Vaker brouwen door brouwketel?

Gestart door rbrt86, 01-01-2023 19:13 u

Vorige topic - Volgende topic

rbrt86

Hallo allemaal,

Dit is het juiste moment voor goede voornemens en ik zou graag als goed voornemen vaker bier brouwen  :proost:

Momenteel brouw ik met 3 10L ikea pannen (7 liter wort) per pan en roeren/knoppen draaien nonstop. Als dit klaar is pak ik een kaasdoek om te spoelen, waarna het weer in 3 pannen gaat om te koken.

Hoewel ik bezig ben met een hevelfilter (dankzij dit forum) vermoed ik dat dit geen grote tijdswinst gaat brengen, waarschijnlijk wel minder geklieder.

Brouwen en schoonmaken is hierdoor 6+ uur continue aandacht en dat is lastig te combineren met twee kleine kinderen.

Hoewel ik vaker lees dat brouwen nu eenmaal tijd kost, vroeg ik me af of een automatische brouwketel hier een oplossing voor zou zijn.

Aangezien ik bijna altijd thuis werk met een flexibele baan zou ik dan 's ochtends een brouwsel kunnen starten en halverwege de werkdag nog een blik kunnen werpen.

Maar aangezien ik met ~10 brouwsels niet gehinderd ben door enige kennis kan ik er natuurlijk naast zitten. Ik las bijvoorbeeld dat het moeilijker is om zwaardere bieren te maken met een dergelijk apparaat en ik ben nogal gehecht aan ~8,5% blondbier..

Hoe zien jullie dit?

Broewerke

Citaat van: rbrt86 op 01-01-2023  19:13 uHallo allemaal,

Dit is het juiste moment voor goede voornemens en ik zou graag als goed voornemen vaker bier brouwen  :proost:

Momenteel brouw ik met 3 10L ikea pannen (7 liter wort) per pan en roeren/knoppen draaien nonstop. Als dit klaar is pak ik een kaasdoek om te spoelen, waarna het weer in 3 pannen gaat om te koken.

Hoewel ik bezig ben met een hevelfilter (dankzij dit forum) vermoed ik dat dit geen grote tijdswinst gaat brengen, waarschijnlijk wel minder geklieder.

Brouwen en schoonmaken is hierdoor 6+ uur continue aandacht en dat is lastig te combineren met twee kleine kinderen.

Hoewel ik vaker lees dat brouwen nu eenmaal tijd kost, vroeg ik me af of een automatische brouwketel hier een oplossing voor zou zijn.

Aangezien ik bijna altijd thuis werk met een flexibele baan zou ik dan 's ochtends een brouwsel kunnen starten en halverwege de werkdag nog een blik kunnen werpen.

Maar aangezien ik met ~10 brouwsels niet gehinderd ben door enige kennis kan ik er natuurlijk naast zitten. Ik las bijvoorbeeld dat het moeilijker is om zwaardere bieren te maken met een dergelijk apparaat en ik ben nogal gehecht aan ~8,5% blondbier..

Hoe zien jullie dit?

Hecht je aan gemak dan is een elektrische ketel een optie, zwaarder bier geen probleem, bv dubbel maishen. Wil je meer brouwgevoel dan is grotere ketel met hevel zeker een andere optie. Tip, probeer bij een andere hobbybrouwer eens beide methodes uit. Eigen ervaring zegt 10 x meer dan al die adviezen van anderen, zo ook de mijne 😉

Jacques

Citaat van: rbrt86 op 01-01-2023  19:13 uHoewel ik vaker lees dat brouwen nu eenmaal tijd kost, vroeg ik me af of een automatische brouwketel hier een oplossing voor zou zijn.

Ja, al is het alleen al omdat veel all in one brouwketels een inhoud hebben van 30 liter. Het zorgt ook voor veel minder geklieder, ook dat is tijdwinst (minder schoonmaken).

biking rebel

Ik denk dat je vooral tijdwinst kan halen met kortere maisch- en kooktijden. Zo maisch ik voor niet al te zware bieren rond de 30 min, koken ook 30 min. Automatische brouwketel (meer dan semi automatische is het niet) moet je nog steeds bij blijven en de tijdwinst is in mijn ervaring minimaal t.o.v. losse pannen. Ik had een 3 pannen opzet en sinds een tijdje een Grainfather G30.

