Begin SG berekenen met verlate suiker toevoeging

Gestart door rkroon, 19-12-2022 21:01 u

Vorige topic - Volgende topic

rkroon

Hi allemaal, dit onderwerp is zeker al eens op het forum voorbij gekomen, maar ik kan het betreffende topic niet vinden. Wie kan mij helpen met het antwoord of een link naar het eerdere topic?

Ik heb afgelopen vrijdag een blond bier gebrouwen. Volgens het recept heb ik twee dagen na 2 dagen (hoofdvergisting) de suiker toegevoegd. Echter doordat ik de suiker niet heb toegevoegd aan het eind van de kook heb ik volgens mij nu geen goed Begin SG voor verdere berekeningen. Bv voor het alcoholpercentage. Hoe kan ik dit toch berekenen?

Het SG na kook (dus zonder suiker) was 1.065. Na 2 dagen heb ik 690 gram in water opgeloste suiker toegevoegd.

Ik hoop dat iemand mij de juiste weg op kan helpen.

Vrolijke groet,

Ralf 

Broewerke

Ik lees dat 2,5 g suiker per liter wort een verhoging geeft van 1 sg punt. Volume suiker en toegevoegd water verwaarloos ik even.
Zo kun je terugrekenen.

Jacques

Citaat van: rkroon op 19-12-2022  21:01 uHi allemaal, dit onderwerp is zeker al eens op het forum voorbij gekomen, maar ik kan het betreffende topic niet vinden. Wie kan mij helpen met het antwoord of een link naar het eerdere topic?

Ik heb afgelopen vrijdag een blond bier gebrouwen. Volgens het recept heb ik twee dagen na 2 dagen (hoofdvergisting) de suiker toegevoegd. Echter doordat ik de suiker niet heb toegevoegd aan het eind van de kook heb ik volgens mij nu geen goed Begin SG voor verdere berekeningen. Bv voor het alcoholpercentage. Hoe kan ik dit toch berekenen?

Het SG na kook (dus zonder suiker) was 1.065. Na 2 dagen heb ik 690 gram in water opgeloste suiker toegevoegd.

Ik hoop dat iemand mij de juiste weg op kan helpen.

Vrolijke groet,

Ralf 

Zie https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/lib/exe/fetch.php?media=beginnende_brouwer:rekenblad_blikcursus.xls

rkroon

Citaat van: Broewerke op 19-12-2022  21:17 uIk lees dat 2,5 g suiker per liter wort een verhoging geeft van 1 sg punt. Volume suiker en toegevoegd water verwaarloos ik even.
Zo kun je terugrekenen.

Dankjewel! Ik ga aan de slag. :beersmiley:

rkroon

Citaat van: Jacques op 19-12-2022  21:22 uZie https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/lib/exe/fetch.php?media=beginnende_brouwer:rekenblad_blikcursus.xls

Dank Jacques, die gaat in het mapje favorieten. Heel handig.

hansHalberstadt

Citaat van: rkroon op 19-12-2022  21:01 uHet SG na kook (dus zonder suiker) was 1.065. Na 2 dagen heb ik 690 gram in water opgeloste suiker toegevoegd.
Je moet dan ook je wortvolume weten. en inderdaad: elke 2.5 gram suiker (2.63 om precies te zijn) per liter wort geeft 1 sg punt verhoging van je begin SG. en elke procent volume vermeerdering geeft 1% afname van je SG, dus als je 1 liter suikerwater toevoegt aan 20 liter wort dan wordt dan word je SG daardoor 20/21 van het SG wat je had zonder de volumevermeerdering mee te nemen. 
Dus bv je hebt 20 liter met begin SG=1060 en je doet er na 2 dagen 100 g suiker bij opgelost tot totaal 300 ml. Dan heb je 5 g/l toegevoegd dus geeft 5/2.63=1.9SG punt verhoging dus SG=1061.9 (1062 afgerond). Maar je volume neemt toe met 300ml dus word je SG daardoor 20/20.3 x zo groot dus heb je dan 61.9 SG punten x 20/20.3=61 dus SG=1061.   Dus die volumetoename geeft, maar de helft van de SG-toename die je zou verwachten dus mag je niet zomaar verwaarlozen

Snelbier

Citaat van: Jacques op 19-12-2022  21:22 uZie https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/lib/exe/fetch.php?media=beginnende_brouwer:rekenblad_blikcursus.xls
Ondergewaardeerd rekenblad.  Heerlijk makkelijk voor snelle berekeningen zoals in dit topic..
NIET alleen voor blikbrouwers  ;)

Hanshalberstadt rekent het nauwkeuriger voor. Lastiger voor beginners  :weetniet:
Zijn exacte berekeningen in meerdere situaties/brouwsels geven vaak aan waarom brouwsoftware het vaak niet met elkaar eens is.  Afrondingsverschillen, verkeerde aannames, etc..
Kan je comma-n''uken noemen, maar het is voor velen wél waar ze mee moeten werken.
En als software-A iets anders zegt dan software-XYZ hebben we wéér vragen in de kamer en een bijna nutteloos topic er bij.

