Wat is jouw brouwvoornemen voor 2023?

Gestart door Jacques, 01-01-2023 17:19 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Aan het begin van een nieuw jaar worden vaak goede voornemens gemaakt.
Wat is jouw voornemen als hobbybrouwer?

Ga je vaker brouwen?
Ga je grotere volumes brouwen?
Nieuwe grondstoffen uitproberen?
Nieuwe apparatuur aanschaffen?
Een recept vaak brouwen en deze steeds verbeteren?

Mijn voornemen is nog meer te leren over het brouwproces en de website verder te verbeteren zodat het nog meer een kenniscentrum wordt voor alle Nederlandstalige hobbybrouwers. Een tijdrovende klus heb ik gemerkt.

hb-lot

Vaker brouwen en proberen elke keer iets nieuws te introduceren om zo meer te leren.

Snelbier

Lekkere bieren brouwen, vooral MIJN SMAAK. Eigen smaak vooral uit praktische overwegingen.
Medio 2019 in een opwelling een Brewmonk-30 gekocht, beste aankoop ooit..
Daarvoor veel gepruts met blikbrouwels en potten en pannen op het gas-fornuis.
Ik brouw nu gemiddeld 2x per maand. Experimentjes als andere gist, hops, of mouten per brouwsel blijf ik van leren, maar kost (te) veel tijd.
Sinds een jaartje brouw ik vooral wat IK lekker vind.  Overige tijd gaat naar experimenten etc.
Proost,  en brouwzaam 2023. Snelbier  :brouwen:

Erny

Mijn voornemen om 1 keer per maand te blijven brouwen. Een of twee bierstijlen te leren brouwen. Tevens ben ik aan het spaar voor een nieuwe ketel een BrewZilla Gen 4

Hoppig2020

Voor 2023 zoek ik allereerst een elektrisch alternatief voor m'n kookpan (geen gas aansluiting meer)
Zit te denken aan een Brewferm brewer maar kan daar weinig over vinden.
Verder experimenteren met gisten. Als eerste staat er een stevig blondje in de planning.
Iedereen een prachtig 2023 met veel heerlijke brouwsels.

tdp

- Alle bieren brouwen met hop uit eigen tuin
- Kleine brouwsels voor het testen van recepten/stijlen/methodes
- Werken met een soort van kalender (ondergisters in de wintermaanden, voorraad brouwen)

Maar vooral veel plezier beleven met het brouwen. Het is voor mij toch altijd wel een moment van 'mij tijd', lekker in de brouwerij met een lepel door de maisch roeren.

fantastica

Ik brouw, en drink (vrijwel) altijd witbier, weizen of een mengvorm ervan.

Tot hiertoe heb ik een viertal recepten die ik wel lekker vind.

Mijn doel in 2023 is deze bij te schaven en te verbeteren.

Schol
Jan

De Hopman

Mijn eerste goede voornemen is om eindelijk onze kelder eens stevig op te knappen om ruimte te maken voor een vergistingskast en een paar mooie stevige bier- en krattenrekken. Eindelijk gecontroleerd vergisten, en eindelijk fatsoenlijk mijn bier opslaan in plaats van een berg aan stapels kratten en losse flessen op de vloer...

Mijn tweede goede voornemen is om één of twee bieren in te zenden voor het ONK. Niet zozeer voor de winst, maar vooral voor een objectieve beoordeling.

Jaap W

Ik ga niet vaker brouwen. Ik wil wel wat gaan experimenteren, bv met whisky en rum.  :weetniet:  :denken:

Snelbier

Citaat van: Jaap W op 03-01-2023  16:25 uIk ga niet vaker brouwen. Ik wil wel wat gaan experimenteren, bv met whisky en rum:weetniet:  :denken:
Naast bier mijn favoriete drankjes, maar drink steeds vaker goed gebrouwen bier, en dus minder sterke dranken.  Dank zij dit forum :groots: .
Whiskey en rum zijn stooksels, maar weer afhankelijk van 1e vergisting, dus brouwskills vereist.
Blijf bij ons, Japie.
Proost, Snelbier.

HarryL

Mijn voornemen voor het nieuwe jaar;
- Meer brouwen, 1 á 2 keer per jaar vinden we toch te weinig
- Volumes wil ik wel gelijk houden
- Overstap maken naar recepten ipv brouwpakketten (hebben we nog 2 van staan)
- Nieuw gistingsvat (RVS) aanschaffen
- 2e klimaatkast maken

Kortom, wordt een leuk brouwjaar denk ik :-)

Jaap W

Citaat van: Snelbier op 03-01-2023  17:20 uNaast bier mijn favoriete drankjes, maar drink steeds vaker goed gebrouwen bier, en dus minder sterke dranken.  Dank zij dit forum :groots: .
Whiskey en rum zijn stooksels, maar weer afhankelijk van 1e vergisting, dus brouwskills vereist.
Blijf bij ons, Japie.
Proost, Snelbier.

