Wat doe jij om energiezuiniger te brouwen?

Gestart door Jacques, 27-12-2022 17:09 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Citaat van: Jaap W op 10-01-2023  13:56 uIk kook in 90 minuten van 46 ltr naar ongveer 37 ltr wat ik wil hebben.

Waarom wil je dat? Het is een verdamping van bijna 20%. 8 tot 10% verdamping is voldoende om ongewenste vluchtige stoffen kwijt te raken.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 10-01-2023  20:19 uWaarom wil je dat? Het is een verdamping van bijna 20%. 8 tot 10% verdamping is voldoende om ongewenste vluchtige stoffen kwijt te raken.

Ja gewoon wat dikker beslag maken of wat minder spoelwater. Lang koken kan best, maar dan zou ik haast een warmtewisselaar gaan aanschaffen om met de restwarmte het huis te verwarmen

hansHalberstadt

Deze formule had ik ooit afgeleid uit de energiehuishouding van de gisting:
Vermogen=Sg punten/uur x liters wort x  0.335 (Watt)
Een commerciële brouwerij met bv 10000 liter brouwsel kan op doe manier al snel een vermogen halen van 5000 Watt tijdens de hoofdgisting. En tijdens het koken met 100 Watt per liter wort en koelen kun je de warmte gebruiken om een aantal huizen mee te verwarmen. Geen idee of dat al wordt gedaan?       

Orangeloo

Citaat van: brouwerwaldonk op 09-01-2023  10:04 uIK vraag mij af hoe iemand nog een rollende kook kan hebben in een ketel die zoooo vol is Dat kookt gegarandeerd flink over

Dit is mijn inderdaad mijn maischketel  :beersmiley:

Orangeloo

Citaat van: Spyro op 09-01-2023  11:29 uBij het gefilterde wort zit toch ook nog het spoelwater, dus moet een kookketel groter zijn dan een maischketel,

Echt niet altijd. In dit geval met een moutstort van 14 kg dus niet.  :beersmiley:

Spyro

Citaat van: Orangeloo op 10-01-2023  23:34 uEcht niet altijd. In dit geval met een moutstort van 14 kg dus niet.  :beersmiley:
Dus brouw je zo zonder te spoelen...? Zal het rendement niet ten goede komen....

Zambezi Special

Ik had gister een heel stuk geschreven maar dat schijnt in cyberspace te zijn verdwenen :(

Ik doe niet zoveel anders dan ik al deed.
Maisch is met pan en al in een koelbox met dekbed (ik doe kleine batches)
Koken is op gas. Van die 15-20 kg cilinders. Dat is voor fornuis, oven, pizza oventje en bierbrouwen. Ik denk dat ik 1 tank per 3 maanden gebruik. Da's ongeveer 10 euro per maand.
Ik ben niet aangesloten op het elektriciteitsnet. Ik heb 2 x 3 zonnepanelen en 4 accu's.
1 set van 3 is vrij nieuw en maakt het mogelijk om een fermentatiekast te gebruiken.
Tot nu toe was het kveik in de echte hete periode en Belgische gisten daar buiten.
Ik heb nu meer mogelijkheden.

Koken was 60 minuten. Met pilsmout was mij 90 aangeraden, maar dat heb ik teruggebracht naar 60.
Volgende brouwsels worden 45 minuten.

Binnenkort ga ik proberen of mijn solar genoeg power heeft voor mijn elektrische ketel. Dat zal dan overdag zijn om de volle capaciteit van de zon te kunnen gebruiken. Wordt spannend want max opbrengst van de panelen is 2000 watt en ketel is 2500.

Voor alles dat veel power vraagt heb ik generatoren

Water kome uit de rivier. Ik pomp ongeveer 30 minuten per week. Da's ongeveen 0.5 liter benzine.
Water is getest en is veilig om te drinken. Ik kook het voor de zekerheid, maar is eigenlijk niet nodig

Succes iedereen

hansHalberstadt

Citaat van: Spyro op 09-01-2023  11:29 uBij het gefilterde wort zit toch ook nog het spoelwater, dus moet een kookketel groter zijn dan een maischketel, mijn maischketel (op gas) is 50 liter, de kookketel (maisch- + spoelwater) is er eentje van 70 liter.
Je raakt van maischketel naar kookketel aan aantal zaken kwijt:
-bostel
-water wat in de bostel achter blijft.