Andere tijdwinst kun je halen door bijvoorbeeld de avond ervoor te schroten, pannen met water eerder klaarzetten, maischpan schoonmaken als wort in kookketel aan het opwarmen is, etc. Al die kleine beetjes zorgen ervoor dat je in 3-4 uur een bier kan brouwen inclusief filteren en schoonmaken van alle spullen.

Theo Mol

Citaat van: rbrt86 op 01-01-2023  19:13 uBrouwen en schoonmaken is hierdoor 6+ uur continue aandacht en dat is lastig te combineren met twee kleine kinderen.

Kan wel hoor. Om met het laatste te beginnen, ik brouw af en toe 15 liter tripel van ruim 8%, meer zou kunnen maar ik heb aan twee kratjes genoeg.

Mijn brouwautomaat (Brewmonk) is nog niet zo makkelijk als een koffiezetter* en het proces heeft regelmatig aandacht nodig. Meestal volstaat even kijken of het nog goed gaat, maar er zijn ook stappen die je moet uitvoeren als het daar tijd voor is en soms moet je er echt bij blijven. Vergeleken met pannen in de keuken is het wel makkelijker werken. Een keer brouwen met een kennis-met-automaat is waarschijnlijk de beste manier om er achter te komen of het past bij je verwachtingen.

* De koffiezetter-achtige oplossing schijnt wel te bestaan, kijk op https://www.minibrew.io . Vullen, aanzetten en wachten tot het klaar is.

Snelbier

Grootste winst bij een 'automaat' ten opzichte van gas+potten+pannen zit in temperatuur-controle, en makkelijker spoelen en minder schoonmaken omdat alles in 1 ketel gebeurt..
Bij maischen en koken kan je even weglopen, maar aandacht blijft nodig. Soms roeren, hop op tijd doseren, etc..

Automatisch gaat het zeker niet. Wél een stuk makkelijker dan met potten en pannen.
Doordat je er niet continu bij hoeft te blijven geeft het een stuk rust en tijd voor wat dingen tussendoor, maar die 6 uur ben je kwijt aan brouwen.
Succes, Snelbier.

middelaersch

Citaat van: rbrt86 op 01-01-2023  19:13 uAangezien ik bijna altijd thuis werk met een flexibele baan zou ik dan 's ochtends een brouwsel kunnen starten en halverwege de werkdag nog een blik kunnen werpen.

Als je dat zo doet geef je ene mijnheer Murphy vrij spel  :beersmiley:

Het is geen broodbakmachine waar je meel, gist en water in doet en de rest gaat vanzelf.

De Hopman

Ook een automaat kost nog steeds tijd. Maischen, filteren en koken gaat niet sneller dan in een pan. Het gaat wel wat makkelijker, dus tijdens het brouwen kun je wat andere dingetjes tussendoor doen, maar die tijd ben ik zelf meestal kwijt met het opruimen van mijn schrootmolen, afwegen van de hop en klaarzetten van gistvaten en andere zaken.
Zo af en toe wil je toch een keertje roeren, checken of het filter niet dichtslaat, tijdens het koken moet je hop toevoegen, etc. dus langer dan een half uurtje kun je eigenlijk niet weg, of je moet alles heel goed voorbereiden en plannen.
Het geeft je misschien net genoeg ruimte om de kinderen bezig te houden, maar ondertussen werken gaat hem denk ik niet worden, in ieder geval niet heel productief met al die onderbrekingen  ;D

Zware bieren brouwen is geen enkel probleem. Ik heb zelf al meerdere keren 15 liter gerstewijn van 11% gebrouwen. Gewoon de verhouding maischwater/spoelwater zoveel mogelijk naar maischwater schuiven.

Jacques

Citaat van: De Hopman op 02-01-2023  21:54 uZo af en toe wil je toch een keertje roeren, checken of het filter niet dichtslaat, tijdens het koken moet je hop toevoegen, etc. dus langer dan een half uurtje kun je eigenlijk niet weg, of je moet alles heel goed voorbereiden en plannen.
Het geeft je misschien net genoeg ruimte om de kinderen bezig te houden, maar ondertussen werken gaat hem denk ik niet worden, in ieder geval niet heel productief met al die onderbrekingen  ;D

Sinds ik een Grainfather G40 heb hoef ik tijdens het maischen niets te doen, met uitzondering van de pH controleren en deze zonodig te corrigeren.
Tijdens het koken opnieuw de pH controleren en natuurlijk ook zorgen voor hoptoevoegingen.