Geen zorgen, ik blijf echt wel mijn biertjes brouwen.  ;D
Ik wil alleen eens gaan proberen om na de eerste heftige gisting (meestal 3 dagen) van mijn bier een kleine batch af te scheiden en daar wat whisky of rum aan toe te voegen, ik heb namelijk GEEN oude houten whisky- of rum vaten, en dan verder uit te laten gisten, of eerst uit laten gisten, dan whisky of rum toe te voegen en dan eens zien wat dat met de smaak doet.  :weetniet: Ik heb namelijk commerciële bieren geproefd die gerijpt waren op dergelijke vaten en die waren bijzonder lekker. Ik neem aan dat er op dit forum al wel brouwers zijn die dat geprobeerd hebben.  :beersmiley:  :proost:

seed7

Uit de keuken verhuizen en in m'n werkplaats een brouwhoekje inrichten. 10-20l, flexibel met losse pannen en met een klein koelschip(gastronormbak) en entvat (geilkuip). (Berieselungskühler???)

ingo

tdp

Citaat van: seed7 op 04-01-2023  13:15 uUit de keuken verhuizen en in m'n werkplaats een brouwhoekje inrichten. 10-20l, flexibel met losse pannen en met een klein koelschip(gastronormbak) en entvat (geilkuip). (Berieselungskühler???)

ingo

Mooi man, oalerwets brouwen!

Spyro

Brouwvoornemen(s) 2023...?

- Meer elektrisch gaan brouwen met mijn Speidel en/of Grainfather ipv op gas. Binnenkort zonnepanelen en thuisbatterij, dus moet aan de investering denken en dus op zonnige dagen gaan brouwen...  :brouwen:
- Veel meer biertjes met minder alcohol brouwen, die kleppers van 8,5 à 12% zijn mij wat te zwaar om er een paar van na mekaar te degusteren op 1 avond...  :proost:
- Minder hop, mout  en gist kopen tegelijkertijd zodat ik die beter op kan werken, nu heb ik er altijd te veel van in voorraad...  :(
- Eens buiten de lijntjes kleuren qua gisten en stijlen.
- Meer experimenteren met kleinere volumes zodat ik meer kan brouwen en recepten kan uitproberen zonder te veel te moeten "drinken"... :engel:
- En misschien nog een paar dingen waar ik nog moet over nadenken...  :engel:
- ......

ExPeteriment

Citaat van: Jaap W op 04-01-2023  09:29 uGeen zorgen, ik blijf echt wel mijn biertjes brouwen.  ;D
Ik wil alleen eens gaan proberen om na de eerste heftige gisting (meestal 3 dagen) van mijn bier een kleine batch af te scheiden en daar wat whisky of rum aan toe te voegen, ik heb namelijk GEEN oude houten whisky- of rum vaten, en dan verder uit te laten gisten, of eerst uit laten gisten, dan whisky of rum toe te voegen en dan eens zien wat dat met de smaak doet.  :weetniet: Ik heb namelijk commerciële bieren geproefd die gerijpt waren op dergelijke vaten en die waren bijzonder lekker. Ik neem aan dat er op dit forum al wel brouwers zijn die dat geprobeerd hebben.  :beersmiley:  :proost:
Daar heb ik vorig jaar zonder goed voornemen mee geëxperimenteerd en is me heel goed bevallen. Ik heb 20 l Grand Prestige kloon gebrouwen (dubbel gemaischt in EB30). Ik heb 50 gram Whiskey wood chips (ruiken flink naar whiskey)een aantal weken in 200 ml goedkope whiskey gedrenkt. Na de hoofdgisting heb ik de 20 l verdeeld over 4 stolp flessen van 5 liter voor nagisting. De flessen heb ik genummerd en aan toegevoegd::
1 niets, dus standaard Grand Prestige;
2 50 ml whiskey die paar weken met snippers in aanraking is geweest;
3 100 gr van het drenksel whiskey + snippers (in hopsok);
4 als 3 + 50 ml pure whiskey.

Na nagisting gebotteld in beugel flessen.

Na ca 2 maanden geproefd:
1 prima Grand Prestige, mag nog wat langer lageren;
2 beetje whiskey geur en nasmaak, fractie lekkerder dan 1;
3 whiskey duidelijke aanwezig, beetje muffige nasmaak;
4 niet echt van 3 te onderscheiden.

