Roestvorming RVS ketel

Gestart door Roel L, 11-12-2022 11:22 u

Vorige topic - Volgende topic

Roel L

Goedemorgen,

We hebben gaten geboord in onze brouw ketels om schroefdraad te plaatsen voor afsluiters en filters. Dit hebben we door iemand vast laten lassen maar dit is nu helaas gaan roesten.

Wat ik begreep is dat hij geen inert gas heeft gebruikt (ben geen lasser). Hij had het er over om het te passiveren. Ik ben al bij verschillende bedrijven geweest maar die konden mij niet verder helpen.

Ze hadden het wel over een rvs beits te  gebruiken maar dat is nogal heftig spul. Kan je dit gebruiken zonder dat het invloed heeft op je batch of hebben jullie ander advies om roestvorming te verhelpen?

Alvast bedankt.
IMG_20221121_154351.jpg

Schanulleke

Die beits bevat vaak salpeterzuur. Is goed weg te spoelen met water. Wel oppassen bij het aanbrengen.

pivo

Ik gebruik zelf citroenzuur voor passiveren.

Dirtbag

Ik heb dit wel eens gebruikt voor een zelf gelast BBQ rooster.

Werkt als een malle, echter de handleiding en veiligheidsadviezen zijn toch wel belangrijk om toe te passen, het is vies spul zullen we maar zeggen.

db

Micha

Kun je niet eerst proberen te passiveren met starsan? Dat is ook een zuur en wordt door ss brewtech ook aangeraden voor hun bucket. Als dat niet werkt kun je altijd nog naar zwaardere middelen grijpen.

Schanulleke

Citaat van: pivo op 11-12-2022  12:33 uIk gebruik zelf citroenzuur voor passiveren

Dat werkt niet voor passiveren. Er moet een laagje oxide gevormd worden en dat lukt alleen met een oxiderend zuur zoals bv salpeterzuur.

Juindorper

Dat ziet er niet best uit. Weet je zeker dat dat buisje  van RVS is?
Wat ook is gebeurd is dat de las aan de binnenkant van de buis is verbrand.
In de levensmiddelenindustrie is dat uit den boze.

Roel L

Bedankt voor jullie reacties, ik zal wat verder toelichten.

@Dirtbag volgens mij is dat rvs beits met salpeterzuur. Inderdaad voorzichtig mee zijn.

@Micha Star San zagen we ook ergens voorbij komen tijdens het zoeken. Misschien een goed idee om hier mee te beginnen.

@Juindorper we hebben het van Ali Express. Is een setje met kogelkraan afsluiter. Volgena Ali is het van RVS. Kunnen we daar nog iets aan doen?

Ik heb de oppervlaktes bewerkt met slijpschijf op een dremel om de lasputjes uit te vlakken. Met een staalborstel over de schroefdraad gegaan. De binnenkant van de schroefdraad met een drumschuurschijf om die putjes uit te vlakken. Ziet er wel beter uit nu en ik ben er ook achter gekomen dat ik geen staal op rvs moet gebruiken  :nut:
IMG_20221121_155538.jpg

Juindorper

Citaat van: Roel L op 11-12-2022  17:42 u@Juindorper we hebben het van Ali Express. Is een setje met kogelkraan afsluiter. Volgena Ali is het van RVS. Kunnen we daar nog iets aan doen?

Ik heb de oppervlaktes bewerkt met slijpschijf op een dremel om de las putjes uit te vlakken. Met een staalborstel over de schroefdraad gegaan. De binnenkant van de schroefdraad met een drumschuurschijf om die putjes uit te vlakken. Ziet er wel beter uit nu en ik ben er ook achter gekomen dat ik geen staal op rvs moet gebruiken  :nut:
IMG_20221121_155538.jpg
Ik denk dat dat meer gaat kosten dan een nieuwe ketel.
Bij de brouwwinkels zijn kwalitatief goede kraantje te koop die je gewoon met moer en pakking kunt monteren.
Dan hoef je alleen maar een gat te boren en niks te lassen want dat is een vak apart.

Roel L

Citaat van: Juindorper op 11-12-2022  18:06 uIk denk dat dat meer gaat kosten dan een nieuwe ketel.
Bij de brouwwinkels zijn kwalitatief goede kraantje te koop die je gewoon met moer en pakking kunt monteren.
Dan hoef je alleen maar een gat te boren en niks te lassen want dat is een vak apart.

