Golden strong / sterke blond M47

Gestart door Zambezi Special, 10-12-2022 19:45 u

Vorige topic - Volgende topic

Zambezi Special

Ik wil iets brouwen dat mijn "collectie" complimenteerd.
Paar voorwaarden:
Gist: M47 (mangrove jack belgian abbaye)
Pilsmout
Suiker

Mijn idee:
75 % pils mout
25 % suiker

60 minuten maisch 65 °C (biab, eenstaps maisch)

Saaz
60 min
30 minuten
5 minuten
IBU 28
BU/GU 0.39

Vergistingstemperatuur: 21 oC

Werkt dit?
Of teveel suiker
Of iets anders?

OG 1.070 - 1.075

beun

Zou kunnen werken, hoewel 25% suiker in de stort mij wel aan de hoge kant lijkt om een droger bier te krijgen.
Ik gebruik voor mijn sterke blonde meestal m41 of wy1388 gist.
Maar 1 manier om er achter te komen...
zou dan wel een gedeelte van de suiker later in de vergisting aan de gist voeren.
Wellicht is een splitbatch waarbij je een latere suiker toevoeging kan weglaten een goed idee?

biking rebel

De M47 heeft een alcoholtolerantie van 8%. Met deze start sg zit je dan aan de hoge kant als je ook nog hergisting op de fles wilt hebben voor de koolzuur in je bier. Het is een mooie gist voor een blond bier (wel wat tijd uitrekken voor het rijpen), maar veel hoger dan 8% kom je er niet mee. Verder is het resultaat redelijk zoet en fruitig.

Zambezi Special

Merci
Ik ga denk ik de suiker verlagen tot 15 of 20%.
Helaas geen ruimte voor een split batch. Fermentatiekast is te klein

Gist voor dit brouwsel zit vast op M47 (wort gaat op restant van een huidig brouwsel)

Takkie83

Ik zou 10-15% suiker tijdens de nagisting toevoegen en inderdaad het alcoholpercentage in de gaten houden. Geen standaard gist voor een sterke blonde maar interessant! Ben benieuwd naar je resultaat.

Zambezi Special

Ik heb een en ander een beetje aangepast.
Gaat vandaag gebeuren 8)
Kan maisch temperatuur etc nog veranderen indien nodig

Pilsmout 81%
Suiker 19 %

Minimum 60 minuten maish, 67-68 oC (

60 minuten kook
East Kent Goldings @ 60 min (wou eigenlijk Styrian, maar heb ik niet meer)
Saaz @ 10 min
24 IBU
BU/GU 0.37

OG 1.065
FG 1.006
ABV 7.7%

Fermentatie temp 20-22 oC

Klopt het een beetje?

Snelbier

Ken de M47-gist niet, maar recept ziet er op papier goed uit.
Zou hem zelf ook zo brouwen  :brouwen: . Succes, Snelbier

Takkie83

Ben benieuwd of je je verwachte eind SG haalt!

Zambezi Special

Citaat van: Takkie83 op 17-12-2022  20:52 uBen benieuwd of je je verwachte eind SG haalt!
Ik ook ;)
ik check over een week/10 dagen en laat het weten.
Denk dat het eind SG hoger zal zijn. Maakt me niet zoveel uit, als het bier maar lekker is.

Takkie83

Citaat van: Zambezi Special op 18-12-2022  05:02 uals het bier maar lekker is.

Zo is dat. Ik vermoed dat het qua stijl wel dichter bij een tripel uit zal komen, maar wie zal daar wakker van liggen

Zambezi Special

Vanochtend: FG 1.000 (volgens gecorrigeerde refracometing en hydrometer)
Schijnbare vergistingsgraad 100%

D'r is iets niet goed gegaan.
Geen zichtbare infectie.

Gebotteld, maar in PET liter-flessen, voor het geval dat.

Hopelijk valt het mee.
Ik wou de gist hergebruiken, maar toch maar niet gedaan.
Fermenter staat nu te weken en straks even zoeken wat ik heb voor een grondige schoonmaak beurt

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Jacques

Citaat van: Zambezi Special op 24-12-2022  08:16 uVanochtend: FG 1.000 (volgens gecorrigeerde refracometing en hydrometer)
Schijnbare vergistingsgraad 100%

D'r is iets niet goed gegaan.
Geen zichtbare infectie.

