Boekweit Tripel NEIPA

Gestart door Jacques, 17-12-2022 15:50 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Hierbij deel ik een recept waarin boekweit is verwerkt. Boekweit is geen graan maar een pseudograan. Het wordt veel gebruikt in pannenkoekenmeel. Je kunt het gemout kopen. Omdat het geen hulzen heeft zoals tarwe is het verstandig rijsthulzen te gebruiken voor een vlotte filtering van de maisch. De laatste tijd heb ik vaker bieren gebrouwen met gemoute boekweit en dit graan kan mij bekoren.

Aanleiding voor het delen van het recept is dat de redactiecommissie van De Roerstok onlangs bij mij vergaderde. De leden van de redactie kregen dit ongebruikelijke bier te drinken. Ze omschreven het als hoppig, zacht, vol, licht fruitig en licht kruidig. Lekker bier was de samenvatting.

Het recept

IBU: 33 (Tinseth)
Kleur: 24 EBC
Begin SG: 1078
Eind SG: 1018
Vol. na koken: 24 L
Maischwater: 30 L
Spoelwater: 7 L
Kooktijd: 45 min
Totaal water: 37 L
Brouwzaalrendement: 73.5%
Maischrendement: 84%

Vergistbare ingrediënten (9.45 kg)
2.5 kg - Chateau Buckwheat Nature 9.5 EBC (26,5%)
2.5 kg - Dutch Pale Ale 8 EBC (26.5%)
2.5 kg - Pilsen Dingemans 3.2 EBC (26.5%)
500 g - caramel Wheat Malt 90.5 EBC (5.3%)
500 g - Havervlokken 2 EBC (5.3%)
500 g - Tarwemout 4 EBC (5.3%)
300 g - Rijsthulzen 0 EBC (3.2%)
150 g - Caramunich II 124 EBC (1.6%)

Diversen
Maischen - 1.5 g - Antioxin SBT
Maischen - 1 g - Brewtan B
Maischen - 3 g - Calcium Chloride (CaCl2)
Maischen - 1 g - Calciumsulfaat (CaSO4)
Maischen - 0.5 g - Epsom Salt (MgSO4)
Maischen - 11 ml - M 80%
Spoelen - 0.95 g - Calcium Chloride (CaCl2)
Spoelen - 0.32 g - Calciumsulfaat (CaSO4)
Spoelen - 0.16 g - Epsom Salt (MgSO4)

Hop (153 g)
45 min - 25 g - Centennial - 9.9% (19 IBU)
45 min - 10 g - Callista - 3.3% (3 IBU)
45 min - 8 g - Fantasia - 5% (3 IBU)
5 min - 20 g - Centennial - 9.9% (4 IBU)
5 min - 10 g - Callista - 3.3% (1 IBU)
5 min - 5 g - Fantasia - 5% (1 IBU)

10 min hopstand @ 78 °C
10 min - 30 g - Centennial - 9.9% (2 IBU)
10 min - 25 g - Callista - 3.3% (1 IBU)
10 min - 20 g - Fantasia - 5% (1 IBU)

Gist
1 pakje - Lallemand (LalBrew) Voss Kveik

Maischprofiel
66 °C - 45 min
72 °C - 20 min
76 °C - 3 min

Vergistingsprofiel
Er is vergist met de Lallemand Voss kveik gist. De gist is geënt bij 28 °C. Er is geen temperatuurcontrole uitgevoerd. De temperatuur is opgelopen tot 33 °C. De hoofdgisting was na 2,5 dag klaar. Daarna 10 dagen laten nagisten. Gebotteld met 7 g suiker per liter en 1 ml tetrahop per 10 liter.

Het bier is zeer troebel (het bier is inmiddels 2,5 maand oud) en heeft een zeer goede schuimhoudbaarheid. Dat laatste komt waarschijnlijk door de tetrahop. De hoge vergistingstemperatuur is in ieder geval in dit geval niet negatief geweest voor de schuimhoudbaarheid.

Brewfather_BeerXML_BoekweitIPA_20230114.xml

Juindorper

Dat spul mag wat kosten bij de brouwwinkel. :nut:
Heb je het wel geschroot?

seed7

Jeumig, je houdt wel van een ingrediëntenlijstje @Jacques Mijn enige boekweitbier is maar een simpel kaal ding daarbij vergeleken:

Buckwheat Mild
SG 1038
IBU 25
Pale mout 60%
Boekweit mout 15%
Boekweit geroosterd 10%
Boekweit honing 15%
hop: EKG

ingo

Jacques

Citaat van: Juindorper op 17-12-2022  17:12 uHeb je het wel geschroot?

Ja. De korrels zijn heel.

Jacques

Citaat van: seed7 op 17-12-2022  17:53 uJeumig, je houdt wel van een ingrediëntenlijstje @Jacques Mijn enige boekweitbier is maar een simpel kaal ding daarbij vergeleken:

Buckwheat Mild
SG 1038
IBU 25
Pale mout 60%
Boekweit mout 15%
Boekweit geroosterd 10%
Boekweit honing 15%
hop: EKG

ingo

De haver en tarwe zitten in het recept om een troebel bier te krijgen.
En verder houd ik wel van enige complexiteit in smaak... Zo is smash is niet mijn ding. Dat geeft voor mij te simpele bieren.

Maar ik denk dat jouw boekweitbier ook de nodige complexiteit heeft met 3 verschillende boekweitbronnen.

Esterenbrouw

Jacques, is de genoemde 1 ml tetrahop per liter wel juist?

Jacques

Citaat van: Esterenbrouw op 18-12-2022  22:04 uJacques, is de genoemde 1 ml tetrahop per liter wel juist?
Scherp opgemerkt. Moet zijn 1 ml per 10 liter.
Recept aangepast.

Jacques

Gisteren dit bier weer gedronken. De schuimkraag is opvallend goed, net als het feit dat het bier troebel blijft.
Boekweit-tripel-NEIPA.png

Sigurd

Het lijkt me een lekker bier. Ik wil deze toch wel gaan proberen te brouwen, mede ook omdat er geen koudhop bij komt kijken en ik zware NEIPA's erg kan waarderen.

Zou je de BeerXML file kunnen delen? Dat scheelt weer met het invoeren in Brewfather.

Jacques

Citaat van: Sigurd op 14-01-2023  17:04 uZou je de BeerXML file kunnen delen? Dat scheelt weer met het invoeren in Brewfather.

Toegevoegd aan het eerste bericht.

Sigurd

Bedankt Jacques. In het recept zie ik dat je melkzuur gebruikt hebt. Zit hier een reden achter, of kan ik in plaats daarvan net zo goed fosforzuur gebruiken?

Jacques

Citaat van: Sigurd op 18-01-2023  18:24 uBedankt Jacques. In het recept zie ik dat je melkzuur gebruikt hebt. Zit hier een reden achter, of kan ik in plaats daarvan net zo goed fosforzuur gebruiken?
Door mij wordt standaard melkzuur gebruikt voor het aanzuren. Het is een zuur dat de gist zelf aanmaakt. Maar dat is fosforzuur ook. Het is dus geen probleem om melkzuur te vervangen door fosforzuur, maar dan moet je de hoeveelheid wel aanpassen. Je hebt namelijk minder fosforzuur nodig.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.