Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Reactie tussen RVS en KOPER?  (gelezen 6138 keer)

Offline Bierke

• Senior lid
  • Land: be
  • Brouw met verstand, brouw lekker en gezond!
Reactie tussen RVS en KOPER?
« Gepost op: 19-06-2006 15:07 u »
Hio allemaal,

Zou het kwaad kunnen een koperen kraan op een rvs vat te monteren? Ooit bij de lessen scheikunde meen ik gezien te hebben dat twee metalen met elkaar reageren als die met elkaar in contact komen in een zuur milieu? (ik dacht goed opgelet te hebben...) ::)
Heeft het iets te maken met de 'spanningsreeks van metalen'. Zo van de sterkste reductor kan de zwakere reductor(of dus sterke oxidator) uit z'n zout verdrijven. Dit gaat op als een metaal in een zout wordt ondergedopmeld. vb een ijzeren nagel in kopersulfaat wordt met een laagje koper bedekt.

Waarom dien ik op een rvs vat rvs kranen te monteren? Of mogen het ook koperen zijn?
Of wordt dit gewoon gedaan omdat dan dezelfde manier van reinigen kan aangehouden worden? Reinig je rvs niet met andere stoffen dan koper?

Heel wat vragen...
Laat de antwoorden, tips, ervaringen maar komen! :dansen:

Groeten,
Bierke

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline stoker

• Vol lid
  • Land: 00
Re: reactie tussen RVS en KOPER?
« Reactie #1 Gepost op: 19-06-2006 16:49 u »
Het mag hoor, iedereen doet het.

Ijzer reageert gemakkelijker dan koper, maar ik weet niet hoe het met inox zit. Als ze beiden inert zijn (zo mogen ze wel beschouwd worden) treedt er geen extra reactie op.

Offline Bierke

• Senior lid
Re: reactie tussen RVS en KOPER?
« Reactie #2 Gepost op: 19-06-2006 16:52 u »
bedankt Stoker, ben benieuw wie hier ook nog wat weet over te vertellen...

Offline stoker

• Vol lid
  • Land: 00
Re: Reactie tussen RVS en KOPER?
« Reactie #3 Gepost op: 19-06-2006 20:31 u »
ik begin aan mezelf te twijfelen, ik denk dat het beter dat je eventjes op reacties van anderen wacht vooralleer je iets in elkaar flanst

hier wordt het op een simpele maar misschien minder betrouwbare manier uitgelegd
http://www.geocities.com/zer0x_109/cuenaluisniegoe.htm

Offline hansm

• Super lid
  • Land: nl
« Reactie #4 Gepost op: 19-06-2006 21:28 u »
Hoi Bierke,

Je hebt goed opgelet bij de scheikundelessen.

In een electrolitische (waterige) oplossing ontstaat een potentiaalverschil wanneer 2 metalen in die oplossing contact met elkaar hebben. De minst edele van die 2 metalen zal langzaam in oplossing gaan. Dit wordt "contactcorrosie"  genoemd. Hoe snel dat gaat is afhankelijk van wat er in de waterige oplossing zit, van de verhouding van de grootte van de oppervlaktes van de metalen (een aluminium bout in een koperen plaat wordt eerder aangetast dan een alimunium plaat met een koperen bout erdoor). Ook is de corrosiesnelheid groter naarmate de metalen verder van elkaar afstaan in de spanningsreeks (het ene metaal veel onedeler is dan het andere).

Of je er in de praktjik als hobbybrouwer erg veel last van hebt betwijfel ik. Er zullen alleen misschien iets meer koperionen in je bier komen.

:degroeten:

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 19-06-2006 23:07 u »
Er zullen alleen misschien iets meer koperionen in je bier komen.

Als koper het minst edele metaal is, maar is het dat ook? En van mijn vele hypothesen over ijzersmaak in bier was juist het omgekeerde (koperen kraan aan een inox vat).

Offline Bierke

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 19-06-2006 23:28 u »
Als koper het minst edele metaal is, maar is het dat ook? En van mijn vele hypothesen over ijzersmaak in bier was juist het omgekeerde (koperen kraan aan een inox vat).
Ai, en dat was ik nu juist van plan, een grote (betaalbare) koperen mostkraan aan een inox vat monteren.
Ik zal dus moeten oppassen? Wat was het probleem juist Edgar?

Als we de spanningsreeks bekijken:
      K Na Ca Mg Al Zn Fe Pb H2 Cu Ag Hg Pt Au
steke reductor                                     zwakke reductor

Inox (of rvs) bestaat voor 74% uit Fe (Ijzer), 18% uit Cr (Chroom) en 8% uit Ni (Nikkel)
Waar chroom en nikkel in de spanningsreek thuishoren weet ik niet. :-\
Hoe werkt die elektrolytische reactie ook al weer? :denken:

Groeten,
Bierke

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 19-06-2006 23:33 u »
Het was n van de hypothesen en ik hecht er eerlijk gezegd niet al te veel waarde aan. Misschien dat het bij lange lagertijden een rol speelt.

Wat de elektrische eigenschappen van een legering betreft: Ik betwijfel of je de samenstellende delen 'los' kunt bekijken. Er verandert veel in een gelegeerd metaal, en vast ook iets op dat gebied. Voer voor metallurgen.

Offline Bierke

• Senior lid
« Reactie #8 Gepost op: 19-06-2006 23:39 u »
Dus tijdens het maischen en koken moet ik me er niet zoveel zorgen om maken?

Tags: