Wat doe jij om energiezuiniger te brouwen?

Gestart door Jacques, 27-12-2022 17:09 u

Vorige topic - Volgende topic

seed7

Citaat van: Frits1980 op 28-12-2022  20:02 uHet verhaal over SMM en DMS verbaasd me een beetje.

Wat vaak wordt vergeten om er bij te vertellen is dat de kooktijd mede bepaald wordt door de koeltijd. Na ~30min Zijn SMM en DMS zo ver uit het wort gekookt dat ze onder de smaakdrempel zitten. Als je nu de vlam uit doet, of de stekker er uit trekt en verder niets doet dan zal er weer SMM gevormd worden. Als je dat wilt voorkomen moet je minstens een uur koken. Of, je koelt direct en snel. Hier is de hobbybrouwer in het voordeel tov de grote Pro's.

Doe je echter een uitgebreide whirlpool met "hopstand", dan is het wel verstandig om langer te koken.

ingo (heb het filmpje nog niet gekeken)

CeesM

Ik zit tot 2025 aan een relatief lage kosten contract (gas 60 cent/m3 en stroom 40 cent/Kwh excl.BTW).
Energie besparen op bierbrouwen doe ik niet. Ik bespaar door de gaskraan dicht te draaien en alle elektrische apparaten (behalve de koelkast) van het stroom te halen, als ik een tijdje bij mijn vriendin logeer. ;)

Davester

Citaat van: Orangeloo op 27-12-2022  19:39 uIk ben van op gas overgegaan op inductie. Ik heb 20 zonnepanelen op dak  :D
 :beersmiley:  :proost:

Ik ben dat aan het onderzoeken, hoeveel liter brouw jij per batch en hoeveel vermogen heeft je inductieplaat?

Eriks

Citaat van: Davester op 28-12-2022  21:10 uIk ben dat aan het onderzoeken, hoeveel liter brouw jij per batch en hoeveel vermogen heeft je inductieplaat?
Is best simpel, neem van het wattpiek 80% en dat is wat hij ongeveer op jaarbasis oplevert per paneel.
Koken op inductie gaat hard, zo'n 3 kWh

Maar goed, zonnepaneel werkt het hele jaar. Koken doe je kort maar even veel. De saldering hebben we nog hard nodig omdat je niet vaak overdag kookt. 1 a 1.5 kW voor avond eten is niet gek om mee te rekenen
Bierbrouwen is natuurlijk langer en verbruik je dus meer. Denk dat ik zo'n 4 a 5 kW heb verbruikt afgelopen zaterdag. Beetje lastig terug rekenen aangezien k tegelijk gekookt. Volume heeft maar een beperkte invloed op je verbruik, het kost meer energie om te verwarmen, maar bij brouwen behoud je vaak veel dezelfde temperatuur (maischen en koken zelf) waarbij volume bijna geen rol speelt

Orangeloo

Citaat van: Davester op 28-12-2022  21:10 uIk ben dat aan het onderzoeken, hoeveel liter brouw jij per batch en hoeveel vermogen heeft je inductieplaat?

30 liter per batch. Ook een stout met een begin sg van 1124.
Maar dat is wel op het randje  ;D  ;D
Ik heb een Hendi 3500 Watt inductieplaat.  :brouwen:

20220730_112417.jpg

hansHalberstadt

Ik gebruik ca 3.7 m³ gas en 5 kWh elektra voor 50 liter bier. Stel dat je dat moet doen met 1,45 euro per m³ gas en 40 ct/kWh elektra dan kost dat 7,35 en dat is dan 4.4 ct per flesje. Dat stelt dus niet zoveel voor en betekent nog steeds dat de afstand tussen prijs van bier in de winkel en zelfgebrouwen bier alleen maar steeds groter wordt want de meeste speciaal bieren zijn dit jaar 10-30 procent duurder geworden.     

Jacques

Citaat van: seed7 op 28-12-2022  20:09 uWat vaak wordt vergeten om er bij te vertellen is dat de kooktijd mede bepaald wordt door de koeltijd. Na ~30min Zijn SMM en DMS zo ver uit het wort gekookt dat ze onder de smaakdrempel zitten. Als je nu de vlam uit doet, of de stekker er uit trekt en verder niets doet dan zal er weer SMM gevormd worden. Als je dat wilt voorkomen moet je minstens een uur koken. Of, je koelt direct en snel. Hier is de hobbybrouwer in het voordeel tov de grote Pro's.

Doe je echter een uitgebreide whirlpool met "hopstand", dan is het wel verstandig om langer te koken.

