Moutmolen pakt mout niet

Gestart door wvtbg, 01-01-2023 21:04 u

Vorige topic - Volgende topic

wvtbg

Ik heb een moutmolen met 2 walsen.
1 was is aangedreven en de andere niet. Ik gebruik een accuboormachine op stand 1 om niet te snel te draaien.
En blijf bijregelen met 1 hand om de snelheid constant te houden.
Als ik de trechter half vul met mout stop al vrij snel het schroten omdat de mout niet wordt opgepakt door de walsen.
Ik heb al geprobeerd met andere afstelling. En ook klam schroten.
Het enige dat helpt is continue kloppen op de trechter en af en toe de mout doorroeren in de trechter.
Dit lijkt me niet nodig en maakt schroten in je eentje erg lastig.
Wat is hiervan de oorzaak en hoe los ik dit op?

Het gaat om deze molen
https://www.stookwinkel.nl/product/schrootmolen-2-rvs-walsen/

Broewerke

Citaat van: wvtbg op 01-01-2023  21:04 uIk heb een moutmolen met 2 walsen.
1 was is aangedreven en de andere niet. Ik gebruik een accuboormachine op stand 1 om niet te snel te draaien.
En blijf bijregelen met 1 hand om de snelheid constant te houden.
Als ik de trechter half vul met mout stop al vrij snel het schroten omdat de mout niet wordt opgepakt door de walsen.
Ik heb al geprobeerd met andere afstelling. En ook klam schroten.
Het enige dat helpt is continue kloppen op de trechter en af en toe de mout doorroeren in de trechter.
Dit lijkt me niet nodig en maakt schroten in je eentje erg lastig.
Wat is hiervan de oorzaak en hoe los ik dit op?

Het gaat om deze molen
https://www.stookwinkel.nl/product/schrootmolen-2-rvs-walsen/
ik gok er op dat de niet aangedreven rol vastloopt zodra er mout invalt. Probeer eens te laten draaien en dan zachtjes er boven iets in te schudden, dus niet teveel.
Ook moeten de plaatjes in de trechter over de rollen juist zijn afgesteld. Net boven de rollen vrij draaien.
Andere oplossing. Stel de rollen afstand op 1,2 mm en fixeer de rollen met de stel en boegschroef af.
Als je aan de niet aangedreven rolt dan moet die soepeltjes blijven lopen als je die n zetje geeft.
Daarna kun je gewoon schroten waarbij je je boormachine op stand 1 vol laat draaien en met de andere hand schep je de mout er pas in. De molen mag dan daarna best gedeeltelijk gevuld zijn tijdens het draaien.
Het is echt een kwestie van afstellen. Eenmaal goed afgesteld nooit maar dan ook nooit meer verstellen is mijn ervaring. Bij andere soorten mout doe je het desnoods 2 x schroten. Weegt niet op tegen ergernis van opnieuw soepeltjes afstellen. Hij of zij die wel tussendoor verstellen, lekker blijven doen hoor. Sinds ik doe stoomschroten en mooi afgesteld vind ik het jammer dat ik maar 5 kg moet schroten 😉

Jacques

Werkt de molen wel naar behoren als je met de hand schroot?
Zo ja, varieer eens met de snelheid van de boormachine. Of leen tijdelijk de boormachine van je buurman en probeer of het daarmee wel gaat.

hansHalberstadt

De korrels worden als het goed is tussen de rollen getrokken. Te kleine afstand tussen de rollen maakt dat lastiger en ook te snel draaien. Slijtage van de scherpte van het profiel kan ook een reden zijn. Of te kleine rollen. Hoe snel draait jouw boormachine. (omw/min)? 

Snelbier

Brugvorming boven de rollen. Mout raakt de rollen dan niet, en blijft in de trechter hangen.
Het kan helpen om de binnenste alu-flappen van de trechter (die boven de rollen hangen) wat te verbuigen, strak tegen de rollen.
Met klam schroten meer last, moet ik soms de mout met een houtje doorstampen.
Succes, Snelbier

Staple

Ik heb dit ook soms. Wanneer ik de rollen dan wat verder van elkaar afstel heb ik het probleem niet meer.

wvtbg

Citaat van: hansHalberstadt op 01-01-2023  23:50 uDe korrels worden als het goed is tussen de rollen getrokken. Te kleine afstand tussen de rollen maakt dat lastiger en ook te snel draaien. Slijtage van de scherpte van het profiel kan ook een reden zijn. Of te kleine rollen. Hoe snel draait jouw boormachine. (omw/min)? 