De bostel is wat er overblijft als ca 75% van het moutgewicht is omgezet in suikers dus is dat 25% van het moutgewicht.(grofweg dus 0.25 liter per kg mout even aannemende dat de dichtheid van bostel ca 1 is)

Het totaal gewicht van de bostel na uitlekken is ca 1.5 kg per kg gebruikte mout.
En de dichtheid van mout is ca 1.4.
Dus dan kun je uitrekenen hoeveel kookvolume je hebt tov je beslagvolume.
bv 15 kg mout met 45l maischwater geeft volume 15/1.4+45= 56 liter
naar de kookketel gaat dan 56L+spoelwater-15*1.5=33.5L+ spoelwater.
Dus als je meer dan 1.5 x je moutgewicht aan spoelwater gebruikt dan heb je in je kookketel meer volume nodig van in je beslagketel.
Hoe dikker je beslag, hoe meer spoelwater nodig, dus hoe dikker je beslag, hoe kleiner je maischketel kan zijn. (en je moet nog wel wat extra ruimte overhouden voor de rollende kook in je kookketel)

Jacques

Citaat van: Zambezi Special op 11-01-2023  05:44 uIk had gister een heel stuk geschreven maar dat schijnt in cyberspace te zijn verdwenen :(

Als je een heel groot bericht schrijft, is het verstandig tussentijds een concept op te slaan. Dat voorkomt dat je grote stukken tekst kwijtraakt tijdens het schrijven door onderbrekingen in de verbinding.

Het geeft je ook de gelegenheid om tekst die je eerder geschreven hebt nog eens rustig na te lezen.

Orangeloo

Citaat van: Spyro op 11-01-2023  00:21 uDus brouw je zo zonder te spoelen...? Zal het rendement niet ten goede komen....

Nee hoor, gewoon met spoelen. 20 liter spoelwater. Maischdikte 2.1  8)  Brouwzaalrendement was 74% Eind SG 1115  :beersmiley:

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 11-01-2023  09:41 uDus als je meer dan 1.5 x je moutgewicht aan spoelwater gebruikt dan heb je in je kookketel meer volume nodig van in je beslagketel.

Citaat van: Orangeloo op 10-01-2023  23:34 uEcht niet altijd. In dit geval met een moutstort van 14 kg dus niet.  :beersmiley:

Citaat van: Orangeloo op 11-01-2023  23:21 uNee hoor, gewoon met spoelen. 20 liter spoelwater. Maischdikte 2.1  8)  Brouwzaal rendement was 74% Eind SG 1115  :beersmiley:

Je gebruikt 20 liter spoelwater op 14 kg mout=factor 1.43 dus minder dan 1.5 x je moutgewicht aan spoelwater gebruikt dus dan heb je in je kookketel minder volume dan je beslagketel. Klopt dus precies.

Spyro

Citaat van: Orangeloo op 11-01-2023  23:21 uNee hoor, gewoon met spoelen. 20 liter spoelwater. Maischdikte 2.1  8)  Brouwzaalrendement was 74% Eind SG 1115  :beersmiley:
Achzo, ja, maar dan maisch je niet meer maar roer je in een grote pot dikke rijstpap, weet niet wat je dan voor (een laag) rendement krijgt, maar ik zou het nooit doen...  ^-^

Orangeloo

Citaat van: Spyro op 12-01-2023  10:23 uAchzo, ja, maar dan maisch je niet meer maar roer je in een grote pot dikke rijstpap, weet niet wat je dan voor (een laag) rendement krijgt, maar ik zou het nooit doen...  ^-^

Citaat van: Orangeloo op 11-01-2023  23:21 uBrouwzaalrendement was 74% Eind SG 1115  :beersmiley:

Is inderdaad wel het uiterste uit mijn installatie halen.  ;D En niet gebruikelijk.
Maar ik wilde per se 2 x 30 liter brouwen. We gaan namelijk met 6 brouwers een bourbon vat van 190 liter vullen  :nut:

Koenders

Mijn woonsituatie maakt het een lastige kwestie, ik woon anti-kraak en het hele gebouw met meer dan 350 mensen erin wordt verwarmd met een houtsnipperkachel en voor urgente momenten een gaskachel die ongeveer 750 euro per uur aan gas erdoor heen jast. Niemand heeft een eigen meter, en dus is de kostenpost voor iedereen. Ook energie: men werd opgeroepen om alleen de hoogst noodzakelijke energie te gebruiken. Zouden we doorgaan met verbruiken zoals normaal, dan zouden de kosten voor wonen verdubbelen (het is natuurlijk een genuanceerd verhaal, maar daar ga ik niet te veel over uitweiden  ;) ).
Lang verhaal kort; minder verbruiken. Wat dat betreft, ben ik heel blij met dit topic.

