Optimale temperatuur wy3068 voor een Weizen

Gestart door hansHalberstadt, 02-01-2023 08:48 u

Vorige topic - Volgende topic

hansHalberstadt

Op dit moment heb ik en weizen aan het gisten met de WY3068 en ben op zoek naar de optimale temperatuur.
Ik ben begonnen bij 18 graden, op dag 1 laten zakken naar 16 omdat het er overheen dreigde te gaan met 25% kopruimte. op dag 3 weer terug naar 18 en op dag 4 op 20 gezet. ben nu op dag 5.5.
volgens https://www.homebrewersassociation.org/forum/index.php?topic=15534.0 :
17-18 voor de kruidnagel
20-21 voor de banaan en kauwgom
en ze raden aan om wat matig te pitchen met 4-7 million cells/mL.
Wat is de ervaring hier op het forum?

Hier de gisting tot nu toe:
begin brix=14.1 (1056)=
gemeten op dag 4: 9.0 Brix (1024)
daarna de CO2 meter aangesloten en geijkt op 9 Brix (=27000 pulsen van 10ml) de rest aan het volgen met de CO2 meter (staat nu op 31079 pulsen van 10ml op dag 5.6)
status2jan23.gif
co2meter.JPG 
weissendec2022_v1.xlsx

Chris71

Jacques

Voor wat meer banaan is het goed om geen waterslot op je gistvat te doen aan het begin van de vergisting. In veel Duitse brouwerijen wordt weizen open vergist gedurende de eerste dagen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 02-01-2023  17:07 uVoor wat meer banaan is het goed om geen waterslot op je gistvat te doen aan het begin van de vergisting. In veel Duitse brouwerijen wordt weizen open vergist gedurende de eerste dagen.
Bedoel je dan dat de gist met wat zuurstof meer banaan aanmaakt?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 02-01-2023  17:46 uBedoel je dan dat de gist met wat zuurstof meer banaan aanmaakt?

Primair: als je geen waterslot gebruikt is er net wat minder druk op het bier. Vergisten onder druk leidt tot minder esters.
Secundair: Er is een iets grotere gistgroei door de aanwezigheid van zuursof wat zorgt voor meer estervorming.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 02-01-2023  21:53 uPrimair: als je geen waterslot gebruikt is er net wat minder druk op het bier. Vergisten onder druk leidt tot minder esters.
Secundair: Er is een iets grotere gistgroei door de aanwezigheid van zuursof wat zorgt voor meer estervorming.
Maar je waterslot lever maar 1 a 2 mbar, dus dan zou een hoge of lage drukgebied nog veel meer van invloed zijn want dat levert wel 50 mBar verchil. Aanwezigheid van zuurstof door je waterslot weg te laten geloof ik niet zo want er komt zoveel koolzuur vrij dat er een constante grote stroom CO2 is dat met geen waterslot nog steeds geen lucht naar binnen kan. (diffusiesnelheid is maar klein tov de stroomsnelheid)

tdp

Citaat van: hansHalberstadt op 03-01-2023  13:55 uMaar je waterslot lever maar 1 a 2 mbar, dus dan zou een hoge of lage drukgebied nog veel meer van invloed zijn want dat levert wel 50 mBar verchil. Aanwezigheid van zuurstof door je waterslot weg te laten geloof ik niet zo want er komt zoveel koolzuur vrij dat er een constante grote stroom CO2 is dat met geen waterslot nog steeds geen lucht naar binnen kan. (diffusiesnelheid is maar klein tov de stroomsnelheid)   

Kan het niet staven met meetgegevens of harde cijfers, maar ik vind mijn weizen die ik 'semi open' vergist wel net wat meer Duits karakter hebben. Ik zet een bekertje op de kop bovenop de CCT, waar een slangpilaar zit waar ik normaal de blowoff aan bevestig.

Jacques

Citaat van: tdp op 03-01-2023  14:32 uKan het niet staven met meetgegevens of harde cijfers, maar ik vind mijn weizen die ik 'semi open' vergist wel net wat meer Duits karakter hebben. Ik zet een bekertje op de kop bovenop de CCT, waar een slangpilaar zit waar ik normaal de blowoff aan bevestig.