De intensiteit van het koken maakt veel uit voor DMS. Hoe intenser gekookt wordt des te minder DMS in je bier zal zijn.
Verder is het koelen een belangrijke factor. Tegenwoordig geef ik een laatste hopgifte 1 minuut voor het koken. Meteen na het koken begin ik met koelen. Ik snel koel tot 78°C (dat gaat heel snel) en geef dan de hop voor de hopstand. In mijn bieren heb ik nog geen DMS kunnen ontdekken ondanks de verkorting van de kooktijd.

Snelbier

Energiebesparing doe ik nu nog weinig mee, levert te weinig op na wat (veel) rekenwerk.
Op mijn manier was ik altijd al 'zuinig', vooral met water omdat je ziet wat er doorheen gaat. Kostenbesparing verwaarloosbaar, water is in NL NIET schaars en dus goedkoop.
Electriciteit kost me grof berekend 6 KWh per brouwsel, op dit moment ~€5,- of minder.
Een jaar of 2 geleden kon je goedkoper verwarmen met gas, maar dat maakt nu ook weinig meer uit.
Andere kosten ~€ 26,- per brouwsel van ~18 liter. Grondstoffen, nieuwe gistvaten, vervangende onderdelen (afschrijving?), het beruchte 'Zwarte Gat' dat nooit wordt gevuld.
Eigenbrouw kost me iets meer dan pils uit de supermarkt, maar véél lekkerder bier  :proost:
En ik ben lekker aan het hobbyen, mag ook wat kosten.  Is zo berekend best een goedkope hobby.
Met wat bochten wringen zou ik € 10 per maand kunnen besparen. Maar dan is voor mij de lol er af.
Proost, Snelbier.

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 28-12-2022  20:09 uAls je nu de vlam uit doet, of de stekker er uit trekt en verder niets doet dan zal er weer SMM gevormd worden. Als je dat wilt voorkomen moet je minstens een uur koken. Of, je koelt direct en snel.
Zoals het hier staat is de hoeveelheid DMS die gevormd wordt tijdens het langzaam koelen minder als je langer gekookt hebt daarvoor. Komt dat omdat er dan bij lang koken minder stoffen over zijn waaruit daarna nog DMS gevormd kan worden?
Zelf koel ik altijd zo snel mogelijk het hele vat naar onder de 60 graden door via de tegenstroomkoeler rond te pompen. pas als het vat onder de 60 zit ga ik de gekoelde wort in het gistingsvat opvangen. Zo voorkom je dus opnieuw DMS vorming in het kookvat terwijl je aan het koelen bent.   

brouwerwaldonk

Ik heb mijn brouwketel en kookketel en spoelwaterketel voorzien van 5 cm glaswol met daarboven een alu plaat van 1 mm
Daar komt geen warmte verlies doorheen.
De brouwketel wordt binnenin elektrisch verwarmd.
Onder de brouwketel staat geen brander en die alu plaat blijft gewoon koud.

drik79

Ook ik heb mijn BIAB systeem voorzien van isolatie, een hoes van verschillende lagen radiator folie gaat er rond.
IMG_20221229_104033.jpg

fantastica

Mijn elektrische ketel was vanaf dag 1 voorzien van isolatie, maar niet om energie te besparen, maar om de temperatuur constant te houden tijdens het maischen en sneller te koken. Mout heb ik altijd in 25 kg zakken gekocht bij Dingemans Mouterij want dat is letterlijk 3 straten bij mij thuis vandaan. Elektriciteit is gratis zolang de saldering bestaat en nadien komt er meteen een thuisbatterij.

Verder begrijp ik de vraag niet goed. Wij brouwen toch bier omdat we graag bier drinken.

Hoegaarden kost 1,26 per blik van 33 cl, speciaal bier kost al snel 2,59 per flesje (gin weizen 33 cl bij Gall & Gall). Zelf brouwen kost 0,25 per 33 cl (en dat is inclusief enzybrew en star san). Zelf brouwen kost dus nog steeds 1/5 tot 1/10 van de prijs dan bier kopen.  Zelf brouwen is altijd veel goedkoper dan bier kopen.

Aan 6 biertjes per week, 52 weken per jaar kost Hoegaarden me 393,51 tegenover zelf brouwen 79,35 oftewel een winst van 281,40

Aan 6 biertjes per week, 52 weken per jaar kost speciaal bier me 808,08 tegenover zelf brouwen 79,35 oftewel een winst van 738,73

Ik ken geen enkele andere hobby waarbij ik door te doen wat ik leuk vind meer dan 700 euro per jaar verdien.

