Wat doe jij om energiezuiniger te brouwen?

Gestart door Jacques, 27-12-2022 17:09 u

Vorige topic - Volgende topic

Sigurd

Citaat van: hansHalberstadt op 13-01-2023  18:06 uJe zou het opgewarmde koelwater waarmee je je kokende wort hebt afgekoeld kunnen gebruiken om bv het hele gezin mee te laten douchen. Industriële restwarmte hergebruiken zal ik maar zeggen.

Maar wat als je de keuze moest maken tussen koud douchen, of brouwen en warm douchen? :clownsmile:

tdp

Citaat van: Spyro op 13-01-2023  21:17 uPffff, als we moeten beginnen brouwen met de voorstellen die hier soms aangegeven worden heb ik een ander voorstel, stop met brouwen, koop 3 paar sokken, handschoenen, 4 dikke truien en 5 mutsen, energie besparen OK, maar toch niet beginnen hallucineren hé mannen. Komt misschien verkeerd over maar je kan ook op andere dingen besparen buiten het brouwen, kan je blijven brouwen en moet men bijna niet bezuinigen op de hobby, misschien madam een kleedje minder laten kopen, is ook een tip....  ;D

:D

tdp

V.w.b. de vraag "Wat doe jij om energiezuiniger te brouwen?"; Eigenlijk niets. Ik ben het eigenlijk hierin wel met @Spyro eens dat het allemaal gerommel in de marge is. Wat ik wel doe, is apparaten in de brouwerij uitzetten, wanneer ik ze niet gebruik. Denk aan de boiler, waterbadkoeler of extra koelkast. Maar om allemaal gekke fratsen uit te halen om energiezuiniger te brouwen met hop uit Nieuw Zeeland, in een ketel uit Amerika met onderdelen uit China... Wil je echt energiezuiniger brouwen, dan zul je ook de grondstoffen en apparatuur onder de loep moeten nemen.

Zelf leven wij verder best wel duurzaam en bewust. Groente, fruit en vlees komt van (hyper)lokaal, in principe haal ik al die producten op de fiets, bij de tuinder aan het eind van de straat of bij de zelf slachtende slager in een dorp verderop, waar de koeien rondom de slagerij grazen. De 2e auto hebben we nu er een jaar geleden afgedaan, ons huis is relatief nieuw, goed geïsoleerd.

Tja, wanneer doe je het goed ;)

hansHalberstadt

Citaat van: Sigurd op 13-01-2023  23:33 uMaar wat als je de keuze moest maken tussen koud douchen, of brouwen en warm douchen? :clownsmile:
Dat is toch geen keuze tussen 2 kwaaden? Of je moet van koud douchen houden.

Kokkebil

Citaat van: Spyro op 13-01-2023  21:17 uPffff, als we moeten beginnen brouwen met de voorstellen die hier soms aangegeven worden heb ik een ander voorstel, stop met brouwen, koop 3 paar sokken, handschoenen, 4 dikke truien en 5 mutsen, energie besparen OK, maar toch niet beginnen hallucineren hé mannen. Komt misschien verkeerd over maar je kan ook op andere dingen besparen buiten het brouwen, kan je blijven brouwen en moet men bijna niet bezuinigen op de hobby, misschien madam een kleedje minder laten kopen, is ook een tip....  ;D

Ik had een soortgelijke posting geplaatst!
Iets over leuteren over energiezuinig brouwen, maar wel 3x per jaar op vakantie met het vliegtuig of naar de wintersport waar geen sneeuw is en de pistes moeten worden bewerkt met energie slurpende machines en 2 of 3 auto's voor de deur.
Maar dit heb ik verwijderd omdat ik niet wil dat er hier mensen aanstoot aan nemen en het persoonlijk opvatten!
 ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 13-01-2023  18:04 uMaar blijft wel gerommel in de marge mbt je total energie rekening. Daarbij komt nog dat de hoeveelheid energie die je huis gaat verwarmen deels komt uit de geproduceerde warmte van je gistingskast. Dus als je op je gistingskast gaat besparen moet je die warmte weer ergens anders vandaan halen.

