Zijn er al meer leden die Callista hop gebruikt hebben?

Gestart door Jacques, 25-12-2022 16:58 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Zijn er al meer leden die Callista hop gebruikt hebben? En wat vonden jullie ervan?

Yakima schrijft er het volgende over:
"Callista Hops
German Callista Hop Profile

Callista hops are a new variety just released by the Hop Research Center in Hüll, Germany. Callista has a mild alpha range but still manages to pack a fruity punch of stonefruits, ruby red grapefruit, and raspberries. Definitely shines in delicate styles like pilsners or in late additions for pale ales and IPAs.

Alpha Acids 2 - 5%
Beta Acids 4 - 9%
Total Oil 1.5 - 2.0 mL/100g
Cohumulone 15 - 22%"

Ik heb deze hop gebruikt bij een IPA en vandaag is hij toegevoegd aan een pilsener als koudhop. Het heeft een heerlijk hoppig fruitig aroma.

Het is ongelofelijk hoeveel hopsoorten tegenwoordig te koop zijn. Bijna niet meer bij te benen. Maar deze is echt wel een aanwinst.
Hophandelaar BathHaas omschrijft de smaak als "Een cocktail van bessen, zoet fruit en citrusfruit met peer, braam, aardbei, zwarte bes gemengd met passiefruit, sinaasappel en karamel. Snap je nu waarom ik blij ben met deze hop. Hij past erg goed in fruitige hoppige bieren waar ik een grote liefhebber van ben.

https://www.barthhaas.com/hops-and-products/hops/callista

beun

Ik heb deze hop een aantal jaar geleden als wethop gekocht op een clubavond van 't Wort Wat.  Destijds gebruikt als koudhop. Gaf een mooi aroma, maar de dosering was aan de lage kant om de hop er echt uit te laten springen.  Daarna deze eigenlijk niet meer gekocht, waarschijnlijk ook door grote aanbod van de vele soorten hop. Ben wel benieuwd naar je bevindingen  :brouwen:

Jacques

De hop zit in dit bier https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=45469.html
In dat bier komt de hop mooi naar voren.

Hoe de hop is als koudhop is iets wat ik nog niet weet, maar ik heb hoge verwachtingen op basis van het aroma van de hop.

jooprules

Ik heb em twee keer gebruikt in een Amber Ale/Red IPA. Daar pastte hij heel goed in, in combinatie met columbus. Lekker fruitig, maar niet zo extreem als Amerikaanse hoppen. Nog een keer in een gewone IPA gebruikt, maar toen vond ik er minder van terug.

Sjaak_Deventer

Ik heb hem in de tuin staan. Komt nog weinig vanaf. Al weer eens mee gebrouwen. Fruitig, maar lang niet zo fruitig als de neven / nichten uit Amerika.

Voor een pale ale of zelfs een hoppige wit kan deze prima gebruikt worden.

Timdehart

Ik heb hem gebruikt in een Saison die ook vergist was met aardbeien.
Was een mooi bier geworden met veel fruitige smaken.

Jacques

Citaat van: Timdehart op 28-12-2022  09:59 uIk heb hem gebruikt in een Saison die ook vergist was met aardbeien.
Was een mooi bier geworden met veel fruitige smaken.

Lijkt mij een hele mooie combinatie.

goom

Ik heb de Callista in de tuin staan om zelf de hop te gaan gebruiken in toekomstige IPAs.
Daarnaast heb ik ook de plant in de verkoop staan.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.