Kruidnagel na hoofdvergisting

Gestart door rkroon, 17-12-2022 22:21 u

Vorige topic - Volgende topic

rkroon

Hoi allemaal,

Recent heb ik m'n eerste tripel gebrouwen. Eentje die echt even tijd nodig heeft op de fles. Ik kreeg van medebrouwers de tip om hem iets kruidiger te maken (hij is wat vlak). Advies was om een kruidnagel toe te voegen. Ik wil na de hoofdvergisting mijn batch splitsen naar 2x 10 liter en dan in een van de batches de kruidnagel (1 stuk) toevoegen. Op die manier kan ik ervaren wat de invloed is van de toevoeging op het bier. 

Vraag: moet ik de kruidnagel eerst koken om infectie te voorkomen? En zo ja, moet ik dan de nagel en het kookwater toevoegen?

Groet, Ralf   

Dantel

Hallo Rkroon,
Ik kan alleen zeggen dat ik kruiden zelden of nooit ontsmet en dat gaat altijd goed .
Nog wel tip, neem alleen de bolletjes van de kruidnagel en niet de steeltje (de steeltjes geven en onaangename bitterheid)

Jacques

Mijn advies is geen kruidnagel toe te voegen. Bijna altijd is dat teveel.
In plaats daarvan houd je maischpauze bij 43°C en gebruik je een weizen gist of een andere gist die een kruidnagelachtige smaak geeft, bijvoorbeeld de K-97.

Dantel

Citaat van: Jacques op 18-12-2022  17:23 uMijn advies is geen kruidnagel toe te voegen. Bijna altijd is dat teveel.

Onzin, gewoon de dosering goed in de gaten houden, niet gelijk in grammen tegelijk, maar hooguit een paar nageltjes

Jacques

Citaat van: Dantel op 18-12-2022  19:59 uOnzin, gewoon de dosering goed in de gaten houden, niet gelijk in grammen tegelijk, maar hooguit een paar nageltjes

Een paar nageltjes kan al veel te veel zijn is mijn ervaring.

Schanulleke

Citaat van: Jacques op 18-12-2022  17:23 uMijn advies is geen kruidnagel toe te voegen. Bijna altijd is dat teveel.
In plaats daarvan houd je maischpauze bij 43°C en gebruik je een weizen gist of een andere gist die een kruidnagelachtige smaak geeft, bijvoorbeeld de K-97.

De K-97 is geen weizengist, maar een kolsh gist, verwant aan de Wyeast 1007.

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 18-12-2022  21:57 uDe K-97 is geen weizengist, maar een kolsh gist, verwant aan de Wyeast 1007.

Toch geeft deze gist een kruidnagelachtige smaak. Al heel wat keren hebben leden van dit forum dat ervaren.
Ik heb overigens niet geschreven dat de K-97 een weizen gist is...

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Vindt er niet veel kruidnagel in terug (voor niet te zeggen geen).

Zambezi Special

Het hangt heel erg van de persoon af hoe snel je kruidnagel proeft. Ik proef het heel snel, lage smaakdrempel voor mij.
Als je van die kruidnagelsmaak houdt, zou ik gewoon 1 nageltje in een batch proberen.

Jacques

Citaat van: El Pastor Belga (MaJa) op 19-12-2022  02:06 uVindt er niet veel kruidnagel in terug (voor niet te zeggen geen).

Toch er veel leden die de K-97 links laten liggen omdat er voor hun smaak te veel kruidnagel in zit..,

Overigens ligt het er veel aan of je een kruidnagelrust houdt bij 43°C of niet. Voor een kruidnagelsmaakje hebt een ferulinezuur nodig (wordt aangemaakt bij 43°C) en een gist die in staat is deze stof om te zetten in 4-vinylguaiacol (ook wel met 4VG aangeduid).
Gisten die de kruidnagelsmaak veroorzaken worden ook wel eens POF gisten genoemd. POF staat Phenolic Off Flavour.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 18-12-2022  17:23 uIn plaats daarvan houd je maischpauze bij 43°C en gebruik je een weizen gist of een andere gist die een kruidnagelachtige smaak geeft, bijvoorbeeld de K-97.
Het bier is al gebrouwen

rkroon

Dankjewel Jacques, mij was geadviseerd om het eens met een Lallemand Abbaye of een Fermentis BE-256 te proberen. Dat zou mogelijk al voor een minder vlakke tripel zorgen. En daarnaast wil ik eens experimenteren met een kruidnagel. Leuk om die twee naast elkaar te proeven. Maar ik zet jouw suggesties zeker op de lijst om later eens te proberen. Gr. Ralf 

rkroon

Citaat van: hansHalberstadt op 19-12-2022  19:12 uHet bier is al gebrouwen

Klopt en zit al in de fles. Dus daar is niets meer aan te doen. Maar ik ga hem begin volgend jaar weer brouwen... nieuwe ronde, nieuwe kansen  smile De aanpassing tav gist en kruidnagel zijn voor de komende batch.

rkroon

Citaat van: Dantel op 18-12-2022  09:17 uHallo Rkroon,
Ik kan alleen zeggen dat ik kruiden zelden of nooit ontsmet en dat gaat altijd goed .
Nog wel tip, neem alleen de bolletjes van de kruidnagel en niet de steeltje (de steeltjes geven en onaangename bitterheid)

Supertip! Dankjewel. Aangezien het slechts om 10L gaat zal ik het bij 1 kruidnagelbolletje houden.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 19-12-2022  19:12 uHet bier is al gebrouwen

Mijn reactie was bedoeld als alternatief voor degenen die een kruidnagelachtige smaak willen aan een bier.
Bij veel bieren is een dergelijke smaak waar te nemen, maar uiterst zelden wordt daarbij kruidnagel aan het wort/bier toegevoegd. Bijna altijd is het gevolg van een vergisting met een POF gist.