Dat geldt alleen als je vergistingskast in het woongedeeelte staat van je woning. Het wordt een heel ander verhaal als deze op je zolder zonder slaapgelegenheid of in de berging staat.

Lampje

M.b.t. energiezuinig brouwen koop ik de mouten zoveel mogelijk bij de mouterij in de buurt. Die werkt met regionale geteelde graansoorten en werkt met duurzame energiebronnen. Ik heb 16 zonnepanelen op het dak liggen en kan op een zonnige dag volledig energieneutraal brouwen. Verder gebruik ik een maischkist (ben een pannenbrouwer). Die werkt behoorlijk goed, <1°C per half uur met een volume van 17 liter. Daarnaast gooi ik de bostel niet weg maar bak ik er broden van.

Kokkebil

Niks!
Zinloos, zet geen zoden aan de dijk op het geheel!
Laten we eerst maar een stoppen met verbranding van fossiele brandstoffen en de subsidies hierop en de multinationals stevig aanpakken!
Heb al ruim 30 jaar geen auto, geen vliegvakanties, doe oneindig lang met elektrische apparatuur, weiger al sinds mensenheugenis plastic tasjes in de winkel etc.etc. dus ik lever mijn bijdrage toch wel!

hansHalberstadt

Ik ben totaal wel een paar m3 gas en kwh elektra kwijt voor baeslgwater, spoelwater en koken. Tijdens het koken koel ik de damp met een nevel condensor. Daar komt dan weer koelwater samen met gecondenseerde damp uit van een graad of 80. Uiteindelijk wil ik nog eens al het opgewarmde koelwater hergebruiken om het huis te verwarmen of mee te douchen. Dat kan met een warmtewisselaar en het koelwater uit de tegenstroomkoeler kan zo de douche in.
per brouwsel van 50 liter is dat ca 1 dag stookkosten is mijn inschatting. Of de vaatwasser of wasmachine in kan ook dan hoeven die niet het water op te warmen of minder op te warmen. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 08-10-2023 &nbsp;16:48 uIk ben totaal wel een paar m3 gas en kwh elektra kwijt voor beslagwater, spoelwater en koken.
Op hoeveel brouwsels? Hoe vaker je brouwt des te meer het loont om bewust met energie om te gaan.

Wijbrouwers

Wij brouwen momenteel op gas(flessen). Nu ik ga verhuizen naar een boerderij met krachtstroom lijkt het ons goed om over te stappen naar elektrisch brouwen. Ook gezien het feit er een stuk of 50 zonnepanelen op het dak komen (ja wij zijn grootverbruikers). Dit zal aanzienlijk schelen en elektrisch is ook iets beter te sturen. Nu nog alleen inlezen in wat voor elementen etc we nodig hebben.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 09-10-2023 &nbsp;00:06 uOp hoeveel brouwsels? Hoe vaker je brouwt des te meer het loont om bewust met energie om te gaan.

40 liter beslagwater gaat van 20-80°C =10 Mj = ca 0.4 m2 gas (incl efficiency)
35 liter spoelwater van 80 °C met elektra=10MJ=2.8 kWH elektra
opwarmen kookketel van 70 naar 100 °C =8MJ=0.3m3 gas
1.5 uur koken met 5000 Watt gaspit=27 Mj = 0.8 m3 gas.

samen dus 1.5m3 gas en ca 3kwh elektra per brouwsel van 50 liter. en dan ca 3-4 brouwsels per jaar.

10 kwh elektra (36 MJ) komt ongeveer overeen met 1 m3 aardgas (35MJ)
Vergeleken met de rest van het verbruik in huis is dat gerommel in de marge over een jaar.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 10-10-2023 &nbsp;15:27 uen dan ca 3-4 brouwsels per jaar.

Veel hobbybrouwers brouwen vaker...

Jan de Graaff

Ik koel mijn wort met regenwater uit de regenton.

