Na het gisten sg waarde te laag

Gestart door marcianohouten, 18-12-2022 22:59 u

Vorige topic - Volgende topic

marcianohouten

Hallo Medebrouwers!

Ik heb geprobeerd om een blond biertje te brouwen (zo'n twee weken geleden), alleen is de sg waarde te laag geworden.

Hoeveelheid wort: 19L
Eind sg wat bedoeld is: 1018
Eind sg dat gehaald is: 39

Het gisten is inmiddels voorbij en ik wil hierna gaan lageren als dat nog zin heeft.

Groet,
Marciano

Jacques

Citaat van: marcianohouten op 18-12-2022  22:59 uHallo Medebrouwers!

Ik heb geprobeerd om een blond biertje te brouwen (zo'n twee weken geleden), alleen is de sg waarde te laag geworden.

Eind sg wat bedoeld is: 1018

Het gisten is inmiddels voorbij en ik wil hierna gaan lageren als dat nog zin heeft.

Groet,
Marciano

Lees dit artikel https://www.hobbybrouwen.nl/site/veel-gestelde-vragen/gestokte-vergisting/

De Hopman

Citaat van: marcianohouten op 18-12-2022  22:59 uHallo Medebrouwers!

Eind sg wat bedoelt is: 1018

Groet,
Marciano

Ik denk dat je ergens een meetfout hebt, want een sg van 39 lijkt me vrij onmogelijk, dan zweeft je bier bijna weg...
De dichtheid (sg) kan in de buurt van 1.000 komen, of in uitzonderlijke gevallen zelfs iets eronder, maar zelfs een gortdroog bier, wijn of cider zal in de praktijk zelden onder de 0.990 komen.

Hoe heb je gemeten? Met een hydrometer? of met een refractometer? In dat laatste geval moet je je waarde even omrekenen, want de vorming van alcohol verstoort de meting.

hansHalberstadt

Citaat van: marcianohouten op 18-12-2022  22:59 uEind sg wat bedoelt is: 1018

Wat bedoel je met 39? Of bedoel je 1039? Maar dan is het te hoog en niet te laag.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 19-12-2022  19:16 uWat bedoel je met 39? Of bedoel je 1039? Maar dan is het te hoog en niet te laag.

In mijn reactie ben ik ervan uitgegaan dat bedoeld is 1039 en dat gemeten is met een refractometer...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 19-12-2022  20:51 uIn mijn reactie ben ik ervan uitgegaan dat bedoeld is ...
Lijkt me handiger als de TS zelf even uitlegd wat nu precies bedoeld wordt. 1039 gemeten met een refractometer zou wel een verklaring zijn voor een te hoog SG, maar volgens mij zit er ook nog ergens een probleem/verwarring met het begrip 'te laag' waarmee mogelijk een te lage vergistingsgraad bedoeld wordt dus een 'te hoog' SG.   

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 20-12-2022  15:01 uLijkt me handiger als de TS zelf even uitlegd wat nu precies bedoeld wordt. 1039 gemeten met een refractometer zou wel een verklaring zijn voor een te hoog SG, maar volgens mij zit er ook nog ergens een probleem/verwarring met het begrip 'te laag' waarmee mogelijk een te lage vergistingsgraad bedoeld wordt dus een 'te hoog' SG.   

Volgens mij is dit wat aan de hand is.

Mjjn eerste reactie was bedoeld om een reactie uit te lokken. Het zou fijn zijn als Marciano even wat laat weten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.