Voorraad en regelmaat

Gestart door hb-lot, 02-01-2023 20:58 u

Vorige topic - Volgende topic

hb-lot

Mijn voornemen, zoals aangegeven in @Jacques z'n draadje, is om dit jaar vaker te brouwen. (Tot nu toe enkel ong. twee maal per jaar)

Mijn laatste brouwsel is van midden November, dus nu zat ik mij wel te bedenken dat als ik bijv. nu weer een brouwsel zou maken ik overlap zou hebben met de vorige batch. In principe geen probleem, maar mijn opslagruimte is nu ook weer niet bepaald oneindig en ik drink ook graag commerciële bieren. Dus ik moet wel oppassen dat ik niet of teveel brouw of volledig verval in alcoholisme.

Nu heb ik ook voorbij zien komen dat mensen zowat elke maand brouwen, dus vroeg ik mij af: Hoe doen anderen dit? Hoe vaak brouw je, wat houdt je qua voorraad aan, en hoeveel commercieel bier drink je daar nog naast?

Schanulleke

Het is nogal een dilemma. Als je (te) vaak brouwt, krijg je het bier moeilijk weg. Vroeger dronk ik veel meer, dus toen kon ik ook meer brouwen (en vooral experimenteren). Als je (te) weinig brouwt, staan al je mooie mouten en hoppen oud te worden. Dus er moet ergens een optimum zijn. Voor mij is dat nu ongeveer 6x 20l per jaar. En dan nog geef ik het meeste bier weg in ruil voor omgespoelde BNR flesjes, want anders zijn de flessen niet aan te slepen.

oneman

Ik brouw een ruime tien liter om de andere maand. Mijn vrouw en ik zijn geen grote drinkers, dus daar doen we wel even mee. Ik heb op die manier meestal zo'n twee of drie bieren in voorraad. Da's net leuk.

Ik kan op deze manier ondanks laag drinktempo toch experimenteren met recepten.

Ik plan met inkopen een half jaar vooruit, dat voorkomt vrij aardig het te oud worden van de mouten. Basismouten koop je echter toch in vrij grote hoeveelheden, dat scheelt in kosten. Daardoor heb ik toch na een tijdje basismout over die duidelijk aan diastatische kracht verliest. Dan maak ik maar een restjesbier: absoluut niet stijlgebonden en geeft de ruimte om eens wat geks te doen. Leer je weer van.

oneman

Eriks

Ik heb voor de verhuizing ongeveer 1 keer per 3 weken gebrouwen. Was elke keer ongeveer 16 liter, waarvan ik er standaard al 3 liter weg geef
Vlak voor de verhuizing was het zelfs om de week, om de voorraad te verhogen haha Dan was het bottelen tijdens het maischen/spoelen en na het koken weer het nieuwe bier in het vat
Ik drink geen commerciële bieren meer, tenzij ik de ergens krijg
Voorraad mout, hop en gist vaak voor z'n 6 bieren. Beetje afhankelijk van de verzendkosten, het optimale eruit zien te halen

Edwin brouwt

Ik brouw ongeveer 12x per jaar, batches van tussen de 8 en 18 liter. Dat betekent dat ik veel meer bier heb dan ik en mijn vrouw kunnen en willen drinken   8) .

Ik geef veel weg en schenk het  graag aan mij visite. Meestal heb ik wel 6 a 7 bieren op voorraad, wat natuurlijk heel leuk is.

Dat betekent wel dat ik een grote, goed afsluitbare box heb met daarin veel speciale mouten. Die zijn allemaal in goede afsluitbare plastic zakken verpakt en ik heb tot nu toe nog geen rare dingen geproefd (ik kauw altijd op wat korrels als ze wat ouder zijn, maar zelfs 3 jaar oude mout is volgens mij nog prima?)

hansHalberstadt

Ik brouw ca 4 x per jaar 50 liter dus 200l per jaar. En ik ga uit van het standpunt dat ik alle energie die ik binnen krijg met bier weer ga verbruiken bv met trainen op de racefiets. Dus dan kun je nooit te zwaar worden en hou je ook nog een beetje conditie. Dus met 200 liter bier van gemiddeld 7.5% is dat 550 megajoule. En dat komt dan weer overeen met 190 uur intensief fietsen (200 watt geleverd vermogen = 800 Watt aan opgenomen vermogen) dus zeg maar 1 uur fietsen per liter bier. Dan kun je het zelf een beetje sturen. Dat betekent dus dat ik van die 200 liter dus maar een deel zelf op kan drinken of anders 5000 km per jaar moet fietsen.
Dus alle gekheid op een stokje: er zit best veel energie in bier dus is de maximale inname wel een beetje beperkt als je tenminste niet helemaal wilt dichtslippen.           