Disclaimer: De berekening zal voor iedereen anders zijn afhankelijk van hoeveel je drinkt, welk type bier je brouwt en hoeveel je drinkt.

Schol
Jan

seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 29-12-2022  00:39 uZoals het hier staat is de hoeveelheid DMS die gevormd wordt tijdens het langzaam koelen minder als je langer gekookt hebt daarvoor. Komt dat omdat er dan bij lang koken minder stoffen over zijn waaruit daarna nog DMS gevormd kan worden?

Ja. Bij langer koken raak je uiteindelijk alle voorloperstoffen kwijt. Bij kort koken is het een kwestie van onder de smaakdrempel blijven.

@Jacques noemt de kookintensiteit. Velen van ons verdampen meer als 4-6%, eerder 12-20% (over de gehele kookduur). Je stopt er dus relatief veel energie in, daarmee raak je dan ook meer voorloperstoffen kwijt.

Voor hobbybrouwers is kort(er) koken heel goed te doen.

ingo

seed7

Citaat van: fantastica op 29-12-2022  15:16 uVerder begrijp ik de vraag niet goed.

In het recente verleden brouwde ik 40x per jaar. Dan kom je op heel andere kosten uit. Maar het zijn niet de kosten per se. Het is gewoon interessant om te kijken hoe je je hobby energie zuinig(er) kun uitoefenen. (Net zo als een heleboel andere dingen binnen een huishouden.)

ingo

fantastica

Citaat van: seed7 op 29-12-2022  17:01 uHet is gewoon interessant om te kijken hoe je je hobby energie zuinig(er) kun uitoefenen.

Dat begrijp ik, maar soms kan je gewoon niet besparen. 1 uur koken op 1500 watt zal altijd 1500 watt verbruiken en als je niet oppast zelfs misschien wel 1,5 kwh. Zelfs aan 1 euro/kwh is 15 minuten minder koken "slechts" een besparing van (1,5/4) = 0,375 euro. Simpelweg niet de moeite om heel het DMS gedoe te riskeren. 

Citaat van: seed7 op 29-12-2022  17:01 uIn het recente verleden brouwde in 40x per jaar.

Dan zal jouw besparing alleen maar groter zijn geweest tegenover mijn 10 keer per jaar.

Je zou dus kunnen stellen dat ik met elk brouwsel al 70 euro ingebouwde bezuiniging heb. Er is besparen en besparen en zoals Snelbier al zei: als ik me voor een tientje per maand in allerlei bochten moet wringen is de lol eraf.

Schol
Jan

Henielma

Energiezuiniger brouwen komt bij mij vooral voort uit het feit dat we sinds anderhalf jaar geleden een warmtepomp hebben voor de verwarming van het huis en dus ook de brouwruimte. Daarom ook sinds een half jaar geen aardgas meer. Het warme water komt sindsdien uit een warmtepompboiler in plaats van het warme water uit de CV. Met dit warme water start ik het maischen en en begin ik met het spoelwater op te warmen.
Het maischen en koken gebeurd met een Hendi inductiekookplaat en het verder opwarmen van het spoelwater gebeurd nog steeds met een verwarmingselement uit een frietpan.
De kooktijd heb ik teruggebracht van 75 minuten naar 60 minuten.
Gasloos en volledig elektrisch dus.

Jacques

Citaat van: fantastica op 29-12-2022  18:28 uDat begrijp ik, maar soms kan je gewoon niet besparen. 1 uur koken op 1500 watt zal altijd 1500 watt verbruiken en als je niet oppast zelfs misschien wel 1,5 kwh. Zelfs aan 1 euro/kwh is 15 minuten minder koken "slechts" een besparing van (1,5/4) = 0,375 euro. Simpelweg niet de moeite om heel het DMS gedoe te riskeren. 

Het is de vraag of 60 minuten moet koken. In het verleden hielden Duitse brouwers minimaal 110 minuten aan. Tegenwoordig koken professionele brouwers heel veel korter, voor een groot deel is dit veroorzaakt door de wens tot kostenbesparing. Om DMS laat men het wort stomen over een hete plaat om zo zoveel mogelijk pre-DMS stoffen te laten verdampen. Ook het snel koelen van het wort heeft er voor gezorgd dat er korter gekookt kan worden.