Wat is het gevolg van die verbranding? We hadden eerst een pakking en moer gebruikt maar die lekte steeds. Dat was de reden dat we het lieten lassen. Gaat een duur grapje worden. We hebben 3 ketels nodig voor ons herms systeem 😅

Juindorper

Citaat van: Roel L op 11-12-2022  18:13 uWat is het gevolg van die verbranding? We hadden eerst een pakking en moer gebruikt maar die lekte steeds. Dat was de reden dat we het lieten lassen. Gaat een duur grapje worden. We hebben 3 ketels nodig voor ons herms systeem 😅
Heb je het gat wel goed afgebraamd? Anders lekt het inderdaad.

Wat die verbranding betreft dat geeft het RVS plaatselijk een poreuze structuur waar bacterieën het geweldig naar hun zin hebben en is ontstaan door dat de las dwars door het materiaal van het pijpje is gegaan en er dus van binnen uit zuurstof in de las is gekomen. Als dit bij RVS gebeurt dan veranderd de structuur van het materiaal met als gevolg dat het materiaal plaatselijk niet meer uitvloeid als je opnieuw wilt gaan lassen.
Anders gezegd: Het pijpje moet worden vervangen zonder de ketel nog verder te molesteren en dat zal echt door een ervaren RVS lasser moeten gebeuren.

Micha

Ik heb een fust als ketel en daar werken pakkingen voor geen meter door de onregelmatige wanden. Alleen met lassen krijgen je het echt lekvrij. In mijn geval ook nog TIG vanwege de dunne wanden.

Gaan die bacteriën niet dood bij de temperaturen waarmee gewerkt wordt?

Frits1980

Ziet er nog al als prutswerk uit. Ik zou zelf opnieuw beginnen. Dit eruit slijpen en nieuw puntstuk op lassen. Basis voor dit soort laswerk is volledig 'staalvrij' werken. Daarmee bedoel ik dat al het gereedschap of verbruiksmiddelen nog niet eerder zijn gebruikt op gewoon staal. Alleen voor RVS. Dan met Tig lassen met backing gas (pure argon) in het puntstuk (anders krijg je die bloemkool vorming aan de binnenkant). Daarna passiveren met salpeterzuur (om de verkleuring die door warmte inbreng ontstaat te verwijderen). Jammer dat je zo ver uit de buurt woont anders had ik je er wel bij kunnen helpen.

Roel L

@Micha Dat vond ik al lastig met deze brouwketels. De wanden zijn ook maar een paar mm. Ik denk dat we de gaten iets te groot geboord hebben of het ligt aan het spul van Ali express. Die fustvaten zien er altijd geweldig uit, alleen zijn ze lastig te krijgen.

@Frits1980 Het ziet er inderdaad niet goed uit en het ergste is dat hij een metaal leraar op school is. Ik had gevraagd om 1 ketel te doen van de 3 om te kijken wat het resultaat zou zijn, maar ik was niet aanwezig tijdens het lassen.
Valt dit nog te redden dan? Uitboren en een nieuwe lassen?

Frits1980

Alles is te redden in mijn ogen. Alhoewel je wel moet kijken naar de kosten en die tegenover een nieuwe ketel moet zetten. Maar het ziet er in mijn ogen nog niet uit naar iets wat niet meer te repareren is.

Wijbrouwers

Wij hebben ook een HERMS en hebben bijna alle gaten zelf geboord. In de heetwaterketel en de maischketel zaten bij aanschaf gaten nabij de bodem. Echter moesten wij in de heetwaterketel nog 2 gaten boren voor het spiraal waardoor we de vloeistof pompen om te verhitten tijdens het maischen. In de kookketel eveneens een gat geboord voor de kraan.
Alle 3 de gaten zijn met pakking en moer en geen enkele lekt. Wel hebben we diverse doorvoeren geprobeerd voor de kookketel voordat we er een hadden die niet lekt. Goedkoop is duurkoop bleek daarbij.
Bij de spiraal zaten al moeren en pakkingen (BrewPi High Flow coil).
Die was in een keer lek dicht.
Dus nee, het hoeft niet per se gelast te worden.

Roel L

Klopt, daar zijn we achter gekomen. We hebben besloten om 2e hands 3 ketels te bestellen en weer opnieuw te beginnen. In 2 van de 3 zitten al kraantjes en thermometers. In de 3e gaan we gaten boren voor de herms coil en voor een kraan. Ik denk dat we onze gaten te groot geboord hebben en hierdoor is gaan lekken met een moer en pakking. Op de oude ketels gaan we met een kleinere diameter boren om te testen dit het probleem verhelpt.

Wijbrouwers

Wij hebben de gaten met  een gatenpons gemaakt. Dat werkte veel makkelijker dan boren en (voor ons  idee althans) leek het gat ook netter.

En wat voor ketels zoeken jullie? Een forumlid heeft zijn gamellen spotgoedkoop te koop staan hier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.