2 maanden later nogmaals geproefd:
1 en 2 nog even of iets lekkerder;
3 en 4 het meest verbeterd, muffige smaak bijna weg.

Dus zeker geslaagd experiment. Heerlijk bier voor bij de haard. Zoals bij meer zware bieren voldoende lagertijd geven.

Ik ben niet zo van al te overheersende whiskey smaken zoals bij induced.

Een experiment met blond bier was ik wat minde enthousiast over, smaak werd door sterkere hopsmaak erg naar de achtergrond gedrukt.

Ik heb mijn experimenten gebaseerd op een bijdrage op dit forum, zal zo eens zoeken.

ExPeteriment

Citaat van: ExPeteriment op 05-01-2023  19:11 uIk heb mijn experimenten gebaseerd op een bijdrage op dit forum, zal zo eens zoeken.
Gevonden: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=32724.0
De minder geslaagde methodes hieruit heb ik weggelaten.

Succes ermee Jaap, ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Peter.

brouwerwaldonk

Omdat mijn vrouw in het ziekenhuis is opgenomen door nierfalen heb ik een brochure onder ogen gekregen wat ik wel en niet meer mag eten en drinken. Mijn volgende brouwsels zullen maximaal nog 4 - 5 vol% bevatten. Want helemaal geen bier meer drinken zie ik niet zitten.
Nu drink ik nog 2 glazen van 20 ml van 7 vol% per dag

seed7

Citaat van: brouwerwaldonk op 06-01-2023  11:17 uMijn volgende brouwsels zullen maximaal nog 4 - 5 vol% bevatten.

Mijn bieren zijn in de loop der jaren steeds "lichter" geworden. Het boek "Austerity" van Ronald Pattinson is een mooie inspiratiebron.

ingo

Broewerke

Mijn overwegende amber, donkere bieren gaan plaats maken voor hoppige blonde dwz niet vervangen maar blond naast donker kan prima.
Eentje van puur eigen Chinook is voor herhaling vatbaar

PP

In 2022 de plek voor mijn hobby brouwerij aangepast.
In 2023 tijdens koude maanden brouwen; mei t/m augustus is (extra) genieten van biertjes en onderhoud/ ideeen uitwerken.
4 vaste bieren: IPA en Saison met hop uit eigen tuin, een RIS/ QUAD of een experiment, een stout of porter.
In januari: Vlaams Rood clone met Philly Sour/ eikenhout en Brett hergisting op fles.
4 * brouwen met vrienden/ kennissen: bier naar keuze (o.a. promoten hobby).
Met Koningsdag organiseer ik een brouwdag voor 8-12 personen, 3-5 brouwsels met vrienden; de volgende generatie doet ook mee!
Geniet van een mooi brouwjaar! Groet, Paul
brouwerij foto dec 22 verkleind.jpg

Murmillo

2022 was een waar bier jaar voor mij. Begonnen met een pan, Easybrew 30, nu een Grainfather G40. Enorm veel geleerd. Dankzij enthousiaste medebrouwers. Stouts ontdekt en wat is dat lekker.
Eindelijk in december de cornetkloon kunnen brouwen.
Voor 2023 wensen/voornemen:
- m'n tapje afbouwen.
- meer fusten aanschaffen.
- op zoek naar recept kloon: Achel strong blonde.
- opruimen:)

joenedu

In 2023 toch eens stappen maken met vergisting onder druk.

Spyro

Citaat van: joenedu op 07-01-2023  13:11 uIn 2023 toch eens stappen maken met vergisting onder druk.
Al een paar keer gedaan op 1 Bar, echt wel interessant, maar bottelen zal met een tegendrukvuller moeten en in combi met nog wat extra bottelsuiker en wat bottelgist om aan de gewenste CO2 te komen. Na meer dan een jaar op fles zijn blonde bieren echt nog top hierdoor. Of ik het altijd zou doen....? Niet echt, maar bedenk wel dat sommige gisten niet tegen hoge druk kunnen, de M41 gebruik ik hier regelmatig voor, een Saison kan er echter niet zo goed tegen....

joenedu

Citaat van: Spyro op 08-01-2023  01:21 uOf ik het altijd zou doen....? Niet echt, maar bedenk wel dat sommige gisten niet tegen hoge druk kunnen, de M41 gebruik ik hier regelmatig voor, een Saison kan er echter niet zo goed tegen....

Ik zou het ook vooral voor IPA's gebruiken, met name de NEIPA. En inderdaad niet op keg, maar flesjes afvullen met een tegendruk vuller. Er zijn nogal wat stappen te nemen (lees: investeringen te doen)...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.