Ik weet niet precies hoe snel de machine draait. Maar probeer die niet te snel te laten draaien. Net dat het schroten een mooi geluid geeft. En niet ophol geslagen.
Komend weekend wil ik weer gaan brouwen en zal de flappen boven de rollen veranderen zodat ze strak boven de rollen zitten. Er zat best veel ruimte tussen waardoor het kon blokkeren.
Dit weekend zal ik een update plaatsen.

Thanks voor de tips en het meedenken.
Wouter

Snelbier

Afstelling van de hopper (die flapjes boven de rollen) is belangrijker dan vaak gedacht.
Brugvorming is in industrie-hoppers berucht.. Linkjes durf ik niet eens te plaatsen, zoek zelf maar hoe professionals daar op hun bek gaan. >:D
Komen wij aan met zo'n mini-gevalletje, en dat zou wél direct werken? Vergeet het maar  :weetbeter:
Maakt niet uit of je op 0,32 inch of creditcard-instelling schroot, en/of met wat voor boormachine-aandrijving.
Als de vorm van de hopper niet goed is (gebeurt vaak met die hobby-dingen) ontstaat er een 'prop' boven de rollen, de BRUG. Rollen krijgen geen aanvoer, simpel.

Stel de flapjes af op de rollen, mag wat aanlopen. De rollen nemen het flapje NIET mee, komt goed.
Daardoor wordt het gat boven de rollen groter, méér doorvoer, minder brugvorming.
Succes, Snelbier

wvtbg

Na het afstellen van de 'flappen' boven de walsen ging het walsen super goed. De snelheid van de accuboormachine maakte weinig meer uit. Bedankt voor alle tips. Morgen vroeg beginnen met brouwen.

Snelbier

En jij bedankt voor de feedback  :groots: . Heeft iedereen wat aan, gebeurt te weinig.
Probleem 1 (brugvorming?) is opgelost..
Ga nu experimenteren met sneller schroten, aandrijving snel vs traag..
En klam vs droog, ook op verschillende snelheden..
En met andere rollen-afstand, dus nu 8 tests te doen  >:D .

Geintje, maar je mag het doen. Als je tevreden bent met je schrootsel (géén hele korels, meeste kafjes heel, weinig meel, en liefst hoog BZR) raak je de instelling zelden meer aan.  :weetbeter: .
Proost, Snelbier.

Jacques

Citaat van: wvtbg op 07-01-2023  23:18 uNa het afstellen van de 'flappen' boven de walsen ging het walsen super goed. De snelheid van de accuboormachine maakte weinig meer uit. Bedankt voor alle tips. Morgen vroeg beginnen met brouwen.

Bedankt voor jouw feedback. Ik heb het artikel "Schroten" nav dit topic aangepast. Heb je misschien een foto van "de flappen" zoals deze nu zijn aangepast. Zo ja, dan kan plaats ik die bij het artikel.

Snelbier

Hopper.jpg
Verstelbare flappen, zie rode pijlen.
Opening zo groot mogelijk maken, flappen uit elkaar buigen tot tegen de rollen.
Groet, Snelbier

wvtbg

Citaat van: Jacques op 08-01-2023  00:03 uBedankt voor jouw feedback. Ik heb het artikel "Schroten" nav dit topic aangepast. Heb je misschien een foto van "de flappen" zoals deze nu zijn aangepast. Zo ja, dan kan plaats ik die bij het artikel.
Zou ziet mijn molen er nu uit.
Als ik op de flappen druk kan ik een klein beetje bewegen voor ik de wals raak.
20230108_121647.jpg

Volgende keer ga ik weer klam schroten. Scheelt ook een hoop stof.
Ik heb deze keer geschrot op 0.89. en haal een net redement in mijn brewmonk

Zjoske

Citaat van: wvtbg op 08-01-2023  12:20 uZou ziet mijn molen er nu uit.
20230108_121647.jpg

Ik heb deze keer geschrot op 0.89. en haal een net redement in mijn brewmonk
die flappen staan te dicht op elkaar, bij mij zit er 15mm ruimte tussen

