Eiken of kastanje schips?

Gestart door bello, 12-12-2022 00:35 u

Vorige topic - Volgende topic

bello

Ik lees dat er ook kastanje vaten worden gebruikt om lambiek in op te slaan.
Ik zou het willen proberen met gekloven takjes van eik (vers afgedaan)

Maar ik heb ook stammen van kastanje die ik zou kunnen klieven (al droog)
Maar ik vraag mij af is kastanje even goed? Nergens lees je dat lambiek brouwers kastanje vaten gebruiken.

Jacques

Citaat van: bello op 12-12-2022  00:35 uIk lees dat er ook kastanje vaten worden gebruikt om lambiek in op te slaan.
...
Nergens lees je dat lambiek brouwers kastanje vaten gebruiken.

Dit lijkt mij tegenstrijdig, maar misschien begrijp ik het niet helemaal...

Zelf zou ik eiken gebruiken omdat ik die veel ben tegengekomen bij lambiekbrouwerijen.

seed7

Citaat van: bello op 12-12-2022  00:35 uMaar ik vraag mij af is kastanje even goed?

Er is een groot verschil tussen de ene eikensoort en de andere. Als je die gehele range bekijkt dan zit de kastanje ergens rond het midden van die range. Gewoon gebruiken dus.

ingo

bello

Ik bedoelde hier op het forum kopen er veel een kastanje vat, maar brouwerijen gebruiken dat niet enkel eik.

seed7

Citaat van: bello op 13-12-2022  03:04 uIk bedoelde hier op het forum kopen er veel een kastanje vat, maar brouwerijen gebruiken dat niet enkel eik.

(Lambiek) brouwerijen gebruiken ook kastanje.

ingo

hansHalberstadt

is een kastanje vat goedkoper dan eiken? dan zou dat een overweging kunnen zijn voor brouwerijen.

seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 13-12-2022  08:05 uis een kastanje vat goedkoper dan eiken? dan zou dat een overweging kunnen zijn voor brouwerijen.

(Lambiek) Brouwerijen gebruiken gebruikte vaten, hoogst zelden nieuwe. De prijs van een gebruikt vat is meer afhankelijk van hoe oud het is en wat er in heeft gezeten dan waar het van gemaakt is.

Het is vooral de wijnindustrie die nieuwe vaten koopt/laat maken. Zij gebruiken verschillende hout soorten maar wel voornamelijk eiken. De andere grote afnemer van nieuwe vaten is de Amerikaanse sterke drank industrie.

Een kastanje vat is goedkoper dan een eiken vat. Maar echt vergelijken kun je het niet omdat er exorbitant dure nieuwe eiken vaten gemaakt worden van de aller best kwaliteit eiken. Met de hand natuurlijk. Dan heb je het over een paar duizend euro per vat. Kastanje vaten worden voornamelijk 'industrieel' vervaardigd. In de sterke drank wereld worden veel meer hout soorten gebruikt en een aantal van die vaten zijn 'onbetaalbaar', denk aan moerbei.

ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 13-12-2022  07:39 u(Lambiek) brouwerijen gebruiken ook kastanje.

De meeste brouwerijen gebruiken uitsluitend eiken...

bello

Ja dat denk ik ook.
Maar omdat ik hier kastanje stammen heb dacht ik ...
Je kunt ook eiken schaveling of stof gebruiken denk ik?

Jacques

Citaat van: bello op 14-12-2022  14:00 uJe kunt ook eiken schaveling of stof gebruiken denk ik?
Dat kan. Houd er wel rekening mee dat kleine houtdeeltjes sneller smaak afgeven dan grotere deeltjes.

seed7

Citaat van: Jacques op 13-12-2022  16:32 uDe meeste brouwerijen gebruiken uitsluitend eiken...

Dat betekent dat 49,9% dat niet uitsluitend doet  ;)

Het doel van het gebruik van andere houtsoorten is tweeledig. Ieder hout heeft een nadere smaak. Iedere houtsoort heeft een andere zuurstofdoorlaatbaarheid.

Dat is in het lambiekbrouwen handig, of eigenlijk, in het brouwen met Brett. Zo krijg je binnen een brouwseizoen meer variatie. Dat geeft meer mogelijkheden en keuzevrijheid bij het geuze steken. Er zijn zelfs brouwers die "flutes" gebruiken/gebruikten. Dat zijn hoge 250 liter vaten met een kleine diameter en dus een groter oppervlak. Of ze experimenten met aardewerken amfora.

Bij wijn is juist de smaak van hout belangrijker en daarmee hoe het hout getoast wordt, met name voor witte wijn die op het vat gaat.

Kortom @bello gewoon die kastanje gebruiken, blokjes van zagen en toasten. Er is in dit soort zaken geen absolute waarheid (wel veel 'romantiek')

ingo

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 15-12-2022  08:17 uIedere houtsoort heeft een andere zuurstofdoorlaatbaarheid.

Dus dan is er nogal een verschil of je stukjes hout in je gistingsvat doet waarbij zuurstofdoorlaatbaarheid geen rol speelt of een houten vat gebruikt waarbij zuurstof via de wand naar binnen komt.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 15-12-2022  22:17 uDus dan is er nogal een verschil of je stukjes hout in je gistingsvat doet waarbij zuurstofdoorlaatbaarheid geen rol speelt of een houten vat gebruikt waarbij zuurstof via de wand naar binnen komt.

Ja. Bij houten vaten heb je veel meer oxidatiesmaken...

seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 15-12-2022  22:17 uDus dan is er nogal een verschil of je stukjes hout in je gistingsvat doet waarbij zuurstofdoorlaatbaarheid geen rol speelt of een houten vat gebruikt waarbij zuurstof via de wand naar binnen komt.

Ja. Bier zonder Brett op houten vaten is niet de handigste combinatie. Brett echter vaart er wel bij en ruimt ook nog eens de nodige oxidatieproducten op. Laat je het echter te lang staan, dan gaat ook dat alsnog mis. Zuurbier kan wat meer hebben qua tijd.

ingo

bello

De grote lambiek brouwers, die bewaren hun lambiek toch ook in grote inox vaten, die kunnen toch niet alles op vat bewaren, die duizenden liters die ze hebben zoals Boon.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.