Veel weizen gisten zijn POF gisten, maar er zijn ook andere gisten die 4VG aanmaken.

Zie ook https://beerandbrewing.com/dictionary/m5KXpWfsT2/
en https://beerandgardeningjournal.com/german-wheat-beers-v/

De kruidnagelsmaak is door de vergisting met een POF-gist vrij subtiel. Als je kruidnagel toevoegt, wordt het heel snel te veel. Vele jaren geleden heb ik ter gelegenheid van mijn huwelijk een bier gebrouwen om te proosten met de bruidlofsgasten. Tot mijn schande was het bier ondrinkbaar door het gebruik van 2 kruidnagels op 20 liter. De gasten hebben beleefd genipt aan het bier, maar de glazen gingen allesbehalve leeg.  Gelukkig heeft mijn huwelijk niet geleden onder dit incident.

hansHalberstadt

Citaat van: rkroon op 19-12-2022  20:43 uKlopt en zit al in de fles. Dus daar is niets meer aan te doen.
En hoe smaakt het?

rkroon

Citaat van: hansHalberstadt op 19-12-2022  21:47 uEn hoe smaakt het?
Tja..volgens enkele medebrouwers goed, maar hij mag wat voller en wat kruidiger. Dit was mijn eerste tripel. In het nieuwe jaar dus de nieuwe met kruidnagel. Ik zal het resultaat hier delen.

hansHalberstadt

Citaat van: rkroon op 19-12-2022  22:55 uTja..volgens enkele medebrouwers goed, maar hij mag wat voller en wat kruidiger. Dit was mijn eerste tripel. In het nieuwe jaar dus de nieuwe met kruidnagel. Ik zal het resultaat hier delen.
Je kunt ook heel veel bereiken met gisten, gistingstemperatuur en hopkeuze en het moment van toevoegen. Kruidnagel is een van de smaken die bepaalde gisten aanmaken dus komt normaal gesproken niet door kruidnagels. Na de 2e dag kun je wat spelen met de vergistingstemperatuur. Hoger is vaak meer smaakjes en geurtjes.   

Eric v B

Citaat van: rkroon op 19-12-2022  22:55 uTja..volgens enkele medebrouwers goed, maar hij mag wat voller en wat kruidiger. Dit was mijn eerste tripel. In het nieuwe jaar dus de nieuwe met kruidnagel. Ik zal het resultaat hier delen.
Probeer eens T-58 gist. Die heb ik in een simpele (SMASH) Tripel gebruikt. Deze gist zorgt voor een wat kruidige smaak. In mijn geval is het een erg lekkere Tripel geworden.

Bijvoorbeeld: https://www.unibrew-nederland.nl/biergist-safbrew-t-58-11-5-gram.html?gclid=Cj0KCQiA14WdBhD8ARIsANao07gPsBTNk9i-8l18GlHP2d91XW9xezOQv4NM8npkx_JATLi5pJzJeBwaAloBEALw_wcB

tdp

Citaat van: rkroon op 19-12-2022  20:40 uDankjewel Jacques, mij was geadviseerd om het eens met een Lallemand Abbaye of een Fermentis BE-256 te proberen. Dat zou mogelijk al voor een minder vlakke tripel zorgen. En daarnaast wil ik eens experimenteren met een kruidnagel. Leuk om die twee naast elkaar te proeven. Maar ik zet jouw suggesties zeker op de lijst om later eens te proberen. Gr. Ralf 

Wanneer je deze relatief koel vergist, zeg rond de 17/18 graden, krijg je mooie smaken van rood fruit, wanneer je deze op hoge(re) temperaturen vergist, richting de 25 graden, dan krijg je meer het fenolische.

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Citaat van: Eric v B op 20-12-2022  09:11 uProbeer eens T-58 gist. Die heb ik in een simpele (SMASH) Tripel gebruikt. Deze gist zorgt voor een wat kruidige smaak. In mijn geval is het een erg lekkere Tripel geworden.

Bijvoorbeeld: https://www.unibrew-nederland.nl/biergist-safbrew-t-58-11-5-gram.html?gclid=Cj0KCQiA14WdBhD8ARIsANao07gPsBTNk9i-8l18GlHP2d91XW9xezOQv4NM8npkx_JATLi5pJzJeBwaAloBEALw_wcB
Dat is er wel eentje waar de kruidnagel goed kan uitkomen.
20-21°C vergisten is genoeg denk ik voor een kruidige toets.

tdp

Citaat van: El Pastor Belga (MaJa) op 20-12-2022  13:38 uDat is er wel eentje waar de kruidnagel goed kan uitkomen.
20-21°C vergisten is genoeg denk ik voor een kruidige toets.

Zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=38364.msg582320#msg582320

rkroon

Citaat van: tdp op 20-12-2022  14:07 uZie ook https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=38364.msg582320#msg582320

Dan gaan we die zeker eens proberen....Dank

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.