Brouw-software gebruiken als je serieus gaat brouwen. Kan je alles inbrengen, inclusief 'probleem' van rkroon.
Zoek een pakket dat je aanstaat. Kost een middagje (of 2) om te experimenteren..
Proost, Snelbier

@ rkroon:  Je vraag lijkt al eerder beantwoord.  Bij twijfel gewoon doorvragen, dit is een vriendelijk forum.
  Zou je wél adviseren om brouw-software te gaan gebruiken, maakt het leven een stuk makkelijker.

hansHalberstadt

Citaat van: Snelbier op 20-12-2022  07:47 uHanshalberstadt rekent het nauwkeuriger voor. Lastiger voor beginners  :weetniet:

Mijn veronderstelling is dat het goed is als je iets van de achtergrond snapt voordat je klakkeloos allerlei software gaat gebruiken. Vooral als dat niet al te ingewikkeld is zoals in dit geval kan het waardevol en leerzaam zijn om ook een beetje te snappen waar je mee bezig bent.
Dat zijn hier eigenlijk maar 2 dingetjes.
-suiker verhoogt het SG met 1SG punt per 2.63g suiker toegevoegd per liter wort
-vergroting van het volume (door de toegevoegde suiker en water) verlaagt het SG weer evenredig met de verdunning.

Zambezi Special

Kan je niet gewoon (achteraf) doen alsof de suiker tijdens de kook is toegevoegd?
Dus eerst weglaten om (min of meer juiste) OG na kook te krijgen via de brouwsoftware.
Daarna invullen in de software om verwachte FG, alcohol percentage etc te krijgen?

hansHalberstadt

Citaat van: Zambezi Special op 20-12-2022  15:25 uKan je niet gewoon (achteraf) doen alsof de suiker tijdens de kook is toegevoegd?
Dus eerst weglaten om (min of meer juiste) OG na kook te krijgen via de brouwsoftware.
Daarna invullen in de software om verwachte FG, alcohol percentage etc te krijgen?
Ja dat kan altijd. Wat je dan berekent is de begintoestand. Maar je kunt daarmee niet bepalen hoeveel het huidige SG (dus tijdens de gisting) gaat oplopen als je er een suikerstap bijdoet.

lier

Reken je bier uit zoals je het hebben wilt incl. suiker. En haal dan de suiker uit je berekening om je sg na koken te berekenen. Als je een suiker oplossing maakt ook even je volume corrigeren.

Zambezi Special

Citaat van: lier op 20-12-2022  17:39 uReken je bier uit zoals je het hebben wilt incl. suiker. En haal dan de suiker uit je berekening om je sg na koken te berekenen. Als je een suiker oplossing maakt ook even je volume corrigeren.
Da's inderdaad wat ik bedoel. Alleen weet jij het wat beter te zeggen/duidelijker te maken ;)

hansHalberstadt

Citaat van: lier op 20-12-2022  17:39 uReken je bier uit zoals je het hebben wilt incl. suiker. En haal dan de suiker uit je berekening om je sg na koken te berekenen. Als je een suiker oplossing maakt ook even je volume corrigeren.
Dat was ook wat ik hier aangaf: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=675196

rkroon

Citaat van: hansHalberstadt op 21-12-2022  13:19 uDat was ook wat ik hier aangaf: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=675196

:D Ik ben altijd blij als iedereen het met elkaar eens is....  :groots:

hansHalberstadt

Citaat van: rkroon op 21-12-2022  19:56 u:D Ik ben altijd blij als iedereen het met elkaar eens is....  :groots:
Sommige dingen kunnen maar op 1 manier werken, zoals in dit geval dus zou gek zijn als je het dan niet met elkaar eens bent. Maar er zijn ook genoeg topics waar het niet zo duidelijk is hoe het werkt: oxidatie, autolyse.  :duel:  :stokpaard:  :lessmile:     

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.