Ik heb dus twee maanden niet gebrouwen en dat deed best wel pijn  :'( 
Om eerlijk te zijn heb ik nog geen enkele manier van duurzamer brouwen doorgevoerd, behalve minder brouwen.

Ik werk met een Brewmonk 30L en heb overwogen om een isolatiemantel aan te schaffen. Verder ben ik benieuwd of ik nog lager in mijn wattage kan gaan zitten. Maischen doe ik meestal op 1900 Watt, koken op 1500. De kook verkorten vind ik een goed idee, maar dat zal dan dus betekenen dat je meer hop voor een bepaald aantal IBU's moet gebruiken, en dat raakt de portemonnee dan natuurlijk ook.
Koelwater opvangen, nooit gedaan, maar ga ik wel mee bezig nu we dan toch zuiniger aan gaan doen.

Ook mijn gistkast, een oude koelkast, ben ik niet heel zeker over. Ik vergist vrijwel altijd op 18 graden. Er staat een infrarood lamp in, maar misschien is het beter om deze te vervangen voor een warmtekabel. Of de kast nog wat extra isoleren misschien?

Concreet ben ik benieuwd naar jullie mening over de volgende vragen:
- Kan ik maischen en koken op een lager wattage?
- Wat kan ik doen om mijn gistkast zuiniger te laten werken?

hb-lot

Citaat van: Koenders op 12-01-2023  19:33 uIk werk met een Brewmonk 30L ... Maischen doe ik meestal op 1900 Watt, koken op 1500.

Ik verwarm naar de maischtemp op vol vermogen, en ong. 2-3 graden voordat deze bereikt is, verlaag ik het vermogen naar 800.

Koken doe ik hetzelfde, maar verlaag naar 1800, kan misschien wel lager inderdaad.

hansHalberstadt

Citaat van: Koenders op 12-01-2023  19:33 u- Wat kan ik doen om mijn gistkast zuiniger te laten werken?
Dat kan zeker. De meeste mensen hebben een vergistingkast met verwarmingselementen. Die elementen kosten veel stroom als ze aan staan. Ik doe het nu anders: een heel goed geïsoleerde gistingskast van piepschuim rondom de gistingstank en 2 computerfans die koele lucht blazen rondom het gistingsvat als het te ver in temperatuur oploopt. Die fannetjes kosten nauwelijks stroom en de gist produceert voldoende warmte om de kast op temperatuur te houden.

oneman

Citaat van: Koenders op 12-01-2023  19:33 uIk werk met een Brewmonk 30L en heb overwogen om een isolatiemantel aan te schaffen. Verder ben ik benieuwd of ik nog lager in mijn wattage kan gaan zitten. Maischen doe ik meestal op 1900 Watt, koken op 1500. De kook verkorten vind ik een goed idee, maar dat zal dan dus betekenen dat je meer hop voor een bepaald aantal IBU's moet gebruiken, en dat raakt de portemonnee dan natuurlijk ook.
Je kunt ook overwegen helemaal niet meer te koken. (google "raw ale" en je vindt genoeg info...) Je kunt de hop verwerken als hopthee, zeker voor de bitterheid en dan hoef je niet persé meer te gebruiken. Verder kun je hop meemaischen, dat levert ook wat hopbitterheid op, maar ook veel hopsmaak. In mijn ervaring met hop meemaischen geeft de hopsmaak dan een veel bittere ervaring dan het feitelijk aantal (berekende) IBU's.

Verder zou je over kunnen stappen op kveik gist, dan hoef je je gistingskast helemaal niet meer aan te zetten. Zet het vat er gewoon in met het wort tussen de 30 a 35°C, voeg de gist toe en die doet dan zelf het goede...

oneman

Kokkebil

Ik doe niks!
En aan het verbruik van mijn aangepaste koelkast als gistingskast kan ik weinig veranderen.
Verwarmen en koelen kost nu eenmaal energie, hoe je het ook wendt of keert!
Voor die brouwsessie van max. 1x per maand zet dit op jaarbasis (gemeten naar totaal verbruik) geen zoden aan de dijk.

