Moutmolen pakt mout niet

Gestart door wvtbg, 01-01-2023 21:04 u

Vorige topic - Volgende topic

Guido Hopla

Lopen beide rollen wel soepel? Als je ze met je vinger laat roteren moeten ze nog enige tijd doorrollen.

Zelf had ik dezelfde problemen doordat de niet-aangedreven rol niet makkelijk meedraaide. Brouwland adviseerde wat WD-40 op het lager te spuiten, maar dat lost het probleem niet op.

De lagers zijn niet echt goed afgedicht en als je fijn schroot komen de fijne meeldeeltjes in de lagers (ik zet 'm voor mijn BIAB op de kleinste stand, alleen zo haal je een maischrendement van 80%).

De oplossing is om de hele Graingorilla uit elkaar te halen. Dat is veel makkelijker dan gedacht en weer monteren is eenvoudig. De lagers blijven zitten in de walsen en dan soepel gangbaar maken door wat reinigingsvloeistof (b.v. WD-40) aan te brengen en met een stukje slang de binnenzijde van het lager heen en weer te draaien. Daarna wat olie erin.

Hieronder een plaatje toen de moutmolen uit elkaar lag.

moutmolen onderhoud GrainGorilla.jpg

pivo

Ik zou de lagers vervangen, met lagers die een stof-vuilafdichting hebben.
Volgens de foto zitten er gewoon de verkeerde lagers in.

hansHalberstadt

Citaat van: Guido Hopla op 29-07-2023  14:05 uBrouwland adviseerde wat WD-40 op het lager te spuiten, maar dat lost het probleem niet op.

Dus dan is het lager blijkbaar ook niet de oorzaak. Ik merk bij mijn rollenwals dat het werkt zodra er een paar korreltjes tussen komen omdat dan de 2 rollen sterk aan elkaar gekoppeld worden. Doet de molen het ook niet goed met een slinger? het kan zijn dat hij te snel draait waardoor de korrels te veel stukgeslagen worden en dan niet meer voldoende koppeling tussen de 2 rollen geven. als de afstand tussen de rollen te klein is of het profiel versleten dan worden de korrels er tussenuit gedrukt voordat de koppeling tot stand komt en dan heb je ook het probleem.   

brouwerwaldonk

Ik had dat vroeger ook dat het mout niet tussen de rollen wilde. Ik heb dat opgelost door even met een dun houten latje het mout tussen de rollen te duwen als de molen nog stil staat. Van zodra die draait blijft het mout meekomen. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.