Roast mout

Gestart door Kokkebil, 14-12-2022 19:10 u

Vorige topic - Volgende topic

Kokkebil

Hebben jullie tips m.b.t. het gebruik van roastmout?
Vandaag een Russian Imperial Stout gebrouwen met behoorlijk veel roastmout.
Ik heb dit samen met de rest van de mout geschroot en en erdoor gemengd.
Ik ben uren bezig geweest om te filteren. Filters sloegen direct dicht!
Dit moet volgens mij anders kunnen.

Snelbier

Alleen ervaring met kleine hoeveelheden, max 5%..
Roastmout versplintert, of je het grof of fijn schroot maakt weinig uit.
Heb ooit geprobeerd het apart (klam +fijn) te schroten, werd bijna pasta..
Gooi het daarom (net als jij) bij de rest van het schrootsel, korrels gebroken is goed genoeg.
Filterproblemen bij roastmout? Herken het niet.
Die enkele keer dat ik pure roastmout 'steep' tbv kleurcorrectie zie ik ook niks vreemds.
Handje roast fijn schroten, kort maischen, en door fijne zeef filteren. Loopt prima door.
Heb je iets in de maisch van vlokken? Havervlokken ?
 Ongemout spul (vooral havervlokken) lijkt mijn Brewmonk allergisch voor.
Groet, Snelbier

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 14-12-2022  19:10 uHebben jullie tips m.b.t. het gebruik van roastmout?
Vandaag een Russian Imperial Stout gebrouwen met behoorlijk veel roastmout.
Ik heb dit samen met de rest van de mout geschroot en en erdoor gemengd.
Ik ben uren bezig geweest om te filteren. Filters sloegen direct dicht!
Dit moet volgens mij anders kunnen.

Welke mouten heb je gebruikt naast de geroosterde mout? En in welke verhoudingen?

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 15-12-2022  17:12 uWelke mouten heb je gebruikt naast de geroosterde mout? En in welke verhoudingen?

Pils 6500
Munich2000
Pale1000
Tarwe 1000
Melanoidin 500
Roast 500 (inderdaad behoorlijk veel)
Haver-en tarwevlokken 1000
En 1000 gram home-made karamel.
Dit alles voor een resultaat van 24 liter wort met een SG van 1110!
Ik heb 2x de helft gemaischt met de volledige hoeveelheid maischwater.
Beide keren de helft van het totale spoelwater gebruikt.
Als gist heb ik diverse soorten depotgist uit diverse commerciƫle bieren gebruikt om een gisstarter te maken en ook wat slurry 1084 Wyeast.
Zo als je misschien wel ziet, denk ik niet zo in type bieren en in hokjes en experimenteer ik graag.
Prachtige donkere kleur als resultaat!
Dit staat nu mooi te gisten.

Nu wil ik hier ook koffie aan te voegen, hoe- en hoeveel kan ik dat het beste doen.
Later toevoegen na de gisting?

Thomas97

Ik heb tot nu toe geen filterproblemen gehad bij toevoegen van geroosterde mout (tot ca. 20%). In zo'n zwaar bier zou ik eerder de schuld geven aan de 16% tarwe en haver die je hebt toegevoegd dan aan de 4% geroosterde mout, of misschien gewoon iets te fijn geschroot?

Kokkebil

Citaat van: Thomas97 op 16-12-2022  13:59 uIk heb tot nu toe geen filterproblemen gehad bij toevoegen van geroosterde mout (tot ca. 20%). In zo'n zwaar bier zou ik eerder de schuld geven aan de 16% tarwe en haver die je hebt toegevoegd dan aan de 4% geroosterde mout, of misschien gewoon iets te fijn geschroot?

Zou maar zo kunnen wat betreft die vlokken. Ik schoot altijd op dezelfde stand en eigenlijk weinig problemen.

Jaap W

Misschien had je wat rijsthulzen toe moeten voegen aan je beslag. Rijsthulzen geven geen smaak of kleur aan het wort, maar zorgen er wel voor dat het beslag niet helemaal dichtslaat tijdens het filteren. :weetniet:  :beersmiley:  :proost:

Wijbrouwers

Eens met Jaap. Wij doen bij een stout altijd wat rijsthulzen er door om het geheel net wat lekkerder te laten door lopen.

Broewerke

Citaat van: Thomas97 op 16-12-2022  13:59 uIk heb tot nu toe geen filterproblemen gehad bij toevoegen van geroosterde mout (tot ca. 20%). In zo'n zwaar bier zou ik eerder de schuld geven aan de 16% tarwe en haver die je hebt toegevoegd dan aan de 4% geroosterde mout, of misschien gewoon iets te fijn geschroot?
Helemaal mee eens.
Je tarwe maakt t plakkerigger.
T geheel grover schroten en ja in dit geval rijsthulzen

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.