Snelbier

Citaat van: Zjoske op 08-01-2023  12:36 udie flappen staan te dicht op elkaar, bij mij zit er 15mm ruimte tussen
Breder zal niet lukken, flappen hangen al op de rollen. Maar het werkt blijkbaar.
Bij klam schroten wil de mout soms boven de rollen blijven hangen.
Denk er zelf over om een klein randje alu weg te knippen om wat meer ruimte te krijgen.
Proost, Snelbier

Zjoske

Citaat van: Snelbier op 08-01-2023  14:13 uBreder zal niet lukken, flappen hangen al op de rollen. Maar het werkt blijkbaar.
Bij klam schroten wil de mout soms boven de rollen blijven hangen.
Denk er zelf over om een klein randje alu weg te knippen om wat meer ruimte te krijgen.
Proost, Snelbier
Dan zou ik eerder de trechter met die 2 boutjes los halen en wat hoger inklemmen

Jacques

Citaat van: wvtbg op 08-01-2023  12:20 uZou ziet mijn molen er nu uit.
20230108_121647.jpg

Ik heb deze keer geschroot op 0.89. en haal een net rendement in mijn brewmonk

Bedankt voor de foto. Een klein beetje bewerkt is deze bij het artikel plaatsen.

Snelbier

Citaat van: Zjoske op 08-01-2023  14:43 uDan zou ik eerder de trechter met die 2 boutjes los halen en wat hoger inklemmen
Goed idee, scheelt veel werk (als het werkt) .  Proost, Snelbier.

Toevoegingen:
- Misschien ALLE schroeven lossen en hopper onderkant wijder trekken. Elke mm is meegenomen als het zonder knippen en zagen kan.  Spleetje boven de rollen moet GROOT..  De rollen moeten de mout kunnen pakken, mout mag NIET boven de rollen blijven hangen.
- Eerste tip blijft:  flappen tegen de rollen zetten.  Voorkomt ook dat mout de verkeerde kant op schiet tussen rol en flapje en NIET wordt geplet.
- Gebruiks-aanwijzing mag beter voor soortgelijke molens+hoppers..  Vaak zal het apparaat als geleverd functioneren, maar kan VEEL beter als de brouwer (wij) weet waar je op moet letten.

Broewerke

Ik heb de hopper er gewoon los opzitten. Makkelijk met (droog) schoonmaken en opbergen.

hansHalberstadt

Citaat van: Zjoske op 08-01-2023  12:36 udie flappen staan te dicht op elkaar, bij mij zit er 15mm ruimte tussen
De vraag is natuurlijk wat de functie is van die flappen. De functie is, lijkt mij om te voorkomen dat de mout aan de verkeerde kant van de rollen terecht komt. Maar de functie van de rollen is ook om de mout richting opening tussen de rollen te vervoeren en die functie ga je belemmeren door de flappen. Dus logisch redenerend zou ik daarom die flappen verder uit elkaar zetten zodat de korreltjes nog een behoorlijk deel van de rollen voelen als transportmiddel.

Zjoske

Citaat van: hansHalberstadt op 09-01-2023  13:38 uDe vraag is natuurlijk wat de functie is van die flappen. De functie is, lijkt mij om te voorkomen dat de mout aan de verkeerde kant van de rollen terecht komt. Maar de functie van de rollen is ook om de mout richting opening tussen de rollen te vervoeren en die functie ga je belemmeren door de flappen. Dus logisch redenerend zou ik daarom die flappen verder uit elkaar zetten zodat de korreltjes nog een behoorlijk deel van de rollen voelen als transportmiddel.
Functie van die flappen is uiteraard de mout naar tussen de 2 (of 3) walsen te geleiden. Als ze horizontaal gezien binnen de 2 harten van de walsen staan, zorgt de draairichting ervoor dat de mouten tussen de walsen gedraaid wordt. Als de flappen te dicht op elkaar staan kan je brugvorming krijgen en wordt er niet geschroot.
Verticaal gezien kunnen de flappen net boven de walsen staan, als er maar geen moutkorrel tussen past, de 2e wals is bij mijn molen n.l. niet aangedreven 

Enos

ik las het probleem van schroten. Heb veel berichten gelezen, maar kwam niet tegen wat mij ook gebeurt is.
Ik had het zelfde probleem.
Maar dat kwam doordat ik bij de mout de vlokken ook had toegevoegd om te schroten.
De mout zakte bij mij ook niet meer en werd toen ook niet meegenomen door de walsen.
Heb toen de de molen leeggemaakt en zag tot mijn verbazing dat de vlokken het op een of andere manier mogelijk maakten om 1 van de walzen te blokkeren, en zo doende de tweede niet meedraaide.
Heb nadien nooit meer de vlokken bij de mout gedaan om te schroten.
Ik weet niet of u ook vlokken bij de mout had.

tdp

Vlokken in de moutmolen is inderdaad geen succes, ben ik ooit ook mee aan het klooien geweest.