Sigurd

Omdat ik buiten in het onverwarmde tochtige schuurtje brouw en vergist heb ik zelf geïsoleerde vergistingskasten gemaakt. Ze zijn van polyester, 5 cm PIR en dubbelglas als deur. Om een verschil van 1 °C te behouden wordt er 2,3 watt verbruikt. In de kasten gebruik ik geïsoleerde fermenters die ook bijdragen aan de totale isolatiewaarde.

De fermenters hebben een eigen verwarmingselement van 30 Watt. Deze springen af en toe aan om het wort op temperatuur te houden. Tot nu toe is het niet nodig geweest om de kast met de PTC verwarmer bij te verwarmen. Deze heb ik er voor de zekerheid wel inzitten, want je weet immers nooit of het nog eens gaat vriezen dat het kraakt. De PTC verwarmers worden door een eenvoudig digitale thermostaat aangestuurd en staan alleen stand-by wanneer het vriest.

Verder ben ik bezig om de spoelwaterketel te isoleren zodat deze ook als energiezuinige sousvide apparaat gebruikt kan worden. Ook ben ik nog op zoek naar een neopreen jas voor de G40.

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 13-01-2023  11:10 uEn aan het verbruik van mijn aangepaste koelkast als gistingskast kan ik weinig veranderen.
Verwarmen en koelen kost nu eenmaal energie, hoe je het ook wendt of keert!

Maar je kunt je gistingskast wel extra isoleren, of de vergistingskast wat lager zetten en wat meer gist enten.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 13-01-2023  16:07 uMaar je kunt je gistingskast wel extra isoleren, of de vergistingskast wat lager zetten en wat meer gist enten.
Maar blijft wel gerommel in de marge mbt je total energie rekening. Daarbij komt nog dat de hoeveelheid energie die je huis gaat verwarmen deels komt uit de geproduceerde warmte van je gistingskast. Dus als je op je gistingskast gaat besparen moet je die warmte weer ergens anders vandaan halen.

hansHalberstadt

Je zou het opgewarmde koelwater waarmee je je kokende wort hebt afgekoeld kunnen gebruiken om bv het hele gezin mee te laten douchen. Industriële restwarmte hergebruiken zal ik maar zeggen.

vanderhoeve

Ik heb een zonneboiler die 110 liter verwarmd (als het zonnetje schijnt) die kan ik gebruiken om warm maischwater te pakken

Spyro

Pffff, als we moeten beginnen brouwen met de voorstellen die hier soms aangegeven worden heb ik een ander voorstel, stop met brouwen, koop 3 paar sokken, handschoenen, 4 dikke truien en 5 mutsen, energie besparen OK, maar toch niet beginnen hallucineren hé mannen. Komt misschien verkeerd over maar je kan ook op andere dingen besparen buiten het brouwen, kan je blijven brouwen en moet men bijna niet bezuinigen op de hobby, misschien madam een kleedje minder laten kopen, is ook een tip....  ;D

PS: sinds mei 2023 hebben we zonnepanelen met thuisbatterij, dus al wat daar mee gebouwen kan worden doe ik daarmee op gratis stroom, mijn 3-pannen installatie op gas is nog maar 1 keertje gebruikt ondertussen en dat voor een grotere hoeveelheid (35 liter) dan dat ik gewend ben met Speidel of GF (20 à 23 liter) omdat een brouwmaat mee kwam brouwen en hij een deel wort mee heeft gekregen. Dus ik draag ook wel mijn steentje bij in het zuiniger/milieubewuster brouwen... ;-)

Sigurd

Citaat van: hansHalberstadt op 13-01-2023  18:04 uMaar blijft wel gerommel in de marge mbt je total energie rekening. Daarbij komt nog dat de hoeveelheid energie die je huis gaat verwarmen deels komt uit de geproduceerde warmte van je gistingskast. Dus als je op je gistingskast gaat besparen moet je die warmte weer ergens anders vandaan halen.

Het gaat niet altijd om de euro toch? Persoonlijk vind ik techniek leuk en waarom zou ik die kennis niet verweven met de hele hobby? Iedereen heeft zo toch zijn eigen reden om iets wel of niet te doen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.