Snelbier

Ik brouw +/- 2x per maand in een Brewmonk-30. Gemiddeld 15L, 2 kratjes is net te behappen qua opslag etc..
Familie en aanhang denkt dat ik van water bier maak, dus nemen altijd wat flesjes mee. Daar gaat het grootste deel naar toe  :degroeten:  dag, lekker bier..
Mijn moutvoorraad bekijkend (nu ~75 kg) zou ik 3-4 maanden vooruit moeten kunnen.
Na nogmaals tellen en rekenen blijkt er véél meer mout door te gaan dan ik dacht :denken:
Er verdwijnt nog steeds veel mout en hop in experimenten die deels door de plee gaan.
Hoort wat mij betreft bij de hobby, maar is wél een aandachtspunt.
Weet nu al dat ik binnen 2 maanden weer 'iets' moet bijbestellen.
Brouwen is één groot zwart gat. Maar lekker, en leuk om te doen.
Proost, Snelbier

Toevoegingen:
- Ruim 50% van mijn bier gaat op aan feesten en partijen in huiselijke kring, drink ik niét zelf.  Veel kennissen nemen nog wat flessen mee naar huis, vind ik een compliment.
- Ruim 10% verdwijnt (wegens smaakproblemen of gushers/spuiters) in het toilet , als kookbier of slakkenvanger in de tuin.
Houd ik pas een jaar bij, maar is best een kostenpost. . Zitten wat experimenten bij, leerzaam, maar kost geld en vooral tijd...
- Commercieel bier drink ik, maar vooral pils.  'Speciaalbier' brouw ik liever zelf.

Erny

Ik brouw ongeveer 1 keer per maand. Dan brouw ik +/- 20 liter. Ik hou effectief 17 liter over. Ik heb twee 19 liter keggen. Daarnaast een 9 liter fustje (mangrove Jacks) en twee 5 liter fustjes (mangrove jacks). Tevens ook nog een 3,8 liter Ukeg.
Bij mij gaat het gedurende een jaar ongeveer als volgt: De 19 liter keggen zijn de basis na het brouwen van een batch. De volledige hoeveelheid van 1 batch gaat in een van de 2 keggen. Ik heb dan 2 verschillende soorten bier als hoofdvoorraad. Vanuit daar vul ik de 5 liter fustjes. Deze gebruik ik om uit te tappen. Deze fustjes gaan ook vaak me naar een feestje of BBQ. Ook vul ik vanuit de 19 liters keggen 0,75 liter flessen om weg te geven bijvoorbeeld als kado voor een verjaardag ed. Op het moment dat een van de twee 19 liter keggen halfvol is hevel ik met een gesloten systeem het bier over op het 9 liter fustje en eventueel de 3.8 liter Ukeg. De Ukeg gebruik ik op een zelfde manier als de 5 liter fustjes. Op deze manier heb ik altijd wel 3 of meer verschillende bierstijlen op voorraad en kan ik ook mooi door brouwen. Indien de voorraad vol is ga ik over op het vullen van extra flessen. Die liggen vervolgens heerlijk te verstoffen en worden een verrassing voor later. 

hansHalberstadt

Citaat van: Snelbier op 04-01-2023  17:17 uEr verdwijnt nog steeds veel mout en hop in experimenten die deels door de plee gaan.
Hoort wat mij betreft bij de hobby, maar is wél een aandachtspunt.
Dan zou ik den ik serieus overwegen om er nog en hobby bij te nemen zodat je het in plaats van de plee weer kan terugwinnen.  :merlin: 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 04-01-2023  18:25 uDan zou ik den ik serieus overwegen om er nog en hobby bij te nemen zodat je het in plaats van de plee weer kan terugwinnen.  :merlin: 

Als je destilleren bedoelt dan weet je dat dit niet is toegestaan.