Hoewel het brouwen nog steeds aandacht vereist is het wel heel veel relaxer bouwen met een all in one brouwketel. De temperatuurregeling is automatisch en dat ontzorgt enorm.

tdp

Wil je tijdwinst behalen, of wil je meer familietijd?

Mijn dochter van net 3 brouwt graag mee. In haar 'eigen brouwerij' roert ze graag in het maischvat, in mijn 'grote brouwerij' kijkt ze graag Paw Patrol onder het brouwen ;) (Don't tell mama ;)). Etiketjes op de doppen plakken doet ze ook graag, net als trots op de opvang vertellen dat papa bier brouwt. Denk dat het betrekken van de kinderen bij het proces mooier is, dan er omheen werken.

Orangeloo

Citaat van: rbrt86 op 01-01-2023  19:13 uHallo allemaal,

Wil je vaker bier brouwen of eigenlijk stiekem meer bier  8)
Of je nu 10 liter of 20 liter brouwt, tijd blijft bijna gelijk namelijk.
Je moet natuurlijk wel iets meer ruimte hebben als je meer per batch wil brouwen ;D

En of er nu echt zoveel verschil in tijd zit tussen traditioneel brouwen en een automaat....  :weetniet:

tdp

Citaat van: Orangeloo op 03-01-2023  18:18 uEn of er nu echt zoveel verschil in tijd zit tussen traditioneel brouwen en een automaat....  :weetniet:

N=1; Ooit een brouwdag gedaan waarbij ik met 2 pannetjes in de weer was, en mijn brouwmaat met een EB30. Verder hetzelfde recept, maischschema, filteren/spoelen. Met mijn 2 pannetjes was ik ruim een uur eerder klaar.

De grootste tijdwinst zit hem in het tussendoor kunnen schoonmaken en opruimen van zaken. Wanneer ik nu bijvoorbeeld brouw, heb ik alles t/m het maischen schoon op het moment dat ik het wort aan de kook heb. Tijdens het koken bereid ik dan het vergistingsgedeelte voor. Je bent wel de hele tijd aan het werk, maar er zijn geen verloren uren.

seed7

Citaat van: tdp op 04-01-2023  08:36 uDe grootste tijdwinst zit hem in het tussendoor kunnen schoonmaken en opruimen van zaken.

Klopt. Als je de zaken georganiseerd hebt brouw je met eenvoudige weckketels binnen de 4 uur 10-20l bier van schoon tot schoon inclusief schroten (1-staps maisch, meer stappen, meer tijd). Met automaten kan het iets sneller, maar je levert wel flexibiliteit in.

De andere grote tijdwinst met losse pannen is meteen de vlam onder de kookketel als het eerste wort er in loopt.

ingo (maar voor mij hoeft het allemaal niet zo snel)

Orangeloo

Citaat van: seed7 op 04-01-2023  13:05 uDe andere grote tijdwinst met losse pannen is meteen de vlam onder de kookketel als het eerste wort er in loopt.

Had ik een mooie brouwtafel voor gemaakt. 1 brander die ik als een "lade" kon versteken.

Nu heb ik een inductiekookplaat met takel erboven.  :brouwen:

biking rebel

Citaat van: seed7 op 04-01-2023  13:05 uDe andere grote tijdwinst met losse pannen is meteen de vlam onder de kookketel als het eerste wort er in loopt.

Bij de G30 begint het verwarmen ook tijdens het filteren.

Zoals hierboven gezegd: met optimalisatie bepaal je de meeste tijdwinst.

Jacques

Citaat van: tdp op 04-01-2023  08:36 uN=1; Ooit een brouwdag gedaan waarbij ik met 2 pannetjes in de weer was, en mijn brouwmaat met een EB30. Verder hetzelfde recept, maischschema, filteren/spoelen. Met mijn 2 pannetjes was ik ruim een uur eerder klaar.

De grootste tijdwinst zit hem in het tussendoor kunnen schoonmaken en opruimen van zaken. Wanneer ik nu bijvoorbeeld brouw, heb ik alles t/m het maischen schoon op het moment dat ik het wort aan de kook heb. Tijdens het koken bereid ik dan het vergistingsgedeelte voor. Je bent wel de hele tijd aan het werk, maar er zijn geen verloren uren.