Heb je toevallig bij het vorige brouwsel een diastaticus gist gebruikt? Het gebeurt vaker dat een dergelijke gist het gebruikelijke reinigings- en desinfectieprotocol overleeft.

Zambezi Special

Nee
Geen diastaticus.
Meting met refractometer (calibrated) en hydrometer. Verkeerdemeting dus heel onwaarschijnlijk.
En wat ik pas zag na bekijken van foto (zag het niet daarvoor), lijkt op kaam, pellicle.
Gebotteld in pet flessen. Misschien is het straks drinkbaar?
Fermenter geweekt in heet water met teepol (afwasmiddel zonder geur en smaakmiddelen) en daarna met puro oxi

Geen idee hoe ik een foto toe kan voegen zonder url. Hoewel...
IMG_20221224_071249.jpg

Jacques

Citaat van: Zambezi Special op 24-12-2022  08:16 uGeen zichtbare infectie.

Uit de foto blijkt dat het bier toch geïnfecteerd is...

Citaat van: Zambezi Special op 24-12-2022  18:39 uFermenter geweekt in heet water met teepol (afwasmiddel zonder geur en smaakmiddelen) en daarna met puro oxi

Misschien is het een idee een intensievere reiniging en desinfectie uit te voeren met een zuurreiniger en Chemipro Caustic. Het laatste middel wel goed uitspoelen.

Zambezi Special

Citaat van: Jacques op 24-12-2022  21:29 uUit de foto blijkt dat het bier toch geïnfecteerd is...

Misschien is het een idee een intensievere reiniging en desinfectie uit te voeren met een zuurreiniger en Chemipro Caustic. Het laatste middel wel goed uitspoelen.

Ja, zag de infectie pas op de foto.
Diastaticus heb ik wel gebruikt maar da's minstens 4 brews geleden.

Helaas heb ik geen chemipro caustic en ik kan er ook niet makkelijk aankomen.
Ik heb wel chloor en azijn.

Het is natuurlijk ook net de verkeerde fermenter waar het mij gebeurd :(
RVS melkkan zou ik kunnen koken en goedkope emmer zou ik voor iets anders gaan gebruiken (in de tuin of zo). Maar het moet net mijn vrij nieuwe speidel zijn.

Belangrijker dan dat is het voorkomen van ditzelfde.

Dit was een no chill batch die overnacht, buiten gekoeld is (1e keer zo. Normaal koel ik tot ongeveer 40-50 graden, laat een tijdje staan en koel de rest in de fermentatie ijskast)
Wort was gegoten op de slurry van een vorig brouwsel, maar was nog iets aan de warme kant. Misschien heb ik de gist gestressed?
Ik bak vrij veel. Er zou wat bloem/graan in de lucht kunnen hangen (maar dat is bij alle brouwsels zo geweest)
2e batch met koeling (dus dat is ook.nieuw/een verandering, hoewel dat positief zou moeten zijn)

Ik kan verder niks bedenken. Niks veranderd aan schoonmaken etc

Zambezi Special

Ik heb net ammmonium chloride gevonden.
Label zegt dat het foodsafe is. Contacttijd van 1 minuut.
Zou dat een goede oplossing zijn?

Jacques

Citaat van: Zambezi Special op 25-12-2022  10:22 uammmonium chlorid
Citaat van: Zambezi Special op 25-12-2022  10:22 uIk heb net ammmonium chloride gevonden.
Label zegt dat het foodsafe is. Contacttijd van 1 minuut.
Zou dat een goede oplossing zijn?

Ammoniumchloride als desinfectans ken ik niet. Ik ken het als een grondstof voor drop en als een mist bij testjes in het scheikundelokaal heel veel jaren geleden...

Chloor is een zeer effectief desinfectans. Je moet het heel goed uitspoelen want een klein restant geeft een vervelende smaakafwijking. Daarnaast is het niet milieuvriendelijk. Maar het reinigt en desinfecteert wel als de hel!

Zambezi Special

Dank voor de info
OK, ik ga voor chloor. Ik heb Milton sterilising fluid. Voor het steriliseren van babyflesjes etc. Het is sodium hypochlorite & sodium chloride.

Ik heb ook.even het label van de ammonium chloride toegevoegd (voor de leuk).