Mijn ervaring is ook dat je wat meer esters krijgt door aan het begin van de vergisting het waterslot weg te laten.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 03-01-2023  13:55 uAanwezigheid van zuurstof door je waterslot weg te laten geloof ik niet zo want er komt zoveel koolzuur vrij dat er een constante grote stroom CO2 is dat met geen waterslot nog steeds geen lucht naar binnen kan. (diffusiesnelheid is maar klein tov de stroomsnelheid)

Die discussie hebben we vaker gevoerd.
Los daarvan, voordat er een grote koolzuurstof op gang komt kan er door afwezigheid van een waterslot zuurstof bij je bier komen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 03-01-2023  15:02 uDie discussie hebben we vaker gevoerd.
Los daarvan, voordat er een grote koolzuurstof op gang komt kan er door afwezigheid van een waterslot zuurstof bij je bier komen.

Alles wat je inzet om een doel te bereiken hoort om te beginnen reproduceerbaar te zijn. dus als je doel is om zuurstof toe te laten dan hoort dat ook reproduceerbaar te gebeuren. In dat geval lijkt kopruimte met daarin lucht of evt beluchten beter reproduceerbaar dan een waterslot weglaten. Maar los daarvan: ik zou niet weten hoeveel zuurstof er dan bij moet, dus zou daar persoonlijk onmogelijk op kunnen sturen. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 03-01-2023  18:20 uAlles wat je inzet om een doel te bereiken hoort om te beginnen reproduceerbaar te zijn. dus als je doel is om zuurstof toe te laten dan hoort dat ook reproduceerbaar te gebeuren. In dat geval lijkt kopruimte met daarin lucht of evt beluchten beter reproduceerbaar dan een waterslot weglaten. Maar los daarvan: ik zou niet weten hoeveel zuurstof er dan bij moet, dus zou daar persoonlijk onmogelijk op kunnen sturen. 

De reproduceerbaarheid is simpel: gewoon elke keer je waterslot weglaten. Met behulp van een Brewbrain Float, iSpindel, Plaato enz. kun je het SG in de gaten houden. Als het SG 60% is van het begin SG zet je het waterslot op je gistvat.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 03-01-2023  21:59 uDe reproduceerbaarheid is simpel: gewoon elke keer je waterslot weglaten.
Dan heb je het over reproduceerbaarheid van het plaatsen van je waterslot, maar dat zegt nog weinig over reproduceerbaarheid van de zuurstof toevoer aan je wort en dat is dan waar het om zal gaan. Dat zal naar verwachting vooral afhankelijk zijn van hoe snel je gisting begint en het volume en vorm van je kopruimte en zal het al of niet plaatsen van het waterslot weinig invloed op hebben.   

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 04-01-2023  12:37 uDan heb je het over reproduceerbaarheid van het plaatsen van je waterslot, maar dat zegt nog weinig over reproduceerbaarheid van de zuurstof toevoer aan je wort en dat is dan waar het om zal gaan. Dat zal naar verwachting vooral afhankelijk zijn van hoe snel je gisting begint en het volume en vorm van je kopruimte en zal het al of niet plaatsen van het waterslot weinig invloed op hebben.   

Er zijn heel veel andere factoren die er voor zorgen dat niet je nooit een reproduceerbaarheid hebt van 100%.

Feit is dat het gat van het waterslot niet verandert en dat het percentage zuurstof in de lucht ook weinig varieert. De invloed van de kopruimte is maar gering. Overigens heb ik heel wat keren gezien dat bij een grote gistvermeerdering het waterslot de andere kan op gaat werken. Dit zie je vooral bij vitale gist en een intensieve beluchting.

Feit is ook dat de meeste weizen brouwers open vergisting toepassen. Zeker aan het begin van de vergisting (lagfase) wordt er geen koolzuur gevormd en kan door het waterslot weg te laten extra zuurstof in je gistvat komen. Probeer het eens.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 04-01-2023  22:42 uDe invloed van de kopruimte is maar gering. Overigens heb ik heel wat keren gezien dat bij een grote gistvermeerdering het waterslot de andere kan op gaat werken. Dit zie je vooral bij vitale gist en een intensieve beluchting.
Op zich niet onlogisch bij intensieve beluchting want dan gebruikt de gist daarna alle zuurstof en zal er dus een vereffening plaats gaan vinden  om de concentratie opgeloste zuurstof weer in evenwicht te brengen met die in de lucht. die uitwisseling zal moeten plaatsvinden op het contactoppervlak tussen kopruimte en wort.
Waaruit concludeer je daarom dat het effect van de kopruimte gering is?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 04-01-2023  22:54 uWaaruit concludeer je daarom dat het effect van de kopruimte gering is?