Maar als je dat ergens weggestopt in een kelder doet dan is het de vraag of het zinvol is om bijvoorbeeld 5 liter bier met een alcoholgehalte van 5% te destilleren...

hansHalberstadt

Dat is wel zinvol. Je kunt de alcohol dan ook gebruiken om bv met een sprayflesje dingen te ontsmetten zonder last te hebben van ongewenste stoffen tgv gedenatureerde alcohol. 

Willem Broekema

Ik brouw ongeveer 8 brouwsels in het jaar, om de ongeveer 4 tot 6 weken in voornamelijk de periode maart tot oktober. Daarbuiten is het gewoon te koud in de schuur om te brouwen.  De brouwsels die ik standaard maak zijn witbier 2 x a 20 liter ( die we samen en met vrienden vooral 's zomers nuttigen, Tripel; die een vriend voornamelijk opdrinkt met mij, en nog iets anders. Veel van de bieren worden in het weekend genuttigd, of aangeprezen bij bezoek...
Vanwege de mindere zomer is er nog wat witbier over.. 
Ik zit nog te overwegen om er een hobby bij te nemen om van eventuele overschot af te komen, maar ik zou nooit strafbare feiten willen plegen door me over te laten halen om te destilleren.. ::)

Recentelijk vond ik nog een flesje chocolate-karamel porter van 2 jaar oud. Dat was best interessant, en dan blijkt het soms de moeite waard (zwaardere) bieren wat langer te bewaren.

Ik bestel meestal per brouwsel, omdat ik niet teveel hop in de diepvries, en gist in de koelkast wil houden, vanuit ruimte gebrek en het oogpunt van versheid. Eevntuele restanten mout zet ik vaak in het daaropvolgende brouwsel in, of blijft vaak maximaal een jaar luchtdicht afgesloten bewaard.

Snelbier

Citaat van: hansHalberstadt op 04-01-2023  18:25 uDan zou ik den ik serieus overwegen om er nog en hobby bij te nemen zodat je het in plaats van de plee weer kan terugwinnen.  :merlin: 
Grootste probleem met mijn brouw-hobby is TIJD (gebrek).
Werk betaalt de hobby, maar heb bijna geen tijd meer over om te werken  ::)
Die extra hobby (of het nu Whiskey-stoken of Fitness moet zijn) komt er niet meer voor mij.
Ethanol kan ik via werk voldoende krijgen, kan geen stookketel tegenop.
Proost, Snelbier

Wijbrouwers

Wij brouwen bijna elke maand tussen de 40-80 liter. Van elk brouwsel zetten we altijd 1 grote fles (75 cl) en 1 normale fles weg in de kelder om te kijken wat tijd doet met het bier.
De rest verdelen we tussen ons tweetjes. Daarvan nuttigen we zelf, maar we hebben een aantal kennissen/familieleden die ook bierliefhebber zijn, dus daar geef je dan af en toe wat aan of die komen langs. Momenteel staat er nog van 5 brouwsels voorraad.

Van de meeste moutsoorten hebben we altijd wel wat voorraad net als van hoppen. De week voordat we brouwen inventariseren we wat we nodig hebben en doen dan een bestelling bij Brouwmaatje of Unibrew. Sowieso bestellen we altijd de gist, die houden we niet op voorraad.

PDGRRR

Afgelopen jaar heb ik zo'n 6 keer gebrouwen, batches van 15 à 18 liter. Meestal bestel ik per 2 recepten de exotische hop, vloeibare gist en aparte mouten online om de verzendkosten te beperken. Basismouten, eenvoudige hop en flessen haal ik enkele weken voor de geplande brouwdag bij de 3 Horne in Kaatsheuvel. Daar kan je ieder gewenst gewicht mout, hop en korrelgist afnemen, bij webshops zit je vaak vast aan bepaalde verpakkingsgrootte.

Meestal houd ik voldoende basismout (pils/pale) en een paar zakjes korrelgist op voorraad om met restjes hop en speciale mouten "spontaan" een biertje te kunnen brouwen als de gelegenheid zich voor doet.

Dit jaar wil ik dezelfde frequentie qua brouwen aanhouden, maar ga het brouwvolume wel afschalen. Ik vind m'n eigen bieren best lekker, maar houd ook van afwisseling en drink daardoor ook redelijk wat commerciële bieren. Met als gevolg dat mijn eigen bieren ophopen in de kelder en dat is zonde.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.