Teveel en te lang schuim

Gestart door Frits1980, 17-12-2022 18:06 u

Vorige topic - Volgende topic

Frits1980

Hallo, ik heb eindelijk mijn eerste bier gebrouwen op de grainfather G40. 85% pilsmout en 15% cara. Dat ging prima, het enige wat ik ben vergeten te doen is een whirlpool maken. Dus het is misschien met wat weinig zuurstof mijn vergistingsvat in gegaan. Het is vergist onder 0,5 bar met Verdant IPA en dat ging van OG 1052 naar FG 1014 in 4 dagen op 23  graden. Allemaal leuk en wel. Maar ik heb nu het vat afgekoeld naar 6 graden en de druk er bijna helemaal af 0,2 bar. En als ik probeer te bottelen iTap of een sample aftap dan krijg eigenlijk bijna alleen maar schuim. In het glas blijft het schuim ook rustig 20 min op het bier staan voor het dood slaat. Enig idee waardoor dit is gekomen?

Micha

Wanneer maak je een whirlpool en hoe voeg je daarmee zuurstof toe?
Ik maak einde koken een whirlpool om de hopresten en eiwitten in het midden te verzamelen. Dit gebeurt niet met geweld. En wat trub in je gistvat is ook niet erg en kan zelfs bevordelijk zijn voor je gist zoals ik het begrijp.

Zuurstof voeg ik alleen toe bij vloeibare gist, middels een bruissteen en aquarium pomp. Beter zou zijn om pure zuurstof te gebruiken.

Zoals ik het lees denk ik dat het verlagen van je druk een oorzaak kan zijn. Ik ben geen expert, maar ik begrijp dat je voor tappen je druk juist iets moet verhogen om schuim te onderdrukken. En je kunt je glas iets koelen.

Gebruik je voldoende lange leidingen om wat tegendruk te creëren?

Wellicht dat de tapexperts nog meer tips hebben voor je?

PaultjePils

Hey Frits,

Wat fijn dat je een stabiele schuimkraag hebt. Het probleem met teveel schuim bij het vullen zou ik echter niet zoeken bij de whirlpool. Met genoeg drooggist is zuurstof niet cruciaal voor een vlotte vergisting. Hoe goed schuimend het bier ook is, met de juiste druk, temperatuur en saturatie zou het bier goed te vullen zijn met een tegendrukvuller.

Grote vijanden van slecht tappen/afvullen:
1) Te veel koolzuur in het bier (oversaturatie) - Je hebt vergist met 0.5 bar bij 23 graden. Dat zou je een saturatie op kunnen leveren van 2.1 g/L. Veel bieren zitten bij 5 g/L of wat hoger, dus teveel saturatie zit er niet in. Tenzij je bier nog is gaan gisten terwijl de temperatuur omlaag ging. Ik vermoed dat er wel meer koolzuur in je bier zit dan 2.1g/L
2) Te weinig kopdruk in de tank of fust (bij het tappen zakt de backpressure waardoor koolzuur weer wilt ontsnappen) -  Een kopdruk van 0.2 bar is niet hoog, wel zou je daarmee een bier van 3 g/L kunnen wegdrukken. Zorg wel dat die kopdruk weer aangevuld wordt zodra je bier afneemt.
3) Te hoge snelheid, tappen met kopdruk van 5 bar bijvoorbeeld en geen lengte in slangen om het bier te remmen. - hoe lang zijn de bierleidingen en met welke diameter? Hoe snel stroomt het de fles in?
4) nucleatiepunten. Verontreinigingen kunnen CO2 laten ontsnappen en CO2 bubbels zelf ook. Zo kan er een soort CO2 bubbel kettingreactie ontstaan - Wellicht komen er wat (hop)deeltjes mee die wat CO2 uit je bier trekken en daarmee schuim opwekken?

Ik heb zelf nog niet gewerkt met een itap, maar als het goed is kan je die voorspannen en ook zo langzaam ontluchten dat het bier er maar met druppelgewijs in stroomt.

Arthur B

Citaat van: PaultjePils op 19-12-2022  17:22 u...als het goed is kan je die voorspannen en ook zo langzaam ontluchten dat het bier er maar met druppelgewijs in stroomt.

Correct. Bij het afvullen kan je rustig 1 bar gebruiken (in de fles en je tapdruk), dan blijft je bier onder druk tijdens vullen.

Kan het zijn dat je vergisting nog niet helemaal klaar was? Heb je nog koudhop gebruikt? Hop creep (kruip? 😉) wellicht?

Frits1980

Ik denk dat het nummer 2 was. Ik had 24 uur voor het bottelen de temperatuur verlaagd naar 6 graden en de druk naar 2 bar verhoogd om genoeg carbonisatie te krijgen voor bottelen. Echter bij het bottelen de druk weer verlaagd naar 0,2 bar. Toen ik bij flesje 18 was heb ik voor de test de druk naar 1,5 bar verhoogd en dat ging al stukken beter. Dus ik denk dat ik zelf mijn probleem heb veroorzaakt. Dat krijg je bij de je eerste brouwsel hè :)

Bedankt voor alle tips.

Arthur B

Het vullen onder druk houdt je bier in het gareel, maar ik vraag me of of je het probleem niet hebt verlegd.

Citeer...een sample aftap dan krijg eigenlijk bijna alleen maar schuim.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.