Bottelen in PET

Gestart door Theo Mol, 24-12-2022 11:49 u

Vorige topic - Volgende topic

Theo Mol

Wat zijn de ervaringen met bottelen in petflessen?  Het bottelen op zich zal wel gaan maar ik ben benieuwd naar de sluiting van de dopjes en de houdbaarheid van bier in kunststof.

De aanleiding is een vraag van een kennis die een paar jaar geleden een porterachtig bier in colaflessen heeft gestopt en zich afvroeg of het nog goed zou zijn. Jajaja, mijn reactie was dat je bier moet drinken en niet bewaren, en als het al een paar jaar ergens staat dan gaat er weinig verloren als je het opent en proeft, enzovoorts.

Wie heeft al eens gebotteld in, laten we het eenvoudig houden, colaflessen? En wat was het resultaat?

Zambezi Special

Ik bottel regelmatig in pet flessen 500 ml, 1 liter en 1.5 liter. Sommige niet eens zo sterk as cola flessen. Schoonmaken met starsan en dop er goed strak opdraaien.

Ik drink mijn bier snel. Langer dan 3 maanden is echt heel lang, dus daar kan ik niks over zeggen.
Tot die tijd: geen probleem en je kan goed de carbonatie volgen.

Tegen jouw kennis zou ik gewoon zeggen: proef het.
Bier heeft een lage pH en je moet echt wel iets heel geks hebben gedaan om er ziek van te worden.
Of het lekker is? Tja, da's een ander verhaal.

beun

ik heb ook weleens een restant in petfles gebotteld wegens tekort aan flessen. Gaat prima, maar dan wel altijd donker hervergisten en bewaren. Een klein beetje lichtinval kan al een smaakafwijking geven door reactie van de hop met licht.

Arthur B

Citaat van: Theo Mol op 24-12-2022  11:49 uDe aanleiding is een vraag van een kennis die een paar jaar geleden een porterachtig bier in colaflessen heeft gestopt en zich afvroeg of het nog goed zou zijn...

Wie heeft al eens gebotteld in, laten we het eenvoudig houden, colaflessen? En wat was het resultaat?

Veel verschillende PET flessen gebruikt. De normale regels zijn van toepassing. Schoon werken, dan gaat het prima.

Zeker een porter lijkt me geen punt. Eerst even ruiken, en bij groen licht gewoon opdrinken zou ik zeggen.

Theo Mol

Dank, dank. Ik heb de adviezen doorgegeven (ze lijken trouwens erg op de mijne).
Ik ben benieuwd hoe het afloopt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.