Orval

Gestart door Schanulleke, 02-01-2023 21:51 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Citaat van: Orangeloo op 12-01-2023  22:22 uIk denk dat ik niemand moet uitleggen dat de leeftijd van een Orval bepalend is voor de smaak.
Als je de bevoorrading van Orval in de winkels een beetje hebt gevolgd weet je dat de levering achter loopt. Met andere woorden, volgens mij, ze kunnen de vraag niet aan.

Ik denk dat dat het grootste probleem is. De Orval die nu in de winkels te koop is vaak nog te jong.  :brouwen:

Ik denk dat je punt hebt. Net met mijn vrouw afgesproken dat we een aantal flessen inslaan en laten staan.
(Ze is een grote liefhebber van dit bier.)

Orangeloo

Citaat van: Jacques op 12-01-2023  23:07 u(Ze is een grote liefhebber van dit bier.)
Ik denk dat je Ria dan geen groter plezier zal doen dan een keer een kloon te brouwen  :D  ;D
Mocht je nog en recept zoeken  :degroeten:

Jacques

Citaat van: Orangeloo op 12-01-2023  23:11 uIk denk dat je Ria dan geen groter plezier zal doen dan een keer een kloon te brouwen  :D  ;D

Dat heb ik meerdere keren gedaan. Het altijd verrassend te ontdekken dat de gist zo bepalend is voor de smaak van dit bier. Ik heb namelijk gist opgekweekt uit jonge flesjes. Dat gaat goed. De Brett kweekt net zo snel mee en overheerst de smaak.

Schanulleke

Gisteren 2 Orvals naast elkaar geproefd, een met botteldatum 6/10/21 en een met botteldatum 8/1/24. De verse is zoeter, bitterder, heeft nog duidelijk hoparoma (!), schuimt beter maar heeft wel een zwaveltje. De oudere heeft geen hoparoma meer, is wat droger, heeft onregelmatiger schuim, het zwaveltje heeft plaatsgemaakt voor meer fruitigheid en op de achtergrond ligt al wat oxidatie op de loer. Ik weet eigenlijk niet welke ik lekkerder vond. Het hoparoma in de versere vond ik wel aangenaam, het zwaveltje wat minder. De oudere is wat meer in balans.

Spyro

Citaat van: Jacques op 13-01-2023  15:20 uIk heb namelijk gist opgekweekt uit jonge flesjes. Dat gaat goed. De Brett kweekt net zo snel mee en overheerst de smaak.
Da's verwonderlijk, want een Brett. heeft meestal veel tijd nodig... 

Jacques

Citaat van: Spyro op 28-04-2024  12:37 uDa's verwonderlijk, want een Brett. Heeft meestal veel tijd nodig...

Probeer het eens. Wel een jong flesje gebruiken.
Als je doorkweekt gaat de Bett overheersen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.