Ik heb een regenton van bijna 300 liter en een regentonpomp die het koelwater door mijn tegenstroomkoeler rondpompt. Uiteindelijk bespaar ik zo een best veel drinkwater om mijn wort te koelen. Niet alleen bespaart mij dat geld, maar de gemeenschap ook omdat ik minder gebruik maak van de drinkwaterinfrastructuur om mijn wort te koelen. Het is cumulatief. En hoe meer mensen dat doen, hoe groter het effect van de cumulatie...

Het gaat vaak niet in detail aan wat jezelf doet aan besparingen in het grotere geheel der mensen in de wereld, maar als iedereen z'n beste beentje voorzet dan tikt het opeens wel aan. En daar gaat het uiteindelijk om. 10% verbetering is wel al 10% verbetering en dat wordt vaak over het hoofd gezien.

Het is vrij letterlijk een geval van vele kleine beetjes maken een grote. Dus, als je wat kunt doen om energie te besparen dan helpt dat altijd. Misschien niet voor jou persoonlijk op financieel vlak, maar wel voor de mensheid als zodanig. En de financiën zouden je motivatie niet moeten zijn, maar wel de wereld beter achterlaten dan je hem hebt aangetroffen... Mijn kinderen (en die van vele, vele anderen)  zullen ons dankbaar zijn.

hansHalberstadt

Citaat van: Jan de Graaff op 10-10-2023 &nbsp;20:58 umaar wel de wereld beter achterlaten dan je hem hebt aangetroffen... Mijn kinderen (en die van vele, vele anderen)  zullen ons dankbaar zijn.
Toch maar de hele straat laten douchen van mijn koelwater dan. Want daar gaat alle energie in zitten uiteindelijk. Dan ben je 100% efficiënt als je dat hergebruikt. En een theesmaakje van het water wat uit de nevelcondensor komt. Hoef je ook geen geurtjes shampoo meer te gebruiken.

Eric v B

Citaat van: Jan de Graaff op 10-10-2023 &nbsp;20:58 uIk koel mijn wort met regenwater uit de regenton.

Het gaat vaak niet in detail aan wat jezelf doet aan besparingen in het grotere geheel der mensen in de wereld, maar als iedereen z'n beste beentje voorzet dan tikt het opeens wel aan. En daar gaat het uiteindelijk om. 10% verbetering is wel al 10% verbetering en dat wordt vaak over het hoofd gezien.

Het is vrij letterlijk een geval van vele kleine beetjes maken een grote. Dus, als je wat kunt doen om energie te besparen dan helpt dat altijd. Misschien niet voor jou persoonlijk op financieel vlak, maar wel voor de mensheid als zodanig. En de financiën zouden je motivatie niet moeten zijn, maar wel de wereld beter achterlaten dan je hem hebt aangetroffen... Mijn kinderen (en die van vele, vele anderen)  zullen ons dankbaar zijn.

Als we dat toch eens tussen de oortjes kregen van de helft van NL..
Bij veel zaken die energiebesparing aangaan krijg je te horen: "Mijn besparing zal niet bijdragen...", "Het is maar een druppel op de gloeiende plaat", "Nederland is klein dus dat helpt toch niet", China kijkt nergens naar dus..." ,enz.

Kokkebil

Citaat van: hansHalberstadt op 10-10-2023 &nbsp;15:27 u40 liter beslagwater gaat van 20-80°C =10 Mj = ca 0.4 m2 gas (incl efficiency)
35 liter spoelwater van 80 °C met elektra=10MJ=2.8 kWH elektra
opwarmen kookketel van 70 naar 100 °C =8MJ=0.3m3 gas
1.5 uur koken met 5000 Watt gaspit=27 Mj = 0.8 m3 gas.

samen dus 1.5m3 gas en ca 3kwh elektra per brouwsel van 50 liter. en dan ca 3-4 brouwsels per jaar.

