Overjaarse hop voor lambiek

Gestart door bello, 12-12-2022 03:09 u

Vorige topic - Volgende topic

bello

Ik heb in april mijn eerste 100 liters lambiek gebrouwd. Dit met overjaarse hop Tettnanger.
Ik heb die maar het laatste half uur laten meekoken in een zakje.

Dat recept vond ik op Brewfather.
Er staat zelfs een recept van 15 min hop koken.

Waarom lees ik dan in al die lambiek recepten hier dat de hop de volledige kooktijd mee gekookt is?

Snelbier

Hop lang koken zal vanuit de historie zijn.  Men wist al eeuwen geleden dat hop positieve eigenschappen heeft, oa op houdbaarheid van bier (en schuim).
Langer koken is goedkoper dan meer hop. Rekenen konden ze vroeger ook al.
Oude hop geeft minder bitter. Wisten ze vroeger uit ervaring, zonder  moelilijke meters..
Waarschijnlijk was de gedachte dat lang mee-koken wél de andere positieve eigenschappen geeft..

Blijft de vraag hoe lang hop (vers of oud) echt moet koken om nog wat positiefs bij te dragen aan het bier.  Zal ongetwijfeld de nodige literatuur over zijn, maar ik brouw liever dan dat ik lees..
Op gevoel (en ik zit er soms VER naast  :weetniet: ) gaat hop minimaal 30min in de kook.
De lambiek-recepten waar hop kort wordt gekookt zullen zijn ingegeven door verse, dus nog bittere hop.
Zover mijn inzicht zonder ooit lambiek te hebben gebrouwen.
Proost,  Snelbier

Jacques

Citaat van: bello op 12-12-2022  03:09 uWaarom lees ik dan in al die lambiek recepten hier dat de hop de volledige kooktijd mee gekookt is?

Omdat echte lambiekbrouwers dat doen...

Zie ook https://brtimmermans.be/nl/brouwproces-van-lambiek/#step4

De hop dient niet voor de bitterheid, maar men wilt wel extractie van stoffen uit de hop.

bello

Dat bij Timmermans had ik gelezen, maar er staat alleen dat ze 4 uur koken, wat heel lang is, maar niet hoe lang de hop kookt.

Jacques

Citaat van: bello op 13-12-2022  03:10 uDat bij Timmermans had ik gelezen, maar er staat alleen dat ze 4 uur koken, wat heel lang is, maar niet hoe lang de hop kookt.
Er staat dat ze koken met hop. Dat komt overeen met wat ik gezien heb bij lambiekbrouwerijen.

bello

Best kook ik dan van van bij begin, het is toch overjaarse hop en laag gehalte van half 3-6

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.