Overhevelen naar nieuw gistvat nodig of niet?

Gestart door Freggel, 04-01-2023 14:34 u

Vorige topic - Volgende topic

Freggel

Ik dacht laat ik eens een makkelijk brouwsel maken, dus een pakket van brewolution gekocht, de blue velvet of Chimay, om deze week eens te proberen.

Nu zie ik in het recept dat na de hoofdgisting (7 dagen) overgeheveld moet worden naar een schoon gistvat en daar nog 14 dagen vergisten. Alleen heb ik maar 1 gistvat, kan het kwaad het jongbier hier 3 weken in te laten? Eventueel kan ik wel gist aftappen, het is een conisch 30l easybrew vat.

Erny

Hoi Freggel, Echt kwaad kan het niet hoor. Mooi op tijd het dode gist aftappen zodat er geen nare smaakjes in het bier komen en dan gaat het echt wel goed komen.

jhazenberg

Ik vergist altijd in 1 gistvat, meestal rond de 2 a 3 weken en daarna gaat het de fles in met een beetje suiker voor de navergisting op fles.

dus naar mijn idee is het niet per se nodig.

hansHalberstadt

ooit rond 1987 begonnen met brouwen en inderdaad overgeheveld zoals de boekjes aangaven. Op een gegeven moment daarmee gestopt omdat ik het idee had dat het meer kwaad dan goed deed, oa zuurstof inslag met risico dat je de zuurstof niet meer verdreven krijgt en je bier dan gaat oxideren met smaakachteruitgang en beperkte houdbaarheid als gevolg. Sindsdien niet meer gedaan en alleen maar betere bieren gekregen.Voor mij is autolyse dus minder erg/ minder dominant dan oxidatie. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.