Snelbier

Citaat van: hansHalberstadt op 09-01-2023  13:38 uDe vraag is natuurlijk wat de functie is van die flappen. De functie is, lijkt mij om te voorkomen dat de mout aan de verkeerde kant van de rollen terecht komt. Maar de functie van de rollen is ook om de mout richting opening tussen de rollen te vervoeren en die functie ga je belemmeren door de flappen. Dus logisch redenerend zou ik daarom die flappen verder uit elkaar zetten zodat de korreltjes nog een behoorlijk deel van de rollen voelen als transportmiddel.
Lijkt me correct. Daarbij: Flappen zijn een extra versmalling. Werkt brugvorming in de hand doordat op laatste eindje de mout dichter op elkaar wordt gedrukt.
Blijf het overigens een geniaal apparaat vinden, simpel, compact, en werkt meeestal 'out of the box'..  Maar je moet er even bij nadenken als je het in elkaar zet om problemen te voorkomen en te optimaliseren.

Citaat van: Zjoske op 09-01-2023  20:08 uFunctie van die flappen is uiteraard de mout naar tussen de 2 (of 3) walsen te geleiden. Als ze horizontaal gezien binnen de 2 harten van de walsen staan, zorgt de draairichting ervoor dat de mouten tussen de walsen gedraaid wordt. Als de flappen te dicht op elkaar staan kan je brugvorming krijgen en wordt er niet geschroot.
Verticaal gezien kunnen de flappen net boven de walsen staan, als er maar geen moutkorrel tussen past, de 2e wals is bij mijn molen n.l. niet aangedreven
Ook correct. Meer opmerkingen bij deze 2-walzen-schroter:
- Aangedreven wals heeft een vast lager. Draairichting is van de flap af, daar komt NIETS naar de verkeerde kant. Flap kan je strak op die wals zetten om spleet te vergroten.
- Statische wals (die 'losse') gaat pas mee-draaien ALS er mout tussen de walzen zit en daardoor wals-2 aandrijft. Daar kan wél mout de verkeerde kant op gaan (zal weinig zijn). Of de hele boel verstoppen, dat merk je dus wél  :echtboos:
Daar dus flapje strak op de rol gewenst. Helaas, met verstellen van schroot-afstand gaat de wals ook wat omhoog of omlaag door excentrisch lager.. Het 'flapje' kan dus meer of minder speling geven bij verstellen van schroot-afstand.
is maar een paar mm, maar kan in dit apparaat net het verschil geven als je te voorzichtig bent.
Het is géén probleem om de flappen strak tegen de rollen/walzen te zetten, apparaat werkt prima door.
Weerstand bij schroten wordt nauwelijks groter, verwaarloosbaar.
En er komt ook géén metaal-splinters in je bier, echt niet  :proost:

Blijf het leuk vinden om dit soort zaken te doorgronden, mits er een oplossing uitkomt. En die was hier relatief simpel, dankzij beetje gevoel voor techniek.
Voor nieuwkomers en minder techeuten blijf ik er op rammen:
- Bij montage de spleet tussen flappen zo breed mogelijk.
- Flappen beetje tegen de rollen stellen. maakt spleet ook groter.
[/b]
Proost, Snelbier.

Broewerke

Het minste of geringste weerstand van de losse rol, behalve mout tussen de rollen, stopt de losse, niet aangedreven rol. Dan is er niks of weinig te schroten. Als de flap er tegen drukt of aan de zijkant komt er mout tussen en hij is niet erg los afgesteld kan dit voor komen.
Losse rol zeer soepel afstellen.
Aan de binnenkant heb ik aan beide zijkanten een paar cm tape geplakt zodat de invoer tussen de rollen kleiner is en niet over de volle lengte pakt. Ik merk het aan de boormachine en of ik nu 1 minuut per kg schroot of 80 seconden.
Eenmaal afgesteld en nooit meer veranderd. Draait al jaren, ook met verschillende moutsoorten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.