Hoeveel gist heb ik nodig

Gestart door MarijnGeerts, 19-12-2022 10:48 u

Vorige topic - Volgende topic

MarijnGeerts

Goedemiddag beste brouwers,

ik ben nog redelijk nieuw in deze wereld, maar ik zoek het een en ander uit over 0.0 bier voor een schoolopdracht. ik probeer er achter te komen hoeveel gist ik nodig zou moeten hebben om 100 liter 0.0 bier te maken. Ik heb als gist Saccharomycodes ludwigii WLP618 gekozen (want dit is een gist die de alcohol % erg laag houd toch?). Ik zie op meerdere sites iets in de trend zoals dit staan: Hanteer als regel 0,5 gram gedroogde gist per liter wort voor een minder zware wort (SG < 1060) en het dubbele voor een zware wort (SG > 1060). Maar ik kom er hiermee niet achter hoeveel gram of liter gist ik nou nodig heb voor 100 liter 0.0 bier. (Überhaupt kom ik er niet achter hoeveel gram of liter 'normaal' gist je nodig hebt voor 'normaal bier' dus als iemand dit wel weet zou dat ook al enorm helpen ;D )

Groetjes Marijn Geerts 

Theo Mol

Goedemiddag Marijn,

Helemaal 0,0% alcohol brouwen is niet vanzelfsprekend voor thuisbrouwers, de industriële brouwers hebben technieken om de alcohol te verwijderen maar die zijn voor ons niet weggelegd.

WLP 016 is volgens de specificaties inderdaad een gist voor laag-alcoholisch bier. Als je deze gist wilt gebruiken kun je de calculator van Whitelabs gebruiken (de fabrikant). In hun rekenvoorbeeld voor thuisbrouwers komen ze op 1 kleinverpakking voor ca. 20 liter en dat komt overeen met wat gebruikelijk is voor deze hoeveelheid niet al te zwaar bier.

Nu heb je een antwoord op je vraag, maar of je daar ook iets mee kunt weet ik niet.
Deze gist schijnt overigens niet goed verkrijgbaar te zijn dus als je per se deze wilt zit je misschien op een doodlopend pad.

Er is de laatste tijd op dit forum soms gediscussieerd over bier met weinig alcohol. Probeer bijvoorbeeld deze discussie, over een ander merk/soort gist die weinig alcohol maakt: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=44168
... en gebruik de zoekfunctie die helemaal rechtsboven op alle pagina's staat.

MarijnGeerts

Enorm bedankt Theo Mol, je hebt me veel geholpen.
Fijne avond verder

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.