Koffie in bier

Gestart door Kokkebil, 20-12-2022 13:44 u

Vorige topic - Volgende topic

Kokkebil

Onlangs heb ik een Espresso Stout gedronken van brouwerij Emelisse.
Wat een heerlijk bier is dit.
Ik heb contact gezocht met de brouwerij of zij een tipje van de sluier wilde oplichten over hoe en hoeveel koffie aan deze stout is toegevoegd.
Helaas wilde men (in tegenstelling tot bijv. Jopen, die op mijn verzoek wel iets wilde prijsgeven over hun bier) geen info verstrekken.
Ik heb 24 liter Imperial Russian Stout gebrouwen en wil hier koffie aan toe voegen.
Iemand tips hoe ik dit aan moet pakken, zonder dat de koffie enorm overheerst of niet is te proeven.

jooprules

Ik heb laatst bij een export stout (8,3%) 20 gram koffie op 0,5 liter water koudgetrokken koffie toegevoegd. Dus koffie vermalen, in koud water zetten voor een nacht en de volgende dag filteren en toevoegen aan het bier. Ik heb niet het idee dat ik het echt proef, dus zou een volgende keer wel naar 2 gram koffie per liter bier durven gaan.

Kokkebil

Citaat van: jooprules op 20-12-2022  15:00 uIk heb laatst bij een export stout (8,3%) 20 gram koffie op 0,5 liter water koudgetrokken koffie toegevoegd. Dus koffie vermalen, in koud water zetten voor een nacht en de volgende dag filteren en toevoegen aan het bier. Ik heb niet het idee dat ik het echt proef, dus zou een volgende keer wel naar 2 gram koffie per liter bier durven gaan.

Huh??
2 gram??

Chinook

Citaat van: Kokkebil op 20-12-2022  16:02 uHuh??
2 gram??

Ervan uitgaande dat Jooprules 20 liter heeft gebrouwen, heeft hij nu 20 g koffie per 20 liter bier gebruikt, ofwel 1 g/l koffie. Volgende keer wil deze de hoeveelheid verdubbelen en 2 g/l gebruiken, ofwel 40 gram totaal. Online zie ik zelf meestal suggesties van 3 - 25 g/l. Je kan wellicht het beste sterke cold brew maken en dan 200 ml bier aftappen en steeds 1-10 ml cold brew toevoegen totdat je tevreden bent met de smaak. Dan kun je dat opschalen naar je totale overgebleven hoeveelheid bier.

Esterenbrouw

Ik denk minstens 300 gram koffie 24 uur in 1 liter koud water laten staan/oplossen.
Filteren en bij bottelen toevoegen.

Eriks

Handigste is gewoon bonen in de navergisting in het vat te doen. Ze kunnen prima dagen er in zitten, ze laten alle smaak los. Bonen zijn daarna ik smaakloos
Hoeveelheid weet ik even niet meer hoeveel ik had gedaan bij mijn RIS

Kokkebil

Kokkebil

Citaat van: Esterenbrouw op 20-12-2022  22:13 uIk denk minstens 300 gram koffie 24 uur in 1 liter koud water laten staan/oplossen.
Filteren en bij bottelen toevoegen.

Is dit voor een batch van 24 liter?
Ik zit erover te denken, wanneer het bier is uitgegist om het dan toe te voegen, een weekje lekker koud zetten ( graadje of 3) en dan bottelen.

Gielus

Koffie is een moeilijke adjunct in stouts. De hoeveelheid hangt enorm af van de bonen en van het bier. Ga je voor een stout waar veel roast in zit en neem je koffiebonen met meer caramel tonen, of ga je voor meer caramout en ga je voor knal sterke espresso bonen. er zal in beide gevallen een koffie stout uitkomen en toch heel anders smaken.

1 belangrijke tip kan ik wel geven. Mocht je hele bonen toevoegen in het gistvat (Wat ik absoluut zou aanraden). Laat ze er nooit langer dan 24 uur inzitten. Anders krijg je een vegetale smaak die erg lijkt op die van groene paprika. Een veel voorkomend probleem bij nerderlandse koffiestouts.

Kokkebil

Citaat van: Gielus op 11-01-2023  07:41 uKoffie is een moeilijke adjunct in stouts. De hoeveelheid hangt enorm af van de bonen en van het bier. Ga je voor een stout waar veel roast in zit en neem je koffiebonen met meer caramel tonen, of ga je voor meer caramout en ga je voor knal sterke espresso bonen. er zal in beide gevallen een koffie stout uitkomen en toch heel anders smaken.

1 belangrijke tip kan ik wel geven. Mocht je hele bonen toevoegen in het gistvat (Wat ik absoluut zou aanraden). Laat ze er nooit langer dan 24 uur inzitten. Anders krijg je een vegetale smaak die erg lijkt op die van groene paprika. Een veel voorkomend probleem bij nerderlandse koffiestouts.

Bier is al uitgegist, dus dat gaat het niet meer worden.
Ik heb momenteel 250 gram black aroma snelfiltermaling liggen en deze wilde ik in 1-1,5 liter koud water 24 uur laten weken.
Is dat genoeg voor 24 liter?
Goed plan??

Gielus

Of het genoeg is kan alleen jij bepalen. Je zou de coldbrew koffie kunnen maken zoals je beschrijft. Vervolgens kun je 240 ml van je bier (1%) aftappen, en 1% van je coldbrew (10/15 ml) erbij mengen en dit even proeven. Koolzuur er in gedachten even bij denken. Misschien beslis je dat alles erin moet of misschien is het te veel of te weinig. Jouw bier, dus jouw smaak is leidend.

Kokkebil

Citaat van: Gielus op 11-01-2023  17:13 uOf het genoeg is kan alleen jij bepalen. Je zou de coldbrew koffie kunnen maken zoals je beschrijft. Vervolgens kun je 240 ml van je bier (1%) aftappen, en 1% van je coldbrew (10/15 ml) erbij mengen en dit even proeven. Koolzuur er in gedachten even bij denken. Misschien beslis je dat alles erin moet of misschien is het te veel of te weinig. Jouw bier, dus jouw smaak is leidend.

Ga ik zo doen!
Thanks.

Kokkebil

Ik geloof dat ik ( voor mij althans ) de juiste verhouding heb gevonden.
Imperial Russian Stout ca. 10% alcohol, heb ik een verhouding van 150:10 ( 150 ml jongbier : 10 ml koffie-extract)
Geproefd zonder koolzuur.

Kokkebil

Citaat van: Kokkebil op 20-12-2022  13:44 uOnlangs heb ik een Espresso Stout gedronken van brouwerij Emelisse.
Wat een heerlijk bier is dit.
Ik heb contact gezocht met de brouwerij of zij een tipje van de sluier wilde oplichten over hoe en hoeveel koffie aan deze stout is toegevoegd.
Helaas wilde men (in tegenstelling tot bijv. Jopen, die op mijn verzoek wel iets wilde prijsgeven over hun bier) geen info verstrekken.
Ik heb 24 liter Imperial Russian Stout gebrouwen en wil hier koffie aan toe voegen.
Iemand tips hoe ik dit aan moet pakken, zonder dat de koffie enorm overheerst of niet is te proeven.

Vorige week dit brouwsel gebotteld.
Gisteren even tussentijds geproefd.
Koolzuur nog niet helemaal OK, maar de smaak is geweldig!!!
Ik heb 350 gram donkere gemalen koffie 3 dagen in 1,5 ltr. koud water laten trekken en dit vlak voor het bottelen toegevoegd!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.