Ik heb nu een aantal brouwsels 45 minuten gekookt. DMS in mijn bieren heb ik niet ontdekt, terwijl mijn smaakdrempel voor deze smaakafwijking erg laag is. De brouwdag is een heel klein beetje korter en de elektriciteitsrekening een klein beetje lager. En is het niet zo dat alle kleine beetjes helpen als het gaat om energiebesparing?

fantastica

Citaat van: Jacques op 29-12-2022  22:18 uTegenwoordig koken professionele brouwers heel veel korter, voor een groot deel is dit veroorzaakt door de wens tot kostenbesparing. Om DMS laat men het wort stomen over een hete plaat om zo zoveel mogelijk pre-DMS stoffen te laten verdampen.

Ja... Maar ... Ik ben geen profesionnele brouwser, ik ben een amateur en zelfs op de schaal van amateurisme sta ik niet erg bovenaan. Profesionnele brouwsers hebben ook totaal andere doeleinden dan wij amateurs. Een brouwerij is een firma en die moet naar de bottomline, de winst zien. Wij amateurs hebben vooral smaak als doel. Profesionnele brouwsers hebben ook iets andere apparatuur dan wij amateurs.

Citaat van: Jacques op 29-12-2022  22:18 uDe brouwdag is een heel klein beetje korter

Ik ben zelfstandig ondernemer en de maandelijkse brouwdag is zowat de enige dag in de maand dat ik niet aan de zaak hoef te denken. Effe snel dit of dat doen is onmogelijk want dan mislukt het bier. Bijna verplicht ontstressen zeg maar. Dus waarom zou ik een hobby die ik graag doe willens en wetens inkorten.

Citaat van: Jacques op 29-12-2022  22:18 ude elektriciteitsrekening een klein beetje lager. En is het niet zo dat alle kleine beetjes helpen als het gaat om energiebesparing?

Zonnepanelen, elekriciteit is gratis. Ik weet dat niet iedereen die luxe heeft maar zoals de reclame zegt: als ik het zelf opwek mag ik het zelf gebruiken (vandaag bier ermee brouwen, morgen een kermisattractie in de tuin)  >:D

Schol
Jan

hansHalberstadt

Citaat van: Frits1980 op 28-12-2022  20:02 uHet verhaal over SMM en DMS verbaasd me een beetje. Ik heb er zelf geen verstand van maar kijk wel alle videos van David Heath op youtube. Hij kookt al behoorlijke tijd maximaal 30 minuten. Ik vind het dan wat vreemd om hier te lezen dat dit dan helemaal niet goed zou zijn.
Je kunt best een half uur koken als je een beetje DMS niet erg vindt.

hansHalberstadt

Citaat van: fantastica op 30-12-2022  12:53 uals ik het zelf opwek mag ik het zelf gebruiken (vandaag bier ermee brouwen, morgen een kermisattractie in de tuin)  >:D

Schol
Jan

alleen wordt het dan vooral met mooi weer brouwen als de saldering eraf gaat.

Broewerke

Citaat van: hansHalberstadt op 30-12-2022  14:25 uje kunt best een half uur koken als je een beetje dms niet erg vindt.
Bij mij is verdamping ook belangrijk om wat meer sgpuntjes te vergaren. Ik weet dat er nog andere maniertjes zijn maar n litertje extra verdampen vind ik bij mijn overwegend iets donkere biertjes fijner.

PP

Kun je brouwen m.b.v. zonnepanelen, gratis energie, lukt dat wel?
Ik vraag me dat af.

Een rekenvoorbeeld:
stel ik beschik over 10 moderne panelen met een piekvermogen van 365 Wp per paneel; opbrengst 3103 kWh/ jaar.
Gemiddeld leveren deze panelen 8,5 kWh/ dag op.
In de zomer is de opbrengst 12* hoger dan in de winter dus op een mooie zonnige zomerse dag ga ik brouwen.
Mijn opbrengst is dan 18,0 kWh.
Stel de zon schijnt 10 uur die dag; dit betekent 18,0/ 10 = 1,8 kWh opbrengst per uur.
Ik ga brouwen op de piekperiode van deze mooie dag waarbij er zelfs 3,0 kWh per uur opbrengst is.

Ik start mijn volledig elektrische 25 L brouwerij.
Mijn energiebehoefte om te maischen, te spoelen en te koken bedraagt ca. 10 kWh.
Het proces voer ik zeer effectief en efficient uit in 3 uur; dit betekent dat ik gedurende 3 uur energie van mijn zonnepanelen.
Mijn zonnepanelen leveren maximaal 3* 3,0 = 9,0 kWh.
Het gebruik van andere elektrische brouwapparatuur heb ik verwaarloosd in de berekening (*).

Conclusie: 
mijn zonnepanelen leveren 9,0/ 10* 100 = maximaal 90% van mijn energie behoefte gedurende mijn brouwactiviteit. De andere 10% moet ik gewoon van het net halen.
Op alle andere dagen dat ik brouw zal de energie ondersteuning door het net groter zijn dan 10%.
Het rekenvoorbeeld voor de winter laat ik maar even zitten.
Wil ik mijn brouwactiviteiten uitbreiden naar 50 L zullen mijn panelen nog maar 45% van de energie behoefte leveren.

(*): in bovenstaand rekenvoorbeeld moet ik bovendien aan alle andere bewoners van mijn huishouden vragen de airco, koelkast, vriezer, tv, laptop etc. uit te zetten gedurende mijn brouw-activiteiten!

Discussie:
Is voor mij brouwen m.b.v. zonnepanelen mogelijk? Niet echt; het bespaart uiteraard wel iets.
Dan toch maar een accu kopen? Eerst maar eens goed rekenen.

Brouw-technisch geef ik de voorkeur aan brouwen in de herfst-winter-lente. Dus voor mij geen zonnepaneel om te brouwen.

Groet, Paul

Robert1968

Ik snap het doel van je berekening niet Paul.

Zolang je nog kunt salderen (tot 1 januari 2025 volledig, daarna afbouwend) maakt het niet uit wanneer je stroom van het net afneemt. Zolang je jaarlijks maar ten minste net zoveel energie opwerkt met je zonnepanelen dan dat je verbruikt zonder zonnepanelen.

fantastica

Citaat van: hansHalberstadt op 30-12-2022  14:28 ualleen wordt het dan vooral met mooi weer brouwen als de saldering eraf gaat.

Niet noodzakelijk. Wij hebben 21 panelen met een opbrengst van 8,4 kWp en een verbruik van (gemiddeld) 20 kWh per dag netjes verdeeld in 10 tijdens de dag en 10 's nachts. Zodra de saldering eraf gaat komt er een 10 kWh thuisbatterij. Elke dag dat er minimaal 20 kWh wordt opgewekt moeten we 's nachts niets afnemen. Zelfs nu in december hebben we tot zover al 10 dagen 10+ kWh waarvan 5 dagen 20+ kWh opbrengst gehad.

We hebben de installatie heel express ruim overgedimensioneerd want eens ze er ligt komt er toch airconditioning en ga je wat meer op stroom verwarmen "want het is toch gratis" en al snel kom je tekort.

Aan de huidige energieprijzen is de thuisbatterij er op minder dan 3 jaar ruim uit.

Citaat van: PP op 30-12-2022  14:57 uKun je brouwen m.b.v. zonnepanelen, gratis energie, lukt dat wel?
Ik vraag me dat af.

Zolang het verbruik negatief is, is er teruglevering en is er overschot om te brouwen. Je berekening gaat uit van gemiddelden en dat klopt niet.

Op 17/12 hadden onze panelen een opbrengst van 18,881 kWh en hadden we 12 kWh teruglevering, meer dan genoeg om te brouwen dus, en dat midden in de winter.

Met een thuisbatterij zou die berekening niet opgaan natuurlijk want dan zou er 10 kWh in de batterij en "slechts" 2 kWh teruglevering geweest zijn.

Ik bedoel maar: gemiddelden zijn vrijwel altijd verkeerd. De statisticus is iemand die gearesteerd wordt in een dancing waar de gemiddelde leeftijd 25 is. (een oma van 70 met 3 kleinkinderen van 10).

Schol
jan

PP

Citaat van: Robert1968 op 30-12-2022  15:06 uIk snap het doel van je berekening niet Paul.

Zolang je nog kunt salderen (tot 1 januari 2025 volledig, daarna afbouwend) maakt het niet uit wanneer je stroom van het net afneemt. Zolang je jaarlijks maar ten minste net zoveel energie opwerkt met je zonnepanelen dan dat je verbruikt zonder zonnepanelen.

Salderen is een uitwisseling van energie/ geld. Prima als je daar gebruik van maakt.
Het gaat me ook niet om gemiddelden; dat is niet de strekking van het verhaal.
In mijn berekening wil ik uitleggen of het mogelijk is m.b.v. zonnepanelen te brouwen; anders gezegd: stel je hebt een off grid brouwinstallatie, kun je daar mee brouwen?

Groet, Paul

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.