Met mijn Grainfather G40 en ook met mijn eerdere Speidel Braumeister ben ik toch wel sneller klaar dan met mijn oude brouwketel. Dit komt vooral doordat ik tijdens het spoelen van de bostel het wort opwarm voor het koken. Tijdens het koken maak ik de moutkorf schoon en ruim ik wat spullen op.
Ervaring maakt ook veel uit. Hoe vaker je brouwt, hoe handiger je wordt en daarmee gaat het brouwen sneller.

tdp

Citaat van: Jacques op 04-01-2023  22:52 uMet mijn Grainfather G40 en ook met mijn eerdere Speidel Braumeister ben ik toch wel sneller klaar dan met mijn oude brouwketel. Dit komt vooral doordat ik tijdens het spoelen van de bostel het wort opwarm voor het koken. Tijdens het koken maak ik de moutkorf schoon en ruim ik wat spullen op.
Ervaring maakt ook veel uit. Hoe vaker je brouwt, hoe handiger je wordt en daarmee gaat het brouwen sneller.

Met een 2 of 3 pannensysteem kan dat natuurlijk ook, zie ook de reactie van Ingo en Orangeloo. Wanneer ik nu het wort overpomp van de maischketel naar de kookketel, zet ik de inductiekookplaat onder de kookketel aan. Dat scheelt enorm.

Jacques

Citaat van: tdp op 05-01-2023  07:37 uMet een 2 of 3 pannensysteem kan dat natuurlijk ook, zie ook de reactie van Ingo en Orangeloo. Wanneer ik nu het wort overpomp van de maischketel naar de kookketel, zet ik de inductiekookplaat onder de kookketel aan. Dat scheelt enorm.

Dat kan inderdaad ook bij een 3-pannensysteem. Het voordeel van een all in one apparaat is dat alles in de ketel blijft, je hebt er geen omkijken naar.

rbrt86

Bedankt voor de vele reacties allemaal!
Ik ben blij met de input, ik had een Grainfather G30 of zelfs G40 op het oog met de illusie dat ik er dan weinig omkijken naar had tijdens werktijd maar dat is natuurlijk niet waar, allicht wel zo tijdens het maischen maar dat is natuurlijk maar een deel van het proces.  Wellicht is het handig voor de toekomst, voor nu ga ik eerst maar eens zien of een hevelfilter makkelijker werkt dan het kaasdoek.

Brouwen met de kinderen erbij heb ik overigens nog niet geprobeerd maar wellicht is het een succes. Ik vrees echter het ergste..  ;D 

joenedu

Brouwen met kinderen is juist leuk joh, wel uitkijken met een hete ketel en het hete wort!

Orangeloo

Citaat van: rbrt86 op 08-01-2023  13:47 uWellicht is het handig voor de toekomst, voor nu ga ik eerst maar eens zien of een hevelfilter makkelijker werkt dan het kaasdoek.

Zoek eens op Javalfilter of op HansH filter  :brouwen:

biking rebel

Citaat van: rbrt86 op 08-01-2023  13:47 uBedankt voor de vele reacties allemaal!
Ik ben blij met de input, ik had een Grainfather G30 of zelfs G40 op het oog....
Ik ben wel heel blij met mijn G30... dus dat kan ook een reden zijn voor aanschaf  >:D

rbrt86

Citaat van: biking rebel op 11-01-2023  07:45 uIk ben wel heel blij met mijn G30... dus dat kan ook een reden zijn voor aanschaf  >:D

Haha ik zal toegeven dat ik stiekem ook al de thread over de Grainfather G40 in de gaten hou op dit forum!

Ik had willen zeggen dat ik in de fase van mijn leven zit waarbij tijd een probleem is en geld niet zo..

..maar 1300,- is wel vrij stevig voor een brouwer van mijn (beperkte) niveau  ;D

rbrt86

Ik heb gisteren witbier gebrouwen met een nieuw hevelfilter geïnspireerd het HansH filter, wat een verademing ten opzichte van het kaasdoek! Veel helderder bier, nagenoeg geen geklooi en veel sneller!

Bovendien heb ik gewoon op een zondag gebrouwen in de keuken met de kinderen erbij zoals hier ook werd voorgesteld. De oudste vond vooral het schroten leuk om te doen dus alles bij elkaar was het een succesvolle dag!

vanderhoeve

Ja het schroten vind de kleine hier ook altijd leuk on te doen, hij mag de boormachine bedienen. Dan is het papa gaan weer bier brouwen ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.