pH aanpassen

Gestart door karel62, 25-12-2022 12:06 u

Vorige topic - Volgende topic

karel62

Hallo allemaal
Om de pH waarde bv 1.0 te verlagen dus (zuurgraad verhogen) wil ik calciumsulfaat
gebruiken (brouwzout)
Kan iemand mij zeggen hoeveel calciumsulfaat ik bij benadering moet gebruiken om
de pH waarde 1.0 verlagen op 22 liter maischwater.

Bvd Karel

Zambezi Special

Nee, dat kan niet zonder de watersamenstelling te weten.
Je hebt te maken met een bufferende werking. D'r verandert niks tot de buffer opgebruikt is. Daarna gaat het hard.
Dus zonder die buffer (bicarbonaat)  te weten kan je niks zeggen.
Er is vast wel iemand die het beter uit kan leggen (bij mij is er iets van een klok en een klepel, maar waar die nou precies hangt ;) )

hansHalberstadt

Is het doel om de pH van je beslag te verlagen? De pH van je maischwater verlagen met Calciumsulfaat gaat niet lukken vrees ik. De pH verlagende werking van calciumsulfaat is dat de calcium ionen met basische ionen van de mout reageren tot een onoplosbaar zout en zo de zuurgraad verhoogd. Calciumsulfaat zelf is geen zuur. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 25-12-2022  14:10 uIs het doel om de pH van je beslag te verlagen? De pH van je maischwater verlagen met Calciumsulfaat gaat niet lukken vrees ik. De pH verlagende werking van calciumsulfaat is dat de calcium ionen met basische ionen van de mout reageren tot een onoplosbaar zout en zo de zuurgraad verhoogd. Calciumsulfaat zelf is geen zuur. 

Calciumsulfaat op zichzelf is inderdaad geen zuur. Maar in combinatie met fosfaten uit de mout komen wel waterstofionen vrij die de pH verlagen.

Jacques

Citaat van: karel62 op 25-12-2022  12:06 uHallo allemaal
Om de pH waarde bv 1.0 te verlagen dus (zuurgraad verhogen) wil ik calciumsulfaat
gebruiken (brouwzout)
Kan iemand mij zeggen hoeveel calciumsulfaat ik bij benadering moet gebruiken om
de pH waarde 1.0 verlagen op 22 liter maischwater.

Ik kan je aanraden om het artikel https://www.hobbybrouwen.nl/site/brouwencyclopedie/aanzuren/ te lezen.
Verder is het een goed idee om brouwsotware te gebruiken zoals Brewfather of EZ-water Calculator, maar dat staat ook in het artikel waarnaar ik verwezen heb.

#aanzuren

karel62

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.