Kopruimte is soweiso maar een beperkt aantal liters lucht.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 04-01-2023  22:58 uKopruimte is soweiso maar een beperkt aantal liters lucht.
Als je bedenkt dat er in 1 liter water maar 8 mg zuurstof oplost = 5.6 ml en je hebt bv 20 liter wort met 25% kopruimte = 5 liter lucht dan lost er 112 ml zuurstof op uit 560 ml lucht. Dus met die lucht in de kopruimte kun je 5 x achter elkaar een compleet met zuurstof verzadigde wort maken. Dat is dus hetzelfde als 5 x intensief beluchten van je wort nadat steeds de zuurstof is verbruikt. Dat zou ik daarom toch niet 'beperkt' willen noemen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 05-01-2023  05:25 uAls je bedenkt dat er in 1 liter water maar 8 mg zuurstof oplost = 5.6 ml en je hebt bv 20 liter wort met 25% kopruimte = 5 liter lucht dan lost er 112 ml zuurstof op uit 560 ml lucht. Dus met die lucht in de kopruimte kun je 5 x achter elkaar een compleet met zuurstof verzadigde wort maken. Dat is dus hetzelfde als 5 x intensief beluchten van je wort nadat steeds de zuurstof is verbruikt. Dat zou ik daarom toch niet 'beperkt' willen noemen.

Als je intensief belucht worden er heel wat meer liters lucht door het wort geblazen...

hansHalberstadt

Graag nog even terug naar de vraag waar het over ging: Optimale temperatuur Wy3068 voor een Weizen. Met de gegevens tot nu toe, oa https://braumagazin.de/article/brewing-bavarian-weissbier-all-you-ever-wanted-to-know/
kom ik op 16-20°C en max 24°C als je meer banaan wilt.
Ik heb het laten vergisten op 16-18°C eerste 3 dagen, voornamelijk gestuurd door het er net niet overheen gisten, daarom op dag van 18 °C naar 16 °C gegaan. Vanaf dag 4 naar 20 °C

Spyro

Citaat van: hansHalberstadt op 28-01-2023  22:09 uGraag nog even terug naar de vraag waar het over ging: Optimale temperatuur Wy3068 voor een Weizen. Met de gegevens tot nu toe, oa https://braumagazin.de/article/brewing-bavarian-weissbier-all-you-ever-wanted-to-know/
kom ik op 16-20°C en max 24°C als je meer banaan wilt.
Ik heb het laten vergisten op 16-18°C eerste 3 dagen, voornamelijk gestuurd door het er net niet overheen gisten, daarom op dag van 18 °C naar 16 °C gegaan. Vanaf dag 4 naar 20 °C
Wat wou je daarmee bereiken? Minder banaan, of juist meer maar door een proefondervindelijke vergisting te kiezen en het resultaat af te wachten...?

hansHalberstadt

De gisting is inmiddels klaar en het bier vorige week gebotteld. Het moet nog een weekje of 2 staan om goed te kunnen beoordelen. bij het bottelen war er niet heel veel banaan. Kruidnagel leek ook niet heel aanwezig. Wat ik wil bereiken is een Weizen met zowel kruidnagel als banaan.

beun

Ik heb Wy3068 recent gebruikt in een weizendoppelbock.
Het wort heb ik opgesplitst en ook een gedeelte met de munich classic laten vergisten.
Allebei op 21,5 graad.
het resultaat is dat de Wy3068 zeker een banaantje heeft en wat zachter en iets voller overkomt. Zeker een erg lekker bier geworden.
de munich classic heeft duidelijk een iets ander profiel en banaan is nauwelijks waar te nemen. Toch heeft deze zich meer als een echte weizendoppelbock ontwikkeld en deze geniet nu mijn voorkeur.

Overigens doe ik ook pas na ruim 24 uur, als de vergisting goed op gang is gekomen, het waterslot erop.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.