IMG_20221225_155056.jpg

Snelbier

Citaat van: Zambezi Special op 25-12-2022  14:59 u.. OK, ik ga voor chloor. Ik heb Milton sterilising fluid. Voor het steriliseren van babyflesjes etc. Het is sodium hypochlorite & sodium chloride...
Natrium-Hypochloriet.. Welbekende agressieve cleaner en desinfectant.
Opletten met juiste dosering en gebruik. De spray die je hebt kan sterk verdund zijn, misschien is er VEEL van nodig.
Om een besmet vat te 'cleanen' zal je hoge concentratie, temperatuur, en contacttijd nodig hebben.
Succes, Snelbier

Jacques

Citaat van: Zambezi Special op 25-12-2022  14:59 uIk heb ook.even het label van de ammonium chloride toegevoegd (voor de leuk).

Ok, het gaat dus niet om ammoniumchloride maar om de stof di-n-decydimethylammoniumchloride. Dat is toch wel andere koffie...  smile

Dergelijke middelen worden wel gebruikt in professionele brouwerijen. Zie https://www3.epa.gov/pesticides/chem_search/ppls/001677-00236-20120502.pdf

Zambezi Special

Sorry Jaques, ja. Naam was te lang om te onthouden.
Dank voor de link

Merci snelbier,
De hypochlorite/chloride (milton) is een vloeistof. Denk dat ik die ga gebruiken (volgens label). Het andere spul heeft een hele sterke schoonmaakmiddel geur.

Misschien doe ik allebei. Daarna goed schoonmaken en voor gebruik starsan

Jacques

Citaat van: Zambezi Special op 25-12-2022  19:50 uDe hypochlorite/chloride (milton) is een vloeistof.

Zuivere natriumhypochloriet is een vast stof. Maar het wordt altijd opgelost gebruikt als reiniger en desinfecteermiddel. Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumhypochloriet

Snelbier

Citaat van: Zambezi Special op 25-12-2022  19:50 u.. hypochlorite/chloride (milton) is een vloeistof. Denk dat ik die ga gebruiken (volgens label). Het andere spul heeft een hele sterke schoonmaakmiddel geur.
Misschien doe ik allebei. Daarna goed schoonmaken en voor gebruik starsan

Citaat van: Jacques op 25-12-2022  21:54 uZuivere natriumhypochloriet is een vast stof. Maar het wordt altijd opgelost gebruikt als reiniger en desinfecteermiddel. Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumhypochloriet

Hypochloriet is een werkzaam bestanddeel in oa Chemipro-Caustic (korrels) en varianten van andere fabrikanten. Bekend middel in de (hobby-)brouwwereld.
Puremel (Ecolab) is de opgeloste vorm, zullen er ook meerdere van zijn.  Milton? :weetniet:
Puremel is mijn favoriet.  Fractie duurder dan korrels, maar makkelijker in gebruik.
Bij gebruik ruikt het iets naar Chloor.. Hallelujah, hoe kan je het verzinnen  :nut:
  Naspoelen met water, en geurtje is weg. NOOIT chloor-gerelateerde smaakjes in mijn bier gehad.

Je Miltons moet afdoende zijn. Ik ben (vanuit professie en schade en schande) tegen chemicaliën mengen zonder gedegen achtergrond, dus laat wat mij betreft dat andere spul buiten je brouwerij  :proost:
Starsan als 'extra' reiniger of zo?  Zal de beroemde 'Don't fear the foam' cleaner zijn. Zure desinfectant. Prima spul om 'schone' apparatuur vlak voor gebruik nog even te ontsmetten.
Als je het gebruikt direct ná chloorcleaner heeft het een klein risico én voordeel..
Zuur icm chloor-middelen kan chloor-GAS geven.  Slecht voor je gezondheid, maar bacteriën hebben er ook een hekel aan.
EN meeste chloor is uit je brouwerij, géén bijsmaakjes.
Succes, Snelbier

Spyro

Citaat van: Snelbier op 26-12-2022  16:24 uBij gebruik ruikt het iets naar Chloor.. Hallelujah, hoe kan je het verzinnen  :nut:
  Naspoelen met water, en geurtje is weg. NOOIT chloor-gerelateerde smaakjes in mijn bier gehad.
Chloorgeur moet je naspoelen met een sulfietoplossing, dat neutraliseert de chloorgeur.... :weetbeter: 8)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.