10 kwh elektra (36 MJ) komt ongeveer overeen met 1 m3 aardgas (35MJ)
Vergeleken met de rest van het verbruik in huis is dat gerommel in de marge over een jaar.

Dit ik ik dus!
Gaat nergens over!
Zet geen doden in de zeik, sorry; zet geen zoden aan de dijk!
 ;D  ;D  ;D  ;D  ;D

tdp

Citaat van: Jan de Graaff op 10-10-2023 &nbsp;20:58 uIk koel mijn wort met regenwater uit de regenton.

Ik heb een regenton van bijna 300 liter en een regentonpomp die het koelwater door mijn tegenstroomkoeler rondpompt. ...

Nooi geweten dat er dergelijke pompen waren, haha! Verder volledig eens met je gedachtegoed, los van de toepasbaarheid op onze hobby!

seed7

Citaat van: Kokkebil op 11-10-2023 &nbsp;14:45 uGaat nergens over!

Jawel,

bewustwording.

ingo

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 11-10-2023 &nbsp;16:23 uJawel,

bewustwording.

ingo
Klopt die conclusie dat het nergens over ging was nl het gevolg van de berekening. Dus die moet je dan wel eerst even maken.
Maar brouwen is natuurlijk niet de enige energie vreter. Wat dacht je van met zijn allen naar het ONK rijden? Zeg even gemiddeld 100 km heen en weer = ca 6 liter brandstof. = zelfde als 6 m3 gas. Dus voor mij ca even veel als ik gebruik bij het brouwen over een jaar. Dus daar bewust van zijn, helpt ook mee. (Samen rijden, OV etc.) 

CeesM

Citaat van: hansHalberstadt op 10-10-2023 &nbsp;22:49 uToch maar de hele straat laten douchen van mijn koelwater dan. Want daar gaat alle energie in zitten uiteindelijk. Dan ben je 100% efficiënt als je dat hergebruikt. En een theesmaakje van het water wat uit de nevelcondensor komt. Hoef je ook geen geurtjes shampoo meer te gebruiken.
Na een dagje brouwen heb je wel een douchebeurt nodig. ;)

Kokkebil

Citaat van: seed7 op 11-10-2023 &nbsp;16:23 uJawel,

bewustwording.

ingo

Hee,neefje van Tjeerd de Groot?? ^-^  ^-^  ^-^  ^-^  ^-^
Toch effe een vraagje.
Hoe vaak op vliegvakantie en hoeveel auto's voor de deur?

Fractus

Ik heb sinds kort een dynamisch energiecontract, en probeer mijn brouwsessies zo te plannen dat op dat moment een overschot aan energie is. Bijkomend voordeel is dat het dan meestal zonnig is, dus nog lekker brouwweer ook  8)

Het verbaasde mij trouwens dat de 'daluren' in stroomprijs helemaal niet 's nachts zijn, maar overdag is de stroom het goedkoopst. Ook in het weekend kunnen de prijzen de pan uitreizen, zeker in de warme zomer als iedereen z'n airco aanzet thuis.

Voor wie geen geen dynamisch energiecontract heeft maar wel een duurzaam moment wilt kiezen, hier kun je de energieprijzen per uur voor vandaag en morgen zien, excl belastingen: https://enever.nl/grafieken-stroomprijs-vandaag-morgen/

Een prijs van bijna nul of lager betekent dat alle energie uit duurzame bronnen komt. Morgen is dus een zeer duurzame dag qua elektriciteit  ^-^ 

Henielma

Hier ook dynamisch contract voor elektriciteit. (Geen gas meer). Mijn observatie is dat de stroomprijs vooral afhankelijk is van de wind. Als het flink waait is de stroom goedkoop. De zon heeft ook invloed maar een stuk minder. In het weekend en s'nachts is er minder afname en wanneer het dan waait kan je goedkoop brouwen.

hansHalberstadt

Citaat van: Henielma op 13-10-2023 &nbsp;17:28 us'nachts is er minder afname en wanneer het dan waait kan je goedkoop brouwen.
Moonshiners oftewel moonbrouwers

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.