met de hogedrukspuit en klaar is Klara.
Ik gebruik warm water ook voor de hogedrukreiniger.

Zjoske

Citaat van: hansHalberstadt op 06-01-2023  10:03 umet de zaklantaarn test die ik hierboven heb laten zien kun je nagaan of je flesjes nog biersteen aanslag bevatten of niet.
Ik dacht dat Jacques de rommel wat drijft in de emmer bedoelde, niet de flessen zelf.

hansHalberstadt

Citaat van: Zjoske op 06-01-2023  13:18 uIk dacht dat Jacques de rommel wat drijft in de emmer bedoelde, niet de flessen zelf
Het ging er volgens mij om dat aan de rommel in de emmer kon zien of je biersteen had verwijderd. dat lukte niet omdat de pomp van de flessenwasser alles rond pompt en dus alles flink vermengd,

Maar dat kun je natuurlijk ook zien in het flesje zelf of het wel of niet is verwijderd. Dus we praten als het goed is over hetzelfde, nl chercken of je biersteen uit de flesjes is verwijderd.   

Zjoske

Citaat van: hansHalberstadt op 06-01-2023  13:42 uHet ging er volgens mij om dat aan de rommel in de emmer kon zien of je biersteen had verwijderd. dat lukte niet omdat de pomp van de flessenwasser alles rond pompt en dus alles flink vermengd,

Maar dat kun je natuurlijk ook zien in het flesje zelf of het wel of niet is verwijderd. dus we praten als het goed is over hetzelfde, nl chercken of je biersteen uit de flesjes is verwijderd. 
Dat is waar, zal er straks eens een paar checken, kan ik beter een paar verse pakken, moet ze dan alleen nog maar even leegdrinken :proost2:

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 06-01-2023  13:42 uMaar dat kun je natuurlijk ook zien in het flesje zelf of het wel of niet is verwijderd. Dus we praten als het goed is over hetzelfde, nl chercken of je biersteen uit de flesjes is verwijderd.   

Op die manier kun je inderdaad controleren of biersteen verwijderd is.

Bij mijn werkwijze is het direct te zien door het vrijkomen van bruine aanslag uit de flessen.

Zjoske

Citaat van: Zjoske op 06-01-2023  15:29 uDat is waar, zal er straks eens een paar checken, kan ik beter een paar verse pakken, moet ze dan alleen nog maar even leegdrinken :proost2:
Heb er een paar gecheckt, geen biersteen of randjes te bekennen.

hansHalberstadt

Citaat van: Zjoske op 06-01-2023  19:52 uHeb er een paar gecheckt, geen biersteen of randjes te bekennen.
Dan kun je dus volstaan met omspoelen en op zijn kop laten drogen en bij bottelen desinfecteren.

jhazenberg

Is niet de leukste klus van het brouwen, maar hoort erbij.
Flessen worden bij mij na gebruik 2 x omgespoeld en gaan dan het krat in. De dag voordat het bier erin gaat gaan de flessen de vaatwasser in, daarna in een emmer chemipro en daarna laat ik ze uitdruppen op de flessenboom
hierna afvullen en klaar

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 07-01-2023  01:26 uDan kun je dus volstaan met omspoelen en op zijn kop laten drogen en bij bottelen desinfecteren.

Toch is het zinvol om zo nu en dan te blijven controleren of er geen aanslag in de flessen zit. De werking van reinigings- en desinfectiemiddelen is ook afhankelijk van de contacttijd. Bij alleen omspoelen is de contacttijd klein.

Jacques

Citaat van: jhazenberg op 07-01-2023  16:39 udaarna in een emmer chemipro en daarna laat ik ze uitdruppen op de flessenboom

Het aan te raden om na het weken in een Chemipro Caustic oplossing de flessen na te spoelen met schoon water. Een heel klein restant Chemipro Caustic kan voor een heel vervelende smaakafwijking zorgen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 07-01-2023  21:44 uToch is het zinvol om zo nu en dan te blijven controleren of er geen aanslag in de flessen zit. De werking van reinigings- en desinfectiemiddelen is ook afhankelijk van de contacttijd. Bij alleen omspoelen is de contacttijd klein.
Klopt. Als je echt aanslag ziet met een zaklamp dan wordt het tijd om dat een keer te verwijderen. Hoe snel die aanslag ontstaat, is per bier verschillend. 

Zjoske

Citaat van: hansHalberstadt op 07-01-2023  23:31 uKlopt. Als je echt aanslag ziet met een zaklamp dan wordt het tijd om dat een keer te verwijderen. Hoe snel die aanslag ontstaat, is per bier verschillend. 
Ik zal een paar volgende batches, om te proberen, de flessen niet met Caustic uitwassen, kijken of ik dan na een aantal keren biersteen in de flessen kan gaan ontdekken. Meestal zijn het bij mij toch tripel/blond/ipa wat er uit de ketel komt.

Die caustic heeft natuurlijk ook een reinigende werking, o.a. ook op het gistdepot op de bodem, ik vraag me af of je dat alleen met koud water omspoelen volledig verwijderd, zien doe je het niet.

NC92

Lijkt dat ik schoonmaken met Caustic ook eens moet gaan proberen. Ik brouw nu zo'n 1,5 jaar, maar merk dat mijn laatste batches wat meer gushers/verdere fermentatie hebben, ook al ben ik grondiger met schoonmaken dan in het begin. Misschien is deze aanslag een extra bron van verontreiniging.

Mijn procedure is nu; direct uitspoelen na gebruik; als er enig spoor van vuil te zien is dan worden ze schoongemaakt met Oxi clean; en voor het afvullen spoel ik ze twee keer in een avvinatore met Starsan, met een paar minuten uitdruppelen tussendoor.

Jacques

Citaat van: Zjoske op 08-01-2023  06:37 uDie caustic heeft natuurlijk ook een reinigende werking, o.a. ook op het gistdepot op de bodem, ik vraag me af of je dat alleen met koud water omspoelen volledig verwijderd, zien doe je het niet.
Het gistdepot op de bodem kun je natuurlijk gewoon zien als je in de fles kijkt. Soms kan het erg vast zitten. Met een perceeltje kun je het oproeren waarna het wegspoelen een stuk makkelijker wordt.

beun

Ik heb een 2 fastwashers 1 voor 24 en 1 voor 12 flessen. Zo kan ik alle typen flessen spoelen. 1 fastwasher of allebei tegelijk zet ik in een rechthoekige zwarte kunstofbak, een soort speciekuip eigenlijk. Deze vul ik met heet water en 0.5% puremel of caustic. Het water moet tussen de 60-80 graden blijven. Hiervoor gebruik ik een dompelaar van 2000 W. Deze wordt normaal bijv. op dd camping gebruikt om water in een emmer op te warmen. Nu houdt hij het water goed heet zodat het reinigingsmiddel optimaal werkt.
Na ca. 10 minuten spoelen met de fastwasher wissel ik het rack. Dit is een houder waarin de flessen op zijn kop staan en waarmee je in 1 handeling deze op de washer kunt plaatsen of er af kunt halen. Ik heb per washer 2 racks zodat de volgende serie meteen op de washer kan.
Daarna spoel ik ze, per fles, zeker 10 seconden na op een glazen/flessenspoel kraan. Dan gaan ze op zijn kop in een druiprek onder mijn spoelmeubel.
Blijft altijd toch wel een heel werkje gezien ik per brouwsel 8-10 kratten moet spoelen. Ik gebruik al jaren dezelfde flessen zonder problemen.
 :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.